Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 879 ggr
Moko
0

Att skaffa en iller ?!

Jag är grymt sugen på Att skaffa iller, har inte haft det innan. 
Men har läst på om dom.

Min fråga är Hane eller Hona ? 
Sterilisering eller Kastrering ska göras.
Men vilken är keligast och lättast att hantera ?
Har inte hittat någon tråd om de, men i en djuraffär så sa hon som jobbade att hon rekommendera hane.

Men ja vill nu ha hjälp av er.
Självklart är det ju inviduella djur.
Men kanske någon med en åsikt om det här :) ??

Mando
0

Är okså ny på illrar, vi har vår första hemma nu, men som jag förstått det så spelar det ingen roll vilket kön, just för att det är så individuella djur. Huvudsaken att man är beredd att lägga ner tid på illern. Jag är djurvan, men jag kan säga att inget djur jag stött på är riktigt som våran iller.

Charlott_
0

Jag har hört att hanar är mycket lugnare än honor. Det är detsamma med råttor och hundar vad jag vet att hanar är lugnre :)

[majsan&melvin]
1

Vad jag vet är det inte könet som gör skildnaden utan illerns personlighet:)

Charlott_
0

#3 Men något av könen måste ju vara lugnare? :O Så är det ju med nästan alla djur.Hört många som tycker hnarna är lugnare iallafall :P

UlrikaD
0

Har du träffat illrar så du vet att du gillar dem? Då brukar man oftast fastna för antingen hanar eller honor.

Har du inte träffat några råder jag dig att göra det innan du ens funderar på att skaffa. Det blir lite annars som att vilja köpa en hund utan att nånsin ha klappat någon. Går man i hundköpartankar så träffar man ju oftast hundar, man träffar rasen man är intresserad av, man kollar runt osv.

Man vet inte förrän man träffar djurslaget ifall det är nåt som passar en. Man kanske inte alls tycker det är kul att bli tuggad på av en valp. Torka bajs kanske bara är kul en kort stund, är man beredd på att fortsätta göra det ifall toa-träningen inte går så bra.

Så ett tips är helt klart att träffa så många illrar du kan. Så kommer du själv på om du känner att en hona eller hane är ditt val av första iller. Eller om du inte vill ha nån alls.

Det är ju trots allt ett djur som man ska ha iallafall 7 år framåt om man har tur. Och under tiden lägga en hel förmögenhet i veterinärskostnader.

Så träffa massor:)

Moko
0

Jo har bestämt träff meden tjej nu o ska få träffa hennes illrar. Längtar :) självklart är det individuellt i hundvärlden är jag fast vid hanar. Har två hanar nu. Jag tänkte bara mer om det var någon som tyckte något särskilt. Bland råttor rekommenderar dom ju hane om du bara ska ha en osv. Tacksam för svaren :)

VeronicaKahlbäck
0

Råttor får enligt lag inte leva ensamma utan minst i par.

Nu förespråkar dom flesta att sätta in suprelorin-chip istället för operation men om det blir aktuellt kastrerar man alltid illrar och inte steriliserar. 

Illrars beteende sitter mer i individen än könet, av mina fyra (två killar och två tjejer) är det en tjej som är lugnast.

Jag vill heller inte hålla med om att det är könsbundet hos hundar, katter har jag för lite erfarenhet för att uttala mej om.
Den lilla jag har är iofs inte att det stämmer där heller!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Charlott_
0

#7 Ja råttor är ju flock djur och måste vara fler än en. Men hur är det med illrar? måste dom vara 2 dom med? :)

Assasi
0

Individuellt är något som gäller alla djur som sagt, men en sak jag märkt på många olika arter, att ett "valpdjur" som bara ligger och sover eller är på en hela tiden, kommer vara så genom hela sitt liv.
Därför har jag alltid valt djur som kommer fram och nosar som kanske visar lite intresse och går undan och lägger sig, så sett som också kommer när man fokuserar på det djuret när man "kallar" på dem.
Det syns ofta i kullar vem som är busig, olydig, snäll, trött o.s.v.
Det är vad jag lärt mig, när jag träffat uppfödarna, för de olika djuren, man köpt.

Nu kan jag inte så mycket om iller, har ingen själv men är påläst så som du, kanske mer kanske mindre. Och jag har heller inte hittat någonstans vem som är bäst, lugnast.

Vi här hemma funderar nämligen på att skaffa oss en Iller, vi med, men då tänkte vi börja med en omplacering.

Detta är nu bara en tanke jag fick om det kan vara så för illrar med, och det kan nog bara erfarna uppfödare svara på om det är liknande så, som jag skrev i första stycket??

Läste i någon tråd att det kanske blir en träff i västerås, om det blir av där så har vi tänkt komma och träffa Illrarna och deras ägare, för att få en mer integrerande erfarenhet av iller.

Lite så som #5, skrev: träffar man inga, klappar man inga, innan man bestämmer sig för köpet av iller, så kan jag tänka mig att det blir det ju lite: "att köpa grisen i säcken".

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

VeronicaKahlbäck
0

#8 Tamiller behöver enligt lag inget sällskap av artfrände men dom har oftast väldigt roligt i par eller grupp och får utlopp för en massa energi!

Även jag får ganska regelbundet höra att killar generellt är lugnare än tjejer men det är inte självupplevt utan här har det nog varit mer åt det andra hållet.
De mest aktiva illrarna jag haft är åtminstone grabbar :)

Moko
0

Jag mena inte att det är någon skillnad på kön på hundar. Så att jag fallet för killarna där då det är han hundar jag fått mest kontakt med under mina dagar. Jag hoppas hitta en bra uppfödare som kan ge mig hjälp med det .

UlrikaD
2

#11 Varför ska du aldrig mer starta tråd?

Jag känner att jag gav det svaret jag kunde ge. Men det känns ju inte roligt om man anstränger sig och det inte uppskattas att man svarar.

VeronicaKahlbäck
0

#11 Berätta gärna varför det inte kan vara aktuellt att starta en tråd igen? Tycker det ser ganska givande ut med olika utvecklade svar på din fråga.

För att veta vilken uppfödare som passar en bäst och veta hur genuina i sitt kunnande dom är bör man vet en hel del själv först, händer lätt att man hamnar i "lär om, lär rätt"-situation annars och ev kommer hem med en iller som inte alls är vad som utlovades.
Uppfödare finns det inte många och ännu färre som är seriösa.

Kan väl tillägga att även fast jag anser att det sitter i individen och inte könet så dras jag hos alla djurslag till hanar iaf :)

Moko
0

För att jag har svårt att uttrycka mig rätt o tolka rätt. Otroligt tacksam för svaren !!

Mando
1

Min erfarenhet från det här forumet är att alla är otroligt hjälpsamma och överseende med att man är ny och ovetande. :) dessutom tycker nog många att det är bra att fråga. Bättre att fråga en gång för mycket tycker jag personligen. Har nog ställt några "dumma" frågor här och fått så otroligt bra och tålmodiga svar :D

JossanH
0

#15 vad kul att du känner så :) Hoppas du moko fortsätter fråga om du undrar något :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

#14 Så länge man visar att man vill förstå ska det inte vara några problem, vi kan inte alla vara lika :)
Det finns faktiskt inga dumma frågor!