Brunstbeteende hos chippad hona
Jag har länge funderat på att skaffa ett nytt hem till Iza då hon har svårt för andra honor. Men det har inte gått så bra. Så jag har funderat på lösningar för att ha kvar henne hos mig.
Senaste tiden har hon visat mer stress, sämre humör och hon har börjat revisbajsa väldigt mycket. Hon är chipad sen ett år tillbaka och är inte i brunst men hela hennes sätt att vara är som en hona i brunst. Ska ta mig in till veterinären med henne och jag funderar på att kastrera henne kirurgiskt för att få henne att slappna av. Hon har svårt att släppa kollen på de andra två honorna, svårt att slappna av och leka, men ändå hittar jag henne sovande med de andra tjejerna ibland.
Varken jag, Iza, Marita eller Ayla mår bra av det här. Tidigare har det gått i korta perioder att hon inte gillar de andra honorna, men det hr stressbetendet som kommit nu tillsammans med revirbajsandetgör att det hela har gått fr långt.
Ngn som har synpunkter, borde det bli bättre av kastrering tror ni?

beteendet låter ju som brunstig hona. kan ju vara värt ett försök om du ändå inte ska avla på henne. finns ju fall där chiooet inte hållt mer än 1 år

Hon är inte i brunst och inte ens på väg in i brunst, men det känns som att det är ngt fel på hormonproduktionen. Jag ska förmodligen inte avla på henne och jag har Ayla om jag vill fortsätta min avel nästa år, men jag tycker själv att Iza är bättre avelsmaterial (innan det här) så det känns lite synd att göra det, men stämningen hemma är viktigast.

#2 kan inte vara chippet som är påväg att sluta fungera så hormonerna är knas även om hon ej är på g i brunst?

Det låter ju som om det är hormoner i görningen och jag hade nog hellre testat att chippa henne en gång till istället.
Det finns ju som sagt chip som varat kortare tid. Och även om hon inte är i brunst så är ju hennes hormonproduktion i full gång iallafall.
Kan ju vara värt ett försök iallafall.

Kan vara ngt sådant, hon är chipad två ggr, första gången tog det inte/ ramlade ut, men det känns generellt som att chipet har varit mindre funktionellt på henne än på mina andra illrar. Hon har haft det här chippet ganska exakt ett år. Hon har även börjat få sommarsvans nu, vilket jag inte haft på en iller på flera flera år, vilket även det känns väldigt märkligt. Min magkänsla säger att det är mer än att bara chipet skulle vara på väg att sluta fungera. En av mina valpar från 4 år sedan klarade inte av chippet alls så de fick operera, hon hade liknande stressymptom, men var även skenmamma i många månader innan de gav upp.