Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 4053 ggr
LindaBlue
2

Lös iller i Halmstad

Hej!

Läste precis på en facebooksida att det setts springa en tam, lös iller i trädgårdarna runt brunnsåkerskolan i halmstad. Finns det någon här som vet om någon som saknar en!?

Funderade även på om ifall ingen ägare hittas, ifall jag skulle erbjuda mig att ta hand om den tills vidare, jag har en gammal kaninbur modell stor som jag har haft till råttorna innan de fick sin stora bur. Efter vad jag har förstått när jag läser här är det inte egentligen lagligt med en såpass liten bur till en iller, men måste det inte vara bättre än att den springer lös ute?

UlrikaD
0

Ta in den om du har möjlighet och leta efter ägaren. Anmäl till polisen, kolla om den är chippad osv.

Det är inte lagligt att ha en iller i bur som är mindre än 5kvm stor så hittas ingen ägare så får du se om nån annan kan ta hand om den. Men är den tam så bör ju någon sakna den tycker man.

LindaBlue
0

Jo, det läste jag, men tänkte att det är synd och skam att ett tamt djur ska springa vilset ute, så det måste ju vara bättre för den att sitta i den för lilla buren ett tag, tills ägare eller ny husse/ matte hittas.

Nussen
0

#2 Kanoon om du kan fånga den :). Jag tycker som du att det är bättre att sitta i en för liten bur en mycket kort tid om den är mycket tam kanske du kan stänga in den i ett rum?

På denna hemsida under kontaktpersoner finns mejl och telefonnr till människor som kan hjälpa dig med illern om du hittar den :)

http://www.illervanner.se/

Lycka till

Glad

LindaBlue
0

Vad bra, tack för länken! Glad

Fick svar från henne som satt ut annonsen, hon skulle prata med de som sett den och kolla om de kunda hjälpa till att fånga den, tydligen hade den tagit sig in igenom ett fönster och hoppat upp i en säng en natt. Stackarn, den måste verkligen vara kontaktsökande! Undrar vad de gjorde med den då, bara tog den och slände ut igen?

Stänga in den i ett rum vågar jag nog inte riktigt tyvärr, har en gammelråtta kvar, och hennes bur står alltid öppen så hon kan ta kontakt när hon vill, vågar inte tänka tanken på vad en iller skulle kunna göra med henne…

Om jag får "tillåtelse" av sambon att agera jourhem, är det då något speciellt jag ska tänka på? Buren- underlag och så? Nån hängmatta har jag förstått, och krypin, något att aktivera sig med… Något som ska undvikas!? Nån mat som illrar inte tål?

Nussen
0

#4 Jag håller på och funderar på om inte en iller kan ta sig ut ur en kaninbur beror väl lite på storleken på illern kanske. Är det någon här inne som vet? Illrar är grymt duktiga på att rymma. Så att du inte riskerar din råtta. Härligt att du låter henne springa fritt.

Stackars liten om den tagit sig in och blivit utsläng :(  be dom som letar efter illern att använda ett sånt där hundleksak i gummi som piper. Ställ ut en transportbur med en filt ,mat (något torrt kattfoder) och vatten och kolla transportburen ofta.

Svenska Illervänner (länken) har akuthem runt om i Sverige och här inne på forumet finns det också många bra människor som kan hjälpa till.

Själv skulle jag nog inte våga vara akuthem åt en iller om jag hade en Råtta som springer fritt  men du kan hjälpa till och organisera ifall illern fångas in så att den anmäls upphittad  till polisen att den kollas för chip och att den kommer till ett akuthem som kan ha den lös om det gäller en längre tid annars mår illern jättedåligt på små ytor.

Om du blir akuthem behöver du ett torrfoder med hög proteinhalt eller så kanske den gillar råa kycklingvingar en tung vattenskål som inte välter eller vattenflaska, hängmatta är alltid mysigt och en mysfilt funkar bra som underlag . En toalåda. Det man ska akta sig för är allt typ av gummi och annat smått och gott som kan fastna i tarmen. Ang illerleksaker gillar dom rör men jag skulle nog inte våga ha illern i en sån liten bur så länge att den behöver leksaker om du förstår vad jag menar Glad

LindaBlue
0

Jag har haft råttor i den buren, så en iller borde inte kunna ta sig ut, eller kan de göra sig "plattare" än en råtta? Min tanke är kanske att buren kan stå i sambons sons rum, där ma kan stänga dörren och ta ut den och låta den gå, samtidigt som råttburen är stängd i vardagsrummet under tiden som en säkerhetsåtgärd. Skulle det funka att ha det så ett tag, att  den får gå ut och vara med oss, och sedan bli instängd typ, på natten och en del på dagtid?

JossanH
0

Det du ska tänka på är att inte ha några leksaker i gummi (beronde på hur gammal sonen är, tänker på leksaksbilar med gummihjul, nappar etc) som illern kan komma åt.
Ett bra kattfoder för kattungar kan funka bra som foder, tex hills kitten eller liknande som du kan köpa i små förpackningar (finns bättre foder men de säljs oftast i storförpackningar).
Om en råtta klarar av att hållas inne i buren bör det inte bli några problemm för illern heller. Tänk bara på att de kan vara kluriga och öppna luckor i buren om man har otur.

Ska sonen sova i rummet kan det blijobbigt om illern sover där då den lätt börjar skaka galler och blir irriterad om den inte får vara lös.. Kankse ni har 2 badrum där ni kan avvara ett badrum till illern så den kan vara lös där?

Sajtvärd på Iller.ifokus

LindaBlue
0

Nej, han är tolv, så några sådana leksaker finns inte längre. Och han är bara här på helgerna, så det är inte ens säkert de kommer träffas. Annars får väl buren stå i köket så länge, med ståltrådssäkrade luckor eller något.

Nu hoppas jag verkligen att de lyckas få tag på den, ser fram emot att ha den som gäst i så fall.

LindaBlue
0

Nu är illern här! Var och hämtade den hos polisen för en stund sedan. Har inte kollat så noga än, men vi tror det är en tjej, ganska liten i mina ögon, men har inte så stort hum om illrars storlek egentligen.

Den bits ganska hårt i händer, men verkar i övrigt ganska lugn och nyfiken, människovan,och kommer fram till gallret för att kolla om man närmar sig buren. Vet inte riktigt om den bits för att den är lite van att bli dåligt hanterad eller ifall det är det där bitiga som illrar gör? Några tips på hur man får den att släppa om den hugger tag ordentligt? Vi fick mer eller midre bända upp munnen på den, funkade inte att blåsa på den, men att spruta vatten kanske kan vara något? Tills vidare kommer den nog att hanteras med handskar i alla fall, dock är händer det enda den visat sig vilja hugga i än så länge, om man t ex stoppar dess framfart med en arm backar den bara.

En annan fråga: Jag skulle kunna tänka mig att den har någon form av ohyra, då jag tycker den har ganska tunn päls, och tyckte jag såg ett sår i nacken p den, liknande som mina råttor kan få om de får skabb. Jag har en tub Stronghold liggande, som är utskrivet till råtta, och där tar man ju bara en droppe i nacken. Brukar illrar också behandlas med stronghold, det borde ju bara vara att öka doseringen något?

LindaBlue
0

Förresten har jag ställt in en skål med VoH hundmat i buren, det borde väl funka om man läser råden i "skaffa iller" artikeln? http://www.vomoghundemat.se/

TottsiGirl
0

#11 Ska du ge torrfoder bör du ge ett torrfoder av högkvalitet. Tex Carnia Lynx eller Orijen. Att ge barf kräver rätt så mycket kunskap för att illern ska få alla näringsämnen den behöver. Så är man inte van vid detta tycker jag man ska ge torrfoder i grunden, och så kanske lite kött som tillskott.

Hugger en iller hårt och låser käkarna kan man i värsta fall få hålla den under kranen, då brukar dom släppa.
Anledningen till varför den biter kan ju vara många, men mycke troligt är ju att hon är rädd. Så jag hade försökt att inte hantera illern allt för mycket utan låta den få lite lugn och ro.. Kollade polisen om hon var ID chippad? Annars bör ju en sådan kontroll utföras snarast. 

Öronskabb brukar behandlas med Stronghold men jag skulle nog faktiskt rekommendera att du låter en illerkunnig veterinär eller en annan van illerägare kika på illern och se hur det verkar. Är illern brunstig behövs ju en kastrering oxå inom det allra snaraste om det är en hona.

Du har inget kort du kan visa här?

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Nussen
0

Skriver lite snabbt bara har besök här hemma men återkommer:) Läst lite snabbt på din länk så jag kanske inte fattat allt.  vad jag förstår så saknas taurin sånt som finns i lever & hjärta brukar också finnas som tillsats i torrfoder till illrar. Sen tror jag att fetthalten är lite låg för illrar men jag överlåter till någon mera matkunnig här inne så att du får ett korrekt svar :)

Jag tror att illern testar er det är normalt med några bett när den träffar nya människor sen har den ju varit på rymmen o hos polisen så den är nog rätt stressad o liter rädd kanske så ge illern godis när ni är där och kollar henne men låt den vara ifred alltså hantera den inte så mycket mer än att ge den en gottis då och då så förknippar hon er med något gott :)

Vad sa polisen var hon chippad? Är du akuthem nu? ett veterinärbesök att kolla skabb och allmänna hälsa kanske skulle vara en bra ide? ibland kan Polisen stå för den kostnaden så fråga dem om det :) och en försäkring på agria är aldrig fel.

Har skrivit fort nu så jag ber om ursäkt om något blivit fel så rätta mig gärna :)

Glad

Nussen
0

Glömde : om honan är i brunst måste hon kastreras

LindaBlue
0

Nu ska vi se… Bild ska jag se om jag kan ta senare ikväll och lägga ut.

Ska åka och köpa katt- torrfoder enligt ovan, eller illerfoder, om de har det. Den tog två bananbitar genom gallret och gick och gömde i buren, hade visst fått ägg hos polisen, så den är nog inte helt utsvulten.

Den verkar inte vara chippad, den stackars vettskrämda polisen försökte läsa med en chipläsare på den medan jag höll, men den gav inget utslag alls! Ja, jag är akuthem.

Hur långa klor har illrar normalt? Brukar man klippa dem? I mina ögon har den ganska långa klor, men det kanske de ska ha?

Vad händer med den om det är en hona och den inte kastreras? Ska absolut kolla upp det där med polisen.

Har läst på en del faktasidor att man kan ge sin iller pipleksaker, men också att det är livsfarligt för illrar med gummi, jag får inte ihop detta, finns det speciella "pipisar" för illrar?

Tror absolut den är människovan, då den verkar ha sysslat med "uppsökande verksamhet". Första gången någon fick syn på den hade den tagit sig in i en lägenhet genom ett fönster och lagt sig i en säng, och idag blev den inlämnad hos polisen av någon som hittat den i sitt uterum. Vet inte vad de som hittade den först gjorde, tog tag i den och slängde ut, eller skrämde iväg den. Skulle gissa att den är övergiven dock, då den inte är efterfrågad hos polisen.

LindaBlue
0

Förresten, kan man göra med en iller som man gör med råttor, slänga in dem i en luvtröja eller liknande intill kroppen, så den lär sig associera lukten med mys?

UlrikaD
0

Ska du vara akuthem så bör du kolla henne hos veterinär. Stronghold ges till iller men hon behöver ju inte ha öronskabb. Eller om hon har det så kan hon även ha svamp i öronen. Hur ser öronen ut på henne?

Det viktigaste att göra är ju att börja leta ägare på alla möjliga sätta. Folk brukar inte släppa ut sina illrar vind för våg när de tröttnar, även om det händer. Så någon saknar henne troligtvis.

Är hon i brunst så måste hon kastreras/chippas. Men har hon en ägare så kan man ju inte göra det utan ägarens tillåtelse så där får man ju vänta ett tag isåfall.

För att se ifall hon är brunstig så tittar du mellan benen på henne. Ser hon helt slät och fin ut så är hon inte i brunst .Har hon däremot en upphävd vulva, det ser ut som en vindruva ungefär då är hon in brunst.

Iller är inte frukt och grönsaksätare så banan ska den inte ha.

Angående att kolla chipp så kan chipp vandra i kroppen ibland så det är viktigt att man kollar hela illern med chippläsaren.

LindaBlue
0

Aha, men till råttor och katter ger man Stronghold till den mesta sortens utvärtes ohyra, t ex löss och skabb, inte öronskabb alltså. har inte kollat öronen än, låter den vara ganska ifred tills sambon kommer hem senare ikväll, så är vi två som kan hjälpas åt.

Inte banan alltså, läste på bl a Svenska illervänners hemsida att illrar kan tycka om att få det som godis då och då, tillsammans med t ex gurka, och att det gick bra om det inte var stora bitar, och inte ofta. Har ni tips på något annat "godis" som är lämpligt som "treats" till en iller?

Ang sand till toalåda förresten, funkar det med vanlig icke- klumpbildande "vit" kattsand, eller t ex papperspellets som "toalätt"?

Tusen tack för alla tips och råd!

JossanH
0

Illrar ska inte ha något som är sött då det kan leda till problem lite senare i livet men gurka kan man ge eller vetegroddsolja som kan köpas på djuraffären (ska endast ges i liten mängd men är perfekt som muta när man tex ska klippa klor). Klorna växer som på en kanin och ska klippas om de är väldigt långa. Droppa några droppar vetegroddsolja på illerns mage och låt den slicka där medan du klipper klorna. Lägg gärna in tröjor eller liknande till illern. Ang pipisar så blir vissa illrar väldigt triggade av det ljudet och som sagt- många tuggar i gummi så ge inte det. Att den biter i händer kan mycket väl bero på att den inte vet hur den ska bete sig, är otrygg och kanske rädd. Vom og hundemad kan du ge som komplettering till torrfodret.

Sajtvärd på Iller.ifokus

LindaBlue
0

Ok! Jag har köpt ett kattungetorrfoder nu, de hade inga illerfoder i den djuraffären. Det här var det bästa jag kunde hitta tyckte jag, om inte annat får det duga till jag hittar på något bätre: Feline Bozita, de första fyra ingredienserna är Torkad kyckling, majsmjöl, animaliskt fett och skandinavisk lax. Låter det ok så länge? Illern, som vi kallar Mara, verkade i alla fall tycka det var smaskigt, åt direkt, och hade inte rört VoH- maten fram tills nu.

Klorna går ca en halv cm utanför tassarna, det antar jag är för långt?

JossanH
0

Helst ska de första 3-4 ingredienserna vara av animaliskt ursprung. Så orijen eller carnia lynx är bra foder att rekommendera men det går nog bra med bozita så länge. Se vart pulpan går i klon och klipp ett par mm ifrån den. Vill du ha något annat gott att ge så kan du ge torkat kött från djuraffären. För att få henne lugnare att hantera så är ett bra sätt att aktivera henne genom att hon får springa fritt tex.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

Vill bara ge dig en stor eloge som öppnar ditt hem för en iller i nöd!

Jag tycker att det är en fantastisk insats du gör :)

Jag är så otroligt nyfiken på hur hon ser ut!

LindaBlue
0

Tack! Jag är väldigt emot att folk släpper ut djur som de tröttnat på, två av våra råttor var råttor från råtthjälpen, som hittats ute och hunnit bli rejält traumatiserade.

Jag hittade en gammal tråd, där en tjej frågade efter bilder på illerfärger och teckningar till ett arbete, och efter vad jag kan se på de bilderna är hon viltfärgad, eller som jag annars skulle sagt, lite som en grävling eller tvättbjörn ;) . Ska som sagt se om jag kan ta en bra bild sedan, när vi har släppt ut henne lite, eller om sambon kan hålla upp henne i lite bättre ljus, vill ju inte skrämmas med blixt.

Tusen tack igen för alla bra tips!

UlrikaD
0

Har ni anmält hos polisen så de har info om att hon är hittad?
En annons i tidningen kan ju vara bra, fast då en "återfås mot beskrivning" så ingen tar sig en gratis iller.

VeronicaKahlbäck
0

Är något seg i huvudet idag så kanske inte riktigt hängt med på allt som står i tråden men om vi vet att detta gäller en tamiller och hon är brunstig tycker jag att man bör sätta in ett suprelorinchip omedelbart då vi omöjligt vet hur länge hon gått så.
Om hon går för länge dör hon.

Angående hennes beteende så var varsamma med henne, låt henne komma till er och fjäska med något gott. Alltså inga bestraffningar av något slag, det kan innebära rena katastrofen om hon redan är traumatiserad. Godis jag rekommenderar är vetegroddsolja, gimpets multivitamin och torkat kött.
Det är inget fel att utrusta sej med exempelvis handskar, då är man lite modigare och riskerar inte att skrämma illern.

Önskar er lycka till!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

LindaBlue
0

Uppdatering: Efter vad jag har läst här ovan, så tror jag faktiskt inte den är i brunst, den är helt "slät" därbak vad jag kunde se. Jag ska googla lite själv, men om någon har länktips eller bilder på hur det ser ut vore det finfint. Jag ska iofs boka en veterinärtid så illern får kollas upp lite allmänt ang ohyra och så, tycker det låter som om den nyser lite med, men kan inte så mycket om illrars ljud. Hon låter sig i alla fall hanteras utan för mycket ovilja, det gäller bara att ha handskar på som sagt, de verkar inte behöva vara tjocka, utan bara inte huden är blottad så funkar det.

Tycker det verkar som om den är ganska trött av sig, men det är klart, efter att kanske ha varit utsläng ett bra tag är det nog ganska skönt att bara vara inne. Den sitter ju i en bur i ett eget rum, vi går in då och då och sätter oss på golvet jämte och öppnar buren, då går den ut, utforskar en liten stund, hämtar lite mat i buren och gömmer runt, sedan (efter 5- 10 minuter bara) går den in i buren igen, äter och dricker och burar ihop sig för att sova i filtboet den har i buren. Då verkar den nöjd med utevistelsen.

IzzyR0xx
0

Om du googlar på hur en iller ser ut i brunst så kan du söka på "Ferret in heat".

Jättebra att du tar hand om henne. :)

LindaBlue
0

Nej, så ser den absolut inte ut!

Tack. Vi kallar den för Mara! Flört

skrollan
0

Dagens ros till dig LindaBlue som öppnat ditt hem för denna lilla stackare! :-)

Blueshift
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade varit intressant att se ett foto för att konstatera att det inte är en vildvalp ni plockat in. Är ni säkra på att det är en hona? Hanar har sin penis en bit upp på magen, vilket kan vara svårt att se på en ung eller en välpälsad iller. Ibland tar folk fel och tror att förhuden är en navel ;). En valp eller ungdjur har inte alltid testiklar synliga heller, och inte heller om den är kastrerad förstås.

LindaBlue
0

Nej, jag tror inte den är vild, då den iofs bet både mig och min sambo ordentligt ett par gånger igår, men inte verkade stressad i övrigt, och nu ikväll har den legat i sambons knä och kuttrat och slickat honom på armen. Under utevistelsen i villaområdet där den blev sedd har den dessutom flera gånger sökt sig till människor, bl a tagit sig in i en lägenhet och upp i en säng, och när den blev infångad låg den och sov i någons uterum.

Jag har också funderat på om den kan vara såpass ung att den inte är brunstig, den ser ganska liten ut, men återigen har jag inget att jämföra med, och den kan vara smal efter att ha gått ute ett tag. Imorgon ska vi hursomhelst med den till veterinären, och få hjälp med lite allmän hälsokoll och könsbestämning, ska även se om jag kan få en bättre bild på den i dagsljus, korten jag knäppte igår kväll blev såpass mörka, så ingen idé att lägga upp dem, men den ser ut ungefär som den på bilden, fast "banditmasken är tydligare och går mer nedåt nosen i mitten. Den är ljus i botten, med mörka strån längst ut så att säga. tror inte den är så tunnpälsad och skabbig som jag först tyckte, det är nog bara en synvilla av att botten är ljus.

Tror inte den har någon penis, har inte sett något navel- liknande.

Hursomhelst går det väldigt snabbt framåt, känns det som, från att ha huggt hej vilt igår, till att nafsat lite i ett bart ben tidigare idag, till att ligga i knät och mysa och slicka på en bar arm ikväll. Bedårande liten (tjej). Glad

LindaBlue
0
LindaBlue
0

Vi har förresten låtit den få ett väl urtuggat, fd färskt (inget torkat eller rökt alltså) märgben, som hunden har haft och sugit ur… Med tanke på at tillrar är rovdjur kan det väl knappast var anågon fara om hon har det att gnaga på?

Blueshift
0

Den ser så pass ljus ut att jag nog nästan kan lova att detta är en tam iller Glad Jag gissar nog också, med viss reservation, att det är en vuxen iller. Ser ut att ha det gott och skönt där hon ligger Glad

Märgben kan vara lite i hårdaste och största laget för en iller. Är det för stort och hårt så intresserar hon sig nog inte, men har man otur kan de knäcka en tand på alltför hårda ben. Eller tugga av en flisa. Illrar är inte så mycket för att gnaga på ben på det vis som hundar gör.

Ceciliaolucifer
0

Vill ju också se :D Alla har tack och lov inte facebook ;-)

LindaBlue
0

Jag ska försöka mig på att lägga upp en bild här, när jag har knäppt en som är värdig… Ska bara läsa in mig på hur man gör med. ;)

UlrikaD
0

Vad har gjorts för att hitta ägaren nu?

Det ser ju ut som en vuxen viltfärgad iller. Är det en hona och hon inte är i brunst så är hon ju kastrerad vilket i sin tur betyder att hon har en ägare som gjort detta.

Någonstans bör det finnas någon som letar.

LindaBlue
0

Tja, polisen, och katthemmet har mina uppgifter, den ligger ute på "efterlysta djur" på FB, ska be veterinären kolla en gång till efter chip idag, ett par djuraffärer i närheten är underrättade, och jag har försökt sprida det via min FBsida. Har tyvärr inte haft möjlighet att gå runt och sätta upp lappar, då jag har en hund med nyopererad tass som inte får gå långt/ och helst inte ska gå ut och bli blöt om den.

Jag tycker dock att det är konstigt att ingen efterlyst den hos polisen om den är saknad, det är väl bland det första man skulle göra?

Just det, jag har kollat blocket med, om någon skrivit något om en saknad iller där, men inte hittat något.

LindaBlue
0

Lite uppdatering om Mara:

Vi var hos vet igår, mara verkar frisk, hjärta lungor bra, pälsen ser fin ut, det är en hona, men ser inte ut att vara i brunst. Dock fick sköterskan det till att hon vägde 600 gram, så kanske är hon inte fullvuxen, även om vet tyckte hon såg vuxen ut i kroppen (kan tilläggas att Towe iofs inte är illerexpert)!? Måste dock hitta en våg att dubbelkolla det på, då vår något tjocka råtta väger mer än så. Iofs är hon ju ganska "långsmal", och har kanske gått ute ett tag, men det skulle ju förklara om hon inte brunstar då, för vad jag har läst väger vuxna honor mellan 0,75- 1,5 kg?

Vi har även så gott det går illersäkrat ett rum, så nu går hon lös där. Hon är helt förtjusande, och har inte bitit någon av oss på två dagar, mer än lite lekfullt nafsande, och idag har vi varit och köpt vetegroddsolja till henne, vilket var mycket uppskattat.

LindaBlue
1

Förresten kollades hela kroppen med chipläsare också, men inget utslag. Ska prova att hänga upp ett par lappar bl a i mataffären runt om där hon hittades, men om ingen ägare hittas överväger vi att försöka behålla henne.

UlrikaD
0

Hon kan mycket väl vara vuxen med den vikten. Det finns honor som väger så lite som 500g.

Är hon vuxen kan hon ju vara kastrerad, veterinären såg ingenting sådant? Vet inte hur bra sånt går att se efter längre tid.

Men 600g och långsmal i kroppen låter som en typisk illerhona:)

LindaBlue
0

Förlåt till er som inte har Fb, men har inte oprkat leta upp sladden mellan dator och telefon, så här kommer en länk tillmin FB:

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151061187098874&set=a.10150165765528874.304944.566533873&type=1&theater

IzzyR0xx
0

Mina honor väger ca 750 gram och de är 12 veckor respektive 1 år gamla.

Nussen
1

Så roligt att se bild på henne hon är jättesöt. Superbra av er att fixa så hon kan vara lös i rummet. Jag blir så glad att det finns så snälla människor som er :)

perlun
0

Kul att hon fått det bra. Det var jag som fångade henne i mitt uterum och tog henne till polisen. Hade dessförinnan pratat med en vet på länsstyrelsen. Hälsa Kim från "Sigges pappa".

LindaBlue
0

Jättebra gjort! var hon svårfångad? Den stackars polisen som lämnade ut henne till mig var livrädd för henne! :) Det ska jag absolut göra!

LindaBlue
0

Lite uppdatering om Mara: det är fortfarande ingen som frågat efter henne, så hon blir kvar hos oss. Äldsta, sista råttan fick tyvärr somna in igår, så Mara står i beredskap att avancera ut i lägenheten, och verkar som om hon ska kunna bli kompis med hunden. Ser fortfarande inga tecken på brunst, hon är helt slät därbak. Går det att på något sätt kolla om hon är chipkastrerad, eller är det bara att vänta och se om hon inte är riktigt vuxen och kommer hamna i brunst så småningom? Blir alla honor i brunst sådär uppsvällda?

Nussen
0

Tråkigt att höra om råttan :( men härligt att höra att Mara får stanna.

När vi chippkastrerade våran hona var hon inte i brunst utan bara könsmogen så jag såg inte hur hon skulle sett ut i brunst. Vi kan känna hennes chipp som en liten pyttegrej som en liten sten!? i nacken, så känn efter i nackskinnet. En hona i brunst ändrar beteende och börjar lukta mera och som alla ovan skrivit svullnar vulvan. Våran veterinär sa att det märker ni när hon är på väg in i brunst igen så jag får väl lita på att jag gör det Skrattande

UlrikaD
0

Om en iller föds på våren/sommaren så går hon i brunst nästa vår.

Så troligtvis är hon äldre och antingen chippad eller kastrerad för annars borde hon varit i brunst nu.

Alternativt att hon gått i brunst och blivit tagen ur brunst på något sätt, eller gått ur själv. Isåfall kommer hon att gå i brunst nästa vår.

Är hon chippad så kommer hon att gå i brunst när chippet slutat verka och de brukar hålla i 2 år. Är hon kastrerad så kommer hon ju inte att gå i brunst alls:)

Och alla honor får svullen vulva när de går i brunst.

LindaBlue
0

Ok, det har hon inte, så något av de ovanstående alternativen, hon luktar iofs ganska mycket (inte illa eller så, men ganska starkt, återigen har jag inget att jämföra med då ju.).

Men då är det i sådana fall ingen fara med att vänta med att kastrera henne, antingen med chip eller via operation? Utan jag märker när det börjar bli dags?

Nästa fråga, om man skulle kastrera henne, och det inte är så att hon är könsmogen än så skulle det väl inte vara bra heller?

Hur väl brukar man kunna se ett ärr efter ev operation? Misstänker att man i så fall skulle fått raka bort pälsen och leta?

Det är en himla massa nya saker att lära sig med ett nytt djurslag! Råttforum har man ju hängt på nu i 5-6 år och har överlag ganska bra koll, men att låta Mara flytta in är lite som att lära sig gå igen. :) Intressant.

UlrikaD
0

Nej, du ska inte göra någonting med henne när du inte vet. Ska du behålla henne så ser du ju nästa vår om hon går i brunst. Då har du ju tid på dig att hitta en bra veterinär och veta om du ska chippa eller kastrera kirurgiskt.

Så länge hon inte är i brunst så är det ju ingen fara. Det är när de är i brunst och får gå för länge som det kan bli problem.
Vet du säkert att hon inte är i brunst så är det ju bara att vänta och se vad som händer.

Jag har en hona som är kirurgiskt kastrerad och jag kan inte se hennes ärr alls, hon är kastrerad 2011.

animal-lover
0

På mina 2 kastrerade honor kan man se att dom blivit kastrerade. Det är en pälslös rand och lite mörkare päls vid sidan av ärret. Men det kanske bara är ett undantag Glad

Kan lägga upp en bild var på deras magar, men det är inte dom bästa bilderna för vi har klippt klorna och då har det varit lite vetegroddsolja på magen + att dom är tagna med mobilen Tungan ute

Först ut Georgias mage

animal-lover
0
LindaBlue
2

Tack, ska ta och kolla lite där på henne sedan, men jag misstänker att hon kanske är ett ungdjur. Ska försöka väga och se om hon gått upp något. Vilka jättefina magar! :)

Igårkväll fick hon gå lös en stund i nästan hela lägenheten och OJ Vad kul hon hade. Som sambon sa: "Det är lite som att kasta ut en massa studsbollar på en gång."

Är det någon som har tips på hur man får illern och hunden att gå bra ihop? Julie (hunden) är så himla vänlig och kärvänlig, hon vill bara gå efter och nosa och slicka, (hon saknar råttan, hon hade en sån crush på den.) och vi försöker att inte få henne att vara för "på", men det är ju hennes lägenhet, hon måste ju få kolla in nykomligen. Mara har väl iofs inte gett sken av att göra några störra utfall, men risken är väl att hon helt plötsligt vänder sig och hänger sig fast i nosen eller ett öra om det blir för mycket. Annars verkar hon inte bry sig om hunden direkt, absolut inte rädd eller så.

zickan
0

Såg en länk på fb om liknande. Kanske en av dessa du hittade som blivit dumpade i en park?

http://mobil.hd.se/angelholm/2012/08/14/illerjakt-i-hembygdsparken/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TottsiGirl
0

#55 Fast det är flera mil mellan halmstad och Ängelholm så ja skulle inte tro det rör sig om samma illrar.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

LindaBlue
0

Nej, denna sprang lös i ett villaområde inne i halmstad, dessutom tror jag att hon är vad som kallas för viltfärgad, medans de i Ängelholm var pastell. Nu är jag bara lite nyfiken, kan det finnas bägge varianter i en kull? Har inte kommit så långt som att läsa på om illergenetik.

illernettan
0

#57 Jepp, det beror på färgen på föräldrarna och bakåt. Vilt+vilt=vilt, pastell+pastell=pastell.

Pastell+vilt=kan bli blandat men kan lika gärna bara bli vilt eftersom viltfärgat är dominant.

Jag har parat en viltfärgad hona med silver, viltfärgat, pastell bakåt med en pastellfärgad hane med panda, pastell bakåt. En vecka gamla valpar uppvisar några mörka och några ljusa, så vi får se vad det blir i slutändan.

Är trött så jag orkar inte förklara bättre, ha överseende Glad

Hillbiörns illrar finns på Facebook.