Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 5819 ggr
Explorer 500M
5

Vad kostade din iller?

Såg en diskussion i en annan tråd om illerns pris.

Jag är nyfiken på vad din iller kostade, hur gammal den var och vilket år du köpte den?

UlrikaD
2

Spännande tråd av någon som aldrig skrivit inne på iller förut. Om du börjar och skriva om dina illrar kanske folk hakar på:)

Explorer 500M
1

#1 Jag har tyvärr ingen iller ännu. Men min storebror har haft illrar i många år. Den sista gick tyvärr bort i julas i cancer :( så jag har varit lite sugen.

Jag var medlem på skuggfolket för ca 2 år sedan men avslutade mitt konto då sajten blev dold. Har spanat här inne sedan augusti 2011 :) jag hopppppas kunna köpa en valp i sommar.

UlrikaD
1

#2 Hoppas du hittar vad du söker:)

Har/och har haft lite för många för att ha priser, år och ålder i huvudet. Kanske kan återkomma lite senare:)

Men den dyraste var nog 3000 danska och den billigaste var gratis.

Den yngsta var för tidigt tagen valp på 8 veckor och den äldsta var nog 3 år tror jag.

Ceciliaolucifer
2

Hallå :)

Lucifer köptes 2003 som valp för 2250kr

Hugo köptes 2005 som valp för över 3000kr

Bernard köptes 2006 som valp för ca 2500kr

Theodore köptes 2008 som valp för ca 2500kr (ingick 1 års försäkring och fick 500kr tillbaka vid uppvisande av kastreringskvitto)

Baby Dru köptes som valp 2009 och kostade? (minns ej).

Mynta köptes 2011 som valp för 3500kr.

Timja köptes 2011 som valp för ca 4200 kr.

Tigern var 4 år när han kom till mig som omplacering 2005, gratis.

Blight var 16 veckor när han kom till mig som omplacering 2008, gratis + 1års försäkring och en summa på ca 500kr tillbaka vid uppvisande av kastreringkvitto?

Många älskade busungar :)

[four_ferrets]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina djur som jag har köpt har kostat

Sammy 300kr ( omplacerings valp )

Liten 1000kr ( omplacerings valp )

Miranda 1100kr ( omplaceing )

alla tre är helt underbara!

FerretCrow
1

Ja kan ju dra alla illrar även om alla inte är i livet eller så.

Zeke gratis omplacering

Kingen Gratis omplacering

Dede & Nora 1000kr omplacering

Miilo 1000kr Valp

Thyra Gratis omplacering

Lacina 3500kr valp

Och jag har då aldrig brytt mig om illern varit gratis eller inte för mig är dom lika mycket värda iaf.

Sara
1

Min dyraste har jag för mig att jag betalade 500:- för om jag inte missminner mig.

Det beror helt enkelt på att jag nästan bara har haft omplaceringar. Min första iller var valp och kostade 150:- på en djurmarknad. Det var år 1997. Don´t do it!

Min andra valp betalade min dåvarande sambo för det var "hans" iller, 600:- tror jag Bilbo kostade hos en farmare, tror det var år 1999 eller 2000. Don´t do that either!

Den tredje valpen kostade 500:- som omplacering vid 12 veckor.

Resterande 12 illrar har varit omplaceringar, oftast äldre. På "min tid" var de flesta omplaceringar gratis eller flyttade för en symbolisk summa.

Sara

TereseStromberg
3

Har bara 2 st illrar men de lär kanske bli fler med åren..

Köpte Plexus 2011 för 3000+(bilfärd genom hela landet för att ta mig dit.)

Elektra kostade ingenting eftersom hon kom till mig som övergiven lämnad till mig av polisen. Sedan har hon då kostat att få i form igen, hennes hälsa var inte på topp. Det var också nu 2011, hon "stämplades" som min 1 Jan 2012.

Sen är ju mina illrar + katt de mest  bortskämda som finns.. Så fort lönen kommer, ÅH vad roligt ska vi hitta på åt er denna månad då.. klick klick, ferretplanet.se .. eller kanske… amhs-illertorg.se .. Glad Hihi

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

http://www.tezzstromberg.n.nu/

MiniSku-
1

Maya var 8 månader i mars 2009 kostade 800:-

Rufus var 3 år i juni  2009 kostade 1500:-

Rupert var 6 månader i november 2011 och kostade 1500:-

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

JossanH
1

Dexter, omplacering 2003, gratis Pegasus, valp 2004, 1500:- Triton, valp 2006, 2500:- Cato, omplacering 2007 (?), 500:- Marcello, valp 2010, 3000:- Vicente, valp 2011, 3000:- Sonny, omplacering 2011, gratismo

Sajtvärd på Iller.ifokus

ettlitetalias
1

Mina har bara kostat en symbolisk summa da de var omplaceringar, forutom en som jag fick av en bekant for en mindre summa pengar, ca 300kr tror jag det var. Vart att namna att mina ar kopta i UK ocksa.

Blueshift
2

Trixie 550 kr (1988, valp från uppfödaren som var en djuraffär)

Milou ca 300? (1988, halvvuxen från farm)

Fafnir 1000 kr (2003, vuxen från uppfödaren)

Resten har jag antingen fött upp själv eller fått gratis.

#7 Jag har samma erfarenhet från förr, att en omplacering betydde att illern var gratis. Ville man ha pengar för den var det en försäljning. Tycker än idag att det känns konstigt att man benämner illrar till salu som omplaceringar.

Explorer 500M
0

Intressant :) tack så mkt!

HannahRönn
1

Havanna, omplacering via blocket, 9 månader 2006. 2000kr Manilla, omplacering via blocket 9månader 2006, 2000kr Dollar, omplacering via blocket 7 månader, 2007, 1500kr Razzmatazz, valp från uppfödare, 2009. 3000kr Murmel, övertog efter agerat akuthem åt illerförening. 2 år, 2010, 500kr

HannaM
1

Elliott gav jag 1000 kronor för som treåring.

Belsebub kostade 3000 som valp.

Valrhona betalade vi 1500 för, fick lägre pris eftersom han var "över" och lite äldre valp.

Meja var en omplacering som om jag inte missminner mig var gratis.

Alinda betalade vi 1500 för, då stod vi för chip och vaccin själva och hade passat hela kullen en vecka.

Abercrombie kostade 200 euro plus flygresan.

ElinaPersson
1

Shaco, köpt från uppfödare vid ca 7 månaders ålder (2011), 2500kr.. Omplacerades gratis till UlrikaD gratis till kostnad av transport ;)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[Nathalie62]
2

Leo kostade 1500 med allt inräknat, han var 10 veckor när han kom till mig.
Lillkillen var också en valp, han kostade 1000 kronor, allt inräknat.

Tar man 3000 kronor för en illervalp och det blir 5 valpar så blir det rakt av 15000 kronor, ibland blir dom fler, det sker svart och det kostar inte dom priserna att hålla dom till 10 veckor och det är köpare själv som måste hämta djuret.

Många kattuppfödare som säljer den speciella ras är priset ännu högre men uppfödarna levererar själv kattungarna och det spelar ingen roll vart i landet dom ska bo och dom gör det inte svart, det är ovanligt att uppfödare lägger ner hela sin själ för tyvärr är det bara "upp till köpare" därför beror denna verksamhet/hobby 98% av pengarna. Dessutom är katter inte lika olycksbelägna och lever längre.

Hayley
1

#17 citat "Tar man 3000 kronor för en illervalp och det blir 5 valpar så blir det rakt av 15000 kronor, ibland blir dom fler, det sker svart och det kostar inte dom priserna att hålla dom till 10 veckor och det är köpare själv som måste hämta djuret."

huh? ursäkta men du skämtar nu eller? nu har jag inte exakta siffror hos mig men vet att jag och och (tror det var) sarae som ett år räknade ut vad det kostar att föda upp valpar, från och med parningen tills dess att dom flyttade. Då ingick allt från mat, leksaker till tvättmedel och toaströ och belive me, det kostar att föda upp. skulle alla räkna ut ordentligt vad det igentligen kostar så räcker 3000kr per valp inte direkt långt och att man som illeruppfödare skulle gå plus är en ren och skär myt.. Beroende på hur många valpar man får så blir det naturligtvis andra kostnader, men oftast får iller inte så många valpar att det lönar sig i slutendan.

[Nathalie62]
2

#18, Förvånad
Det kan inträffa händelser som gör att dom kanske måste ha hjälp men dom klarar det alldeles utmärkt själva i de allra flesta fall och då kostar det inte många kronor. Dom diar de första veckorna. Tvättmedel har man i regel ett lager av hemma redan.
Ofta har man ju fler djur hemma också och därför går det inte åt mer för att småttingarna tillkom. Tror knappast en vecka gammal iller springer runt och leker med leksaker eller kränger så mycket mat att det krävs större inköp. Detta är något man borde veta om man är insatt.

Doktor-och-Designer
2

#17 Jag håller med #18, tyvärr så har du inte koll på vad du pratar om vad gäller kostnaden att avla illrar. Vi förde kassabok förra året på alla utgifter, veterinärbesiktning av avelsdjur, förlossningskomplikationer, veterinärbesiktning av valpar, chipning av valpar, vaccination av valpar, försäkring av valparna under tiden de bodde hos oss, parningsavgift för hanen, mjölkersättning, saker till valppaketet m.m. Vi gick inte + trots att vi inte räknade med mat, sand och annat "förbrukningsmaterial" som vi ändå köper till de andra vuxna (och det går ganska mycket extra av sådant). Vi hade inte heller räknat med att tjäna pengar på aveln, det är inte därför vi håller på, men man ska inte tro att seriösa uppfödare tjänar några tusenlappar på sin uppfödning.

Sen så skulle jag inte använda ordet "svart" då man bedriver uppfödning som en hobbyverksamhet som man inte ens tjänar pengar på.

enbartmalin
1

#18 Det beror ju helt på vilken uppfödare vi prata om också ;)

Hälsningar Malin

enbartmalin
1

Millan 500:-
Simba 500:-
Nala 500:-

Omplaceringar.

Hälsningar Malin

enbartmalin
1

Man MÅSTE ha i åtanke när man disskuterar detta att det finns så många olika uppfödare.

Det finns dom som är riktigt seriösa och lägger ut hur mycket som heslt och skickar med valparna allt mellan himmel och jord.
Sen finns det dom som gör precis vad som "måste göras"(vaccin och chip) och som framstår som väldigt seriösa men knappast är det.
Och sist har vi dom som inte gör mer än att para, föda upp och säljer valparna.

Det är endast den översta av dessa som inte går i vinst. Dom två andra går i vinst.

Hälsningar Malin

Doktor-och-Designer
1

#23 Ja det håller jag helt med om. Dessutom, vad gäller den sista kategorin så säljer de ofta valparna mycket tidigare. Det medför ju självklart också en minskning av kostnaderna.

UlrikaD
7

#17 Oj, oj, oj. Du glömde lite lätt kostnaderna för chip, vaccinering och hälsokontroll.

Du glömde också oss som vill föda upp valparna på en bra kost, med varierad föda.

Tycker det är otroligt trist att läsa att folk tror att det är så lätt och så gratis.

Sen kan man ju slänga in att man kan gå minus redan från start när man får förlossningskomplikationer och hamnar hos veterinären.

Men visst, ha två illrar av olika kön hemma tillsammans som du fick på blocket, låt dem knapra på friskies kattfoder, ge dem absolut ingenting annat, inget chip, vaccinering osv heller då såklart. Och leverar dem så tidigt som möjligt så de inte hinner äta så mycket.

Visst då kan du så klart tjäna pengar. Men en människa som köper en sådan valp för 3000kr får nog nästan skylla sig själv. För då har man inte kollat upp hur det fungerar i det verkliga livet innan man skulle köpa valp. Och hade de kanske varit bättre lämpade med ett gosedjur.

Sen tycker jag också du ska läsa lite på vad som gäller för hobbyverksamhet och hur mycket pengar man faktiskt får tjäna på att sälja djur per år innan det blir skattepliktig inkomst. Det är inte svart och det är inte olagligt på något sätt att ta en valpkull om året. Finns inte en chans att komma upp till den summan det gäller.

Ditt inlägg skrämde mig ordentligt, tycker det är fruktansvärt att man slänger ut sig såna saker utan att ha någon som helst koll på fakta först!

Hayley
3

#19 ojoj ja, och vaccin, försäkring, oförutsägbara olyckshändelser, mjölkersättning….osvosv..matkostnaden ska vi inte ens tala om, men visst kan vi det om du vill, ska vi tala om barfade illrar från starten, halvbarfade eller illrar bara på torrfoder? det är en otrolig skillnad.visst är det skillnad på uppfödare och uppfödare, och visst, vill man hålla kostnaderna nere så släng in en hona och en hane i ett rum en stund och några dagar senare säg OOOps, valpar, nejmen gud vad trevligt… *ironi* men så funkar det inte, iaf inte om man ska vara seriös. tro mig, som f.d uppfödare vet jag att det KOSTAR mer än vad man tror att föda upp illrar.

[Nathalie62]
3

Jag vet mycket väl och skriver inte sådant som inte stämmer, ni kan tro eller försvara det hur ni vill, det bryr jag mig mindre om men när man läst trådarna vid varje valpsäsong här inne så är uppfödare på iller iFokus inget undantag.

Jag tänker inte lägga mig hur ni gör, det är upp till var och en, jag tycker bara att man borde sänka priserna då det inte är värt att lägga så stora summor på ett djur som inte blir så gamla och är väldigt olycksbelägna. Jag vet hästar, hundar, katter, alla möjliga djur som skänks bort men med illrar verkar det som att det bara handlar om pengar, inte om "deras bästa" (som det så fint heter) när det hela kommer till sin spets och det är tråkigt att det är på det viset.

UlrikaD
6

#27 Men du tycker inte alls att det är märkligt att du ska ha rätt, när andra uppfödare som faktiskt fött upp valpkullar säger att det är fel?

Vems information tycker du man ska ta som riktig? Den från de som gjort de själva eller den från personer som bara läst om saken?

Jag kan ju inte gå ut och skriva att jag vet hur det är att klättra uppför Mount Everest bara för att jag läst om det. Har jag inte gjort det själv kan jag ju knappast veta hur det är.

Skulle aldrig falla mig in att sänka priserna på mina valpar för att någon annan säger att "så ska det vara". Då kräver jag att man sänker matpriserna, försäkringspriserna och veterinärspriserna också.

De går å andra sidan bara upp hela tiden. Hur tror du att det ska gå ihop egentligen? Trolleri? Isåfall vill jag gärna veta hur man går till väga.

enbartmalin
10

#28 Du måste ju förstå att någon tvivlar på det uppfödarna säger, tror ju knappast en uppfödare kommer att säga:

"- Hej, jag tjänar flera tusen på mina valpar"

Självklart vill alla uppfödare låta bra oavsett hur dåliga dom är och självklart säger uppfödare att dom inte vill tjäna på djuret utan gör det för att det är kul bla bla bla bla.

Och du vet lika mycket som mig att det finns jävligt många uppfödare bland annat här på detta forumet som tjänar pengar på sina valpar.

Endast ett fåtal går på jämt ut/går back på sina valpar.

Hälsningar Malin

UlrikaD
3

#29 När man säger att det inte kostar någonting att föda upp illervalpar då blir jag sur. Det tänker jag inte försvara mig mot. Jag är ingen uppfödare som fött upp massor med kullar så jag har någon statistik att följa år från år, men nog f-n kostar det att föda upp djur.

Då struntar jag i och med det gäller guldfiskar eller hundar. Det kostar pengar.

Och som andra redan har sagt både här och i den andra tråden att visst kan man tjäna pengar på en uppfödning, men det beror ju på hur man vill att ens djur ska födas upp.

Det har ju inte med saken att göra. Det som sägs är att det kostar ingenting.

Jag vill gärna se vad veterinären säger vid nästa valpkull när jag hävdar att det kostar minsann ingenting att få sina djur chippade och vaccinerade för det säger någon på iFokus! Funkar det så tar jag tillbaka allt. Då kostar det faktiskt ingenting. Tills dess anser jag att om man säger någonting sådant så har man ingen koll.

"Självklart vill alla uppfödare låta bra oavsett hur dåliga dom är och självklart säger uppfödare att dom inte vill tjäna på djuret utan gör det för att det är kul bla bla bla bla."

Skulle formligen ÄLSKA att säga att jag tjänade pengar på min uppfödning. Så underbart det hade varit att kunna få pengar tillbaka på någonting man spenderar flera tusen på varje månad. Men nä….jag gör det inte iallafall. Jag gör kanske jättefel.

Jag kanske ska börja föda upp mina illrar på friskies, mina hamstrar ska få billigt foder på ica osv. Då kanske jag också tjänar pengar på det.

Men jag vill inte tjäna pengar för att jag missköter mina djur. Det är väl inte vad man är ute efter?

Eller det är iallafall inte det jag är ute efter. Och jag tror inte direkt jag är ensam om det.

Men återigen…jag går gärna plus på min uppfödning. Jätte, jättegärna!! Men det har hittills inte hänt så jag hyser inga större förhoppningar.

Så då kommer jag och säger någonting så där larvigt då som man inte får säga: Jag föder upp för att det är mitt intresse och jag vill föda upp fina djur.

Fullkomligt medveten om att i Sverige är det fult att tjäna pengar. Visste dock inte att det var lika fult att inte tjäna pengar.

enbartmalin
8

#30 Åh men sluta hävda dig. Det är ingen som pratat om DIN uppfödning, men tar du åt dig så mycket så ja..? Det kanske är dig det handlar om trots allt?

Det är inte fult att tjäna pengar, det är fult att tjäna pengar på fel sätt.

Hälsningar Malin

UlrikaD
4

#31 Jag kan ju inte svara för någon annan, eller hur? Det skulle väl se konstigt ut om jag började rada upp andras uppfödningar som exempel.

Och ta åt mig? Vad ska jag ta åt mig isåfall? Att ha tjäntat för mycket pengar, eller ha tjänat för lite pengar?

Båda verkar ju uppenbarligen vara fel.

Och vilka tjänar pengar på fel sätt? Det är väl de som köper två blocket-illrar, parar ihop dem och sen säljer valparna dyrt och försvinner sen.

Men är de här på iFokus? Ja, de är här den stunden de har valpar att sälja, men sen försvinner de.

Vem är det som tycker att de är så himla bra då?

Så för att jag säger att det kostar pengar att föda upp djur, då "hävdar" jag mig?

Men visst, om man tror att man kan det så betyder det väl bara att man aldrig har fött upp då.

enbartmalin
1

#32 Precis.

Hälsningar Malin

UlrikaD
1

#33 Vet inte på vilken av mina frågor du svarade "precis" på men..kanske alla.

enbartmalin
0

Jag kände att det inte riktigt var lönt att fortsätta argumentera då jag sagt det jag ville och inte orkar läsa mer av det du skriver då du i varannan mening måste hävda dig själv.
Därför skrev jag så enkelt som. Precis. Då du svarade på en del själv.

Hälsningar Malin

UlrikaD
4

Jag förstår verkligen inte hur du kan få det till att hävda sig att man anser att det kostar pengar att föda upp djur. Det är fakta och ingenting annat. Uppfödare med bättre koll än jag har ju fört statistik över sina kullar. Borde väl göra samma sak när det kommer såna här påstående.

Andra uppfödare ovanför säger samma sak, men det går tydligen bra. Så det är bara min åsikt som är fel, fastän den är likadan som andras..märkligt.

Men du behöver inte svara på det här. Risken är väl att jag fortsätter att hävda mig….

FerretCrow
3

Ja jag tänker inte lägga mig i tjaffset nu här.

MEN jag kan tala ur egen synpunkt och jag har nu inhandlat saker till årets kommande kull och det är bara en otroligt liten del av det jag behöver och har redan slängt ut 4100kr på enbart små saker som behövs..Och då fattas mat, pellets med mera. så JA det kostar pengar. jag gör det för att det är min hobby och säg en hobby som är gratis och som du tjänar pengar på?

becka89
1

Spänande tråd kul att höra vad andra har gett för sina illrar både omplacering och från uppfödare. Vi har mercedez som vi hämtade 2008 då var hon bara 4månader henne hämtade vi hem gratis då hon var avlivningshotad. Sen har vi mr.frost som vi köpte 2010 som valp på 8veckor vi betalade 2800kr för honom

animal-lover
1

Jag går inte heller plus på min avel.

Jag halvbarfar mina illrar och det är inte billigt att köpa t.ex. dagsgamla frysta kycklingar och "inälvsmat" som valparna får när dom blir 2 1/2 v sen så har jag turen att kunna ta hem döda lamm och höns från jobbet som dom vuxna illrarna o äldre valpar äter.

Såsom dom säger i andra inlägg så kostar chippning och vaccinering, utöver det om man reggar sina valpar hos svenska illervänner blir det några fler hundringar som försvinner. Valppaket o.s.v.

Kan säga att jag tar oxå illa upp precis som UlrikaD  

Nog om det, det var inte det tråden handla om :)

Mina första illrar övertog jag från gymnasiet där jag gick för dom skulle bli avlivade annars. Dom var då 3 år 2006, valpen jag köpte det året kostade 2500:-. Övertog valpens mamma 1år senare men henne hade jag kanske 1 år innan hon fick cancer i lungan och var tvungen att tas bort. Valpen jag köpte 2010 kostade 3000:-  Delägare åt en hanne som importerades dec 2011 och det jag fick betala för det var över 3000 :- Sen så är jag fodervärd oxå och då är det lite annat som gäller :P Annars är det egen uppfödda :D

JossanH
3

Då tar vi ett djupt andetag här inne :) Självklart kan man inte dra alla uppfödare över en kant. Det finns de som lägger minimala summor på sin uppfödning men som ändå lyckas få sålt valpar för 3000:- st. Det är klart att man tjänar pengar på det om man verkligen vill. Om det är det man faktiskt är ute efter. Hur många gånger har man inte anat att motivet till en valpkull är pengar!? Hur länge personen i fråga är här inne ändrar ju inte det. Men sedan finns det förstås uppfödare som går back flera tusen efter varje kull. jag skulle säga att det är precis vad man gör det till. Många lägger ju även stora summor pengar på tex valppaket och liknande och dessa lär ju automatiskt få större utgifter tex.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
1

#28, Jag skrev inte att jag bara hade läst om saken, hur vet du att jag inte har fött upp själv ? jag är mer insatt än vad du tror så jag tycker du ska vara tyst om saker du inte har någon aning om. Det är ingen som skriver att man måste ge djuren dålig mat eller strunta i det som är viktigt. Du ska sluta antyda och läsa mellan raderna och jag föreslår att du lugnar ner dig och försöker acceptera att vi faktiskt har olika erfarenheter och kunskap om ämnet även om du inte råkar veta det.

#29 Precis min poäng.

VeronicaKahlbäck
1

Det är väldigt synd att vi inte kan hålla diskutionerna till att vara just diskutioner, i den här tråden finns det väldigt många uttalanden som gränsar till personangrepp.
Jag är absolut för diskutioner, det kan leda till nya synvinklar och tankar men för att det ska fungera bör man läsa igenom det man svarar på så många gånger att vi slipper missförstånd.
Och framför allt läsa igenom våra svar för att se så vi inte går över gränsen för vad som är lämpligt.

----------------------------------------------------------------------------

Har betalat mellan 0-1500 för mina omplaceringar och de har varit mellan nio månader till tre år. Alla har varit i behov av veterinärvård av olika grad.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

UlrikaD
2

#41 Jag har enbart läst vad du skrivit och ingenting annat.

Om du fött upp själv och lyckats göra det utan att det kostat dig särskilt mycket, kan du inte dela med dig av hur du gjorde då?

För då måste de av oss andra som betalar massa pengar i vår uppfödning göra saker och ting helt galet.

Är det inte bättre då att du talar om hur du gör för att det ska bli som du skriver:

"Det kan inträffa händelser som gör att dom kanske måste ha hjälp men dom klarar det alldeles utmärkt själva i de allra flesta fall och då kostar det inte många kronor.""

Jag är genuint intresserad av hur man föder upp illervalpar utan att det kostar många kronor. Om man nu som du skriver:

"Det är ingen som skriver att man måste ge djuren dålig mat eller strunta i det som är viktigt."

[Nathalie62]
1

#43, Jag delar gärna med mig av det i en annan tråd men nu tycker jag vi visar respekt för personen som skapade denna.

UlrikaD
4

#44 Nu är det dags att visa respekt, när du fick en fråga.

Men jag ser fram emot att läsa din andra tråd då.

sarae
6

Mina illrar jag har köpt har kostat mig allt från 0 kr till närmare 10.000 om jag ska räkna in vad resa och annat kostat för att hämta hem dem.

Min första importerade avelsiller kostade mig ca 10.000 - då räknar jag mesd kostnad för valpen, för att hon stannade längre hos uppfödaren, pass, rabies etc. samt min resa för att hämta henne. (räknar inte med presenter vi köpte till uppfödaren samt hon som vi fick bo hos över helgen - närmare 1000 kr) som tack för hjälpen.

Min billigaste import kostade "ingenting" om man ska se det så eftersom jag bytte henne mot en av mina egen uppfödda valpar, så jag betalade "bara" resan och dess omkostnader för att få hem henne som vi dessutom var 2 uppfödare om att dela på. Men eftersom min valp egentligen skulle kostat 3000-3500 kr om jag hade sålt honom så är väl det egentligen vad illern jag fick hem kostade om man ska se det krasst.

Jag har genom åren importerat 6 illrar till avel, och kostanden har varierat. Vissa har vart dyra, andra billigare, men priset har inte haft någon betydelse för mig. För "rätt" iller betalar jag helt enkelt vad som krävs.

Gällande min avel så har jag tyvärr inte gått plus, speciellt inte om jag då skulle räkna in vad importen av mina avelsdjur har kostat mig. Men sedan har jag även investerat oerhört mycket i mina valpar, mycket som inte har varit nödvändigt, men som jag själv har valt att göra helt enkelt. Och därmed är det ju mitt "eget" fel att jag inte gick plus helt enkelt. Jag vet att det går utmärkt att föda upp en valpkull och tjäna pengar, allt beror på hur man gör det. Väljer man att avla på befintliga djur som inte kostat mycket, eller ännu hellre, gratis omplaceringar, inte investera i speciella valphagar och tillbehör, samt ge dem ett billigare torrfoder och skeppa iväg dem vid 8 veckor, ovaccinerade och obesiktigade så ja, då klirrar det nog till i kassan. Så har jag inte valt att göra. Men återigen mitt eget beslut.

I 2009 gjorde jag en uträkning på min dåvarande kull (8 valpar) utgifter. Jag räknade då bara med de utgifter jag hade kvitton på, så det va mycket utgifter gällande foder som inte räknades med te.x Dessutom behöll jag själv 2 valpar ur kullen, och bytte en valp mot en annan valp till avel. Jag gick enligt de kalkylerna plus med 451 kr tror jag det va. Hade jag däremot räknat in alla utgifter utan kvitton hade det inte sett lika kul ut. Då had ejag inga komplikationer med min kull och de krävdes inga veterinärturer förutom chip, pass, vaccin och besiktning.  Men ska man föda upp valpar på naturlig diet som främst besår av möss, råttor & dagsgamla kycklingar springer kostnaderna iväg. Möss och råttor fick jag som billigast då tag på för 5-7 kr styck, varje valp åt mellan 1-4 möss/råttor/kycklingar om dagen plus lite annat. Och de flesta valparna stannade hos mig tills de var 15 veckor. Dvs att de gick på denna kost i närmare 12 veckor - om jag tar 2 möss per valp/dag som medelvärde blir det: (2 x 6 kr) x 8 = 96 kr per dag. Vissa dagar åt de för mindre, men de flesta dagarna åt de faktiskt för det dubbla (192 kr) per dag. Visserligen behöll jag själv 2 valpar ur kullen för vidare avel, hade jag sålt dem hade kanske siffrona sett bättre ut, men återigen - att tjäna pengar va aldrig planen - syftet var att få något att arbeta vidare på i min avel.

2011 års kull där det föddes 5 valpar, som sedan fick komplikationer, varav en valp avled kostade mig ca12.000 kr i veterinärvård (då är obduktion på den valpen som inte klarade sig dryga 4000 inräknat). Eftersom kompliktionerna uppstod ännu medan valparna var för små för att bli försäkrade, kunde jag inte via försäkring få täckning för veterinärvården. Av 4 överlevande valpar såldes 3, samtliga utomlands (vilket innebär högre kostand iom pass & rabies etc). Ingen av dess valpar såldes för fullpris (3500) eftersom de hade varit sjuka. Även om de var friska när de flyttade kund ejag inte med att ta fullt betalt för dem, så de valparna såldes för i snitt 1500 kr styck, men jag hade egentligen velat ge bort dem gratis, men det gick inte valpköparna med på.

Utöver det hade jag skyhöga foderkostnader, eftersom valparna matvägrade det mesta, och jag fick köpa varenda foderprodukt/kött etc jag fick tag på ihopp om att få dem att äta något. Men det enda de ville ha var möss & råttor och knappt det.

Så nej, tyvärr kan jag inte påstå att jag har gått plus på min avel. Nu har det heller aldrig varit syftet med min avel heller, så det gör mig ingenting. Däremot hade jag så klart en förhoppning om ett litet överskott för at kunna göra ytterligare investeringar i min avel genom inköp av avelsdjur, men det löste jag på annat vis :D

Just nu är drömmen att i framtiden ha möjlighet att ta en kull och behålla alla valparna själv, för att för egen del dels "säkra" min linje, men framförallt för att jag formligen avskyr att sälja valpar egentligen, men älskar att behålla egna valpar. Det är något alldeles speciellt med dem man sett födas och tagit hand om sedan ynketipynk stadiet. Men framförallt ger det mig även en större kontroll på "mina" avkommor och dess utveckling. Men det får bli i framtiden när jag bor större och bättre och när tiden och pengarna finns!

ElinaPersson
1

Jag kan väll anse att kostnaderna blir vad man gör dom till.. Precis som du kommenterat Sarae - Går man in med det enda syftet att tjäna pengar så visst går det men frågan är ju vad man själv VILL…

Alla är vi olika och vi uppfattas på olika sett.. En uppfödare som går +/- 0 på sin uppfödning och trivs med det hon gör borde väll inte klaga den dagen någon går +?

Man är inte speciellt smart om man börjar sin avel enbart för att tjäna pengar, då brukar det oftast gå åt helvete vilket som och oförutsägbara kostnader blir sällan roligare. Går man in med en positiv attityd till aveln så visar sig även detta på valparna i slutändan och hos köparna..

ninaeliz
1

#17 det skal mye til for at man sitter igjen med overskudd av penger etter å ha et kull.
det er mye koststilskudd, veterinærutgifter, diverse mat som skal betales. og vips er man ikke i pluss lenger! man er heller på minussiden for å si det sånn!

er du jævli heldig sitter du kanskje med et par 100-lapper pluss! og da er du heldig!!!

her har ilderne kostet alt fra 0kr til mellom 4000-5000kr! men de er veldt hver eneste kr! :)

UlrikaD
2

#44 Jag vill fortfarande väldigt gärna läsa din nya tråd. Nu när valpsäsongen börjar närma sig så kan ju vi uppfödare behöva alla tips vi kan få.

Hoppas du skriver den snart.

Cocoscream
1

Theo var 8 månader och kostade 1500 + ca 500 resa

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

kredka
1

Gunnar (2010) köpt som ca 4 månaders valp, besiktad, vaccinerad, id-chip, - 3000 sek + 200 för transport

Bertil (2011) köpt som 8 veckors valp, besiktad, vaccinerad (dock bara en gång, så vi fick vaccinera om han) utan id-chip - 3000 sek + ca 1500 sek i rese kostnad

Nikodem (2008?) gratis omplacering (endast 200 sek i transport kostnad) dock krävde en operation som sammanlagt men andra vet. kostnader gick på ca 3600 SEK

Välkommen till ferretplanet.se :)

ElinaPersson
1

#49 Tror aldrig vi kommer få se skymten av den där tråden som "utlovades" Flört

JossanH
2

#49 Men det behöver ju inte betyda att man, som du säger, "gör fel" om man inte tjänar pengar på kullarna och att man måste "få tips" för att göra som någon annan.. Har man inte som mål att tjäna pengar på illervalparna så kanske man trivs med att göra precis som man gör trots att man kanske inte går plus?
Och eentligen- vad är det som gör att det är så "fult" att tjäna pengar på just illervalpar? Du har ju sålt en mängd olika djurungar så som hamstrar, chinchillor och kattungar. Har du aldrig tjänat pengar på ett djur du sålt?

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
3

#53 Av inlägget tidigare så framstår det lite som om man är "dum" om man inte tjänar pengar på sin uppfödning. Och när hon skriver att hon ska skriva hur man gör så vill jag gärna läsa. Det är ju enligt henne man gör någonting galet när man inte tjänar pengar på kullarna. Inte mig.

Och nu vet jag inte alls vad du menar med "fult" att tjäna pengar på illervalpar. Jag har skrivit ovan att jag gärna skulle vilja gå plus på min uppfödning. Då anser ju inte jag att det är fult. Även om jag inte lyckats, men jag har ju inte hållit på så länge med just illeruppfödning, kanske är orsaken.

Hur man får mer pengar över vill väl de flesta veta. Speciellt om det går att göra utan att för den delen göra avkall på någonting annat.

Så om personen ifråga har lösningen så vill iallafall jag väldigt gärna höra den. Tycker inte det är något konstigt med det. I och med att hon skriver:

"Jag delar gärna med mig av det i en annan tråd men nu tycker jag vi visar respekt för personen som skapade denna."

Då antar jag ju att hon gärna delar med sig, för det är det hon säger, och väntar på tråden.

Och jo, när man säljer ett djur så tjänar man ju naturligtvis pengar på just det djuret, just då. Men om man tar utgifterna man har per månad i allting runt omkring så ser det ju inte lika ekonmiskt lovande ut.

Säljer du en chillabebis för fullpris 1500kr så har man ju de pengarna just då. Men sen har du kanske ingen bebis förrän 4 månader senare. 2011 hade jag tre kullar, med en bebis i varje. Inte så mycket om man slår ut det per månad. Om man dessutom då tar i beräkningen att jag sålde en för halva priset pga att de nya ägarna akut behövde en kompis till en chilla som höll på att deppa ihjäl sig…ja då tjänade jag ännu mindre.

"Har man inte som mål att tjäna pengar på illervalparna så kanske man trivs med att göra precis som man gör trots att man kanske inte går plus?"

Jag förstår inte riktigt frågetecknet i slutet på inlägget. Jag har ju inte som mål att tjäna pengar, men ändå fortsätter jag så så då måste jag ju tycka det är ok ändå. Varför frågetecknet?

JossanH
2

#54 Då har jag missuppfattat det jag tolkat som sarkasm- _"Jag kanske ska börja föda upp mina illrar på friskies, mina hamstrar ska få billigt foder på ica osv. Då kanske jag också tjänar pengar på det."

_Jag tolkar nämligen din text som att det faktiskt ÄR fult att tjäna pengar på sina djur för tjänar man pengar så utfodrar man med friskies tex..

Nathalie62 har ju faktiskt aldrig sagt att hon ska starta en egen tråd och diskutera detta i utan att hon gärna diskuterar detta "i en annan tråd". Hon kanske väntar på att de som är nyfikna, och väldigt gärna vill veta mer om vad hon menar, startar en tråd om detta så hon kan förklara?

"Jag förstår inte riktigt frågetecknet i slutet på inlägget. Jag har ju inte som mål att tjäna pengar, men ändå fortsätter jag så så då måste jag ju tycka det är ok ändå. Varför frågetecknet?"

För att du verkade väldigt angelägen att veta hur man tjänar pengar på sin kull och att du, om du inte tjänar något, gör något "fel". Därför jag frågade om man inte bara kunde vara nöjd med det man gör om man ändå inte har som avsikt att tjäna några pengar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2

#55 Du verkar läsa mina inlägg, men inte inläggen som mina inlägg är svar på, så då blir det inte riktigt rätt. Så i och med att du fortsätter att missförstå, misstolka eller läsa lite som du vill så är det ju ingen idé att jag upprepar mig så jag släpper din diskussion. Du läser ju uppenbart inte det jag skriver ändå.

För att göra ett sista försök:

"För att du verkade väldigt angelägen att veta hur man tjänar pengar på sin kull och att du, om du inte tjänar något, gör något "fel". Därför jag frågade om man inte bara kunde vara nöjd med det man gör om man ändå inte har som avsikt att tjäna några pengar."

Om någon skriver att det går att föda upp illervalpar utan i stort sett några kostnader alls, så tro f-n att man blir nyfiken på hur det kan gå till. Och av inläggen att döma så anser personen i fråga att man gör någonting fel om man inte går plus. Alltså, återigen inte jag, för då hade jag väl inte fortsatt. Som jag redan skrivit. Men ändå, en gång till då. Men det får vara sista gången. För roligare än så blir det verkligen inte.

Om man ska gå ordentligt plus på sin uppfödning så är det katter typ sphynx som räknas. 12-18000 per kattunge. En del hundraser också som går för massa pengar. Men annars vete fasen.

Om jag ville tjäna pengar på att föda upp djur så hade jag väl inte satsat på guldhamstrar? Det vore väl otroligt korkat. Och illrar…en kull på tre år. Inte troligt att man blir rik på det heller.

Så det här: Du verkar otroligt angelägen om att veta hur man tjänar pengar på en kull.

Ja, verkligen. När någon säger att man kan gå och tjäna massa pengar på sina valpar utan att göra avkall vare sig på det ena eller det andra så är jag fruktansvärt nyfiken på hur det går till. Det hade jag varit vare sig jag födde upp illrar eller inte. För jag får det inte att gå ihop. Det har ingenting att göra med att man vill tjäna pengar på någonting eller inte. Det har med ren logik att göra. Hur går det ihop, när det inte verkar möjligt. Ren nyfikenhet vare sig jag aldrig försöker mig på en illerkull mer någonsin!

Och seriöst, du tycker att någon annan ska starta en tråd där någon annan har fakta? Vad ska man döpa tråden till då? Hallå, Nathalie, jo du vet det där du sa i en annan tråd, kan du skriva det här?

Verkar långt och krångligt tycker jag. Är väl bättre att personen som erbjudit sig att berätta någonting skriver det själv. Fast det var ju tydligen fel det också.

JossanH
3

#56 Jag tycker bara inte att du ska ta för givet att Nathalie62 ska starta en tråd om detta ämne, för det har hon aldrig utlovat. Varför inte starta en tråd som handlar om vad uppfödare tar för sina valpar och utgifter så får alla skriva där i? Känns som att det skulle bli en givande tråd nu när intresset verkar finnas hos flera.
Man kan väl gå på plus på guldhamstrar också?
Och sålde inte du ett par kattungekullar nyligen på blocket? Det borde ju också ge lite?
Det är just själva grejen att det blir totalt ramaskri om någon säger att uppfödare tjänar pengar på just illervalpar. Jag kan hålla med om att det ibland känns som att alla som föder upp dras över samma kant, men det finns förstås människor som gör ett bra jobb som ändå kan tjäna pengar på sina valpar. Men gäller det andra djur så verkar det på en gång inte tas för givet att friskies och näst intill vanskötsel har påverkat priset.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

man kan ju egentligen lätt tjäna pengar på valparna utan att ta bort något av det bra. man kanske känner en slaktare man får gratis barf ifrån eller en som föder upp möss där man inte batalar många kronor. eller känner någon som har djurbutik så man får köpa foder för inköpspris. man gör mycket av valp boxen själv. Man kanske känner en veterinär och bara behöver betala inköpspris för vaccinet och chippen och vetten gör besiktningarna gratis och sedan ännu fler saker då.

så omöjligt är det ju inte men lite ovanligt Flört

UlrikaD
1

#57 Det är svårt att skriva ett inlägg där man säger att man inte ska skriva mer när du skriver ett inlägg med massa frågor.

Frågan var ju inte vad uppfödare tar för sina valpar och utgifter. Det ärr ju någoting helt annat. Det är fortfarande det här påståendet som jag tycker är märkligt:

"Det kan inträffa händelser som gör att dom kanske måste ha hjälp men dom klarar det alldeles utmärkt själva i de allra flesta fall och då kostar det inte många kronor."

Ett påstående som för mig inte går ihop med att föda upp något djurslag. Helt ärligt, tycker du själv att det verkar logiskt?

Och nej, man går inte plus på guldhamstrar heller. De äter för väldigt mycket pengar. De ska ha färsk mat och grönsaker varje dag. Visst, tar man en massa kujllar så kan man såklart tjäna pengar på det precis som på alla andra djur om man tar kull på kull. Men man ska ju ha tiden att socialisera dem allihopa också. Och gör man inte det så är det ingen som kommer tillbaka för att skaffa någon mer hamster sedan. Det är ju det man vill, att folk ska vara nöjda och glada med sitt nya husdjur.

De väljer väl de flesta uppfödare att sälja väl hanterade och socialiserade hamstrar än att prångla ut dem på löpande band. Iallafall de uppfödare jag pratar med. Många av mina hamstrar går till utställningsintresserade och då kan jag ju inte para vilka som helst, hur som helst för då får jag ju inte det resultatet jag vill ha. Sen tror jag inte att det finns en marknad för att sälja hur många hamstrar som helst heller. Vi är ändå tre uppfödare bara i Göteborg.

Och kattungarna är ju genom föreningar som mellanlandar här. Det är ju veterinärsutgifter och matkostnader även för dem. Så nej, inte plus där heller. I och med att jag inte har råd att stötta föreningar med pengar eller ge bidrag på annat sätt så ställer jag upp som jourhem istället. Jag har ju tiden men inte pengarna. Men i och med att de som ska välja katt får komma hem till mig så finns ju annonsen i mitt namn och det är mig de kontaktar. Som jourhem står jag ju för mat och kattsand men de står för veterinär ifall någonting skulle hända.

Men där låter det å andra sidan på dig som om det vore fult om man hade tjänat pengar på dem. Hade jag tagit egna kattunge-kullar för att tjäna pengar på dem så hade jag nog tagit mer betalt för dem. Tycker katter är värda mer än vad de säljs för. De blir ju fler och fler och billigare och billigare. Men det är ju bara hur jag hade resonerat.

[Nathalie62]
0

Av de heta diskussioner som ofta uppstått här så väljer jag att avstå från diskussioner som kan leda till tråkigheter. Jag vill att iller iFokus ska vara en trevlig sajt att vistas på.

Inläggen "53" och "55" är konstruktivt skrivna och uppfattas bara vad som står skrivet utan antagande, tänk om alla kunde göra detsamma. Jag har ingenstans skrivit att jag skulle starta en tråd, till exempel.

UlrikaD
4

#60 Tycker väl bara det är onödigt att skriva: "Jag delar gärna med mig av det i en annan tråd."

När det verkar som om det aldrig ens var tanken. Är väl lättare att inte säga någonting isåfall. Blev väl inte trevligare direkt.

[Nathalie62]
0

#61, Ursäkta mig nu men det är faktiskt du själv som läser in annat än vad som står i inläggen och det är ingen annan som ska ha skuld för det.

JossanH
3

#61 Eller så ser man uttalndet som att "vill någon veta mer så delar jag gärna med mig" men det förutstätter ju oftast att den som vill veta mer tar initiativet för att få veta svaret. I detta fallet- då önskemålet var en annan tråd- så får alltså den som vill veta mer starta tråden. Det beror ju på hur man tolkar det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
1

Jag citerade dig ordagrant. Sen skrev jag att det "verkar som".

Har en jätte-enkel lösning annars. Skriv vad du så gärna ville dela med dig av från början så finns det ju inget mer att fråga om.

Tänker du inte göra det så skriv att du ändrat dig. Då finns det inget mer att fråga om där heller.

FerretCrow
1

Den som är intresserad av detta kan ju kanske då smällt skickat ett PM till personen och fråga om råd i privat PM eller om personen skulle kunna vara gullig att starta en tråd och berätta om denna erfarenhet.Skrattande varför göra en massa onödigt tjaffs om det?

Doktor-och-Designer
1

#60 De flesta av oss vill nog att iller.ifokus ska vara en trevlig sajt. Jag kanske tolkade ditt första inlägg (#17) fel, men jag tolkade det som att du i princip drog alla uppfödare över samma kant. Om så är fallet så är det klart det känns tråkigt när man själv är en uppfödare som lägger ner mycket tid och energi på uppfödningen och att hitta bra hem till valparna. Jag hoppas du kan vara öppen nog att förstå att det finns uppfödare som inte lägger fokus på pengar och som inte tjänar tusenlappar på uppfödningen. Sen så finns det tyvärr även de uppfödare som gör det för att tjäna pengar och inte har så mycket fokus på valparna och deras framtid.

Doktor-och-Designer
0

Sen angående trådens egentliga ämne. När jag hinner ska jag försöka leta i papper och kolla vad vi har betalat för våra. Jag tycker också att det är intressant om man lägger till när (vilket år) illern köptes, om den var chipad, vaccinerad osv, hur gammal den var och om det var en omplacering eller valp direkt från uppfödare.

JossanH
1

#67 JAg tror nog de flesta har med dessa saker, och det tycker jag också är högst relevant för att se ett eventuellt mönster/sammanhang i prisets utveckling.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Doktor-och-Designer
0

#68 Jo jag har sett att många har tagit med det, ville bara påpeka att jag tycker att det är intressant och relevant för att få ut någon typ av vettig statistik:)

Theres
1

Melwin, 500 kr, 12 veckor, 2006, valp direkt från uppfödare.
Epona, 500 kr, 7 veckor, 2007, valp direkt från uppfödare.
Denver, gratis, 8 månader, 2007, omplacering.
Sigge, gratis, 5,5 år, 2010, omplacering.

Ingen chippad. Sigge hade fått vaccin en gång tror jag.

golf.ifokus.se

Norrskenets
1

Kommer knappt ihåg men skriver upp det jag minns på rak arm.

Kingen 2005, ca. 500:- om jag minns rätt. (vuxen omplacering)

Saga 2007, 1000:- (valp direkt från uppfödaren)

Saffi 2007, ca. 2500:- (valp direkt från uppfödaren)

Rasmus 2008. Egenuppfödd

Peppar 2010. Egenuppfödd

Roy 2011. Ca. 3.500-4000:- men med allt inräknat för resa och bensin så kostade han ca.12.000:-  (valp direkt från uppfödaren)

FerretCrow
1

#71 Japp 500kr för kingen och då var han kastrerad och klar ;) Kostade inte roy bara 2500kr?

Norrskenets
1

#72 Vad bra då minns jag rätt.

Bas pris låg han på ca. 2500:- men med rabies vac, pass och besiktning. Sedan ca. 12.000:- totalt med flyg och bensin kostnader. Bara flyget för två pers tur och retur gick på lite över 6000:- och då tog vi dom billigaste som fanns och då var vi tvungna att sitta på flygplatsen och vänta på hemresan i 8tim.

FerretCrow
0

#73 alltså flyget vet jag ju kostade men du har sagt till mug att med rabies och pass gick han på totalt 250 euro. så blev knas att du skrev att han kostade 4000kr.

Jag räknar aldrig in resor i mina illrars kostnad.

illernettan
1

Det här bara uppskattade priser då jag inte har skrivit ned exakt vad illrarna kostat i inköp:

Tracey, född -92, 1500:-, valp, okastrerad, ej vaccinerad, ej stamtavla.

Joe Louis, född -93, omplacering vid ett år, 500:-,  okastrerad, vaccinerad och stamtavla.

Grizzlie, född -94, 1500:-, valp, okastrerad,  ej vaccinerad, stamtavla?

Mathilda, född -97, omplacering vid ett år, 500:-, okastrerad,  vaccinerad, ej stamtavla.

Wanda, född -00, omplacering vid ett år, gratis?, okastrerad,  vaccinerad och stamtavla.

Popp Off, född -01, omplacering vid ca ett år, gratis, okastrerad, ovaccinerad och ej stamtavla. 

Estrella, född -04, 2500:-, valp, okastrerad, ovaccinerad, stamtavla.

Dag-Otto, född -07, valp, gratis, okastrerad, ovaccinerad, ej stamtavla.

Alinéa Zephora, född -07, valp, fransk import, 2500?, okastrerad, vaccinerad, stamtavla. Tillkommer resekostnader.

Carl-Otto, född -03?,veteran, gratis, okastrerad, ej vaccinerad, ej stamtavla.

Jaimy, född-02, senior, omplacering via SKILLS, kastrerad, vaccinerad, ej stamtavla.

Diesel, född -05, senior omplacering, gratis?, kastrerad, vaccinerad, ej stamtavla?

Armani, född -05, senior, omplacering, gratis?, kastreras, vaccinerad, stamtavla?

Ricky, född -03?,veteran?, omplacering, gratis, kastrerad, ovaccinerad, ej stamtavla.

Bus, född -07, senior, omplacering, kastrerad, vaccinerad, stamtavla?

Norpan, född -06, veteran, omplacering, kastrerad, stamtavla?

"Tulo", född -11, valp, ca 4000:-, norsk import, okastrerad, vaccinerad, stamtavla.

Musters Parzival, född -10, senior, holländsk import, ca 2000:-, okastrerad, vaccinerad, stamtavla. Tillkommer resa.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

enbartmalin
1

Mer detaljerat från mig då:

Mili valp från uppfödare(Ej vaccinerad eller chippad) 1000:- 2009
Millan Ålder okänd(Upphittad) Omplacering(Kastrerad & Vaccinerad) 500:- 2010
Pyxis född 2010 Omplacering(Kastrerad, vaccinerad, chippad) 500:- 2011
Lyra valp från uppfödare(Ej vaccinerad eller chippad) 1000:- 2011
Nala född 2007 Ompacering(Kastrerad & vaccinerad) 500:- 2012
Simba född 2007 Omplacering(Kastrerad & vaccinerad) 500:- 2012

Hälsningar Malin

Aviendha
1

Chade - valp från uppfödare 2005, 2500kr tror jag
Aviendha - valp från uppfödare 2006, 2500kr
Phoenix - valp från uppfödare 2007, 2500kr
Camaro - 7 mån omplacering 2009, 400kr tror jag

Explorer 500M
1

Oj, vilken tjaffs det blev. Tråkigt att min första tråd skulle bli så här.

Tack för alla som svarade på det jag undrade.

Zandrama
1

Majsan och Izzy omplaceringar (1,5 år och 2,5 år gamla) - 1000 kr totalt. Chippade, kastrerade och allt

Ozzy omplacering (2 år) - Nada

//Belinda aka Zandrama

Explorer 500M
1

#79 Men gud, vilken söt Avatar du har!!

Zandrama
0

#80 Tackar xD Man får roliga och söta bilder på Majsan när hon tvättar sig ^^

//Belinda aka Zandrama

Explorer 500M
0

#81 Jag dööör alltsåå!

skrollan
1

Oj jag minns inte Skäms

Jag tror att Skrollan kom som omplacering tillsammans med sin bur för ca 1000 kr. Hoss oss bor hon självklart inte i den buren! Pappa köpte henne hösten 2006.

Groggie köpte jag som valp för 600 kr tror jag. Dock ljög uppfödaren om hans ålder, kost, stamtavla m.m. stackarn levererades i en kartong med en peppar korv =( Han kom till oss våren 2007.

zickan
1

Billigaste var 700:- från farmare, dyrast var Milly från uppfödare 2500:-

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2

Elvis, 1991, ca 50 kr, 1 år gammal, kastrerad, medföljde sele och koppel

Tintin, 199x, gratis, 3-5 år, kastrerad, medföljde stor transportbur, sele, koppel, matskål, mat osv

Benziller, 2005, 1500 kr, 8 veckor gammal, inget medföljde

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Odis
1

Första illern köpt från farmare som 5 veckor gammal valp för 1500 kr. Andra illern Fridolf köpt från uppfödare som 8 veckors valp kostade 2000 (2500) det inom parentes är vad han egentligen kostade, men då jag passade en iller åt uppfödaren och hade lite utgifter för denna så drogs de utgifterna av från valp priset=)

FerretCrow
1

Toffie har nu flyttat hit till ett pris av 3500kr och det är valp direkt från uppfödaren

miss-starfield
1

Prinsessan gick på 800 kr ca 4 veckor gammal… Med veterinärkostnad 1900 kr så billigt är inte alltid bra Flört Köpt av en farmare. Gör inte om den grejen igen…

Mamma iller 400 kr fick rabatt på 1100kr för veterinärvården på prinsessan. SKulle kostat 1500 kr för hon var tränad jaktiller. Mamma till prinsessan. Ålder okänd.

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

/Pernilla

Pirjo
1

Jag kan känna lite att eftersom jag är uppfödare så blir prisuppgifterna på mina illrar irrelevanta här. Som uppfödare är jag ju beredd att betala mer för en iller som jag verkligen vill ha och som jag behöver i min avel. Och illrar för avel kostar oftast mer än illrar som man köper för att ha som sällskapsdjur.

I alla fall - mina illrar har kostat allt mellan gratis och 4500+ resekostnader.

IzzyR0xx
1

Aimée, 2011, 11 veckor? - 3000 kr plus tillbehör och mat

Blaze, 2012, 12 veckor - 3000 kr plus tillbehör och mat

Båda från samma uppfödare.

[Emmyo]
1

Sonic och Luna, köpta i år (2012) då var dom 8 veckor, och 7,5 veckor, 900 kr/st.  Sen gick resan på ca 1500 kr. Och sen så var dom inte vaccinerade eller någonting. Så där tillkom ju såklart en hel del kostnader…

Dom är inte från en uppfödare, utan från en barnfamilj som ville avla på deras 2 honor, och därav hyrt in hanar för parning.

Såhär i efterhand så kanske jag skulle föredragit att köpa från en uppfödare där dom redan var vaccinerade och allt sådant. Men jag ångrar absolut inte att jag köpte mina små bebisar, för nu är dom en del av familjen och mycket älskade av alla!:)

Venne om detta hör till själva tråden, men tror att själva inköpspriset på en illervalp bör vara en slant, då det är en engångsutgift. Priset på en iller kanske vissa tycker är dyra (min mamma höll på att sätta i halsen då jag berättade hur mycket jag betalade för Sonic och Luna) , men det är dom med all rätt. För sen är det kostnaden att äga en iller som man får tänka på. Försäkring, vetrinärvård, ett BRA foder, kattsand/strö till toa-lådorna och massa mer. Det är inte billigt att äga djur. i know. Har växt upp med 2 hundar, kanin-uppfödning och även medryttare på ett flertal hästar. Tycker det är bra att djur kostar en slant, för det får folk att tänka efter noga innan man köper ett djur. Djur är ett stort ansvar, och det kostar att äga djur, så är det bara.

Nu blev det en massa babbel från min sida, men aja. Mina små busfrön kostade iaf 900 kr :) / Emmy

[Thiah]
1

jag slutade läsa när tjaffset om uppfödarens kostnader började. Jag har även ingen egen iller trots att jag är otroligt sugen och ofta är här inne och läser.

Det jag reagerade på var inte att valparna var dyra (de som var direkt från uppfödaren) utan att det var så många omplaceringar.  Blev chockerad att se hur mycket omplaceringar det är och jag bugar och bockar för er alla som jobbar med att omplacera/ta emot omplaceringar/är akuthem för alla dessa.

Odis
2

Sedan är det så att ett högre valppris genererar mindr eomplaceringar då köpet verkligen måste tänkas igenom när mer pengar läggs ut. Det är ju lite så att om uppfödaren känner personen ifårga och vet att valpen får ett bra stadigt livslångt hem så sänker de ofta priset. De högsta priset brukar vara för första gångs köpare. Och jag själv hade ju lättare gjort ett impuls köp om djuret kostat 500 än om det kostar 3000. Jag är mer än nöjd med min valp som har ett jätte trevligt psyke och är sjukdomsfri genetiskt att jag sedan fick betala 2000 spelar mig ingen roll om han dör ikväll eller om 10 år för han skänker detta hem mycket glädje. Sedan kan ju livslängd diskuteras de har ju visat sig vara så att chipkastrerade och barfade illrar drar längre uppemot 10 år de kortlivade är ofta farmade illrar, kirurgiskt kastrerade och uppväxta på torrfoder.

Blueshift
4

#93 Man kan dessvärre aldrig säga att ett djur är "genetiskt sjukdomsfri". Man kan sträcka sig till att säga att det finns linjer och varianter som är sundare eller sjukligare, som kan ge bättre eller sämre odds, men man kan aldrig säkert säga hur genetiken slår ut i envar individ.

Chipkastrering har inte varit med så länge att man kan uttala sig om livslängd och andra faktorer, tex hur det ev påverkar förekomsten av tumörer i reproduktionsorganen hos äldre djur. Man chipkastrerar främst för att man tror och hoppas att det kan motverka binjuresjukdom. Många illrar som kastreras kirurgiskt får binjuresjukdom om de utsätts för konstant långa fotoperioder, men det är inte alla som får det. Illrar kan bli långlivade även då de är kirurgiskt kastrerade.

illernettan
3

#75 Fyller på min lista:

Raggarillerns Chevy, 2012, 2000:-, okastrerad, valp, id-chippad och vaccinerad.

#93 Jag har haft en hona från en farm som blev åtta år och hon var kirurgiskt kastrerad och levt på torrfoder hela sitt liv. Har haft flera som har blivit uppemot 7-8 år.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.