Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 629 ggr
Odis
0

Mineraler till BARF

Ja nu tar jag upp detta med BARF igen. Har köpt hem en massa kött då Fridolf vägrar äta torrfodret. Jag har inhandlat, kyckling hjärta,lever,vingar och mage. Pipisar(dagsgamla kycklingar) och nermalet kött för hund som är kyckling, kalkon, och rent oxkött dvs inte vom.

Som jag nu har förstått det så räker kalcium intaget av att man ger dem ben ofta vilket ju finns i kycklingvingarna, och dessa har jag tänkt att ge minst 4 gg i veckan. Vad jag också köpte hem var en burk med mineraler. Köpte nåt som hette immun märket är standartd prdoukter det är svensktillverkat och godkänt enligt jordbruksverket och det är ett såkallat komplett kosttillskot för hund och katt det inehåller enligt förteckning:

Analytiska beståndsdelar:protein11.1%,Växttråd4.2% Råaska 42%( därav kalcium 9.9% Fosfor 0.4%, Natrium 3.5%, Magnesium 0.0015%)

Sammansättning: Öljäst, Colostrum, Kalciumkarbonat

Tillsatser: Vitaminer A, D, E 12000mg, C9300 mg, B1 1079 mg, B2 900mg, B3 2772 mg, B5 1550mg, B6 2800mg, B7 69mg, B9 390mg, B12 15mg, Kolin 55mg,

Mineraler spårämnen: Jod 22mg, Järn 3658mg, Zink 4675mg, Koppar 173mg, Mangan 500mg, Kobolt 7,3 mg, Selen 5mg, Magnesium 1,5g.

Då undrar jag följande är detta ett bra kostillskott eller finns det något i det so är direkt skadligt för iller?
Om det är bra hur mycket och hur ofta skall jag ge? Enligt burken så står det HUND/KATT/Kg 0-5 kg 0.5 tsk per dag. Men det känns lite mycket för iller.

JossanH
0

Många barfar utan att ge tillskott i annan form än vitaminpasta, laxolja och liknande. Mineralblandningar skulle jag vara mycket försiktig med. Ben eller benmjöl bör dock finnas med i varje måltid om illern helbarfas. Köp standart benmjöl och tillsätt varje måltid där illern inte får ben att tugga på. Kolla gärna in barf.ifokus och läs om att barfa iller där!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Odis
0

Varför skulle du vara försiktig med mineralblandning? Finns det något som kan vara skadligt?

JossanH
0

Ger man en bra sammansättning av kött behövs inte en massa tillskott. Att ge tillskott kräver minst lika mycket kunskap (om inte mer) om mängd och behov som att barfa med en väl sammansatt kost. Du kan överdosera och då gör tillskotten mer skada än nytta. Läs som sagt gärna inne på barf.ifokus och samla på dig kunskap där igenom!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Det är lite lite ben i kycklingvingar, spec då många inte äter det största benet. Ska du basera på kycklingvingar får du ge benmjöl. Själv har jag kycklingskrov med mycket mer ben som dessutom är mer lättuggade som bas.

TottsiGirl
0

Va de inte standartds benmjöl de va väldigt mycket liv om för att de innehöll väldigt mycket bly? Vet att flera använde de tidigare men att man sedan ratade de och valde andra bättre alternativ.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."