Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 366 ggr
TanjaS
0

Sveas 9,5 år benskörhet

Är de någon som vet hur man ska behandla benskörhet. Min gamla iller Svea (9,5 år) har drabbats av detta. Hon är inte sjuk för övrigt mig veteriligt (vetrinären kolla på henne i samband med lilla noras bortgång 4/4) men hon är som sagt var rätt benskör. Vad kan man ge dem… utom möjligen vita be nån som ha nåt tips?

TanjaS
0

PUTTA UPP ÖNSKAR RÅD!

Sara
0

Jag har faktiskt inte hört om benskörhet hos iller, så jag är oxå nyfiken.

Hur fick du veta att Svea är benskör? Någon speciell undersökning?

Sara

Sara
0

dubbel

Sara

Stj3rnfallet
0

Det kanske finns naturläkemedel som kan hjälpa =) Tjejen på Alternativ hälsan här i Kiruna är jätteduktig på sånt =) Min kompis fick örttabletter som skulle hjälpa hennes tik att börja löpa (hon är speciellt utbildar såklart).. Hon skulle säkert veta vad man kan ge =)

TanjaS
0

#3 ? dubbel?

#4 tack ska kolla med de :0)

Stj3rnfallet
0

#5 Glömde skriva att det gällde hund, men hon kan ju säkert andra djur också, då hon utför akupunktur både på människor och djur :D

JossanH
0

#5 dubbel= hennes inlägg blev dubbelt..

Är också nyfiken på hur du fick veta att hon var benskör!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Soffi
0

Vad jag vet så kan en hög fosfor-halt i blodet dra ut kalcium ur benen och därför orsaka benskörhet. Så att öka kalcium intaget eller minska fosfor intaget (eller helt enkelt göra båda) känns som en naturlig grej..

AlbaStiffler
0

Och för att förtydliga Soffis inlägg så finns fosfor i rått kött tex, varöfr man bör ge benmjöl som tillägg till rå kött diet. Så testa lite benmjöl i kosten till henne…

Laktorfri grädde borde väl även innehålla kalcium… men inte för stora mängder. Googla på ferret, calcium och fosfor vetja.

TanjaS
0

Kan ju bero på att hon i alla år har ätit friskies med grönsaker. Hon har vägrat ätit något annat men så plötsligt denna vår ha hon fått BRA foder. Kan vara en anledning vet ej… Men benig är hon i alla fall men lycklig! :0)

Tack för alla konkreta tips! :0)

LeeLoo
0

Benskörhet som också heter Osteporos kan hjälpas med träning, promenader och klättring. Ett bra foder och mineraler + laktosfritt. Låter bra #9 med benmjöl

TanjaS
0

#11 De konstiga är att benskörheten har kommit sen hon ÄNTLIGEN börjat äta ett bra foder hrm… Promenader går man så långt hon orkar… Klättrar gör hon ibland men OBS att damen är 9,5 år gammal och ingen ungdom längre :0)

LeeLoo
0

#12 Men det är ju viktigt att man äter bra under sina första levnadsår, detta är ju ingenting som händer under en natt utan benskörhet kan ta många år att utveckla. För att stärka skelettet är träning en bra medicin, jag tror det är klokt med ett bra foder och ev. ett komplement.

TanjaS
0

#13 Jag har tagit upp detta innan på Fokus. Svea är 9,5 år och de är först vid ca 9 års ålder hon äntligen börja äta ett bra foder. Hon har VÄGRAT INNAN! Hon är en mycket envis och speciell gammal dam! Hon har enbart ätit friskies med grönsaker… Varför hon plötsligt gått över till de BÄTTRE fodret kanske har något med hennes demens att göra. Vet inte! Hon har ju självklart fått vita be som hon ätit med (vitaminer) men EN ILLER SOM VÄGRAR ÄTA ÄR INTE DE LÄTTASTE… Man kan jämföra de med barn. Men Svea är EXTREMT SPECIELL ILLER! Envisare och besvärligare dam har man sällan skådat. Ang träning så kan jag bara försöka få henne på promenader men vill ej direkt att hon ska få HJÄRTTSNÖRP ute då…Hon får gå så mycket hon orkar… HON ÄR SOM SAGT VAR MYCKET GAMMAL ILLER IDAGENS MÅTT!

Sara
0

Intresserad av illermedicin som jag är undrar jag hur ni märkte att Svea är benskör.

Jag undrar för även om det är tråkigt att illrarna blir sjuka så är det tillfälle att lära sig mer och veta vad man kan göra när sina egna illrar eller vänners illrar blir dåliga.

Frågor:

Vilka symptom har en benskör iller?

Vilka undersökningar kan bekräfta just benskörhet?

Finns det mediciner?

Sjukdomsförlopp?

Sara

LeeLoo
0

#14 jo förstår bara mina tankar om det hela..
självklart ska damen ta det i sin takt! Flört