Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 397 ggr
Tesan
0

Gammal o senil???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ju vår lilla Egon här hemma som blir 5 nu iår, tänkte höra med er som har illrar som har hunnit bli lite äldre, illrana alltså.

Vi har ju ganska nyss flyttat till större så självklart blir det längre avstånd till bajjemajorna men har dom senaste dagarna tagit honom på bar gärning när han kissat el bajjat utanför. Han har aldrig på det senaste bajjat utanför, visst det tog väl nästan 2år innan han blev helt rumsren men efter det så har han aldrig lagt en bajj utanför utan varit enormt duktig med detta men varför har han då börjat nu?

Kan det vara åldern, lite senil helt enkelt. vet att katter kan få detta beteéndet just att kissa utanför lådan när dom blir äldre, kan det vara samma med en del illrar!

Egon är vår första iller o den äldsta så vi har inte någon erfarenhet av detta, vet någon annan kanske!

Man ser på honom att han riktigt skäms när han gör detta!

TanjaS
0

JA svea lider av viss demens (hon e 9,5 år) Hon minns ej alltid va hon ska göra….

Sara
0

Kanske han tycker att det ska stå en låda där helt enkelt.

Ingen av mina har visat tecken på demens men på lådan går de ungefär 50% iaf.

Prova att ställ en låda där han brukar sätta sig så kanske det löser sig.

Sara

Ceciliaolucifer
0

Min Tigern är helt rumsren. Men under en kort period så satte han sig mitt på golvet, och ibland på mattan. Det här beteendet kom och gick under några veckor och sen försvann det bara. Inga miljöförändringar, ingen strejk från hans sida - Han bara "var".

Jag tog det som ett ålderstecken och trodde helt klart att han blivit senil. En ståtlig gentleman på 6 år! Men ibland tycker jag att han stannar upp och tittar lite på en och man nästan ser hur han tänker "Hmmm…vad skulle jag göra?" :)

Har du bytt sand? Prövat att ställa lådan någon annanstanns?`

/C.

Tesan
0

Får väl avvakta ett tag till o se vad som händer!

Lite imot det där med att ställa en låda där, då kanske det slutar med att man har lådor i vartenda hörn sedan!

Men det kanske slutar så just i detta hörnet iallafall!

Ingen sand är bytt el liknande!

AlbaStiffler
0

Tror det är bara för att ni flyttat… Har samma problem hemma där min fd 100% lådgående hona plötsligt börjat slarva lite då och då sedan vi flyttar från lgh till hus. De är helt enkelt lata!

TanjaS
0

Svea hon struntar ibland var hon bajsar vet ej om de ha med hennes senilitet att göra..

ferretgirl
0

Jag har Laban som är dryga 6 år, och hans syster Lina som snart är 6 år, båda går slaviskt på lådan. Lina tom springer hela långa vägen ut i hallen när hon ska dit, hon nöjer sig inte med den närmst som Laban gör. Sover har i mittsovrum, då går han på den lådan som står där inne. Men Lina kan ligga och sova ute på balkongen, när sen andan faller på, så springer hon ut i hallen. Trots att hon går först förbi en toa ute på balkongen, och sen ytterligare en som står precis vid sidan om bokhyllan i storarummet. Även Jazz är 100% på lådan, men han är bra 1 år. Dom andra 6 som är i åldrarna från ca 1 år och upp till nästan 4 år är kanske ca 75-80% lådsäkra. Det är väl bara Agnez av dom som är lite mer än 80% lådsäker, skulle tro att hon ligger upp mot 90-95% lådsäker.