Trött på Agria
Ja idag kom ett brev hem efter att det gått 2 månader sen vi va inne med Örjan.Och då har dom lovat oss pengar ett antal ggr när vi ring dom. Men nu helt plötsligt får vi inget alls. För Örjan hade tappat päls på svansen innan karenstiden gått ut.
Nu är det 3 gången vi stått och fått betalat allt själva för Agria är så tröga.
Tråkigt att höra! Mén funderar lite på en sak. Tappat hår på svansen, vad för sjuk va han? Hade svansen något med vet. besöket att göra?
Han har vart kall på svanstippen ett tag och vi åkte in med han när jag tyckte han blev dålig i bakbenen för det är ett tecken på insulinom. Så vi åkte inte in pga av svansen. Men självklart tog vi upp det för veterinären. Att han vart kall länge. Men proverna visade att det inte va insulinom. Och i två månaders tid har vi väntat på att få tillbaka pengar på försäkringen. Och dom har sagt att det ska komma in om några dagar och en gång när vi ringde hade dom reglerat den på en av våra andra illrar. Och sen har dom inte ringt upp som dom sagt att dom ska göra ett flertal ggr. Och idag fick vi ett brev där det står att vi inte får nått tillbaka.
#1 är det äldre illrar eller att de har fler symptom på insulinom så kan avsaknad av päls på svans men framförallt bakkroppen vara ett tecken på sjukdomen.
Att de tappar päls som inte växer ut vid pälsbyte kan även det tyda på sjukdom. Dock får många illrar "sommarsvans". det betyder att de tappar päls på svansen när det bli sommar, men den växer ut igen till nästa pälsbyte. de brukar även få små svarta prickar i porerna "black-heads". detta är i regel inget farligt men man kan hålla lite exra koll efter andra symptom.
#0 ja, sånt där kan bli måttligt irriterad över. man har försäkring av en anledning liksom..
Sajtvärd på Iller.ifokus
sitter i samma sits med agria. får inte heller tillbaka något på försäkringen när jag åkte in med stitch när jag misstänkte insulinom eller binjuretumörer. Inte heller fick jag nåot för buffy när hennes trampdynor var så fruktansvärt såriga och fula. idiot veterinären skrev frisk på kvittit å det räckte för att agria skulle backa…suck
Ok, då tror jag att jag vart lite klokare.. Tråkigt att försökringsbolaget krånglar! Detta får mig nästan att fundera på att inte försökra min framtida iller. Finns det inget annat bolag som man kan försäkra djur hos?
#5 det är bara agria som gör det. Oftast brukar de hantera det bra, så det är absolut värt att ha dem försäkrade.

#5> Även om Agria tjorvar ibland så garanterar jag att det kommer löna sig att du i framtiden försäkrar din blivande iller. Du tjänar snudd på alltid på det, många tusenlappar till och med.!!!
#6 #7 Hmm, synd att det bara är agria, har hört att det brukar kunna vara lite strul med dom =( Jo, jag vet att det lönar sig i slutändan, om man inte har illern inplastat med kuddar osv hela dens liv.. Eller, ja, ni förstår vad jag menar, hoppas jag.

Man tjänar nästan aldrig på att ha en försäkring. Det fungerar mest som ett sparkonto med riktigt usel ränta.
#7, om man gick plus på att ha försäkring, hur skulle Agria gå runt? Det är inget välgörenhet de sysslar med utan ett vinstdrivande företag.
Det betyder inte att vi inte har försäking, men om man har pengar och kan placera dem själv så gör man troligtvis bäst i att inte ha någon försäkring.
#9 Hmm, ja, så kanske det är. Det har jag aldrig tänkt på. Men försökringen skulle ju itne va så dyr har jag hört. Dom går kanske runt på det lilla dom får för att det är inte alltid så att de som har försökringar behöver andvända dom? Min försökring på mig själv har jag bara andvänt en gång och jag har levt i snart 18 år.. Fast det har ju inte med agria att göra, men tror nog att du förstår mitt exempel ändå.

Tråkigt att det krånglar för er. Själv har jag aldrig haft problem med Agria, allt har gått smärtfritt när olyckan varit framme så det är absolut en bra idé att försäkra. Om man nu inte har de tusen det kostar undansparade, då slipper man ju premien. Men sen vet man ju inte när olyckan är framme nästa gång heller.
#0: Synd att det ska krångla så mycket för er.
Jag har hellre min iller försäkrad så den dag jag behöver hjälp kan ge min iller det.
Istället för och bara kanske få avliva den.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#9 Har man iller så tjänar man nästan alltid på att ha den försäkrad. Säg att illern lever i snitt i fem år… det är 5000 kr i premier. Jag har i alla fall redan tjänat in det på mina två födda 2004. Agria har gått in med summor mycket större än så. Läs en gammal tråd jag skrev om sjukdomskostnader. Jag tror inte att de går speciellt mycket plus på illrar. Opereras iller en gång under sin livstid har försäkringsbolaget förlorat på den.
Men annars så är det så att massan alltid förlorar på försäkring som klump för alla människor, men inte för många av de enskilda människorna.

Nej Agria går inte speciellt mycket plus på sina iller försäkringar. Det finns en anledning att andra försäkringsbolag som inte är lika stora har backat. Det var för dyrt att ha illrar försäkrade, det kostade bolagen för mycket. Så därför slutade de- Så visst Agria är ingen välgörenhetsinrättning. Men jäkligt nära på om man tittar till de andra bolagens totala ovilja att försäkra våra småttingar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#13: 5 år = 5000kr? Det skulle vara en premie på 1000:-/år, har du räknat veterinärvård och livförsäkring? Mvh /Ammi

ooops, menade självklart 2500 :)
Agria är som dom är. Råkade ut för ungefär samma sak med dom för ca 4 år sedan när min Ronja bus dog. Hade henne både veterinärs och livförsäkrad då hon var avlestik. När vi sen begärde att få pengar tillbaka för henne, så påstod dom att jag inte hade livförsäkring på henne det året hon dog. Frågade varför inte jag hade det, då hade dom på eget bevåg plockat bort denna när det blev nytt år. Och detta utan att ha meddelat mig om detta, så där stod jag och så dum ut hos veterinären som skulle kolla vad hon hade dött av för att skriva ett intyg. Sånt är skitaktigt gjort, och hade det inte varit för att Agria är det ända försäkringsbolag som försäkrar illrar, så hade jag aldrig haft mina försäkrade där. Men nu är det som det är.
#17 Tråkigt att höra.. Synd att det ska vara så svårt att lita på att man får det man tror att man får. Det är ofta med alla sortersbolag att dom lägger till och drar ifrån. Förra året fick mamma en elräkning på över 3000 och våran elräkning ligger under 1000 lappen varje månad, mycket skumt. Bolaget sa att dom visste ej vart det kom ifrån och drog ner så att hon fick betala 2000.. Knepigt!
Jag har aldrig haft problem med AGRIA, men lite konkurrens skulle inte skada. Synd att Sveland slutat med illerförsäkringar.
#19# Tycker jag också, har själv ringt dit vid flera tillfällen för att försöka att få dom att börja ta iller igen, för Agria har blivit förstora, och tror dom kan göra som dom vill. Har även ringt andra bolag som försäkrar djur, men ingen av dom tar iller tyvärr.

#9> Andra försäkringar kanske man sällan tjänar på, då skulle ju inte försäkringsbolagen gå runt. Men just för illerförsäkringar har jag svårt att tro att agria tjänar på dem. Ja menar, hur många procent av oss illerägare här har inte tjänat på sin försäkring många ggr om.
Själv har jag gott och väl tjänat in mina försäkringar på illrarna. Och vad jag läser om här så tror jag nog inte jag är vidare ensam…hehehe… Stackars Agria. *startar en undersökning*
Om man tänker i termerna förtjänst kontra förlust, så har man större chans att "gå med vinst" på sin djurförsäkring, än på t.ex. hemförsäkring m.fl. försäkringar. Djurförsäkringen är nog den försäkring man i längden förlorar mest på att välja bort.
#17# Och det värrsta var att hennes syster Lina och bror Laban var liv försäkrade, där hade dom inte tagit bort någon livförsäkring inte. Det var bara Ronjas dom hade tagit bort, utan att fråga mig om lov att göra det.

Det här med att man
"nästan aldrig tjänar på att ha en försäkring"
Kan jag absolut inte hålla med om!
Tackar f-n för att jag haft mina försäkrade när dom åkt in till vet. , jisses vad dyrt det hade blivit annars.
Men visst andra kan ju ha andra erfarenheter än mig!
Sedan kan jag hålla med om att Agria kan vara jobbiga med att ha o göra, har själv varit där dom inte ville betala till mig fast jag hade rätt till det!
Men jag tackar ändå för att det finns en försäkring att täcka!

#19 ha man illrar kvar på sweland så kan man fortfarande ha sin iller försäkrad där. Svea 9,5 år ligger kvar på Sweland…
Tänkte detta kanske skulle kunna vara intressant för er fick en broschyr igår från Agria i samband med att jag försäkrat min valp. Här står hur man kan gå tillväga om man inte är nöjd med deras beslut.
Hoppas det kanske kan hjälpa om ni intre redan försökt håller tummarna!!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Bra att du lade in det där TottsiGirl många som inte tänker på att man kan överklaga och gå vidare vid missnöje.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars