operera analsäckar, yes/no ?
vi var in med vår iller Rocky och tömde säckarna för lite mer än en månad sen, och nu är dom sprängfyllda igen. dom klämde dem tomma, ingen spolning.
har läst lite trådar här och sett att det finns en risk att han blir inkontinent. och undrar nu, hur skulle ni göra? prova att tömma eller skölja en eller två gånger till? eller skulle ni satsa på att operera bort dem?
Jag har varit inne o tömt willas 3 ggr hittills, första ggn var dom inflammerade, dom andra två gångerna bara fyllda. Jag kommer inte operera i första taget, spolning är ett alternativ som går först. Vore jag dig skulle jag nog bara åka in o tömma dom nu, blir det igen så kanske en spolning och sen får man fundera på det igen. Operation ska väl vara absolut sista utväg pga som du skriver riskerna med det.
Operationen är det absolut sista alternativet i min värld. Mycket kan gå fel och jag skulle i första hand tömma och spola, sedan diskutera operation med en mycket illerkunnig veterinär om inte problemen försvinner. Jag har också tömt ett antal ggr på illrarna och där det varit problem har det med tiden faktiskt gett med sig. Hoppas ni slipper ställas inför det beslutet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
För att operera krävs det att illern har omfattande problem med inflammerade analsäckar. Många Illrar har tillfälliga problem som dom "växer" ur. Att operera innebär risker med narkos och komplikationer. Jag skulle inte operera i ditt fall när du beskriver din illers problem.

Jag är en av dom få, faktiskt enda, jag känner till som valt att göra operationen på en av våra illrar. Det var efter en incident när analsäckarna svullnade upp så dom sprack och på kort tid därefter två spolningar pga överfyllda analsäckar. Tror allting hände inom två månader.
Elliott klarade operationen galant utan inkontinensbesvär även om han efter det hade lättare att bajsa på sig i slagsmål.
Men det är en operation man ska överväga länge och undvika så långt det går eftersom det dels finns risk för inkontinens och sen är det ju alltid en risk att ha ett öppet sår som dessutom ofta varit infekterat från början som sitter så nära anus.
okej. provar med en till tömning, eller spolning då, hoppas det ger med sig till slut. annars får vi uppsöka nåt illerproffs, fanns listor här på kunniga veterinärer såg jag, så man får ta sig en tripp då om det blir snack om operation.
Vi har tömt groggies analsäckar totallt 4 gånger under 1,5 år kanske. Sist spolade vi dem även. Tydligen är dem väldigt små, därav dem blir fyllda snabbt. Så i augusti när vi ska upp igen, och dem redan är fulla så har våran veterinär sagt att jag ska överväga en operation.
Jag hoppas jag då gör rätt val i att låta henne operera honom igen..