Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 3207 ggr
JossanH
0

Era illrars namn

Hur kommer det sig att ni har döpt era illrar till det ni har? Vart kommer namnen ifrån?

Sajtvärd på Iller.ifokus

emoflickan
1

Willa, vilket är Willow, av flera anledningar, främst för att jag är tokig i Buffy the vampire slayer, och häxan willow därifrån :) Sen gillar jag Willow filmen (fantasy) och Willow är även ett slags träd :) (har ju även haft Gimli, Bilbo och Frodo, dvs från sagan om Ringen) Och så har jag haft två Tjabo, min först iller nånsin när jag var 7 döpte jag till Tjabo, minns inte varför men gillade väl namnet :) Sen har jag haft en Tjabo (Tjabbe nummer två:) men för jag ville återanvända namnet många år senare!

Michaelaloretta
0

Våra pälsbarn heter Dynamit Harry och Doris, efter Jönssonligan :) Både jag och min Sambo är väldigt stora Jönssonligan fans… fattas väl bara Sickan och Vanheden nu, men det får räcka med 2 sötnosar för nu :)

miss-starfield
0

Hm min heter ju Tequila och jag älskar drycken Tequila Skäms men hon kallas prinssessan just nu.

Min förra iller hetter Ragge och det var lite för vi gifte oss på en raggarträff så Ragge passade in på vår hobby Tungan ute

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

/Pernilla

JossanH
0

Mina 2 nuvarande illrar är döpta efter karaktärer i låtar med mitt favoritband Kaizers Orchestra. Tyckte också det var kul för att jag aldrig hört något av namnen på något djur innan.. Iaf inte Vicente.

Marcello [marsello] bedriver rysk roulette i sin källare och är högt uppsatt inom maffian.

Vicente [Visente] (icke att förväxlas med Vincent som är ett helt annat namn) flyr från landet med en bunt viktiga dokument.. lite av en spion kan man säga.

Mina gamla illrar:
Dexter- Hette det när jag fick honom och det passade perfekt!
Pegasus- Mamma sa det till Dexter en gång och plötsligt visste jag vad nästa iller skulle heta.
Triton (aka Skit)- Hade inget passande namn till honom men till sist fick det bli Triton som senare utvecklades till Triton Skiton, Skiten och till sist bara Skit. Jag gillar Skit som namn bara man vänjer sig vid det och inte längre ser en hög med skit framför sig ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fredrik85
0

Min iller heter Bamse och han heter det på grund av att jag gillar bamse som figur. Bamse fick mig alltid att le som liten o nu när jag är stor så har jag illern Bamse som får mig att skratta nästan varje dag med sina påhitt o uptåg :)

Bogey
0

Vi har behållit uppfödarens namn på båda illrarna.

Bogey's fullständiga namn är Guteillerns Bogey Golfing With Animals då han faktiskt var med i filmen Golfar med djur när han var valp. Hans bror och syster heter Eagel resp. Birdie för er som kan golftermer.

Imie's fullständiga namn är Karma's Imie och tydligen kommer namnet Imie från World of Warcraft då uppfödaren är ett stort 'fan' av det spelet.

Utöver ordinarie namn har de så klart en uppsjö av smeknamn och tilltalsnamn beroende på situation. Kärt barn har som bekant många namn.

Elin-a
0

Min iller heter King Louie, men säger oftast bara Louie :). Han fick det namnet för att jag älskar Disney, och sjöng ofta på "Jag vill ju va' som du" när jag var liten, som King Louie, orangutangen i djungelboken sjunger ^^. Sen låter Louie så gött att säga :).

Sarah
0

Bubs- Ravens Gandalf- hade massor av namn på lager, men det blev gubben, bubben, bubbis och till slut bubs…

Tjejen- Marry Makers Bonnie M- Blev naturligt att hon fick vara Tjejen då vi hade en kille innan… Bonnie M kändes inte ok. Kallades även Gurkan av mig.

Skitos- Tomtebos Scaramanga- Scaramanga valde vi själva och alla i kullen skulle ha bondnamn, men hans dragning till bajs samt att han var ganska mörk som liten gjorde att han fick en grekiskklingande variant på bajs :)

Iris- Galadriels Iris- Omplacering som fick behålla sitt namn eftersom det kändes rätt.

Cathy och Cliff- Björkskogens Catherine och Björkskogens Heathcliff. Min första kull och alla mina kullar heter från böcker jag läser då de föds. När den kullen föddes läste jag Svindlande höjder.

Smulis- Smulan- en omplacering som jag tyvärr fick omplacera vidare då mina andra illrar inte stod ut med henne.

Amon och Marita aka Mary Bary- Björkskogens Amon-Re och Björkskogens Merytamun. Från min andra kull. Läste mycket egyptisk historia och kullen fick namn från 19e dynastin och dess gudar. Merytamun blev Marita eller Mary eller Barry då hon är extra fånig. Ibland heter hon fjolloppan. Amon blir ibland Anemonen

Celadon aka Cellonbellon- Starshine Ferrets Celadon Icestorm- den enda av de illrar jag har nu som jag inte fött upp själv. Namnet har stannat kvar, kandes som att han var en Celadon.

Crebba, Raneco, Eylis och Izafiz- Björkskogens Creb, Björkskogens Ranec, Björkskogens Ayla och Björkskogens Iza- Läste grottbjörnens folk då de föddes och alla har namn efter karaktärer i serien.

illernettan
0

Ojoj, undrar vart jag ska börja….men jag börjar från början….

Tracy: döpt efter Tracy Lords.

Baalzebub (Joe Loius i stamtavlan=en känd boxare): ett annat namn för djävulen.

Grizzlie: såg ut som en liten grizzlybjörn.

Mathilda: hette så när hon kom.

Hillbiörns Fizzelia: en variant på namnet Felicia. Egen uppfinning.

Wanda: hette så när hon kom.

Popp Off: killen som pratade konstant tills hans han blev kastrerad. Egen uppfinning.

Hillbiörns Lurventufs: såg ut som lurv eftersom han var angora.

Estrella: döpt efter chipsen. Liten men naggande god.

Dag-Otto: döpt efter brevbäraren som inte kunde säga R.

Alinéa Zephora: är namn som jag hittade i Frankrike. Kommer inte riktigt ihåg i vilket sammanhang jag hittade dom.

Carl-Otto: pappa till Dag-Otto. Hade jag fått valpar efter Dag-Otto så hade hanarna fått Otto-varianter.

Jaimy: hette så när hon kom.

Diesel: hette så när hon kom. Smeknamnet på henne var Diesel Fisel von Finkelstråle.

Armani: hette så när han kom men kallades ofta för Marwin.

Ricky: hette så när han kom.

Bus: heter så men kallas ofta för BusBus och tsar Peter.

Norpan (Persika i stamtavlan): heter så för hon norpar det mesta hon kommer åt.

Tulo (stamtavla: Bonitas Cahrisa Amitola of Indianferret): alldeles för långt stamtavlenamn.

Musters Parzival: heter så i stamtavlan men kallas ofta för Pazi och för mr P.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Sophey
0

Dexter hette igentligen Uno nar jag hamtade honom och skulle inte alls stanna hemma hos oss utan fortsatta vidare tillbaka till sin uppfodare men han stannade ju och Dexter passade bara som pricken over i:t pa honom.

Medarbetare på matlust

Blueshift
0

Kul tråd :) Här är min digra lista på de flesta jag döpt:

Tricky Trixie - Tog namnet Trixie när jag såg att en annan person hade det namnet på sin iller och tyckte det var ett bra namn. Fick tillägget Tricky när jag insåg hur busiga och påhittiga illrar är.
Milou - Tintins hund
Cujo - ganska opålitlig hane som passade att heta Cujo efter hunden i Stephen Kings bok
Cheiron - efter en galopphäst
Clavius - krater på månen
Shedir - stjärna i Cassiopeia
Novian - mer maskulin variant av nova
Pixie - ville ha något som var likt Trixie
Astrodoll - tyckte det var ett kul namn, passade med övriga astronomiska namn
Miss Pleione - stjärna i Pleiaderna med tillägget "miss"
Yum-Yum - tog det efter en av mina tidigare grannars hund
Pillowic - kul namn bara
Dixie - fortsättning på Trixie/Pixie-temat
Mimas - en av Saturnus månar
Phoibos - min geodesi-lärares hund
Nimbis - variant (egentligen plural) av nimbus, en meteorologisk term
Sabik - server på TDB, Uppsala universitet och en stjärna i Ophiuchus/Ormbäraren
Mischa - OS-maskoten i Moskva 1980, inget politiskt ;), såg spelen på TV och gillade maskoten väldigt mycket
Neo - förkortning av Near Earth Object
Bizzie - min dagmammas hund när jag var liten
Mingo - ännu en hund
Miko - passade med Mingo som var hennes far
Mim - sött namn
Benjamin, Yoda - Benjamin syrsa och Yoda i Stjärnornas krig, två av mina favoritfigurer som barn
Darius, Cassander, Alexander, Nicholas - namn jag tyckte om helt enkelt
Saijin, Senjin, Kimi - kände för lite japanskt
Serafin - vackert namn
Tesla - SI-enheten för magnetisk flödestäthet, efter Nikola Tesla
Saga, Norna, Fafnir, Disa, Aura, Tindra, Faunus, Djarfner - ville ha svensk/nordiska namn, Faunus hör väl dock inte riktigt dit.
Tephra - vulkaniskt fragmentariskt material
Aska - fortsättning på vulkan/aska-temat
Cindra - mera vulkan/aska (cinder = aska och pyroklastiskt material)
Chandra - namn med många bakgrunder, bland annat måne och mångud i sanskrit/hinduism. Förekommer ofta inom naturvetenskap.Jag tog det efter den s k Chandrasekhargränsen (uppkallat efter en astrofysiker).
Larven - totalt självklart, beskrivande namn ;)

JossanH
0

#11 tyckte nettan hade många namn att beskriva ;) Har alltid tyckt att Fafnir är så himla fint!

Sajtvärd på Iller.ifokus

pidh
0

vi döpte om båda våra illrar, Mihr, hette den första, han heter nu Rocky, efter seriefiguren : http://cdn.publishdev.se/cdn/5-1/202830/images/2009/rocky_27386949.jpg

den andra som vi skaffade hette från början Theodore, men heter nu Jason, efter Jason Voorhees från friday the 13th filmerna : http://www.nefariousfilms.com/Images/Monsters/voorhees_hockeymask.jpg

IzzyR0xx
0

Aimée Snowflake - Midnattssolens Flinga; Döpt efter karaktären Amy Rose från Sonic. Ville ha en annan variant på namnet så blev franska varianten, betyder Min käraste. Hon kallas bara Aimée till vardags eller lillfisen. Snowflake är efter hennes uppfödarnamn Flinga då det var vintertema på kullen.

Blaze - Midnattssolens Athena; Döpt efter ännu en karaktär från Sonic spelen plus att jag kände att namnet skulle passa då det är ljustema på kullen. Blaze är även ett unisex namn.

illernettan
0

#12 Ha, jag tyckte jag hade många namn att beskriva men du slog mig med råge Glad. Vilka underbara namn det finns.

SwilMer
0

Min iller heter Itchy.
Funderade länge vad jag skulle kalla han när han flytta hem till oss. Vid ett tillfälle frågade jag min syster om förslag, Hon satt och kliade sig på benet och kom på att han kunde heta Itchy. På nått sätt fastnade namnet i huvudet oh det kändes självklart även fast jag inte var så förtjust i det :)

Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com

VeronicaKahlbäck
0

Vad roligt att flera hade så många tankar bakom djurens namn, har inte detsamma.

Tjejerna som hette gumman och gumman typ i hemmet före mej och jag inte hade någon egentlig plan att behålla fick lite snabbt heta Aylinh efter en tjej på gymnasiet alla sa att jag var, hon var snygg så jag var nöjd;) Hon uttalas egentligen Aj-Lynn men här blev det efter ett tag av lathet Aj-liin
Nailia var efter min dåvarande chefs fru och tyckte det var så fint och det uttalas olika varje gång tror jag men är meningen att det ska låta        Na-ila!
Oliwer med två stavningar, stavas på riktigt med w men jag skriver ofta med vanligt v, beror nog på att namnet följde med och jag inte såg "rätt" stavning förens jag kikade i papprena! Tyckte det passade ihop med de andra och sen är jag ju totalt värdelös på att byta namn..
Totte SKULLE byta namn till Billy (efter en häst i Bamse) men samma gamla vanliga, när förra ägaren ropade Totte var det självklart att han var en Totte..!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

miss-starfield
0

Då lägger jag till mamma illers vars namn fick bli surprice för hon blev en liten överraskning. Var inte mening att jag skulle ha en men ibland händer saker som gör att man satsar. Så ifrån att tro att man knappt skulle få behålla en så surprice har jag två mor och dotter.

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

/Pernilla

illernettan
0

#16 Jag har fött upp en liten Itchie. Hon hette Hillbiörns Little Itchie, mycket för att hon var verkligen en "plåga" att fostra.

Dom som köpte henne skulle egentligen ha en hane från den kullen. Men den här lilla tjejen hade bestämt att hon skulle med dom hem. Det var bara så och hon visade sig från sin allra sämsta sida. Hon bet, hon högg och var allmänt pestig. Efter lite diskussion från parets sida så undrade dom om dom fick byta….ja, vad gör man i det läget? Tösen hade bestämt sig och dom blev inte rädda för henne….så visst fick hon som ville. Och det blev jättebra för alla parter.

Odis
0

Min första iller fick namnet Oden från början, då jag älskar nordisk mytologi, och Oden var ju den store vise guden. Oden var ju stor och en sjujäklas problemlösare så vis var han. Dock så lyssnade han inte för fem öre till Oden, så det utvecklades till Odis och ja då lyssnade han Odis kunde också kallas för Odisen när vi ropade på honom^^

Lillplutt som skall hämtas näsa helg är döpt till Fridolf. Uppfödaren är på sin F-kull då hon räknar kullarna efter bokstäver och ger illrarna namn varefter vilken bokstav hon är på. Därför ville vi ha ett namn på F då vårat namn kan stå med i stamtavlan^^. Lille Fridolf kommer från Uppsala och är ett riktigt litet busfrö, jag har alltid gillat Pelle Svanslös och en liten kattunge där heter också Fridolf och är från Uppsala så vi tyckte det passade bra^^