Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1882 ggr
skrollan
0

Var det kiss?

Kom nyss hem och ser att det är kiss över hela golvet, två pölar, en normal (förmodligen groggie) och bredvid en jätte stor. När jag torkar upp "kisset" så märker jag att det är inte alls gult och luktar inte kiss som den normal stora kisshögen. Vad är detta? Är det att någon av dem druckit så mycket vatten så färgen inte är lika gul och inte luktar lika mycket eller något helt annat jag kan missat?

JossanH
0

Det låter ju inte som kiss.. har för mig att jag varit med om något liknande.. Vad det varit kan jag inte svara på..

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Nej tycker ju inte det, och minns jag inte fel är det inte första gången heller nu när jag tänker efter. Ska ringa Marianne imorgon om groggies analkörttlar och hoppas hon har ett svar. Både mår ju bra i övrigt

Mixxy
0

Kanske någon av dem som druckit för mycket vatten och kräkts upp det igen?

UlrikaD
0

Jag är inne på Mixxys teori. Jag vet att jag haft nån någon gång som kräkts helt genomskinligt så det sett ut som vatten.

skrollan
0

Ja kanske det, dem dricker mycket vatten, får fylla både Illrarnas och katternas fontäner ständigt och byta i Illrarnas vatten flaska

VeronicaKahlbäck
0

Troligtvis och förhoppningsvis är det helt ofarligt, har sett det några ggr här utan några konstiga omständigheter..

.. men när Zebben blev akut dålig i höstas så var det ju njurarna som la av och då pendlade hans urin mellan mörkt, koncentrerat och liten mängd till färglöst och stor mängd. Kanske ska tillägga att hans allmäntillstånd förändrades drastiskt samtidigt.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

skrollan
0

Nej säg inte så :-( Marianne sa ju att groggies njurar såg ovanligt konstiga ut, men inget på proverna! Så hon visste inte om det var farligt eller ej. Åh min lilla plutt :-(

VeronicaKahlbäck
0

#7 Vill verkligen förtydliga att Zebbens allmäntillstånd förändrades drastiskt till det sämre, på bara ett par dagar.
Han magrade av, hade väldigt mörk avföring och var allmänt slö.
Med det vill jag säga att om inte Groggie visar liknande tecken behöver du nog inte vara orolig, däremot kanske det är värt att kolla med Marianne ifall det kan ha något samband och om det finns något man ska göra.

Usch vill nästan få min tidigare kommentar oskrivenRynkar på näsan

skrollan
0

Ja jag blir lite orolig eftersom hon påpekade hans njurar :-( hon ringer imorgon, ska påpeka om det till henne då

VeronicaKahlbäck
0

#9 Vad hade Marianne för tankar om Groggie?

skrollan
0

Nu är vi hemma från Marianne. Denna gång var inte njurvärdena dem bästa, så nu testar vi Njurfoder för katter i 1-2 månader, sedan ska vi tillbaka igen i augusti. Dock hade skrollan perfekta värden på blodprovet så nu ska vi trappa ner för att sluta med predisinolet. Jag blir inte klok på detta, mina små hjärtan :-(

VeronicaKahlbäck
0

#11 Är det Hills k/d? Om du inte redan vet det så finns det i torrfoder, burk samt med sås i påse. Annars brukar jag väl inte rekommendera blötmat men det var det som fungerade bäst med Zebben eftersom han drack så dåligt.
Det är iaf riktigt tråkigt att höra!

Gottfridsson
0

Tråkigt att Groggies prover inte var bra. Hoppas det blir bättre tills ni ska på återbesök. Men skönt att Skrollan hade bra värden.

JossanH
1

Skönt att skrollan hade bra värden, men jag förstår ärligt talat inte varför hon vill att ni ska sluta med prednisolonet.. med tanke på hur mycket bättre hon mådde efter att du satte in behandlingen, med tanke på hennes ålder, ryckningar etc så tycker jag det låter dumt att hålla henne på "sträckbänken" och låta henne ligga på gränsen. En sjuk iller är en sjuk iller och för mig gäller det bara att låta illern må så bra som möjligt under den tid den har kvar istället för att hela tiden försöka gå tillbaka i behandlingen för att se hur lågt man kan gå vilket kan medföra att den sjuka illern blir sämre igen.. Det är så jag resonerar iaf.. Tråkigt med Groggie.. hoppas han kommer gilla specialfodret så du slipper truga i honom det!

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Det är torrfoder :-) och det gillas tack och lov ;) ja Jossan, jag är jätte förvirrad, tyckte också hon blev så allert och pigg. Nu är hon dålig igen, precis dem där andningsljuden jag berättade om, typ rosslande/chippa efter luft grejen. Men vi fick vetimoxin (?) mot det i 14 dagar istället. (igen) Sover inte ett skit om nätterna när hon låter så :-( även om det självklart vad skönt med bra värden på henne så mår hon ju inte bra! Håller alla tummar till augusti nu att dem både har bra provsvar då och även att groggies analsäckar slipper bort opereras då med! Nu hoppas vi på en härlig sommar med lek och slippa doktorn :-)

JossanH
0

#15 nej jag förstår inte alls vad Marianne är ute efter i det här läget.. varför inte bara låta skrollan må bra istället för att hålla på att experimentera? Och det här gör ju knappast att du mår speciellt bra heller eftersom du bara oroar dig och inte kan sova när hon har dålig andning.. jag kör ju på med mina illrar så länge dom mår bra och gör dom det på en dos medicin och verkar bli sämre av att sänka skulle jag köra på som innan.. och be Marianne om att hjälpa dig i den situation du är utan att sluta behandla då både du och skrollan mår bättre av det. Lycka till och stor kram!

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Ska prata med henne igen efter att dessa 14 dagar med vetimoxinet är avslutat. Nu är hon på semester i två veckor så hoppas innerligt att det inte händer något då, och är ju barnsligt nervös pga min okunskap i allt med gör det ju inte bättre :) Tack! Kram :)

skrollan
0

Igår kräktes groggie igen. Min lilla plutt, det skulle bli bra med Njurfoder ju :-( är livrädd för återbesöket i augusti när nya prover ska göras!