Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 357 ggr
Jaha-jaa
0

Flisan är nu kastrerad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kastrerad el stellericerad vad man nu vill kalla det.

stackars lilla gumman var igår hos vetrenären. fick hem henne helt medtagen o hon är det ännu. mangen ser så hämsk ut. men det va ett måste att gå igenom detta annars kunde hon blivit dålig fram över ju.

hon har sovit nästan hela dagen idag. känner mig lite orolig för vetrenären sa att hon kommer vara hängig samma dag bara o pigg nästa dag. men det e hon ju inte!

bak benen är svaga på henne o hon orkar inte gå så långt förän hon lägger sig ner där hon är o sover.

nån som har erfarenhet o kan berätta lite hur det var då derans iller utsattes för de samma som flisan?

Mangafreak
0

Det låter inte bra att hon är så trött fortfarande. Om du inte redan har pratat med veterinären så kan det vara bra att ringa till dem och prata med dem.

Har aldrig haft problem med någon iller som har blivit kastrerad, och det där med att hon släpar bakbenen har jag aldrig ens hört talas om. Låter oroväckande enligt mig. Någon annan som vet?

Faxlin
0

Jag tycker också det låter på beskrivningen som om en veterinär bör kolla upp henne.
Skriv gärna och berätta hur det går. Nu blir jag ju också orolig för tjejen ju.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

-eM-
0

Låter precis som när jag kastrerade Malolo. Först efter över ett dygn så blev hon bättre. Tadashi däremot ville leka direkt vilket veterinären inte tyckte att hon skulle få utan att hon skulle måsta ta det lugnt. Hur ska man förklara det för en iller?

Faxlin
0

haha, du sätter dig ner -eM- tittar henne djupt i ögonen och förklarar med allvarlig stämma att det är för hennes eget bästa som hon måste ta det lungt. Som svar på detta kommer hon bita dig i näsan, med de poppande orden: Vem bryr sig? hihi

Nej, jag förstår allvarligt vad du menar. Men det som gjorde mig lite orolig är att hon har svårt att stödja på bakbenen, det låter inte riktigt sunt liksom. Annars att de är olika dåsiga beror på individerna och det kan vi inte göra så mycket åt.

Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

Var det en illervan veterinär?

Jaha-jaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har pysslat om henne satt vatten o mat o låda nära sov platsen. hon har valt att ligga bervid min säng o går inte så långt därifrån. men det e bra att jag kan vakna under natten o kolla till henne känns tryggare så. annars så har hon sovplatser i vargadsrumet.

vetrenären som tog hand om henne var torkel falk på din vetrenär i helsingborg som e känd som den bästa här i skåne. det e många som åker långt för att komma till han med sina illrar.

jag ska ringa dit imorgon o höra med dom.

la till en bild på henne som e tagen för några dagar sen. en av favorit ställena att ligga på o ha koll på allt runt om!

Faxlin
0

Ja, bättre veterinär än Torkel Falk kunde du ju inte fått. Men ring honom och förklara hur hon är så får vi höra vad han säger.

Hoppas hon piggat på sig under natten.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Jaha-jaa
0

ja jag ska ringa imorgon!

han e jätte bra! han har varit super då syrrans råttor o gebil oxå behövt vetrenär hjälp.

flisan va vaken nyss o kom hit o kolla läget med mig men hon orka inte så mycke utan la sig på mattan o somna brevid mig så jag bar in henne till nya sovplatsen igen.

Denna kommentar har tagits bort.
Faxlin
0

Blev lite många inlägg där. Hoppas det var okej att jag tog bort ett par av dem. Flört

Audiatur et altera pars

Jaha-jaa
0

oj! min dator hakade upp sig helt haha!

Faxlin
0

Ingen fara. Vi fixade det ju. Lindriga problem att handskas med. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Jaha_jaa: Den Atarin var stoooor Glad

Jaha-jaa
0

ja jag vet! o jag har ingen aning hur de blev så el hur man får till så de blir en liten! har bytat bild flera gånger men alla blir stora nu!

nåt mysko råkade hända haha!

AmmiG
0

Jaha_jaa: / kastrerad el stellericerad vad man nu vill kalla det. /

En illerhona ska alltid kastreras, för att minska risken att kroppens östrogenproduktion inte ska lura henne i brunst. Jag skulle tro att hon är kastrerad, eftersom du varit hos Torkel Falk.

Det är skillnad i flera avseenden på kastration och sterilisation. Vid sterilisation knyter eller klipper dom av äggledarna och lämnar allt kvar. När dom kastrerar tar dom bort hela fortplantningsorganet.

Jaha-jaa
0

ja de e jag som inte har koll på vad de heter men de tog bort allt! så långt vet jag.

Faxlin
0

Då kan vi alltså slå fast att damen numera är kastrerad. hihi

Audiatur et altera pars

Jaha-jaa
0

ja de kan vi! o jag har lärt mig nått nytt el ja jag har lärt mig skillnaden!

Faxlin
0

Alltid bra att få lära sig skillnaden på saker och ting. Det gör att allt fastnar bättre till nästa gång.

Audiatur et altera pars

Jaha-jaa
0

ja så snat så!

Jaha-jaa
0

busan är jätte busig idag hon ska nog ta igen de hon missat i två dagar!

tessa
0

Vad skönt att hon mår bättre! =)

Jaha-jaa
0

ja det e en lättnad!

den 24 ska vi tillbaka o ta stygnen

Faxlin
0

Oh, vilken lättnad. Säg åt henne att busa lite lungt bara. hihi

Audiatur et altera pars