Omplacering 5-årig illerhona
Min härliga busfröken Jill behöver ett nytt och kärleksfullt hem.
Jill är en frisk och pigg silvertomte på 5 år med valpsinnet kvar. Hon är väldigt människokär och vill gärna följa efter en i fotknölarna och vara med där det händer saker. Hon älskar att leka och busa och är nyfiken på allt man gör! Med nya människor vill hon alltid testa om hon får klättra upp i deras byxben, men med tiden brukar hon nöja sig med att ställa sig på bakbenen och krafsa lite på byxorna för att få uppmärksamhet. Hon har aldrig bitit mig hårt med flit och aldrig så att det har gjort riktigt ont eller börjat blöda. Jag brukar ”brottas” med henne med bar hand och då nafsar hon lekfullt. Med viss framgång har jag lärt henne att inte bita folk i fötterna när hon vill leka, men man får räkna med att hon är lite gåpåig och nafsig i början.
Det enda ålderstecken jag har märkt är att hennes lekstunder varar något kortare än förut och att hon lugnat ner sig så pass att hon kan ta sig tid att mysa lite i famnen då och då istället för att börja klättra omkring direkt. Hon är rumsren men behöver lite fler lådor så att hon inte behöver springa så långt när hon vaknar och är nödig, annars kan det bli i första bästa hörn. Hon äter iller-torrfoder (olika sorter går bra), älskar gurka och vetegroddsolja.
Orsaken till omplaceringen är främst att hon och min äldre iller Burton aldrig lärt sig komma överrens under de tre år hon bott hos mig. I mitt nuvarande boende har detta gått att lösa någorlunda i och med att de haft möjlighet att röra sig på en stor yta (hela lägenheten + utebur), men nu är jag tvungen att flytta och på nya stället får de en mycket mindre yta –lagom för en iller eller två illerkompisar, men inte lämpligt för två illrar som bråkar och stressar upp varandra. Burton börjar dessutom bli till åren och behöver lugn och ro istället för att ständigt bli anfallen av Jill. Förutom detta har jag dessutom börjat utveckla allergi mot mitt favoritdjur, iller! Förut hade jag bara problem vid pälsbyte, men nu känner jag av det hela tiden och måste städa ofta och ha igång luftrenare för att inte vara snorig jämnt.
Priset kan diskuteras men jag har tänkt mig runt 1000 kr och då ingår toalådor, filtar, promenadsele, transportbur etc –det viktigaste för mig är att hon får ett kärleksfullt och bra hem. Jag kommer att sakna henne oerhört! Illervana är förstås ett plus, men inte ett krav så länge du är seriös och vet vad du ger dig in på; En iller är ett mycket speciellt husdjur! Jag tror Jill passar bäst i ett hem där det inte finns några andra djur, men finns inget annat alternativ är det kanske värt att pröva om hon kan bli kompis med andra illrar.
Vi bor på Åland, men hittar jag ett bra hem åt henne i Sverige är jag beredd att åka över havet och mötas upp t.ex i Norrtälje.
Om intresse finns, hör av dig till mig (PM här på forumet) eller via e-post: myrsloka@hotmail.com
/Rosita

Hoppas du finner ett nytt hem. hur gammal är Burton? Priset är alldeles för högt för en så gammal iller tyvärr =(
Tack FerretCrow!
Som sagt, priset är inte viktigt…Huvudsaken är att köparen är seriös!
Burton har inga papper men han borde vara runt 7 år, gamla gobben! Till skillnad från Jill är han inte alls lika social och glad i nya människor, så jag skulle aldrig omplacera honom!
Burton är omplacerad från Em? Uppfödare ixid. Han är född 2006. Blir 6år i augusti i så fall.

Okej tänkte mer på att han lät supergammal jämnfört med jill och eftersom hon är fem så räknas ju även hon som gammal ;)
Om Jill är 5 år och har bott hos er i 3 år är det ju synd att hon behöver flytta nu, hon är också senior precis som Burton, går det inte verkligen inte att ordna på något vis fast du får ett nytt boende ? Jag tycker personligen inte att det är lämpligt att ge en sådan gammal iller ett nytt hem med allt vad det innebär i hennes ålder.
Vad tråkigt att det fortfarande inte funkar.. :( Ja, Burton blir ju 6 år i år. Hoppas Jill hittar ett kärleksfullt hem! Ibland kan det vara bra med en hälsokontroll när en äldre iller flyttar. Ta blodprov och kolla så att glukosvärdet är bra och att njurar fungerar som det ska. Även lyssna på hjärta och lungor. Skulle allting vara bra då så är det nog lättare att få henne såld, eller har hon början till sjukdom kan du göra upp en plan för vad som kan tänkas behöva göras och skänka bort henne till nya ägaren i och med att hon då kommer kosta i vård istället.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#5 När jag läser annonsen ser jag det som att illrarna aldrig gått ihop och att det nu i flytten då de börjar bli till åren helt enkelt kommer bli två mycket olyckliga illrar, då ser jag det som att Ts gör det bästa för sina djur i den situation hon är.
Hur ser du att situationen skulle kunna bli bättre - för djuren?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#7, Det kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet hur det ser ut dit dom sk flytta men jag önskade för Jills skull att det gick att ordna så hon slapp byta hem.

Åh, visst är det finastee syster till Valrhona? Från LeeLoo's?
@JossanH:
Veterinärerna här på Åland är inte alls bra på illrar, så jag ser ingen mening med att ta dit en frisk iller. Vad kostar en sådan veterinärundersökning som du föreslår? Om det hänger på det är jag beredd att betala för en sådan, men som sagt i så fall på ett ställe där de faktiskt kan illrar och deras sjukdomar, såsom den i Stockholm. Alternativt att jag inte tar betalt för henne, men att nya ägaren själv får bekosta besöket. Folk verkar haka upp sig på priset fast jag sagt att det är förhandlingsbart…borde väl inte ha sagt nånting alls om det då inser jag nu. Ett bra hem är prioritet 1, 2 och 100. Priset kommer först på 101:a plats… 
@Nathalie62:
Min bedömning är att Jill får det bättre i ett nytt hem. Det baserar jag dels på hur det blir på nya stället och dels på hennes personlighet -som jag trodde jag redan klargjort. Jag gör t.ex inte samma bedömning med Burton, som är sämre på att ty sig till nya människor. Burton behåller jag trots att min allergi börjar bli värre, oavsett om det så småningom skulle innebära att jag måste äta medeciner hela tiden så länge han lever -vem vet hur länge? Om det visar sig helt omöjligt att hitta ett bättre hem åt Jill så får jag göra det bästa av det som finns på nya stället, men förhoppningsvis hittar jag en bättre lösning för alla inblandade.
@VeronicaKahlbäck:
Tack!
Ja, självklart försöker jag göra det som är bäst för mina illrar.
@HannaM:
Ja, det är hon! 

#8 Då kanske du inte borde uttrycka dej om att hennes eventuella framtida flytt är olämplig heller då du som du säger inte har all fakta.
#11, Att jag inte fick dela med mig av min åsikt fast att jag tycker annorlunda är klargjort.

#12 Du får, annars hade jag helt enkelt tagit bort kommentaren/gett dej en varning eller liknande.
Ser bara kommentaren som väldigt onödig, är helt säker på att Ts inte tycker det är en rolig situation och den blir helt klart inte bättre av negativa kommentarer.
Det finns omplaceringar och omplaceringar, vi måste lära oss se skillnad på det. Jag har själv suttit och hackat på ALLA som omplacerar tills jag insåg att det var extremt trångsynt och att absolut ingen kan garantera att man kommer kunna ta hand om ett djur hela dess liv.
#10 Jag hakade inte upp mig på priset, bara gav förslag på vad du kan göra för att underlätta omplaceringen och kanske få henne sålt lättare. #12 jag tror du blandar ihop att ha olika åsikt och att inte vara välkommen med sin åsikt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tycker det verkligen är värt att du lägger pengarna att kolla upp illerns hälsa jills syster dog nyligen i Lymfom och det märktes alldeles för sent för att kunna rädda henne =( finns så mycket vi inte ser med blotta ögat.
#15 då lymfom ofta uppträder mycket aggressivt och har ett snabbt sjukdomsförlopp hjälper det sällan med undersökningar innan illern visat symptom. Det går inte att "rädda" en lymfomsjuk iller eftersom det inte finns något botemedel.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#16 nej men går ju att kolla statusen iaf på illern då det finns andra sjukdomar i den linjen tyvärr =(
#14 Ok!
Och det var ju faktiskt bra att ämnet kom upp så jag kan förtydliga att jag verkligen inte vill vara snål när det kommer till mina djur! Jag tänkte främst att annonserar man om en gratis iller riskerar man att den hamnar hos någon oseriös. Som sagt, jag är inte främmande för att bekosta en veterinärundersökning om nya ägaren tycker att det är värdefullt/nödvändigt. Däremot kan man ju aldrig garantera att en iller håller sig frisk tills den dör oavsett hur mycket undersökningar man gör.
Intressant är att jag inte ens tänkt på Jill som en "äldre iller" innnan den här diskussionen, hon beter sig liksom inte alls som en sån…
#5 För att vara riktigt petig så är Jill veteran, precis som Burton. Det året en iller fyller fem så blir den veteran.
Hade jag inte haft fullt hus, så hade Jill varit välkommen hit.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#19: Ah! Då är Jill en alldeles nybliven veteran, eftersom hon fyller år 4 juni. Vad synd att du har huset fullt redan, eller ja…inte synd för dig förstås! 

Jag var sugen på denna tös första gången hon omplacerades. Jag hade hennes syster Saffi som tyvärr gick bort den 10:e maj.
Jag känner mig väldigt sugen men ändå tveksam.
Känns dyrt när jag känner att hon ändå är syster med Saffi och kanske inte har så lång tid kvar, sedan bor ni så långt bort och har inte något tillfälle att ta mig ner nu.
Sedan vet jag inte hur det skulle kännas att ha en syster till Saffi som är så lik henne i utseende och psyke nu när Saffi inte finns hos oss längre..

Glömde skriva. Har 4st illrar i dagsläget och frågan är hur och om dem skulle godta en äldre iller, valpar har alltid löst sig här. Så om en ihopsättning inte skulle gå bra direkt så blir det nog jobbigt för Jill och två av mina äldre illrar
#21: Vad tråkigt att höra att Saffi gått bort!
Visst liknar de på varandra, men varje iller är ju ändå unik. Det skulle kännas bra på något vis för mig att Jill skulle få bo i sin systers hem.
Som sagt, vad du betalar för henne är inte alls viktigt, men däremot blir det ju dyrt om hon ska transporteras längre sträckor -fast jag är ju beredd att mötas en bit på vägen om det blir långt. Jag vet ju inte hur Jill reagerar mot andra illrar än Burton, och det gick ju inge vidare…så det låter ju som en chansning. Det skulle ju vara då om det fanns en "plan B", kanske någon i din omgivning som kunde ta henne ifall det inte funkar?

#23 är roligt om emma kan ta henne. MEN är det värt att chansa för både dig och emma att hon får flytta igen?
#20 Är hon bara fyra år är hon senior, inte veteran.
#21 Hade jag varit i din sutation hade jag struntat i hur gammal Jill är och tagit henne ändå. Jag resonerar som så att varje iller är till låns och kan jag hjälpa en iller att ha det bra sina sista dagar, så gör jag det. Kostnaden tar jag allt eftersom . Jag har och har haft flera äldre omplaceringar som har fått det bra här hos mig. Dom har blivit sjuka men det har jag tagit i beräkning. Klart man fäster sig vid dom, men det gör man med alla djur. Samtidigt förstår jag hur du resonerar. Det kan vara tufft att ta en äldre omplacering. Själv har jag fastnat för dom och önskar jag hade mer plats och pengar…..tiden finns ju
. Men ni kanske, kan göra en deal såsom jag och SaraA har? SaraA betalar en liten summa varje månad och hon står för försäkring. Vaccinationskostnader, ev veterinärbesök, medicin delar vi på.
Förlåt, om mitt inlägg upplevs hårt på något sätt. Det är inte med mening men vet inte riktigt hur jag ska formulera det
.

#25 hihi nu läste du för fort tror jag. hon fyllde 5år den 4 juni =) Och jag tror största problemet för emma är efter att vi pratat om detta i luren idag (jag berättade om jill skulle omplaceras och emma var intresserad redan förra gången).
Går inte hon ilag med hennes egna flock måste hon ha ett eget läger för jill och det är tajt mitt i en renovering av hus och frågan är om jill som verkar vara en energifylld tös precis som saffi var , skulle hon må bra av det ? =/
Men TS jag kan säga att hos emma skulle hon få det otroligt bra iaf =)
#25 Jag är öppen för en överrenskommelse liknande den du har med SaraA…får man fråga hur mycket pengar det handlar om ungefär?
#26 Största problemet är…vaddå?
Du menar det med att hon ska passa in i illerflocken? Ja, det är jag lite orolig för också.

#28 Jo precis går hon ej ihop med emmas flock så kan kanske inte emma ha henne i eget läger ensam, men beror ju även på om jill är hög eller låg i rangen?
#26 Jag rodnar….jag läste snabbt och fel…..ber om ursäkt.
Visst är det så….det är mycket att ta hänsyn till. Det är ju inte bara att släppa in en ny iller i en fungerande flock. Om det hela inte fungerar, vad gör man då? Inte så rättvist mot en gammal iller att omplacera igen. Attans skit, att jag har intagningsförbud :-((
Nu har jag haft stor tur dom senaste gångerna jag tagit in nya illrar i flocken. Det har varit lite smågruff men det har lagt sig snabbt.
#27 För två illrar är det 100:- i månaden. Resten delar vi på. Så summan är inte så stor.
#30 Mkt fint gjort av dig Nettan!
Jag önskar verkligen att jag kunde öppna mitt hem lika mkt för äldre omplaceringar som du gör. Det är verkligen hedersvärt.
Jag försöker hjälpa till på mitt sätt, genom att hjälpa illrar i nöd men på ett kortsiktligt sätt-
#31 Alla gör så gott dom kan
. Själv önskar jag att jag kunde göra mer….du vet hur det är
.

#30 hihi lätt brukar göra samma själv =)
#32 bättre lite än inget alls =)

#23 Ja hon har verkligen lämnat ett tomt hål hos mig, har har henne sen hon var valp. Hon var den naffsigaste valpen i kullen men hon blev en sådan underbar iller efter hon gjorde bort sig och bet sig fast i min tumled, kan säga att hon skämdes enormt efter det. Efter det har hon varit min go ängel.
Känns verkligen bra att du tycker det, inte långt från gråten kan jag säga.
Sagt till Robert att om det skulle dyka upp en tomte jag skulle fastna för fast det inte skulle vara avelsmatrial så skulle jag göra ett undantag.
Visade sambon Jill´s bild och han sa direkt "en Saffi". Påminde honom om att det var syster Jill som jag var intresserad av när hon omplacerades men kunde då inte ta henne då vi bodde så trångt plus att vi förberedde att få hem Roy från Paris.
Nu bor vi i ett hus och illrarna har ett rum på ca 40kvm i källaren vilket gör att de aldrig får ett för varmt rum och får in lagomt med ljus. Blir utegård förhoppningsvis nästa sommar.
Är det akut att få iväg henne? Pratade med Robert när jag visade bilden på Jill och han förstod direkt hur sugen jag var. Jag fick ta emot Jill om jag ville, vilket känns bra att han också är med på det. Han har trots bara känt Saffi i 2år men han blev väldigt fäst vid den lilla clownwn som jävlades och naffsades i tårna för att få igång han till lek.
Det är bara det att jag har två inneboende illrar som ska omplaceras (från min 2010 kull) som bor i det lilla iller rummet just nu. Sedan ska vi snart göra ett tillfälligt läger för alla då illerrummet (lilla och stora) ska renoveras.
#25 Nettan. Det var ett bra förslag. Sedan andra "problemet" Vad gör jag om hon inte går ihop med mina. Blir inga problem om Maggie och Aiko finner ett hem, då finns det plats och hon kanske fungerar ihop med töserna iaf.

det är ju ett alternativ emma =) kan ju vaar bra som uppfödare att ha ett tjej läger och ett kill läger så då får lilla jill plats. eller istället för att dela på kostnaderna varje månad tar emma jill gratis =)
#34: Jag blir glad att höra att ni är intresserade av just Jill och av det du skriver tycker jag det kunde vara värt ett försök åtminstone att få henne att passa in hos er, vad tror du? Speciellt om ni får bättre med utrymme så småningom ifall att hon inte går ihop med de andra. "Akut" är det inte att flytta henne, hon får vara hos mig där vi bor nu till början av augusti. Det finns också möjlighet att ha henne eller Burton i utehagen till sommarens slut. Sen börjar det bli lite akut, för efter det blir jag tvungen att sätta ihop dom i varje fall, eller dela dom på varsitt mindre hörn, vilket jag hoppas slippa, om inte annat för att det då blir ytterligare en flytt på kort tid. När kunde ni ta emot henne tidigast?
Jag är övertygad om att hon kommer att charma er lika snabbt som hon charmade mig då jag hämtade henne från Linda i Talby!
En av orsakerna till att jag tror det går bra att omplacera henne är just för att hon så snabbt tydde sig till både mig och min dåvarande sambo vid förra flytten. Av de fyra illrar jag haft är hon i särklass den mest sociala mot människor. För någon med illervana -och speciellt Saffi-vana
är Jill en lättskött och otroligt härlig iller. Nafsar gör hon ju ibland när hon busar, men det tar ju inte ont alls. Mina illerovana gäster brukar däremot föredra Burton som mest ligger och snusar i hängmattan framför den oblyge, poppande damen som vill klättra upp i deras byxor och dansar illerdansen av förtjusning när de ger henne uppmärksamhet!
Men som sagt har hon lugnat ner sig LITE med åren och kan vara riktigt mysig och go i famnen ibland.
Bildbevis…
Även jag har ett svagt hjärta för äldre omplaceringar. :)
Emma, jag tycker definitift du ska ge det ett försök!
Ingen kan ersätta Saffi, men att ha hennes syster är det närmsta du kan få och jag tror Jill kommer stjäla ditt hjärta!
Hälsningar Malin

Hämtade själv en "syskonomplacering" i helgen just för att Oliver är så underbar och Totte lät som att han var lika underbar, vilket jag glatt kan berätta att han är - två helt olika individer men med samma charm.
Så här kom det lite rekommendationer:)

#36 Vi har tänkt (mest jag då det är okej för sambon iaf) att vi ska ge Jill ett hem hos oss. Sambon jobbar på båt och åker ner på måndag till kapellskär i Stockholm och jobbar i två veckor innan han åker hem igen så det hade varit en snabb lösning att få henne hem till oss annars har jag semester veckorna 30-33 som isåfall kunde ta en tur ner och mötas upp någonstanns om du vill träffa mig också som har Saffi-vanan ;)
Hade varit smidigt om jag hade hittat ett hem åt Maggie och Aiko innan Jill kom hem till oss men annars har jag även valphage att dela av tills vidare. Vem vet hon kanske klickar direkt med min flock också, det vet man aldrig.
Vi kan vell prata vidare via mail hur vi ska göra, om vi ska göra som illernettan och SaraA gjort plus få lite mer uppgifter om oss :)
#38 Tack för dom orden Malin <3 Får se när hon kommer hem till oss ;)
#39 Låter helt underbart :)

#40 Så glad jag blev för Jills skull. Hojta om ni behöver hjälp med hur ni ska skriva avtalet mellan er. Kan ju sno lite idéer från mig och SaraA.
Förhoppningsvis liknar Jill sin syster Saffi och det kanske underlättar sammanförningen när ni kommer så långt……

Ååh vilken charmig historia det här blivit
#40 Jag blev jätteglad att läsa att ni har bestämt er för att välkomna Jill hem till er, jag tror det här kan bli jättebra! Däremot blev jag lite tårögd när jag insåg att jag faktiskt på riktigt ska lämna ifrån mig min busfröken, jag kommer att sakna henne massor!
Åh, finaste Saffi!
R.I.P. Hon liknar faktiskt jättemycket på sin syster, men jag tror att hon kanske var lite större och kanske lite kraftigare? Jill äter bra men har alltid varit liten och smal -hon springer bara bort allt!
Båda dina transportföslag skulle kunna funka, men det första är förstås smidigast för mig, då behöver jag inte åka så långt och hon slipper flytt-kaoset här hemma. Men det är synd att jag då inte får träffa dig Emma.
Bedömer ni det som nödvändigt/önskvärt att hon gör ett besök till veterinären för undersökning och vaccination i samband med flytten? Jag kan stå för kostnaderna i såfall, om ni tar henne dit. Det skulle vara mycket smidigare än att jag måste fara över med henne till Stockholm fram och tillbaks en gång först. För som sagt, på Åland kan de illrar väldigt dåligt och de har slutat ta in något illervaccin eftersom vi är för få.
Min epost-adress har du i trådens första inlägg, bara maila mig så planerar vi vidare!
Tack alla som kommit med råd och tips!

Åh nu rinner det en tår av lycka för emma =)
#44: Hojt! 
PM:a eller maila gärna mig och Emma om hur ni har gjort kontrakt!
#48 Jag återkommer när jag har rotat fram avtalet.

ska bli skoj att träffa denna flicka och se hur hon är =)
#53: Bra! Och tack!
#55 Jag har kopierat avtalet och skickat det till Emma. Hoppas det är ok. Det är bara att fråga om det är något ni funderar över….
Hoppas nu att allt kommer att gå bra.

Igår anlände Jill och min sambo äntligen. Dessa två veckor kändes som en evighet.
Gör en ny tråd och presenterar tösen med några nytagna bilder på henne :)