Förstoppning? Hjälp
Jag har sedan en tid tillbaka haft en ny kompis till Tony hemma hos mig som jag kallar Nettan.
Det har inte varit några större problem med henne förens nu idag.
Hon har under kvällen gått och gnidit rumpan mot golvet väldigt mycket och även försökt bajsa. Det har mest bara blivit småkluttar eller inget alls.
Gick ut med henne på en promenad för ett tag sen och när jag kom tillbaka skulle hon bajsa, men återigen hände inget. Hon började i samband med det här att poppa, typ som när de leker. Plockade upp henne och såg att en bit av ändtarmen stack ut och var blodig.
Låter det som en förstoppning eller kan det vara något annat? Hennes allmäntillstånd är utöver detta normalt, äter, dricker och hängde med på promenaden som vanligt. Tarmen har åkt in igen men det är fortfarande blodigt. Har även gett henne en dos paraffinolja för att se om det sker en förändring.
Det kan vara så att analsäckarna är jätte fulla och behöver tömmas. Då är det vanligt att det bara bli små högar/kluttar och att dom drar rumpan i golvet. Blir dom inflammerade och riktigt svullna så kan dom spricka.
Känn kl 09 och kl 15 runt analöppningen och jämnför med dina andra iller. Är dom hårdare och mer "fulla" på Nettans?
När du gett paraffinolja kommer hon straxt gnida rumpan ännu mer.
Finns det ngt du tror att hon kan ha ätit?
Är det rött blod så är det "färskt" och kommer i slutet av ändtarmen. Frågan är om det blöder för att hon har dragit rumpan, eller för att en analsäck har spruckit?
Om hon blöder så skulle jag åka in till en veterinär.

Jo det känns som att det är lite bulligare på ena sidan om analen.
Det finns en möjlighet att hon stoppat i sig något, men hon är inte den tuggiga typen.
Har klämt lite på magen och den känns mjuk och hon uppvisar inget beteende på att den skulle vara öm.

Ringde till Ultuna och de sa att jag skulle avvakta till i morgon oavsett om det är sprucken analkörtel eller förstoppning.
Vad kan veterinären göra åt en sprucken körtel?
Dom kan tömma, spola och ge antibiotika om det så behövs.
Det är oftast riktigt smärtsamt för dom att ha problem med analsäckarna och ännu värre är det om dom har spruckit. Och man kan behöva spola dom för att få ut alla bakterier och allt var.
Om du misstänker främmande föremål, så åk in. Då behöver man göra en kontraströntgen. Allt för många illrar har dött av stopp. Om du misstänker stopp, ge paraffinolja, massera magen. Analysera all avföring som kommer ut. Se om du hittar ngt som antyder på att ngt olämpligt har ätits upp. Leta efter spyor (vilket är vanligt om dom har främmande kropp). Stäng in henne på ett begränsat området så du har full koll på henne, se även till att hon inte blir uttorkad.
Det låter helt galet att de vill att du ska avvakta om det rör sig om förstoppning! Förstoppning på iller blir ofta akut. Dock tycker ju jag som Cecilia att det låter som riktigt stora/inflammerade analkörtlar. Som sagt, vill det sig illa så spricker de och illern blir då blodig i rumpan. I vilket fall verkar hon ha ont och vara besvärad. En iller kan även poppa när de är arga, upprörda eller har ont. Det blir ett annat tonläge än när de poppar när de är glada men det kan vara svårt att höra skillnad.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det var ju konstigt att de avrådde mig att åka in..
Om de är förstoppade brukar deras allmäntillstånd bli ändrat? Hon har ju druckit och ätit de närmsta 30 min.
Hon har inte spytt. Och som sagt avföringen är liten men ser i konsistensen ut som den brukar.
Jag tror på analkörtlarna. Om hon äter och dricker utan problem så borde det inte vara något i magen, men då sitter problemet i rumpan och det gör mycket ont på henne när hon ska bajsa.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Tyvärr är det mkt okunskap. Illrar jämnförs med andra djur, vars tarmsystem inte kan jämnföras med illrars.
Det här är nackdelen med illerägandet, att man ska kunna praktiskt taget allting själv!

Då får det bli veterinären i morgon bitti förutsatt att det inte blir värre.
Är det så att man bör spola deras analkörtlar en gång årligen eller rensas de av sig själva?
Tack för hjälpen!

Och finns det något man kan göra själv för att lindra smärtan. Typ tvätta med vatten eller badda med alsolsprit?
Nej, en iller sköter oftast sina analkörtlar själv. Man ska inte vara där och tömma eller spola om illern inte har några problem. En del illrar har återkommande problem och då väljer man i vissa fall att operera bort dom. Vilket givetvis kommer med vissa risker, men ibland är det nödvändigt.
Om jag var du, så skulle jag röra där så lite som möjligt. Om det ser riktigt smutsigt ut så badda med liten vatten. Men låt det annars vara för att man vill inte riskera att det kommer inte mer smuts.
Får hon dock framfall, och det inte går tillbaka så behöver du åka in.
Ingen fara :)

Låter exakt som Elliott när han hade överfulla analkörtlar. I hans fall sprack den ena ordentligt så det började komma ut var (och STINKA).

Nu har vi varit till veterinären, men måste tillbaka i morgon så de kan söva henne för att titta närmare.
De trodde inte hon fått förstoppning men att hon kanske har något som irriterar i tarmen, eller då att hennes körtlar är överfyllda/inflammerade.
Under dagen har hennes allmäntillstånd blivit bättre och jag har inte sett att det kommit något färskt blod. Avföringen är bättre den också.
Skönt att höra! :-) Hoppas att hon piggnar på sig fort och att det går bra imorgon!

Nettan mår mycket bättre nu. Det var analkörtlarna som hade blivit inflammerade som ni misstänkte. Veterinären röntgade tarmarna och allt såg bra ut. Analkörtlarna tömdes och hon är redan piggare än vad jag sett henne på länge.
Som matte känner jag mig väldigt glad över att hon är pigg och att det inte blev/var värre än såhär. Bästa känslan är ändå när man ser dem i full rulle på illervis. Då vet man att allt är bra!
Tack igen!
Måste bara få inflika att jag gillar namnet på fröken iller….Nettan, hur gulligt som helst
.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#16 vad skönt att hon mår bra nu igen! :) #17 Hahaha, ja undra varför du gillar det namnet så mycket :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 18 

Hillbiörns illrar finns på Facebook.