ute bur, lite frågor
Hej!
jag har nyligen byggt en "utebur".
meningen är att illrarna ska få springa där under fina dagar :)
men har en fråga,
är de någon av er som har illrarna ute på natten? klarar dom de?
har tänkt om dom trivs i den, att dom även ska få sova där någon natt, men vet inte om jag vågar ha dom ute.
vad tycker ni? :)
Jag skulle säga att det beror mycket på området du bor i och på uteburen. Har en liten bur på 4 kvm i sommarstugan och där har dom fått sova under nätterna när vi varit där just pga att det är smidigast så. Har haft nätat golv, tak och vöggar så det har fungerat fint.
Håller just nu på att bygga en stor bur på 9kvm då vi ska flytta till hus men kommer inte vpga ha dom dör under natten till en början utan tanken är att dom får vara där hela dagarna och sova i ett eget rum på nätterna.
Ska dom sova ute är det bara att se till så att de har regn och vindskydd och någonstans där de kan sova varmt, annars klarar illrar väldigt mycket :)
Vet flera som låter illrarna vara ute dygnet runt vissa perioder av året eller hela året. Så visst klarar dom det sålänge man inte räknar med att en iller som är van att bo inne sätts ut för att bo dygnet runt utomhus innan det har blivit en behaglig temperatur :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
tackar för svar :) ska nog testa ha dom ute någon natt, men en sak till, vi har en räv som springer rungt hemma, finns de chans att den tar sig igenom nätet? någon som har någon erfarenhet? :)
Vad har du använt för nät?
Sajtvärd på Iller.ifokus
de är höns nät, små maskar, men de är rätt tunnt.
Mina bor ute även på natten - och det är inga problem. Om man inte räknar fantastiska vinterpälsar som ett problem vill säga :D
Så länge man inte hivar ut en iller som alltid varit inne mitt i kallaste vintern, utan ger dem gott om tid att vänja sig och sätta päls efter vädret så att säga.
Hönsnät skulle jag däremot inte våga ha runt mina illrar om de ska vara ute annat än under uppsikt, eftersom de faktiskt kan äta sig igenom det om det vill sig illa. För att inte tala om hur lätt det är för andra djur att ta sig in.
Minknät dvs. Galvaniserat stål nät är vad jag föredrar och känner mig säker med.
Här bor mina småttingar under sommar månaderna när vi är på landet:
Jag hade nog inte gärna lämnat en iller över natten om hela buren var i hönsnät.. jag har lagt 2 lager plastat hönsnät i botten på min bur men väggar och tak är med galvaniserat nät som tål mycket mer.
Sajtvärd på Iller.ifokus