färgfrågor :P
Tänkte på det här med olika färger. Hur kommer det sig att vissa färger har större sjukdomsrisk än andra? Om man går långt tillbaks till tiden…Till de första illrarna :P Hur såg de ut? Var det viltfärgade? Kan det isåfall vara något sådant som ligger bakom? Eller hur funkar det?
Kan inte svara på din första fråga, den om vissa färger har större sjukdomsrisk än andra, och varför. Men en sak vet jag och det är att domestiserade djur ofta får te.x vitt i sina päls och detta kan man se hos bl.a mink i fångenskap. Detta har säkert också gällt iller i fångenskap, att något har hänt med gener och så. Och jag tror nog att dom allra flesta illrar som kom i människans tjänst för si så där 3000 år sedan har varit vanliga bruna illrar. Dessa har sedan muterat för att ge inslag av vitt och andra färger. Sen föds det ju alltid albinos även ute i naturen, förvisso är det inte många av dessa som överlever till vuxna djur. Men en och annan gör det säkert, och även dessa parar sig och kan ge upphov till andra färger inom en djurart. Dom visade på TV här om dagen om svarta djur i en djurart som normalt har en annan färg. Dom djur som visades var gepard, impala, Lejon (var vitt men ej albino då han hade den vanliga gulaktiga färgen på ögonen), en gul krokodil och nått annat djur jag just nu inte kommer på. Men geparden är ju normalt gul med svarta fläckar, Impalan är också normal brun i två nyanser, men dom som visades var mycket mörkt bruna, nästan svarta. Detta är vad jag vet om färger
jag tror att det har å göra med att när människan vill få fram en ny variant, att de avlar på de få exemplar som finns för att få fram nya, vilket ger sjukliga och inavlade djur ofta.
vissa färger och teckningar är väldigt hårt avlade. Någon har fått fram en iller med en mutation som ger tex nästan helt svart päls (blackself). För att få fram mer såna illrar har man parat nära släktingar med varandra, tex mor och son. Har sedan grundmaterialet en defekt (hjärtfel kanske) så förstärks den genom att man använder sig av inavel där båda individerna bär på samma defekt.
Där finns en anledning till sjukdomar som är sammankopplade till färger.
Sedan har vi ju de vita teckningarna. Det är en mutation som gör att pigmenten inte når ut över hela kroppen på fostren i mammans mage. Men det är inte alltid bara pigmenten blir drabbade, utan även hörsel (vita tecken på huvud ger större risk för dövhet) och inre organ kan drabbas. De största problemen kommer ofta på illrar med just vita tecknen på huvud eller i nacken, men som det ser ut idag så är alla vita tecken ett tecken på denna mutation, framförallt osymetriska fläckar.
förr fanns det tomtetecknade illrar som var helt symetriska (alltså hade lika mycket vitt på alla tassar och haklappen hade jämna kanter och inget vitt på huvud) och de härstammade inte från samma mutation. Nu är stammen så uppblandad att det är svårt att hitta illrar som inte har inblandning av teckningar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 Väldigt intressant JossanH! Jag visste att illrar med ovanliga färger och vita tecken löper större risk att ha sjukdom i generna, men att vita fläckar på huvudet hör samman med dövhet hade jag ingen aning om… Men det känns verkligen logiskt måste jag säga: Jag känner en iller som nästan har helt vitt huvud, och han är döv. Dennes bror, som ser nästan likadan ut, misstänks också vara döv eller ha nedsatt hörsel (samma vita huvud).
ja, min dexter är döv han också och har vitt huvud..
marie, som är väldigt insatt i illerns genetik och nedärvning har skrivit mycket intressant inte på illersverige gällande det här med färger och sjukdomar. besök gärna länken! http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=528
bild på dexter
Sajtvärd på Iller.ifokus