+/- med de olika könen ?!
Första illern är på ingång, förhoppningsvis. Om det blir en hane eller hona återstår att se. Försöker resonera och läsa mig fram till ett svar på frågan "vilket kön ska jag välja på min iller", utan något egentligen svar. För- och nackdelar önskas!!! :)
+ Hanar är större än honor.
+ Honor luktar mindre.
- Honor måste kastreras för att inte få aplatiskanemi.
- Hanar luktar väldigt starkt och revirmarkerar när de blir könsmogna. (men det försvinner efter kastreringen)
-/+ Honor är mer aktiva (enligt vad jag förstått)
Men i slutänden så är det illerns personlighet och inte könet som avgör hur din iller kommer att vara :)
den enda nackdelen med hanar som jag ser är att dom "luktar mer" än honorna
Jag har haft två omplaceringshanar och dom har varit extremt olika i sättet och temprament.. Hade tänkt mig en hane igen men det kom en liten tös och stal mitt hjärta så det blev en flicka istället :) Ibland tror jag inet man har så mycket att säga till om dom väljer oss :P
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Och att de är större och därmed osmidigare att ta med när man åker nån stans. De får inte plats innanför jackan lika lätt. Men deras storlek är även en fördel, då de inte är lika känsliga. Det känns på något sätt som om en hane är svårare att snubbla över då han har lite mer kroppsmassa. Snubblar amn på en hona så flyger den ju all världens väg… hehehe,..
Skulle jag tex ha mina illrar med andra djur skulle jag nog välja en hane, då dessa känns stakrare än en hona till kroppsmassans del sätt. Kanske bara är något man inbillar sig, men det känns iaf så. Honor kan ju å andra sidan vara lite tuffare, och därmed hantera djuren bättre… menmen… svårt att välja är det iaf. Jag har både honor och Hanar och gillar dem båda, det är som sagt personligheten som räknas i slutet. :)
Jag måste ju säga att våran hane luktar lika lite som våra honor. Och alla är kastrerade.
ja….jag har inte märkt att kastrerade hanar luktar ett dugg mer än kastrerade honor

Min hane luktar laxolja, min hona luktar laktorfri grädde… Hur kan det komma sig? *flin*
#7 hehe ja undra det..
Gustav min första iller luktade ingetting ted kan ibland få en svag doft som doftar lite som häst
antingen har ja fel på näsan eller är han en liten mutant.. :P men ja tycker han luktar gott ändå :P
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#9> Den där hästdoften kan jag hålla med om att det påminner om. Häst fast godare…
#10 ja preis häst fast godare :) skönt att det inte bara är jag so har en hästdoftande iller då