lite hjälp om maten?
på ferretplanet finns det ju massor av olika illerfoder.. Men är alla bra illerfoder.. och vad tycker ni att är bäst..?
Personligen föredrar jag carnia lynx som jag blandar med hills kitten, är dock osäker på om ferretplanet har detta.
Jag gillar Totally Ferret !
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Jag ger willa carnia lynx oftast blandat med lite orijjen.
Min Odis var ju väldigt speciell och extremt kräsen, smakade det inte kyckling så gick det inte att äta, vi barfade därför mest och hade torrfodret som gå och ta mat när du känner för det under dagen, då hade vi science plan kitten. Vad gäller illerfoder har jag hört mycket gott om Totally ferret och är nog det jag kommer köra på min valp i sommar
#3 och #1 gick in på carnias hemsida och kikade lite såg att det är en liten mängd cellulosa i fodret föratt underlätta för katters matsmältning, illrar har ju en så extremt kort tarmkanal och jag har alltid hört att man alltid därför ska undvika fiber även i små mängder då de har svårt att bryta ned dem, desamma gäller kolhydrater, har ni märkt något på era illrar?
#5, Mina har alltid gilllat det och det har inte varit något speciellt jag har märkt.
#5 någon form av växtfibrer måste man ha för att hålla ihop ett torrfoder. Carnia är ett av de absolut bästa fodren just för att mängden kolhydrater och fibrer är lägre än hos de andra fodren som finns på marknaden. Jag använder absolut i största del Carnia och mina mår väldigt bra i magen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag använder enbart Carnia Lynx till Aimée.. Någon enstaka gång får hon kycklinghjärtan eller liknande, nästa gång blir på hennes födelsedag den 26e så ska komma på något riktigt gott åt henne :)
Här äts det Vitalin i parti och minut……finns på www.amhs-illertorg.se
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Tidigare kört Vitalin men kommer byta till Carina Lynx då jag anser det vara de bästa fodret på marknaden just nu. Och jag skulle nog inte säga att alla foder hos ferret planet är bra foder. Söker du här på iFokus finns det mycket information om vad fodret bör innehålla för att vara ett bra foder.
Carina lynx tror ja de flesta köper hos http://animail.se/
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Här hemma körs en blandning av vitalin och carnia lynx. vill inte riskera att butikerna jag beställer det ifrån får slut i sitt lager och jag blir sittande utan foder därav att jag har en blandning.
Här hemma kör vi med Orijen kyckling men funderar på att blanda i lite Carnia.
//Belinda aka Zandrama
Får jag fråga er som kör Carnia varför ni väljer bort totally ferret? Vad ser ni för nackdelar /fördelar med totally ferret vs Carnia?
#13 det är långt att köra till Hagzätra zoo och köpa totally ferret
men annars gillar mina illrar båda
Det är mer kött i Carnia så valet är lätt. Plus att den enda gången jag använt totally ferret blev alla mina dåliga i magen tills det att jag slutade med det igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag blir lite fundersam när jag läser artiklar kring detta med mat. Om man ska följa artiklar så verkar ju totally ferret bättre just pågrund utav det lite lägre protein innehållet, då jag läst att ett högt protein inehåll runt 40% kan vara skadligt när illern blir lite äldre uppåt 3-4 år. Sedan är jag väldigt fundersam på den stora mängden kolhydrater i carnia det kan väl knappast vara nyttigt? Man ska ju vara jätte noga med att hellre ge illergodis än russin och så är 15% kolhydrater i fodret okej? Sedan har ju totally ferret ganska mycket mindre växttråd än carnia vilket ska vara bra för iller då fibrer också ska vara svåra att bryta ned.
Jag känner bara att detta med torrfode är en riktig djungel, vore trevligt om någon vet något mer om detta=)

#16 det är ju många här som säger sin vetskap men du bara hittar saker att säga emot. Jag själv föredrar carnia, dom äter mindre då det mättar och är mycket bättre för dom även bajset ser bra ut. Prövade totally ferret till mina och visst att foderbyte kan ge lös avföring med efter en tid och det fortfarande baar rann ur illern ja då insåg jag att det fodret ej var så bra. vet även fler som haft detta problem med samma foder =(

angående det om russin är det för mycket socker men det farligaste jag tycker är väl mögelsporerna i russin
Jag försöker inte hitta saker att säga emot jag ifrågasätter det jag läser kontra det folk har i erfarenhet, jag kan ju inte veta om det jag läser stämmer med verkligheten om jag inte ifrågasätter sedan är jag väl kanske ute efter ett lite mer vetenskapligt svar:P Vad skillnaden i foder är och vilka komponenter som är bra vs dåliga i de olika fodren Antar att jag är yrkesskadad där(jobbar inom alzheimers forskning)
#19 Det är bra att våga ifrågasätta. Nu har jag startat datorn istället för att surfa på telefonen så ska se om jag hittar något spännande åt dig ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#20 Sen nu när jag ska skaffa mig en buskotte som är upfödd på ett lite annat sätt än Odis var då jäklar ska de bli rdning och reda här, den lille skitungen ska äta det jag vill att han ska äta:P
Anatar att det är som med barn nummer ett går vägen man testar sig fram.
Nummer två är det hårda bud på här ska det minsann rättas till alla fel som kom med nummer ett.
Numer tre och resterande får klara sig själv nummer ett och två lär dem:P
För att få en jämförbar procentsats måste man räkna om torrfodren i torrsubstans. Vad är värdet om man tar bort vätskan är det vi vill veta. Här har jag räknat om värderna för Totally ferret och Carnia lynx och jag tycker att det säger en hel del ;)
Totally Ferret:
Protein 40%
Fett 24,4%
Kolhydrater 33,8%
Fiber 0,16%
Carni Lynx:
Protein 43% (41,28 animaliskt)
Fett 24,7% (24,45 animaliskt)
Kolhydrat 16%
Fiber 0,26%
Så som du kan se är det betydligt mer kolhydrater i totally ferret än i Carnia. Och som ett svar på detta med russin så innehåller de förmodligen runt 90% kolhydrat och då är 16% ingenting.. Nästan 34% är däremot en hel del..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#21 jag förespråkar ju att i sådana fall ge ett bra torrfoder och tillsätta mycket rått kött. Både för tänder och hälsa :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jaha detta vart ju intressant får jag fråga hur du räknat så man kan kika på lite andra foder själv och jämföra?=)
Eller vill du bli min räknemaskin?;)
Jag har tänkt att i grunden barfa ska göra små veckomenyer med lite blandat kött så som kycklingskrov, kanin, lite nöt hjärt och lever.
Så jag vill mest ha torrfodret till att bara ha i skålen under dagen så att Morf(som vår nya iller ska heta) bara kan äta av när han känner för det. Lite som mellanmål.
#24 haha, Jag avstår gärna att räkna en hel kväll :P
Vattenhalten (brukar ligga runt 10% i torrfoder och runt 80% i blötfoder) i ett foder med 10% vatten tar du 100 - 10=90
sedan tar du den mängden du vill räkna ut. Tex kolhydrater 30%
Då tar du 30/90=0.33. Det blir alltså 33% Kolhydrat i torrsubstans.
vi säger att det är 40% protein. 40/90=0,4444. Det blir 44,44% protein.
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag kanske även ska nämna att totally ferret inte hade satt ut procentsatsen för kolhydrater i fodret, så jag räknade ihop alla andra procentsatser och antog att resterande var kolhydrater. Så det kan fela på någon procent om det är något litet dom inte heller har valt att sätta ut.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hmm om äldre illrar mår dåligt av för mycket protein borde mina vara döda vid det här laget. Har ter som fyller fem nu under våren och sommaren och en som fyller fyra. Samtliga är helbarfade och får alltså i sig rätt bra med proteiner och dom lever glatt och visar inga tecken på att på något vis må dåligt av sin kost. Snarare tvärtom.
#28 det jag läste om lägre protein halt gällde enbart torrfoder och om illern har torrfoder som sin enda matkälla, kan gissa att eftersom fodret är mer syntetiskt framställt och proteinet utvunnet ur animaliska produkter så kanske det är koncentrerat på ett annat sätt och påverkar illern annorlunda än vad naturligt protein gör. Men jag har ingen aning.
Det hade jag missat- högt protein (kött) är nyckeln för en välmående iller. De får det inte lättare att ta upp kolhydrater när de blir äldre utan det kan snarare leda till insulinom eller andra hälsoproblem. Av de illrar jag har träffat har de som helbarfas helt klart varit i bäst kondition. Jag har inte gett kött på länge nu men ska börja ge under dagarna sedan när dom kan bo ute och jag slipper gömmor här inne.. märker redan skillnad på tänder och päls.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#30 Ja BARF är helt klart bäst och då diskuteras aldrig proteinmängd. Men någon som vet varför man rekommenderar en lägre proteinmängd till äldre illrar som utfodras på torrfoder?
För man ser ju även på foder att det är så, högst protein mängd är det i valp foder/foder till digivande honor, mellan mängd i adult foder och så brukar senior foder ligga lite lägre.
Jag vet faktiskt inte, men jag kan tänka mig att det hänger ihop med att äldre djur ofta blir lite tjocka. Då minskar man mängden protein och fett. Det är det enda jag kan tänka mig och att modet för hur man utfodrar äldre hundar och katter har följt till illern också.. men det finns så vitt jag vet bara totally ferret som använder sig av junior, senior och veteranfoder, annars rekommenderas vanligtvis samma illerfoder eller kattungefoder under hela illerns liv..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Detta med protein mängd tycker jag är svårt, lästenån artikel om illrar från vet. Marianne Thornvall som skall vara bra med illrar där skrev hon också att en hög proteinmängd i torrfoder för äldre illrar kan vara skadligt. I BARF föda kan man ju inte variera protein mängden och det skall ju vara det bästa, och logiskt så är det ju det bästa.
Jag funderar därför på om det är någon skillnad i det naturliga proteinet som finns i kött och det processade proteinet som finns i torrfoder som gör att en hög halt blir skadlig.
För jag har också funderat på varför just protein siffror på mellan 35-40%. I kött så anges ju alltid protein i gram, vore intressant att veta hur många gram protein dessa 40% motsvarar såatt man kunde jäföra med BARF.( Det kanske är lätt att veta bara jag som suger på matte upplys mig gärna isåfall^^)
Det beror kanske även på vart ifrån proteinet kommer. Är det från kött eller växter..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ok…utan att komma in på specifika märke eller nåt sånt…rent allmänt : äldre illrar behöver mindre protein, dem har inte lika stor energi behov som tex valpar…men man kan inte ge dem för mycket protein dem reglerar sitt intag av protein genom att minska på mängden av mat dem äter upp. Så tex om man barfar - en valp ska äta upp 10 st möss dagligen men än äldre iller ska äta bara tex 4 st om dagen, en vuxen iller ska äta tex 50 gram kött dagligen så får den i sig 5 gram protein och 4 gram fett (exempel!) men en veteran ska äta upp endast 25 gram kött dvs 2,5 g protein och 2 gram fett - alltså den reglerar det själv. samma sak med torrfoder, dem bara börjar äta mindre av det.
det som kan ge hälsoproblem och kan vara skadligt i torrfoder är : konserveringsmedel, mängden av kolhydrater och onödiga tillsatser, fel balanserad nivå av vitaminer och mineraler samt att vitaminer i torrfoder är upp till 10 ggr mindre smältbara för en iller (dem är syntetiska eller kommer från växtbaserade produkter, i uppvärmning processen tappar dem i värde samt att fel bevarad torrfoder som är öppet länge vädrar)
Välkommen till ferretplanet.se :)
Okej.. Då skall jag försöka min på en blandning av carnia och orjen och får hoppas attt mina killar gillar det..
Sen en fråga som inte gäller foder.. men min ena kille har fått väldigt lite päls runt ögona.. Kan det ha med päls bytet att göra? eller borde jag vara orolig..?
ps. om vi nu skriver om vilka torrisar är bästa så carnia lynx är inte bäst, wildcat etosha är mycket bättre bättre än carnia
carnia - 15% kolhydrater
wild cat etosha - under 10% kolhydrater
carnia innehåller potatis och betor (betor= socker) wild cat etosha är helt spannmåls - potatisfritt.
Välkommen till ferretplanet.se :)
Skrollan och Groggie har hela livet gått på totally. För att jag inte vetat bättre typ.. Borde jag försöka byta foder då lite försiktigt? Blanda ut den vi har med carnia? Skrollan blir 6 i maj och groggie fyllde 5.
Är carnia ett foder jag även kan ge katterna såna fall?

Eller ziwipeak. Om man letar torrfoder med låg kolhydratshalt och utan spannmål.
Innehåller (lammvarianten):
Lammkött (min. 61,2%), lever (min. 15%), vom, hjärta och njure (minst 9,5%), cikoriainulin, grönläppad mussla (min 4%), fiskolja, lecitin, kelp, vitaminer och mineraler.

Porta 21 har också ett spannmålsfritt foder om man är ute efter det.