Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1075 ggr
SofiaBlomberg
0

Sekret ur slidan

Vad beror det på när det kommer sekret ur slidan på illern?

Vad jag har sett så har det kommit lite sekret ur Evelina, det är lixom kladdigt och lite brunt, löper hon ?

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

DG
0

Jag tycker du borde ringa vet, det låter som hon kan ha någon infektion. Tror inte det e normalt att det ska komma något fast illern löper.

Velsan
0

Kentucky brukar ha lite sånt ibland, har inte tänkt så mycket på det, hon är ju ljus å likaså är är evelina, så det kanske bara syns bättre på dem än på mörka illrar. Men om det är nån som vet vad det är så berätta gärna :)

illernettan
0

Låter som ett fall för veterinären.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

trollet85
0

är hon kastrerad? annars kan de va livmoderinflamation. Bella hade samma symtom när hon hade de

Velsan
0

Kentucky är kastrerad iaf, och hon har haft så ett par gånger bara så det oroar inte mig iaf. Om en brun hona får så så ser det antagligen bara ut som pälsen e blöt, så syns väl bättre på ljusa honor.

NoraDede
0

sofia jag vet att för typ 2 veckor sedan när du var till mig med evelina så droppade detta på golvet. så ett råd från mi om du är osäker är ju att ringa vetten i sundsvall och fråga om dom vet vad det kan vara och se vad dom tycker du ska göra. dvs om dom tycker du ska åka in till dom eller inte.

*kramar om*

UlrikaD
0

Låter som någon infektion tycker jag. Ring vet. Det kan ju vara att det bara behövs lite antibiotika så blir det bra igen. Väntar man däremot så kan det ju vara nåt som blir värre. Lycka till!

JossanH
0

ja låter som livmodersinflamation. evelina var väl inte kastrerad? det kan behövas en akutkastrering då!

Lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sofie
0

Jag tycker du ska åka in. Just nu håller vi tummarna för en tös som är hos veterinären sen igår kväll. Hon hade fått livmodersinflamation och fått antibiotika mot det och fick åka in akut igår då hon blev dålig. Men efter kasteringen idag visa det sig inte vara livmodersinflamationen som gjorde henne dålig nu utan det har vart prat om att hon har blodbrist och svullna äggstockar. Hon hade en dag kvar på antibioktikakuren och hon hade blivit bättre.

Madde
0

nej åh, inte fler som har dåliga illrar. =( Håller tummarna det går bra för den illertösen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sofie
0

Ja vi håller också tummarna här hemma för henne. Hon har vart inlagd sen igår kväll. Och nu får hon dropp för hon hade inte ätit nått.

NoraDede
0

vilken iller är det som är inlagd? och jag hoppas hon blir bättre.

håller tummarna tills dom blir blå och ramlar av=/

sofie
0

Det är ingen av våra illrar och därför vill jag inte lägga ut nått namn

sarae
0

Detta låter som livmodersinflamation, eller möjligen tidigt stadie av aplastisk anemi..mitt råd är att åka in direkt till veterinär, och sendan även få henne kastrerad.

ViktorMarina
0

#14, bara nyfiken nu, tänkte att du kanske har koll sarae! Velsan säger ju att hennes illertjej som ÄR kastrerad också har ett sekret runt slidan ibland, vad kan det bero på då? Det kan ju inte vara livmodersinflammation eller aplastisk anemi..

Sara
0

Har inte illerhonor vanliga normala flytningar?

Sara

Velsan
0

jo jag tror att de får vanliga flytningar då å då, de eju inte så mycket, och har bara varit ibland. och alla här i den här tråden som har sett dessa flytningar har haft pastell eller albino, tror inte det syns så bra på mörka. men självklart, är det mycket och ofta och illern är okastrerad så ska man oroa sig. Men Kentucky är det ingen fara med iaf :)

sarae
0

en kastrerad hona kan faktiskt också få anemi….visst kan de ha "ofarligt sekret" men jag tycker man bör kolla upp det om det är mycket…särskilt om det är något som man inte sett innan.

ViktorMarina
0

oookej, lite klarare i huvudet nu :) Tack för svaren!

Det är nog som ni säger, lite grann och sällan är nog ingen fara. Men som SofiaBlombergs Evelina, att det är ofta och droppar på golvet skulle jag absolut kolla upp. Dessutom om hon är okastrerad!

SofiaBlomberg
0

Det är inte ofta det kommer. bara ibland. men jag har haft kontakt med vetrinär, å jag ska höra av  mig på måndag om hon visar sig bli sämre. men än är hon pigg som en nötkärna.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

JossanH
0

det är ju ännu läskigare när det gäller en okastrerad iller- då finns det fler alternativ som kan vara problemet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Jag skulle rekomendera veterinär. Oavsett om det är en kastrerad eller en okastrerad. Och avsett om det bara kommer ibland. det kan vara en infektion som behöver antibiotika för att ge sig. Som ser ut att vara bra ibland men inombords kan illern bli sjukare och sjukare.
Som de flesta vet kan en iller se ut att vara kärnfrisk tills den är halvdöd och då kan det vara för sent.

Bättre att åka en gång för mycket än en gång för lite.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

NoraDede
0

Jo det har du helt rätt i ÅsaF.

men nu ska hon ju dit på måndag och kolla upp det där för hon måste iaf ha ett frisk intyg på evelina som agria vill ha innan försökringen börja gälla=) så vi håller tummarna för att det inte är något.

Faxlin
0

Japp, här håller vi tummarna att det inte är några fel. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars