Parkettgolv/trägolv
Asså jag är riktigt usel på golv sorter och vet knappt vad som räknas som parkettgolv eller att man säger att det heter nåt annat i trä format.
Men ni som har parkettgolv/trägolv, hur skyddar ni det mot illrarna?
Har förstått att parketten lätt blir förstörd om en iller t.ex kissar/bajsar på det? (Rätta mig om jag har fel)
Jag har precis anmält intresse på en lägenhet (inte säkert jag får den) då står det att lägenheten har parkettgolv. Antar att det bara är i vardagsrummet men endå.
Nu ska ju inte jag skaffa iller inom den närmsta framtiden då jag fortfarande har mina 7 råttor.
Men ville kolla upp den här frågan då jag är rädd för att råka förstöra golvet på något vis när väl illern kommer in i lägenheten.
Så hur gör ni? :)
Jag toatränar illrarna så man slipper oroa sig ;) Har min första iller nu som inte är helt rumsren men det är ändå relativt sällan något hamnar utanför.
Sajtvärd på Iller.ifokus
TS, Jag har parkett (laminat) i köket och illrarnas rum. Tar rätt på olyckor så snart jag ser dom och sprayar rengöringsmedel och torkar med trasa.
Använder tidningspapper (bitar av plastmatta är bättre) under eller där jag inte kan ha toalåda. Nackdelen är trycksvärtan, men det finns effektiva 'suddsvampar' att köpa på järn-, färg-affärer och en del varuhus.
#1 Även om man toatränar, så finns inga garantier för att illern/illrarna är och förblir 100% på lådan.
Moderna trägolv står emot ganska bra så länge lacken är hel och skarvarna tajta. Det är när lacken börjar bli sliten och skarvarna glipa som man snabbt kan få problem.
Vi har ett ganska nytt trägolv av "klick-typ" i allrummet och där har jag inte sett några som helst problem efter de fåtal missar som gjort där.
I vardagsrummet där vi har ett äldre omlackat ekgolv funkar det också bra men på ett ställe där en av illrarna missat finns en halv millimeter glipa mellan brädorna och där ser jag att om de skulle sätta sig regelbundet på den platsen så skulle vi få problem. Ska försöka fylla den lilla glipan med klarlack så det blir helt tätt så är nog problemet löst.
Men som #2 skriver så får man kolla runt lite då och då så man kan ta rätt på eventuella olyckorna så snart som möjligt. En liten billig lysdiodficklampa från Clas Ohlson är ett bra verktyg i jakten på missarna.
Räknar jag in missarna som landar på tidningen som ligger under/runt lådan så är våra bättre än 99% rumsrena. Räknar jag bara riktiga lådträffar så är de bättre än 95% rumsrena.
Så att ha nånting under lådan som utökar toahörnets storlek gör att vi har väldigt få olyckor som måste torkas upp. Vi använder en tidning men det är nån här på forumet som gjort "toafiltar" av fleece och plastad frotté som hon läger under lådorna. Illrar brukar inte vilja göra sina behov på mjuk fleece så det styr upp dem bättre i lådan och skulle de ändå göra på fleecefilten så läcker det inte igenom tack vare den plastade frottén. Enligt utsago är det bara att slänga dem i tvättmaskinen när det börjar bli lortiga. Filtarna alltså, inte illrarna ;-)
#2 har aldrig haft några problem med fläckar på golven, och jag lovar att toatränade illrar är det mest effektiva för att slippa fläckar och missar utanför toalådan.. ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för alla svar.
Men hur gör ni när ni är på jobbet då? Får illern springa fritt i lägenheten eller avgränsar ni ett rum?
Om den då har gjort nåt på parkettgolvet så tar det ju ett ex antal timmar innan man kommer hem från jobbet och kan ta upp det. Då hinner vel kanske golvet få fläckar?
#5 I vårt fall så huserar illrarna i tvättstugan när vi inte är hemma och där är det våtrumsgolv, men även där är det väldigt få missar.
Dom är lösa på 99 kvm hela dygnet i stort sett, med trägolv i alla rum. Jag är inte orolig för golven. det är sällan som vår slarvpetter sätter sig utanför när ingen ser. Han föredrar att göra det när vi är hemma… men jobbigt är det.. hoppas på att flytta snart så kan han få vara ute mycket mer så blir inte problemet lika stort.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Så länge dom inte envetet använder samma hörn av parkettgolvet dagligen och det är en hyffsat behandling på golvet så har jag inte upplevt att det blir fläckar även om det får ligga ett par timmar. Den golvskada vi har kommer efter en lång och utdragen kamp om att inte bajsa vid ytterdörren som vi slutligen har vunnit.
Jag rekomenderar dig väldigt starkt att köpa plastgolv/matta och lägga, då riskerar du inte att golvet förstörs.
Det finns idag tusentals sorter att välja på, både prismässigt och till utseende.
Det du måste välja är iaf ett golv som inte behöver limmas fast utan läggs ovan på det nuvarande golvet och som fästs med lister.
En vän till mig som nyligen bytade lägenhet fick böta 10.000 för byte av golv, golvet var endast förstört på en liten fläck(ca10cm diameter), men dom måste byta hela golvet pga av det.
Det är dumt att chansa. Väljer du att lägga "matta" kan du bara ta bort den när du flyttar, är den fortfarade fräsch kan du ju återanvända den.
Hälsningar Malin
#4 Alla illrar är inte träningsbara när det kommer till toa ;)
Hälsningar Malin
#10 det har jag inte sagt något om, bara hur jag har löst det ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 Mina var 100% tills en av dom var borta från gruppen några dygn. Så det finns ingen garanti att dom alltid kommer att vara 100%, man får hoppas på att man har tur
Fläckar är inte det stora problemet, när man har trä/parkettgolv. Det största problemet när illrarna går utanför, är att det tränger in i träet och lukten blir svårt att få bort.
#12 100% rumsrena har jag aldrig kallat dom, snarare 99%.. men jag har sett fläckar som är enorma i parkettgolv där kiss inte torkats upp då det varit blött.. Hade en brunstig hane inne i vårat kök och jag var livrädd för just lukten då våra trägolv har stora springor, men efter han flyttade försvann lukten med honom. Kan ha berott på att jag då skurade golvet 3 ggr efter varandra när jag städade hos honom, plus att jag torkade med medel om jag såg minsta droppen utanför. Har bott på 7 olika ställen med illrar och aldrig fått ett klagomål :) har haft trägolv i minst 4 ställen :) En gång hyrde vi möblerat i ca 5 mån utan att säga att vi hade illrar och de var mycket nöjda med städningen och fick aldrig klagomål om lukt :) trots trasmattor och soffa.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 Jättebra förslag med ett extra golv över det befintliga.
Funderar också mycket över det här med lukten, har läst att den sätter sig fast i tapeterna så att det är jättesvårt att få bort den då man flyttar, är det så?
Sen en annan sak jag funderar på. Om man köper en valp så måste man låta den lukta okastrerad iller tills den är mogen för en kastrering?
Hur lång tid är det? Har för mig att dom skulle vara 6 månader innan man får kastrera dom? Och då är dom vel 10-12 veckor när dom tidigast får flytta till det nya hemmet?
Hinner då den lukten sätta sig överallt under den tiden? Finns det något man kan göra då för att inte lukten ska vara så påtaglig? Det sista man vill är ju att bli vräkt pga klagande grannar som tycker det luktar iller..
Har ni berättat för era hyresvärdar att ni har iller? Måste man göra det eller bör?
Nu kom det visst upp lite frågor men det är bra att få svar. :)
Jag håller med #9, ett mycket bra tips !
För säkerhetsskull så köp plastgolv och lägg ovanpå den andra, även om en sådan kostar lite så är det värt varenda krona om olyckor skulle inträffa, det finns inga garantier att illlrar blir 100% duktiga i lådan, mycket kan hända så det spelar det ingen roll hur mycket man toatränar dom i början, det är bara sunt förnuft.
Min ena kille slarvade aldrig men en vacker dag när han blev sjuk så började han göra där det behagade honom så ta det säkra före det osäkra och skaffa plastgolv.
#14, Jag tycker inte det sätter sig i tapeterna men det ska inte lukta mer annorlunda än att ha en katt eller hund om man håller rent och tvättar deras sovplatser flera gånger i veckan, man bör också vädra en hel del.
Står det inget på kontraktet så behöver man ingenting säga, det har inte jag gjort.
Om man köper en valp så ska man vänta med kastsrering tills den börjar markera och lukta väldigt starkt, kan lova att du inte lär missa det
dom kan bli brunstiga allt mellan 4 månader och uppåt, det är mycket olika och är svårt att säga generellt och det beror på många faktorer.
#14 Du kan sätta implantat, då behöver du inte vänta på brunst. Det finns en hel del trådar om implantat vs kastrering att läsa på i.
Ja doften sätter sig, definitift. Vi iller ägare känner sällan den själva men dom som inte har iller/har kännslig näsa kommer att känna doften.
Städfirman som städade min lägenhet fick köpa in extra och väldigt dyra medel för att få bort doften, då fanns den enligt dom och min mor fortfarande i luften men inte lika starkt utan mer diskret när dom var klara. Jag personligen tyckte inte det luktade alls! :P
Hälsningar Malin
#16-17 Va bra. Jag trodde att det var så jobbigt att man var tvungen att ha en iller som luktade i några månader innan man fick sätta in implantat eller kirurgisk kastrering. Men vad skönt då att det inte var som jag trodde.
Men försvinner deras benägenhet för att kissmarkera på saker överallt då eller är det bara väldigt individuellt?
#17 Jo jag ska absolut söka och läsa sådana trådar också.
Det lät ju inte nå vidare. Brukar flyttstäda själv när jag har flyttat, dvs en gång. ;)
Så hur gör man då egentligen? Man vill ju gärna slippa betala en saneringsfirma för att få bort lukten, enbart för att man haft en iller/illrar i lägenheten. :/
Är det ett faktum som illerägare måste vänja sig vid, att få betala för den när man flyttar typ?
Eller hur får man annars bort lukten själv?
Jag som inte är iller ägare hälsade på hos en illerägare nära där jag bor och dom hade två st illrar och bodde i en 2:a, jag tyckte inte att det luktade någonting där. Så kanske det inte är ett faktum att det luktar, utan vissa har tur att få illrar som inte luktar så mycket? :P
Hehe illrar markerar inte, dom missar lådan helt enkelt :P
När det gäller lukt skulle jag målat med högblank färg, den suger inte åt sig lukten som tapet gör :)
Hälsningar Malin
Jag har haft flera besökare som hatar illerlukt som faktiskt reagerat på att det INTE luktat hemma hos mig. Tar det som något mycket positivt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#20 Jag har haft både ock :)
Hälsningar Malin
#21 det har jag med de 2 ggr jag haft okastrerad stinkis hemma, men då har ju även jag mått sjukt dåligt av lukten.:P annars tror jag bara att jag fått positiva reaktioner :) Förresten har jag ett bra tips om man vill slippa de små "röv spåren" illrarna lämnar efter sig då de varit på låda eller vill slippa sand/spån på golvet, köp en 20:- matta på Ikea och ha under/framför lådan. När de är skitiga är det bara att tvätta!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Man kan alltid bona 1-2 lager, finns för både plast och trä.
Om man känner någon kunnig kan man slipa parketten och lacka med en hård lack.
Har bara haft problem med en matta och det var en gammal nedsliten linoleummatta, den har/hade absolut inget slitskikt kvar och man var nere i själva mattan. Den var redan fläckad vid inflytt och även om man torkade precis när sista kissdroppen landade hade man en blå mörk fläck. Den var helt blå runt spisen pga av stekstänk osv.
Fast det behöver man inte heller stå för eftersom mattan är såpass sliten.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Vi har ett riktigt trä golv, tjockt och fint. Det kan inte ligga kiss länge innan set blir förstört! Har fläckar överallt På just det golvet för att jag vägrar ha fler lådor i huset! ( två stycken på 143 kv m) men laminatgolv sim ligger i alla andra rum som inte är klinker tycker jag det funkar ok. Blir inga märken alls. Skulle det dock misstycka kiss så skulle det nig sakta börja resa sig.
#22 Jag använder mig av fleece filtar och dörrmattor(dom i gummi med piggar) :P
Hälsningar Malin
#25 fleecefiltar funkar, men jag tycker inte det blir lika snyggt. mattan ligger liksom där den ska och den där piggiga dörrmattan låter inte speciellt skönt att dra rumpan mot haha :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#26 Nja dörrmattan är mest för sanden(Katterna sprätter ju)
Fleece filten kan ju matcha lådan! :P
Hälsningar Malin
klart man kan matcha, men jag vill ha något som inte skrynklar ihop sig så lätt och som tar bort fokus från lådorna ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#31 Gör inget alls, bara kul att se på bilder. :)
Jossan, är vi störda eller vad? ;)
"Tar bort fokus från lådorna" Haha! Som om lådorna är ett mästerverk! ;)
Hälsningar Malin
#34 lådorna är en stooor anledning att jag ens har iller… Sedan hur många lådor jag har är en annan sak hehe
Sajtvärd på Iller.ifokus

men vad smart med filt vid lådorna! ska jag prova hemma.. :D