Atlas + illrar :S
Atlas har ju kommit hit nu och vi har försökt presentera de för varandra och det verkar inte gå så bra som vi väntat oss.. Vet inte riktigt HUR man ska presentera dem, några förslag? Atlas vill ju leka med dem och jag som är lite överbeskyddande vill inte riktigt släppa illrarna alls. En gång tog vi ut tyr till atlas och då var tyr jättekugn och bara låg och tittade på Atlas dåatlas började skälla… Känns jättetråkigt just nu.. Några förslag eller tips, allt är välkommet..

Taskigt minne här, men visst var Atlas den lilla hundvalpen? Antar det eftersom han skällde…hehehe, borde inte vara en annan iller då.
Kan nog vara rätt bra att du är lagom överbeskyddande och alltid håller koll på deras samvaro, såhär i början. Annars är det nog bara tålamod som gäller, och var beredd på ev åtsägningar om atlas eller illrarna går för hårt på varann, säg åt direkt, redan 1a gången någon gör fel så lär de sig snabbare och riskten för olyckor är mindre.
Foton vill vi se!!!

Tyvärr, så vågar vi inte ens ha dem tillsammans någonting än, så vi har två läger… har läst att när man introducerar katter så är det bra om man gör det när valpen sover.. Och vi har testat den taktiken, även att båda sover… Men atlas vaknar på sturt och undrar vad det är för något…. Är så rädd för att han ska bita till även om de kanske måste ske, fast inte hårt utan bara test bit…

Åh önska jag kunde ge tips… Undra desamma Min Lilla Nora (RIP 4/4) bodde med en rottweiler i Arvika och de var polare :0) Min systers hund blev sur på illern Towa för man glömde Towa och hon blev sotis och bet Tippex… SÅ jag fick ja över Towa…
Min karl vill ju ha hund med tiden så önska tips med..

#2> Jag skulle nog inte låta valpen göra ett testbit, tvärtom skulle jag banna den ordentligt så att den redan från början fattar att den absolut inte får bita eller testbita illrarna. Inte ens om du märker att det är på lek såhär i början.
Kan du inte låta dem hälsa på varandra med tex ett galler eller liknande i början? Så att de vänjer sig lite vid varandras närvaro?
Håller med om att det säkert kan skrämma valpen om du smyger dig fram med illrarna när den sover. Vet man ju själv vad räd man blir om något okänt drabbar en när man sover.
Kanake låter lite fånigt, men Dog Whisperer snubben, Cesar Millan (min idol) kör mycket med att först trötta ut hunden ordentligt innan han lär den något. Kanske något att testa, först gå på massor av promenad, och leka den dödstrött ute, innan den introduceras till illraran. Kanske blir den lite lika lekfull då? Kanske…? Bara en teori… Knepigt med valpar, de är ju lite oberäkneliga, eller egentligen fullt beräkneliga, bara man själv som inte fattat det innan.

#5. Låter ju ganska bra att trötta ut killen, men han verkar aldrig bli trött och när han väl blir det (kan komma mitt i lek) så springer han in under sängen och somnar..
Har funderat på att ta med en iller ut samtidigt som hans promenad..

vi släppte illern o hunden direkt och det gick jättebra, mer "tips" har jag inte tyvärr…hoppas det går bra, lycka till =)