knöl i armhålan?
Igår när jag lyffte upp Leo (under armarna som en bebis kan man säga), kände jag hur en liten knöl slank förbi min hand på högra sidan. Han har alltså en liten knöl i högra armhålan.
Vad kan detta vara? är det farligt? har någon varit med om något liknande? Tusen frågor dök upp i skallen på mig. Vad ska jag göra, ska jag ringa vet eller ska jag avvakta och se om den förändras något ?
Han verkar inte ha ont. Har reagerar inte alls när man känner på den eller något. Det känns typ som en lymfkörtel i både storlek och form tror jag.
Någon som kan hjälpa mig lite?
Jag tror det är en lymfkörtel. Kläm inte på den men håll koll för att se så att den går ned i storlek igen. Han kan ha en infektion som gör att körteln är stor. Känn runt halsen och känn om du känner några där också.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Svullna lymfkörtlar ska man hålla koll på, det är väldigt vanligt vid infektioner och förkylningar men om de inte går ner på en kortare tid eller att det kommer och går så bör det kollas upp.
Det kan bero på diverse olika saker och tyvärr en del ganska allvarliga men som sagt vad vanligast är att de kommer för att sedan försvinna.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Nu var detta rådet från veterinär till häst visserligen men kan vara bra att bada och rengöra ordentligt runt lymfkörteln med häxonånting(?) Håll utkik så de inte svullnar "utåt" och spricker bara.
Med vänlig hälsning, Petra
Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu
Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

#3 Klorhexidin kanske?:)
OKej jag ska hålla koll på den :) men jag vet som sagt inte om det är en lymfkörtel?
Usch jag hoppas verkligen att den inte blir större eller förändras åt det dåliga hållet :(
Nu kände jag lite försiktigt runt hans hals också och jag kände små små knölar där också. Har aldrig känt där innan så kan inte riktigt jämföra med var som är vanligt och inte men de kändes som ärtor typ dock inte så runda. Och jag hittade en likadan knöl i vänstra armhålan också :P
Är detta ett tecken på infektion i kroppen eller kan det också vara exempelvis lymfom? jag vet ju som sagt inte hur stora lymfkörtlarna ska vara?
Sedan vet jag ju inte om det faktiskt är normalt att känna av lymfkörtlarna även fast han är fullt frisk? jag har aldrig tänkt på det innan så jag vet inte längre vad som är normalt att känna haha. Jag kanske är nojig?
Känner ni av dom lite smått på era små?
#4 så var det ja, tack! 
#6 Inte känt runt på Theo så vet ärligt talat inte hur mkt dom ska kännas i "normalt" tillstånd, men mina egna känner jag iaf;)
Det kan ha med infektion i kroppen / huden att göra, det är väl nästan det vanligaste..?
Med vänlig hälsning, Petra
Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu
Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com
Jag hoppas verkligen det! han verkar inte må dåligt på något sätt :P
Men skulle gärna vilja att någon kan beskriva hur det känns i normalt tillstånd hehe…
Jag tycker du ska avvakta och känn lite försiktigt någon gång per dag eller varannan dag för att känna om dom blir mindre. Bllir dom större eller inte ändrar sig så tycker jag du ska åka in och få det uppkollat av en veterinär.
Sajtvärd på Iller.ifokus
När min pojkvän kom hem för en stund sedan berättade jag att jag hade hittat en knöl till under andra armhålan men när han skulle känna på alla knölar jag känt så kunde han inte hitta dom. När jag kände på leo igen så var knölarna borta. vet inte om det är möjligt att det har blivit mindre. Ska känna imorgon igen och se hur det känns då.
Det var i alla fall en lättnad när jag inte kände dom haha!

Det är svårt att beskriva hur körtlarna är då dom faktiskt skiljer så enda sättet för oss att vet är ju då att känna igen hur de normalt är, ja om skillnaden inte är abnorm!
Jo om man ska vara drastisk kan det vara symptom på bla cancer men inget man behöver rusa till veterinären för första dagen eftersom det är så otroligt vanligt vid förkylning och andra övergående relativt ofarliga sjukdommar.
Jag ska hålla koll på det och om det inte känns bra så får vi uppsöka vet :)