Att introducera illrar
Idag kom Ozzy hem till oss.
Vi tog ut tjejerna i sele så att alla kunde hälsa på varandra.
Dom nosade både fram och bak på varandra och allt verkade gå helt bra! Sedan gick vi in i lägenheten…
Ozzy började utforska lägenheten och allt som ingick i den, medan Majsan och Izzy nosade på alla grejer som kom med Ozzy.
När sedan Ozzy och Izzy började nosa på varandra i vardagsrummet så började dom kuttra medan dom nosade på varandra. Sen började Izzy jaga Ozzy och kuttrandet fortsatte. När de kom in i sovrummet så började dom brottas och gudars skymning vad Ozzy skrek!
Vi lät dem hålla på ett tag tills det lät som att Ozzy skrek för livet. Då särade vi.
Sedan dess så är han livrädd för båda tjejerna och Izzy vill helst hoppa på honom alla chanser som hon får.
Först gömde han sig i transportburen och låg och fräste så ingen av dem vågade ta sig in. Men senare ikväll så sket Izzy i det och gick in och bokstavligen hoppade på honom. Det blev skirk, skunk och brottning.
Vi har inte sett något blod än dock…
Hur ska man göra?
Låta dem hållas på? (Vi har så svårt att avgöra vart gränsen går iom hans skrik och skunk och Izzys aggro attityd, men man märker att han blir väldigt väldigt rädd)
Dela av lägenheten?
Gå ut i koppel med dom två någon timme? Bada alla tre tillsammans?
Vi vill verkligen göra allt som står i våran makt för att få det att fungera för alla tre innan vi ger upp! Skam den som ger sig ;P
//Belinda aka Zandrama
Det finns goda förutsättningar för att det här kommer bli bra. Dela av så att ozzy får en trygg zoon om ni känner er lugnare med det. Marcello var totalt skräckslagen när han först såg Sonny. Bara lukten skrämde skiten ur honom! Jag tog ut dom i sele och helt enkelt tvingade marcello att försvara sig, vilket faktiskt gav bra resultat. Tänk på att illrar ofta skriker när dom är rädda. Kolla på dom när dom slåss och se om ozzy ens blir biten alla gånger han skriker. När jag släppte ihop vicente med Skit var det samma sak. Attack när vicente sov och en rädd vicente som flydde. Ibland får man bita ihop.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det låter ju otroligt mkt när illrar tjafsar med varandra.Man bör tänka på om det blir några sår? några ytliga rispor? får han äta och dricka? jagar dem honom hela tiden? när blir dem arga annars? när han är vid deras favorit puff?
Ni kan ju kolla i hans nacke, blir det några sår?
Om det inte är det eller bara finns några små ytliga rispor så skulle jag inte oroa mig.
Hur gör flickorna annars? Jagar dem honom hela tiden, så han inte får vara ifred en endaste sekund så skulle jag dela på dem ett tag. Kanske introducera dem en i taget?
Det sämsta enligt mig är att sätta ihop, dela på dem, sätta ihop och dela på dem. Min erfarenhet säger att dem hela tiden gör upp och det tar aldrig slut.
Du kan tag bort tjejernas favorit saker som gör att dem eventuellt kan tycka att dem ska försvara lite extra.
Det är tufft 
Som lite svar på dina frågor :)
Att trötta ut dem är en perfekt metod för att dem inte ska "orka" jaga honom så mkt. Låt Ozzy vara hemma och vila upp sig.
Det är bra att ta med dem ut på okänd mark tillsammans, det gör att ingen känner att det är deras revir.
Du kan ge dem godis från samma tallrik, men tänk på att ha tallriken på en öppen yta som dom inte kan göra att han känner sig trängd. Små positiva möten kan göra att Ozzy blir lite mer säker på situationen.
Tryck in filtar i hans transportbur så att det bara finns plats för honom att ligga i hängmattan. Det gör att småtjejerna inte kan krypa in under och fula sig upp i mattan då han inte märker det. Då är det bara en sida han behöver ha koll på.
Ha mat och vatten på flera ställen, blir inte så revirhävdande då.
Tack för alla tips. Uppskattas mycket :D
#3 Ja alltså, det är bara Izzy som vill ge honom däng. När hon väl får korn på honom så springer hon efter honom tills hon får tag i honom. Som tur är så är han lite snabbare :P
Majsan är mest nyfiken och vill hälsa :) Men iom att Izzy skrämt skiten ur honom så är han rädd för Majsan också.
Idag har det dock blivit framsteg :D Och det var så oerhört gulligt och roligt på samma gång xD
Ozzy hade lagt sig ute i köket i en hängmatta i en transportbur. Hörde att han skrek till så jag gick ut för att kolla.
Majsan står då med framtassarna mot hängmattan och nosar på honom, han ligger och gnyr och är rädd xD
Iom att Majsan inte var "uppuffad" så verkade hon väldigt lugn och snäll ^^
Sen helt plötsligt så skuttade hon bara upp i hängmattan och Ozzy tjöt givetvis till, men hon ville bara lägga sig tillrätta brevid honom xD
Ozzy tjuter och gnyr och Majsan tittar lite snällt på honom och nosar på honom.
Till slut skuttade Ozzy ut xD Men Majsan rrörde honom aldrig, mer än att nosa och kanske tränga sig på :P
Ozzy kröp ihop i ANdreas knä på köksgolvet och sen kom Majsan ut och gick försiktigt upp i knät också xD
Bilden finns förevigad på FB :P
SÅ vi har nu kommit med en plan!
På nätterna så är Ozzy inne hos oss i sovrummet som har blivit hans trygga zon ^^
På dagtid när vi inte kan vara hemma så har vi Izzy därinne så att Ozzy och Majsan kan försöka bonda lite.
När någon av oss kommer hem så släpper vi ut Izzy, stänger sovrummet (iom att det är svårt att ha uppsikt över dom om dom springer in dit) och så får vi ta bråken och allt med alla tips vi fått! Sen när vi går och lägger oss så följer Ozzy med oss in och Izzy och Majsan får vara i resten av lyan.
Min tanke var att Ozzy och Majsan kan då kanske bonda lite snabbare och att Izzy får vara på rummet där det luktar massa Ozzy (idag låg hon och sov i HANS hängmatta på rummet xD) och väja sig vid hans doft som sedan kommer finnas mer och mer i resten av lägenheten också.
Såhär får vi försöka göra tills vi flyttar. När vi väl flyttat så kommer alla släppas lösa i nya lyan samtidigt iom att då lär dom nog allihopa vara så upptagna av alla nya dofter och utrymen att dom inte kommer ha tid åt att bråka xD
Vad tycker ni? Låter d som en bra ide?
//Belinda aka Zandrama
BTW så tror vi att Majsan blivit lite betuttad i Ozzy ^^
Hon är så söt när hon försöker skutta efter honom efter att ha sett honom :D
Enda gången jag sett henne skutta så lyckligt fram efter något är när hon vet att mamma ska ge gottis eller medecin xD
//Belinda aka Zandrama
Jo, nog låter det som en bra idé. Lycka till med illrar och flyttstök 
#5 Det är en härlig känsla, när man ser att nykomlingen är uppskattad av 'gamlingen'
La märke till att Izzy börjar darra som tusan så fort hon ser eller kommer nära Ozzy (tog henne nära så hon skulle få lukta på honom när han va lugn) Och kort därefter fräste hon O.o
Hon brukar aldrig aldrig fräsa annars…
Betyder det att hon egentligen är rädd för Ozzy och bara försöker jaga bort honom?
//Belinda aka Zandrama
Gjorde precis ett nytt försök…
La ut Ozzy i vardagsrummet och Izzy i köket.
Izzy var upptagen med att sniffa runt i köket så Ozzy hann ut dit. När hon fick syn på honom så for hon efter honom direkt och han började skrika. Han försökte fly in i transportburen där ute, men hon sprang efter och slagsmålet var i full gång, han försvann ut för att försöka skaka av sig henne men gick in igen och hon följde efter. Då såg vi att han hade både skunkat och basat på sig och dom bokstavligen rullade och trampade runt i skit i transportburen. Vi bröt.
Tänkte att nu behövde dom ju ändå bada båda två så i med båda i badkaret för att få bort bajset. Ozzy skrek så fort han såg Izzy och hoppade gång på gång ur badkaret och hade allmän panik O.o
Efter badet så torkade vi av dem var för sig och la dem på mattan i vardagsrummet (Izzy ska alltid dra sig runt när hon badat tills hon är torr) Men så fort hon fick syn på Ozzy så drog hon efter honom direkt.
Nu hade vi stängt transportburen så att vi kunde se dom om dom brottades. Dom brottades i hallen och Ozzy gallskrek hela hela tiden. Och försökte bita tillbaka. När det såg ut som att dem försökte skaka runt med varandra som trasdockor så fort dom fick ett bittag så avbröt jag.
Kunde inte hitta några sår eller rispor på Ozzy. Men han hade hjärtklappning som heter duga.
Izzy tror jag hade en rispa på överläppen och på örat.
Hon väste gång på gång efter att jag plockade upp henne och försökte lugna henne.
Jag har aldrig sett henne så här O.o Hon har aldrig, aldrig väst! Inte ens när hon blivit skrämd av saker tidigare.
Mitt hjärta går sönder totalt just nu, usch vad dåligt jag mår >_< Jag vill verkligen så hemskt att det ska funka! Ozzy är ju en sån underbar illerpojke! Riktig kramnalle är han! Detsamma med Majsan! Och hon visar verkligen att hon vill vara vän med Ozzy…
Så jävla tråkigt (ursäkta språket) att Izzy verkar hata Ozzy så pass mycket :(((
//Belinda aka Zandrama

#9 Grattis till killen!
Planen du har låter bra!
Även fast det känns som hjärtat ska brista så får du komma ihåg att det är värre för dej än för dom och att det brukar låta värre än vad det är, för i det här läget är det faktiskt oftast så.
Du får uppskatta det positiva med Majsan är förälskad i Ozzy och att han kommer få en trygghet där.
Du behöver inte vara orolig att det går för långt för det skulle du märka.
Om någon äter eller dricker dåligt, aldrig slappnar av eller får riktiga sår för dom är bra mkt mer tåliga än vad man tror.
Tiden du är hemma får ni köra hårdträning med pomenader och godis.
Deras beteende är vanligt och jag ser inga tecken på att det inte ger med sej, bara dom får göra upp en gång för alla.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
YAY! Ännu mera framsteg! :DDD
Vi tog Izzy och Ozzy ut på promenad! Och gudars vad BRA det gick :D
Izzy verkade vara den som nu backade och inte riktigt visste hur hon skulle göra :D Lite skrik från Ozzy när hon kom för nära, men tack vare kopplet kunde han inte fly på samma sätt :P
Han tunnlade i snö och mös ute och Izzy gick efter honom kanske 2 meter bakom. Men inget bråk, inget brottande :D
När vi kom in så bestämde vi oss för att släppa dom i lägenheten båda två. Och ja, Ozzy är ännu rädd för Izzy men Izzy kutar inte till anfall utan blir osäker och står still när han är med ansiktet mot henne och väser.
Hon har försökt bråka lite grann, men inte alls i samma utsträckning som igår! Hon jagar honom inte heller. Hon har tom gått iväg från honom när han låg mot dörren och väste.
Dom blev båda belönade med vetegroddsolja och duck strips ^^
Jag och sambon är så överlyckligt glada båda två just nu :D Detta kommer gå galant!!!
//Belinda aka Zandrama
Jag vet att det är lätt att bli ledsen och det gör ont i hjärtat när någon av illrarna är rädd och inte vill vara med, men det är mycket sällan det inte löser sig! Stort grattis! Det är nog bara en tidsfråga tills dom också är bästisar :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
#12 Ja det gjorde verkligen super ont i hjärtat igår, men efter idag så är vi väldigt väldigt hoppfulla :D
Jag gjorde nästan en Victory dance xD
Så nu ska vi ha alla dörrar öppna och inte sära på dem igen. Känns som att sära på dem nu mer kan stjälpa än att hjälpa.
Har ännu inte varit några bråk ikväll :D Bara Izzy som försökte smyga sig på honom när han låg i mysfilten, hon buffade på honom utifrån och han skrek xD Men inget mer än så, sen la hon sig i en puff och gav upp försöket xP
//Belinda aka Zandrama
Fick höra av sambon idag att ytterligare framsteg gjorts :)
Majsan verkade på otroligt stort lekhumör innan han skulle åka så han usade lite med henne. Strax när han skulle åka så skuttade Ozzy runt i vardagsrummet och verkade leksugen. Då tog han de båda två och tog in dem till sängen (världens största studsmatta) och dom började gensat poppa och skutta med varandra :D
Jag känner på mig att de kommer bli bästisar inom väldigt snar framtid ^_^
//Belinda aka Zandrama

#14 Låter underbart:)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus