Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1874 ggr
[MissCaandy]
0

Bajs = grön gegga

I somras när mina illrar hade magsjuka så bajsade dom grön genomskinlig gegga och nu har en av mina illrar sådant bajs igen. Men bara en av dom. Hon har haft det i 2-3 dagar. Kan hon va magsjuk igen? :(

När jag var hos vetrinären i somras så kunde dom inte ens se något i bajset så känns dumt att åka in igen o betala massa pengar för rena gissningar..

Aviendha
0

Risken finns väl alltid. Eller så är det något annat som gör henne dålig i magen. Har hon varit det länge? Något annat som ändrats? Hur är hon i övrigt?

[MissCaandy]
0

Hon är snart 7 år och väldigt trött men det har hon vart länge. Tror det beror på hennes ålder. Hon sover mycket men är social och allt som vanligt. Hon har vart dålig i magen 2-3 dagar.

Aviendha
0

Hon äter som vanligt? Med diarre så måste man hå¨lla koll så att de inte blir uttorkade. Ah, du skrev ju hur länge det var i #0, sorry! Ang att vet inte kunde se något i bajset i somras så är det kanske inte så konstigt. Om det var magsjukan så testas det inte ens för i Sverige, det var tal om att kanske kunna skicka iväg prover för analys utanför landet men jag vet inte om det blev av eller vad som hände på den fronten.

Med tanke på att hon är så gammal och så trött, har ni kollar hennes blodsocker? Tänker på insulinom. Nu har ju inte det något direkt samband med kass mage, mer en tanke som slog mig då det är väldigt vanligt på äldre illrar och ger just trötthet som symptom.

FerretCrow
0

Skulle jag ha en såpass gammal iller med löst och grönt bajs och även trött skulle jag nog åka en sväng till vetten iaf för säkerhet.

[MissCaandy]
0

Hmm nääe.. tog ett blodprov i somras när hon hade magsjukan dock

VeronicaKahlbäck
0

Ts, enda gången jag sett grön avföring som inte haft med magsjukan att göra så var det när Zebben blev dåligt och det var njurarna som la av så en tripp till veterinären är nog inte fel.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

UlrikaD
0

Grönt är aldrig bra.

Ett tips är att åka in nu innan jul för sen är det massa röda dagar och allting blir dyrare.

Jag vet, vi fick ju magsjukan här hemma förra julen. Pyret var inne i omgångar över jul och mellandagarna. Hämtade hem henne på nyårsafton.

[MissCaandy]
0

Oj nu har jag inte vart inne och läst på ett tag. Men det höll i sig i 2-3 dagar och sen dess har det inte vart något mer. Kanske åker in och kollar levern o njurarna då..

VeronicaKahlbäck
0

#8 Om det är problem med dessa organ bör det visa sej på andra vis.
Dricker alldeles för lite eller för mkt, matvägrar, avmagring, förändrad pälskvalité, mindre ork, mer sömn, mindre sömn osv.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[MissCaandy]
0

ah okej, nej inget sånt :)

JossanH
0

Ett blodprov är aldrig fel på en gammal dam för att kolla så att allt är i sin ordning. Kolla lever, njurar och blodsocker-värden :)
Om inte annat så vet du ju att hon mår bra efter det.

Sajtvärd på Iller.ifokus