Illerhane uppåt landet?
Söker en hane för parning till min hona, Vill att hon ska få en kull innan hon "snoppas" för att hon har en sån härlig personlighet.
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus

"för att hon har en sån härlig personlighet"?
Hur ser hennes stamtavla ut då? osv osv…
golf.ifokus.se
Hon är en underbar iller helt enkelt.
jag vet vart hon kommer ifrån alltså neröver landet, samma med henner föräldrar.
MVH Sofia

Haha.. oh jisses.. Jag bara väntar på den diskussionen som kommer komma här XD
Carpe Diem
Ta gärna kontakt med en uppfödare om du inte redan har gjort det, för det är alltid bra och ha en Mentor om man vill bli uppfödare.
Just för att det är så mycket som kan hända när man ska föda upp illervalpar.
Många honor har gått bort under förra året och även hela kullar har även gått bort. Vilket är jättetrist och väldigt dyrt.
mvh madde
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Vad skulle det vara för diskussion?
MVH Sofia

Att man inte ska avla på djur som inte har känd bakgrund och absoult inte för att den är söt/snäll osv. *väntar med spänning* :)
Carpe Diem

#3 jag med.. sitter här och förväntar mej att se en rejäl dos action när jag loggar in nästa gång;) :S
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Bring it on XD
Carpe Diem
Man kan ha en normal diskution utan att folk förivrar sig. Tycker det känns mycket trevligare.
Hellre att vi ger råd och tips. För det kan vi alla behöva någon gång. =)
mvh madde // medarbetare
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jag ska inte starta en uppfödning, vill bara att hon ska få en kull innan hon kastereras så vi är säkra på att hon inte löper,
MVH Sofia

#10: behöver du prata med någon innan du parar och efteråt så hojta till. I vilket fall som helst gör jag vad jag kan för att hjälpa dig.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
men herre gud… varför starta en disskution om att hon vill ha en kull på sin hona? det är ju samma sak som att para katter. inte tusan kollar folk upp en massa stamtavlor då. och hon vet ju vart honan kommer ifrån och hon vet föräldrar och sånt men hon har det inte på papper bara. håller tummarna för dig gumman. skulle vara kul att kunna ha små tussar under mig.
Ja jag kännde att detta var inge roligt…
Skulle aldrig ha skrivit.
tack iallafall Madde för att du förstår.
Och tack ÅsaF Ska absolut prata med dig =)
MVH Sofia

Jag varnade henne ju bara.. och om man dessutom synliggör mönstret för allmänheten så kanske diskussionen aldrig uppstår för att det skulle vara så genomskinligt :)
Håller med dig Madde, det är toppen att ha en Mentor att hålla i kjolkanten när det krisar. Men OM nu en komplikation skulle uppstå så är det bara att tuta och köra med krediten redo i handen och be en bön. Och jag vet inte om risken skulle vara större för en förstagångs uppfödare än för en etablerad
Carpe Diem

Håller helt och hållet med dej Madde men jag har varit här tillräckligt länge för att veta att det här är ett väldigt känsligt ämne för vissa.. tyvärr är det så att många här har svårt att föra en diskution inom det här ämnet och dom urartar oftast.

Sedan vill jag skriva in att vi hålelr oss till vad tråden handlar om. Vilket ansvar det innebär med att ta kullar det finns det många trådar om. Putta i sådana fall upp dessa eller starta nya. Men denna tråd handlar om något annat.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Audiatur et altera pars
Är det albino honan som fanns med i samma annons där det va en bild på en "stor" albino hane?
ja ÅsaF du verkar ju vara helt underbar i alla lägen =) har redan tippsat sofia i telen för 15min sedan om dig ;)

Inget ont alls mot dig SofiaBlomberg
Carpe Diem
ja det är den albino honan

Ser nu att min komentar ser allmänt otrevlig och spydig det inte menat så jag ber om ursäkt
Vi har just nu den " stora" hanen här hemma. Och honan ska tydligen ha blivit parad i år.
Det är ditt val vad du gör i slut ändan, men jag vill bara varna för att det finns en stor risk för komplikationer under dräktigheten, otroligt många honor dör under eller efter förlossningen. Så du bör iaf se till att ha mycket pengar undanstoppade, så att du kan ta henne till veterinär. Personligen stöder jag inte sådan här avel då jag anser att stammen e tillräckligt dålig idag, och vi behöver inte fler illrar utan koll på sjukdomshistorik osv. men det är min åsikt, och jag vill inte starta någon diskussion om det här.
Jag skrev i en tidigare tråd att hon trodde att Evelina här var med bäbisar.men då det inte visar något så skrev jag denna tråd.
MVH Sofia
men evelina är ju inte från exakt samma person utan kommer från dottern till dom som hade annonsen på hanen.

Jag vill inte klanka ner på dig, men har du tänkt igenom det hela?
Att ta en illerkull är inte lika "enkelt" som att ta en kull på katter.
Att du ska veta stamtavla är ju för att du inte ska avla på en iller som kanske har svåra sjukdomar bakåt i ledet, eller vars syskon dött i tidig ålder. Syskon kanske är döva? Du kanske råkar para din hona med hennes bror? Inavel är oerhört otrevligt!!
Jag skulle också vilja ta en kull någongång. Men jag har bara haft iller i 3 år nu. Jag känner mig inte redo ännu. Jag måste också hitta ett bra avelsmaterial och en bra hane att para med. Det lönar sig att läsa på lite och sedan skaffa en kull kanske på nästa iller du skaffar. Då kan du själv styra vem hon är så att du vet linjerna bakåt.
OM du ändå bestämmer dig för att ta en kull så hoppas jag att du tar hjälpen du erbjuds av Åsa. Det är otroligt viktigt att ha någon som man kan lita på och som har fött upp valpar förr.
Jag kan inte säga att jag stödjer dina planer på avel, men jag önskar dig och din hona ändå lycka till.
Vilka är det här inne som har köpt illrar av dom som la ut bilderna på "stor illerhane" gentligen ? :) Såg att ni sofiemanne hade hanen hemma hos er ? vem köpte honan av dem ? Är bara nyfikken ? :D
#28 Ja vi har han hemma hos oss just nu. Men om ett par veckor får han komma hem till sin matte igen :)

Men har verkligen alla uppfödare så mycket pengar? Tyckte mig utläsa att det inte alltid går runt hos en av de stora uppfödarna. Så är det verkligen pengarna det handlar om?
Illermamman är ju den som gör grovjobbet, och uppstår det några tankar eller funderingar så är väl tanken att ni ska finnas här på forumet? Var det inte lite för att hjälpa varandra som denna sajten uppkom? Och uppstår komplikationer.. Visst, då är det viktigt att man har den ekonomiska tryggheten och det är alltid bra med en ekonomisk backup.
Men jag har aldrig, i något sammanhang varit med om att det smutskastas så mycket som inom illervärlen.
Hej jag vill ta en kull på min hona, sedan är du rökt.
Är det verkligen att hjälpa varandra? Vem ska ta över efter de etablerade uppfödarna om man nu har goda avsikter men blir total sågad bara av att tänka tanken? Du är inte vatten värd!
Jag är så besviken. Jag trodde verkligen att det var vuxna människor här inne som delade samma passion och intresse. Men det de handlar om är smutskastning, skitsnack och rövslickeri! Lägg ner, annars kommer hela illervärlden vara ett minne blott, för ingen kommer våga sig in i den redan etablerade massan.
Carpe Diem

Och åter igen ber jag er att återgå till trådens ursprungliga mening. Andra diskussioner lämpar sig inte här inne i denna tråd.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Audiatur et altera pars

#30 Jag tycker att den här tråden har varit fri från smutskastning av det slag som ibland kan förekomma. Vad folk vill ha sagt är endast att det inte alltid är en bra ide att para en djur utan stamtavla. Det är inte för att klanka ner på folk som det sägs utan för att värna om illerstammen som blir sämre och sämre. Våra illrar lever färre år och blir sjukare. Det är något som måste tas på allvar om vi vill kunna ha illrar som husdjur längre än två tre år. Aveln har blivit så dålig att medellivslängden måste ha halverats. Ett sätt att komma bort från den negativa trenden är att inte avla på illrar man inte vet någonting om.
#32 mycket bra skrivet!
#30 och som knubbs också skrev så känns denna tråden bara informativ utan smutskastning och "rövslickeri".. ditt inlägg är nog det otrevligaste i denna tråden tycker iaf jag…
Att det inte går runt hos uppfödarna är just pga av alla veterinärskostnader mm som det kostar att föda upp en kull- uppfödaren går alltså back efter att alla valparna blivit sålda!
ibland inträffar riktiga rysare och då kan det gå på upp emot 10 000, om inte veterinären kan göra direktreglering på försäkringen (hände för ett eller ett par år sedan för en uppfödare jag känner), om ett akut kejsarsnitt måste göras.. Och det är en summa väl värd att tänka igenom om man har tillgänglig..
#12 tycker det är synd att folk inte kollar upp stam på sina katter heller.. finns ju en anledning till varför vi fortfarande, 2007, har ett stor problem gällande övergivna och hemlösa katter..
Sen går det tyvärr inte att jämföra katt med illeravel. Det är 2 helst olika proportioner gällande djurstammar vi talar här. Det måste vara mer genomtänkt (än "vanlig hemma-kattavel") med tanke på att en "dålig" kull med illrar gör så mycket större skillnad i illerstammen än en dålig kattkull gör i kattstammen då det jämförelsevis finns väldigt få illrar..
Jag kan förstå att man vill ha illerbebisar för dom är extremt söta! Men ibland måste man tänka ett steg längre.. JAG säger väl detta pga att JAG är självisk och att JAG om 10 år vill kunna köpa en iller som har en meddellivslängd som är längre än 3 år.. och därför blir JAG ofta lite frustrerad..
Sajtvärd på Iller.ifokus