Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1495 ggr
[StrangePoetry]
0

Kan jag barfa ibland?

Hej hej, jag har blivit allt mer intresserad av det här med att barfa sina illrar. Jag skulle ju vilja ge mina älsklingar lite mer varierad kost än bara torrfoder och någon godis bit emellan.

Skulle det funka om jag bara barfade emellan åt, ca 2ggr/vecka?och då tänkte jag att det kanske var möjligt att avnända lite överblivet kött från matlagningen bland annat. och köpa lite kykling hjärtan och lever för att kunna frysa in och variera med.

Benmjöl kan jag göra själv, men är det något annat jag skulle behöva tillföra?

Jag är en über färsking när det kommer till sådant här så alla tips uppskattas enormt.

JossanH
0

Ska du bara barfa 1-2 ggr så slipper du vara speciellt insatt :) Vilket är mycket smidigt. Du kan ge puts från matlagningen men jag förespråkar starkt kycklingvingar (som du tex kan dela i leden så de inte blir så stora) för äter de ben så hålls tänderna i god kondition! :)

är man inte speciellt insatt är det jättebra att göra som du tänkt och bara ge några gånger i veckan!
Hjärtan och annan inälvsmat kan du ge en gång i veckan tex och ge halva kycklingvingar och köttputs ett par ggr i veckan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Du kan ju förresten även köpa fodermöss (frysta) och ge någon gång ibland. Och ger du kött utan ben kan det vara bra att tillsätta lite benmjöl.

Ger man så få gånger i veckan behöver man som sagt inte vara lika noga med tillskott.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[StrangePoetry]
0

#1 Okej, det låter ju bra, tack för tipset ska absolut köpa lite kykling vingar.

Min ena är väldigt kräsen så får se om hon vill ha, men den lilla äter i stort sett allt hon kommer över…vilket inte alltid är bra kanske. :P

Norrskenets
0

Här är allt möjligt poppis men brukar passa på att köpa dagskläckta kycklingar och möss på reptilmässor där det är mycket billigare än i affär. Sedan köper jag olika kycklingdelar i mataffären bla. vingar, lår, hjärta, lever, mage. Även köpte en hel stor kyckling och styckat i delar och fryst in.

JossanH
2

#3 Vill du få en kräsen iller äta att kyckling finns det lite olika knep för att kanske få den att äta.
Jag hade 3 illrar som ingen var speciellt förtjust i kyckling utan rynkade bara på näsan.. Jag klippte ned små, små bitar av kyckling (kanske 0,5x0,5 cm) och blandade med äggula som dom älskade. Och då slank det ned. Efter bara ett par ggr med blandningen vågade dom sig på att äta rå kyckling och efter det älskade dom det! Dock gick det inte att få dom att äta ben, men mina 2 grabbar nu äter nog det mesta i köttväg ;)

Det du ska passa dig för är att inte ge kött i för små bitar och då menar jag bitar som är för stora för att svälja hela men för små för att glupska illrar ska tugga isär dom. Har själv gjort det misstaget och fått pilla ut en kycklingbit som satte sig i gommen/ned i halsen så illern inte fick mycket luft. Därför är det bra att ge tex ben där de verkligen måste tugga och kämpa lite för att få loss köttet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[StrangePoetry]
0

Jag börjar nog helst med köttet jag kan hitta i min matvaru affär. Och om jag sedan skulle bestämma mig för att börja barfa på heltid blir det nog så att jag införskaffar både möss och kycklingar.

Jag ska ha i åtanke att inte ge dom för små bitar.

Tack för tipset med äggulan, ska testa det. Även om det är så att min stora tjej ibland inte vill ha det heller. Hon har stunder då inget duger och hon bara sitter och tittar på skåpet i köket där hon vet att jag gömmer deras godisar.

JossanH
0

#6 haha, en kompis iller var så kräsen att han gjorde kräkljud om han så mycket som luktade på något han tyckte var äckligt :P Såg enormt kul ut när han kom springandes och hoppades på något gott men så var det något han inte gillade.. :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

[StrangePoetry]
0

Haha, så gulligt. ^__^

Min lilla har nog aldrig rynkat på nosen åt något, hon äter allt hon kommer över…han har vid ett par obevakade tillfällen stulit både mackor,frukter och grönsaker från eller ur, tallrikar,matpåsar,handväskor och matlådor.

Nu förtiden har jag koll så hon inte kommer upp på bord och diskbänkar, men när hon var liten fick jag banne mig lära mig att inte underskatta henne.

Jag är väldigt säker på att hon kommer uppskatta lite mer riktigt kött i kosten framöver.

JossanH
0

Haha, Marcello åt nog allt som hamnade på golvet när han var liten valp. Åt tom upp ett salladsblad en gång ;)
Nu har jag Vicente som försöker stjäla allt han kommer över i matväg :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
0

Här hos mig får illrarna kyckling som tillägg till den vanliga torra maten. Kycklinghjärta, kycklingvingar,kycklinghjärta, kycklingmage, kycklinghjärta osv.

Eftersom jag inte så insatt i barfen och mitt intresse för det är lika med noll så har jag gjort så här. Fungerar ypperligt.

Till och med Sara A:s kräsna Norpan älskar kycklingen medan Bus bara väntar på sitt vanliga foder. Honom har jag inte lyckats övertala att smaka än.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.