hur ofta kliar sig en iller?
hur ofta kliar sig era illrar. tycker att bobby kliar sig lite ofta nu…
illrar e rätt kli benägna djur, men om du ser att han kliar sig mer än vanligt, kan det antingen bero på pälsbyte, skabb, uttorkad hud pga för mycket bad, loppor…ja, en hel del ;)
ok men då får jag hålla kollen! hehe han bruknar ju vakna ibland och springa ut på golvet och klia sig, sen går han och lägger sig igen…

De är nog inviduellt precis som hos oss människor… Här klia de en del då de är dax att raka bena… Men för de ska man för allt i världen raka sin iller…
#2 Så där bruka mina illrar också göra…

Mina illrar kliar sig åxå massor. De var ju hos veterinären 2 dagar efter illerträffen, men då hade de nytvättade öron så då hittade inte veterinären någon ögonskabb. Däremot tycker jag att de numer kliar sig värre, så imorrn ska de till veterinären igen, med skitiga öron, för att se om de hittar något i gucket då… Lite misstänksam med mina illrar efter illerträffar, de har åkt på öronskabb varje gång de träffat andra illrar. *gapar*
#2> Jo man får en hjärtattack när illern som ligger och sover i ens knäveck på natten plötsligt får ett kliryck. Då skjuter hon ut från täcket som en kanonkula för att klia sig…

#4, om du ofta är och tittar efter öronskabb kanske det är bättre köpa ett eget mikroskop. Våra illrar kliar sig också rätt mycket och vi var hos veterinären och kolla men de hitta inga objudna gäster. Den gången tjabo verkligen hade öronskabb kliade han sig dock bra mycket mer än "normalt", snarare konstant.

#5> Mja, iom att jag är så sällan på illerträffar så har mina inte öronskabb så ofta. Har väl vart på en 6-7 illerträffar och får skabb kanske 4 ggr, under 7 år.
Några ggr har jag inte märkt att de kliat sig extra, då en iller ju alltid kliar sig en hel del. Då har jag märkt det på rutinkontroll på vanligt veterinärsbesök. Nån gång har jag dock anat det och kollat speciellt.
Men hur som helst, vad för sorts microskop skulle man själv kunna ha? Hur bra uppförstoring måste man ha? Vill ju inte direkt lägga ner fler hundra på ett microskop som bara samlar damm. Ser man tillräckligt i lupp?
#6 ja en lupp skulle nog duga.. man kan ju se skabbdjuren med blotta ögat, även om det är lite svårt..

Annars finns ett fickmikroskåp för under hundralappen på http://www.sagitta.se/humikro.html

Sånt ska jag köpa… :) Nån gång… Nu är iaf veterinärtid bokad tills imorrn!