Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 772 ggr
Wand
1

Namninsamling - Förbjud djur i affärer

Jag har skapat en namninsamling om lagändring för djur i affär. Alltså, att vi ska förbjuda försäljning av djur i djuraffärer.

Skulle djuraffärer förlora sin rätt att sälja levande djur, så skulle vi förebygga att dåliga djurägare får tag på djur som behandlas fel.

När fler än 500 namn har skrivits på, kommer jag skicka in listan + förslaget till regeringen.

Läs mer om mina tankar här och sprid vidare.

Namninsamlingen finner ni här.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

carsbo
0

för och efternamn eller bara namn föresten?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Wand
0

Vet inte, för- och efternamn helst, men tror det går bra med bara förnamn också om du inte vill visa ditt efternamn publikt.

FerretCrow
0

tyvärr kommer det alltid finnas uppfödare som avlar och struntar i vad som är ett bra hem och inte. ser då hellre att djuren köps hos en bra butik som kan informera köparen om djuret

Wand
2

Det finns inte många bra butiker i Sverige som säljer djur. 

Och visst finns det alltid oseriösa uppfödare också, men det skulle minska ordentligt med oseriösa köpare och oseriös avel om man avskaffade djuraffärer.

FerretCrow
1

#4 Min åsikt är att det nog tyvärr skulle öka mer med oseriösa uppfödare privat för då ser dom en marknad att tjäna pengar =(

JossanH
2

#3 Tyvärr informerar inte djuraffärerna speciellt bra alla gånger och det är ofta de inte har koll på varken ytstorlekar eller vad djuret bör utfodras med. De vill ju sälja burar och foder så så klart de säger att det de har hemma passar djurslaget bra.
I andra länder säljs hundar och katter på detta vis. Klart inte all oseriös handel av hundar och katter är i ett nolläge här bara för att Sverige inte tillåter dessa i butik, men jag tror vi står betydligt närmre en seriös avel för att vi har det.
Inte ovanligt att djur som går till butik föds upp av stora grosister som inte bryr sig om djurens hälsa och på så vis "trycker" bort de seriösa uppfödarna när djuren finns lättillgängliga i djuraffären istället- där vem som helst kan köpa!

Jag tror def att den oseriösa handeln skulle minska. Lika många skulle inte impulsköpa djur om de inte fanns i en affär att plocka med sig hem direkt. Och hur många har inte köpt med sig djur hem pga misskötsel/risk för avlivning i djuraffären man besökt?
Jag kan lätt referera till flera djuraffärer jag varit inne i där det absolut varit brister i djurhållningen. Fåglar som suttit i hemska små burar. Råttor som haft ungar i buren och inget ställe att boa i. Enorma flugbesvär i djurrummet. Råttor som levt blandade med båda könen. Möss som bor som ormmat i trånga burar inne i en garderob osv osv.

Ett förbud kommer inte automatiskt få bort alla dåliga djurägare men jag tror att det är ett steg i rätt riktning, och defenitivt ett steg åt att de seriösa uppfödarna får en större plats i djurvärlden!
Behöver jag nämna att jag skrivit på listan ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

Bättre då att kanske jobba för att butikerna ska hålla djuren mer lagligt och på ett bättre sätt. För det du beskriver jossan har jag aldrig upplevt i våra butiker iaf.

JossanH
1

#7 Detta gäller butiker jag har besökt i olika delar av landet.
De djur som hamnar i djuraffärerna är även de oftast ett resultat av oseriös avel (både från privatpersoner som fått kullar de inte orkar ta hand om och från grosister). Det är sällan (eller aldrig?) som seriösa, registrerade uppfödare säljer sina djur till djuraffärerna.
Så affären sponsrar snarare en oseriös avel framför att främja en seriös avel. Och i en djuraffär får vem som helst handla. Det finns ingen som utvärderar personens kunnighet eller lämplighet som djurägare. Så egentligen kan man säga att djuraffärerna informerar lite löst om vad man bör tänka på med djuret och säljer sedan till vem som helst. Det kallar inte jag seriöst.
Misskötsel bland djuren är inte ovanligt. De största kedjorna har ofta fräscha utrymmen för sina djur, men många mindre affärer har varken lagliga ytor eller en sund miljö för sina djur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

carsbo
0

hur kul är det att vara djur med superkänslig hörsel i butiker med skrikande ungar som står och stirrar och skriver "MAMMA KOM OCH TITTA PÅ DEN SÖTA KANINEN" tror att de som arbetar där tillslut inte orkar säga till längre utan ignorerar. kaniner har ju inte stora öron för inget. möss och råtter har bra hörsel också, alla är ju bytesdjur.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

TottsiGirl
1

Folk som vill tjäna pengar på oseriös handel med djur kommer det tyvärr alltid finnas.

Kan hålla med om att djuraffärer många gånger inte borde få hålla djur. Samtidigt kan man ju tex se på illerfarmare som "grossist" fortfarande kan sälja mängder med djur varje år även om dom inte säljs i djuraffär. Så ja tror nog att det är ett svårt projekt att få tag i alla oseriösa uppfödare som bara vill tjäna pengar oavsett om djuren säljs i djuraffär eller inte. Dock tycker ja självklart att något helt klart borde hända, hade det inte varit för djuraffärer hade kanske som ni andra säger mycke ha begär försvunnit.

När ja va i Frankrike såg jag både hundar och katter som såldes i djuraffär och detta va hemskt. tex kommer ja så väl ihåg 2 små hundvalpar som på heltid satt instängda i ett terrarium på kanske 60cm x 30cm eller nått.. dom gick på en bädd av strimlat papper och hade inte en enda leksak :( Så en sak är ju säker åt de hållet får verkligen inte sverige gå!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."