Vasektomerad hane nära Stockholm?
Är nära Stockholm eller Stockholms läns områden( Uppsala, Södermanland) någon som vill låna ut sin vasektomerad illerhane?
Vi har en hona som är bara 5 månader gammal men hon har tidigt brunst.
Har du eller vet vem har vasektomerad hane skriv mig via e-mail:
Tack.

Hoppas ni hittar någon, finns tyvärr inte så många så chanserna att hitta någon ökar om ni söker lite längre bort!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Tack, det kan jag göra att söka längre bort också.

Vet faktiskt ingen i sverige som har detta så rådet är att kolla i norge

är pipa så snabb?

Har inte Malin/Murgrönan sin pastellhane vasektomerad?
För mig tycktes Norge lite längre. Jag vet inte varför men så det är. Kanske därför att jag kommer från Estland och så är för mig närmare Riga. Jag vet att nära Riga bor en vasektomerad hane- det läser jag från estnisk illerforum. När vi hittar inte här , då måste vi kontaktera med den ägaren.
Vi hoppade också att Pipa har lite tid för brunst , men hon var snabb.
Stämmer bra Ulrika, Jag har en vasek.hane vi finns på Gotland…

#6 men då tas hon ur brunst nu då för hon skall väl paras hos heleri till våren? eller har jag fått fel då? Åh vill ju att Lacina oxå skall skynda på men inte så snabbt ;) hoppas verkligen ni hittar en hane iaf
Någon vänlig själv som vill förklara vad vasektomerad är? antingen i en ny tråd eller lite kort i denna
med tanke på att ni sa att det var såpass ovanligt..
TS: Hoppas du hinnar den hjälp du behöver till lilla Pipa 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#9 En vadektomerad hane är en steriliserad hane i fula uttryck, ett ingrepp har skett så hanen fortfarande kommer i brunst men har ingen säd att göra honan dräktig med. Så deras lovemaking tar henne ur brunst men du slipper en dräktig hona.

japp men sedan finns det tyvärr fall där vasektomeringens ingrepp inte fungerat och hanen tillslut ger valpar iaf =( så på gotland kan dom glädja sig att det fungerar. sedan finns det även ett fåtal hanar som är kastrerad men inte bara förstått detta själv som man kan använda sig av oxå ;)

#9 Det är ett praktiskt sätt att få honor ur brunst som man vill para senare. Kanske på nästa brunst. Nackdelen är väl att de blir skendräktiga. Om man inte ska avla på sin hona alls finns det inga skäl att göra så här, då bör man ju chippa eller kastrera direkt.
Sen som FerretCrow skriver så är det inte alltid vasektomeringen fungerar, finns flera exempel.
Alma och Alea här hemma är ju resultat av en vasektomerad hane som bara skulle ta en hona ur löp. Kanske inte så himla roligt för ägarna just då, men jag måste ju erkänna att jag är glad för det just nu:)
Tyvärr kan en kastrerad hane som fortfarande parar honor tyda på binjuretuömörer.
Nalle tog ju mina honor ur brunst fastän han var kastrerad.
Sen visade han fler sjukdsomssymptom, fick implantat och sen dess har inte inte försökt para någon.
Så det är ju inte ett normalt beteende även om det var praktiskt, tyvärr.
Okej tack då vet jag :D alltid kul o nyttigt att lära sig nya saker ;)
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

#12 denna iller kommer att användas i avel enligt uppfödarens sida iaf ;)
#14 Fast Ulrika skrev ju en allmän förklaring till vad en vasektomerad hane är så det har ju inget med TS iller att göra..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Mitt inlägg var alltså riktat till frågan i #9:)

ja men jag skrev iaf att denna hona som TS skriver om skall gå i avel därav att detta används
Ja det är rätt att vi vill Pipa para i våren .
Det förklaring av vasektomi var bra - tycker jag. ( Jag förstår mycket men kan inte alltid förklara på svenska
)

#18 jag tycker du är otroligt bra på svenska för att nyss ha flyttat hit ;)
Tack :) Jag lärar mig mer och mer eftersom det är viktigt när jag vill leva, jobba och prata här :)

#20 jo det är klart men du gör otroligt bra ifrån dig och bara du vill lära kommer det gå galant =)