Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 838 ggr
amaurea
0

Bajsar utanför lådan

Jag är rätt ny med iller, så don't bite my head off om jag inte är helt informativ om allt, snälla. Jag tog över en iller som inte trivdes hemma hos min kompis, har tidigare en del illererfarenhet då min partner hade en innan, men har aldrig haft en själv så att säga.

Men allting har gått jättebra, har haft henne i ett halvår nu, hon är tre och heter Ronja. Hon får gå ut på promenader flera ggr i veckan, hon äter bra, leker fint, kan gosas lite ibland. Hon har själv valt att vara själv då förra ägarna försökt para ihop henne många ggr med andra illrar utan framgång.

Hittills har hon gått JÄTTEbra på låda, någon olycka ibland visst, men annars super. Nu senaste två veckorna har hon dock trotsat, bajsat i hörn som inte fungerar att ställa låda på, tyvärr. Jag vet inte varför hon trotsar, hon verkar inte missnöjd. Eller är det helt enkelt så att hon bara tycker att det är ett fint hörn att göra sina behov i?

Vad kan man i såna fall göra så att hon ska sluta? Jag har provat att lägga något mjukt i hörnet, för det är det jag mest läst om. Det skiter hon blankt i, så att säga :P Har provat med urine off osv.

Någon med något förslag…?

Mvh
Amaurea

FerretCrow
1

sätt dit matskålar kanske. eller sitt där som en hök då hon är vaken och aktiv så du snabbt kan fya henne och sätta henne på lådan.

Illrar kan komma i olika trotts åldrar som gör att dessa bakslag kommer ;)

Gottfridsson
0

Är hon valp, så kan hon vara på väg in i brunst och då är det dags att kastrera henne. Du kan isf. kastrera endera kemiskt (Superlorinchip) eller operation.

JossanH
0

Eftersom hon ändå är några år så kan det bero på oliksaker. AnAntingen har hon helt enkelt hittat ett nytt ställe som hon gillar där du får lägga filtar och lägga mat på för att hon förhoppningsvis ska sluta, men det kan även bero på brunstbeteenden som kan uppkomma om det är problem med binjurarna eller urinvägsinfektion. Sätter hon sig lite överallt eller är det ett speciellt hörn hon har valt? Är det endast ett eller ett par nya ställen hon sätter sig på skulle jag tro på trots.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

För att fortsätta på Jossans spår om sjukdom som bakgrund till beteendeförändringen - det skulle kunna vara inflammerade analkörtlar med. En av mina har då och då problem med sina, och det märker jag mest genom att han blir just orumsren.