Illervalp sökes (pastell)
Hej
La in denna tråd pga att jag söker en pastell illervalps hona och för att uppfödaren som jag har kontakt med dog valparna för =´(. Så nu sitter jag här och inte kan sova, för jag är rädd att bli utan valp i år. Jobbigt eftersom man blivit så valpsjuk.
Jag skulle bli jätte glad om det är nån här som kan hjälpa mig att hitta en uppfödare som har eller ska få pasteller i kullen.
Jag hoppas gumman att du kommer att hitta någon ;)

hoppas jag också…annars vet jag en tjej som kommer att vara olycklig ett låååångt tag=´(.kramar

Ohh, vad tråkigt, tycker synd om både dig och honan som moste valparna och uppfödaren.
Men har du testat att ta kontakt med de olika uppfödarna som finns?
Hoppas du hittar dig en valp i alla fall.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag och iller_tejejn hade kontakt men två stycken som vi tyckte va bra och inom loppet av fyra dagar så dog alla deras valpar. hur mycket otur kan man ha? visst jag har mina flickor att gosa med. men jag känner ju iller_tjejen privat hon var här hos mig igår och surrade om en ny valp med mera och sen fick jag medela det tråkiga för henne senare på kvällen. hoppas du hittar en valp gumman jag ska hjälpa dig att hålla koll efter uppfödare :)

Usch vad hemskt med alla valparna som gått bort. Hoppas honan har klarat sig i alla fall.
Audiatur et altera pars
ja vad vi vet är så är honom ok förutom att dom söker sina valpar. men så länge ägaren finns i närheten som tröst ska det nog bli bra tror jag

Skönt att höra att de mår bra i alla fall. Kan bli andra följdsaker när de mister sina små.
Audiatur et altera pars

Ja det kan ju bli det. hon skulle para henne nästa löp. Hur många gånger löper illrar? är det bara på våren en gång per år? eller kan honan gå i brunst igen eftersom hon mist valparna?

Honan kan gå i brunst igen efter att hon mist sina valpar. Speciellt om det sker tidigt. Och nu är det fortfarande tidigt på året så jag misstänker att det är mycket möjligt att den hona du pratar om nu går i brunst igen.
Audiatur et altera pars

iller-tjejen> Trist med valpstrulet… men än kan det komma många kullar! :-)
Såg att du hade en terrier. Har du testat om det går att ha terriern med en iller? Vad jag vet om terrier så är de väl rätt jaktgalna… :-) Vore ju inge kul att behöva lämna tillbaka valpen om du väl fått en, eller att den blir ihjälbiten.

AlbaStiffler> Jag har haft iller förut samtidigt som henne. Och hon är inte som alla andra terrier. hon jagar aldrig smådjur, hon blir mest mammig. så det är ingen fara=)
Verkligen tråkigt! Måste det vara en pastell? Det finns inte så många uppfödare som får pasteller, å de som gör får sina borttingade i ett nafs…du kanske kan tänka dig en annan färg? Chansen blir då större att du iaf får dig en valpis ;)

Jätte sorgligt med valparna.. jag lider verkligen med dig! Kan bara ana hur det hade känts om jag fått meddelandet att Moa hastigt gått bort
Carpe Diem

#11> Härligt, coolt med en mammig terrier som gillar illrar. Skulle jag kunna tänka mig med… hehehe… Lycka till med införskaffningen av illervalp! :)

Säger samma som #12, måste det vara en pastell?
Synd med valparna. Hoppas du hittar någon!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag ska försöka hitta en pastell tös men om det inte går nå vidare så kan jag verkligen tänka mig en viltfärgad hanvalp. Men har just nu fått tag i en person så jag får se om det blir nån pastell där eftersom honan är pastell=) så nu är det bara att hålla tummarna.
Det är jätte kul med min lilla mammiga hund, finns ingen snällare. Har till och med haft sån otur att blivit attackerad av andra hundar förut, först en svart labradpor hona som flög på henne också på en agility bana kom det två schäfrar mot henne och jag satte mig på huk och hade Felizia som hon heter under mig. schäfrarna försökte bita henne bakifrån och framifrån så då gjorde man nått dumt men hellre jag än henne. Jag skulle trycka bort den ena schäfern och då blev man biten hehe…hursomhellst så har hon ett stabilt spyke fast detta. förutom att hon kan vara rädd mot vissa hundar, men vem skulle inte vara det?…

Nu blev jag lite förvirrad. Du vill ha en pastell-tjej men om den är viltfärgad ska det vara en hane. Varför då??

hehe jag vet inte riktigt..men har tänkt iaf att jag ska ha två illrar när det är klart. så jag önskar en hane(viltfärgad) och patell(hona). Kan vara för att min förra illerhane var viltfärgad. Vet inte varför men känner så bara hehe
Iller_tjejen: Jag förstår varför du vill ha en pastell, de är riktigt fina!=) Vill själv ha en pastell fast en hane :P Men jag bestämde för länge sen att det endast var ett önskemål och att det inte ska spela ngn roll vad det blir för färg, då det inte är det viktigaste ;) Om det inte blir det man tänkte från början kan man ju alltid köpa det sen :D Så nu kanske det blir en albino eller en viltfärgad tomte, troligtvis blir det en albino, men det gör inte mig ngt =)
Viktigaste för mig är att jag får en frisk iller med bra bakrund och att de har bra temperament. Nästa iller jag skaffar sen efter den kan ju bli en pastell.
Egentligen ville jag helst ha en hane också, men troligtvis blir det en hona. Ville mest ha en hane för att jag har fått för mig att de är mysigare :P Nu blir det som det blir och jag är faktiskt nöjd ändå!:D Har insett att man inte ska föreställa sig så mkt i början, iaf om man är nybörjare :P Det får bli vad det blir har jag bestämt =)

_Stj3rnfallet_ > det var tänkvärt=), det har du rätt i. Tack
. vi få se hur det slutar=)
#19 Den gosigaste här är hona ;).. Tuva.. iofs är milton på god väg att ta över hennes keltron.. hur som helst tror jag det inte är så stor skillnad i könen på hur keliga de blir, har nog mer med miljö än gener att göra ;)
#20 Ja, precis =) Hoppas du hittar en pastell hona =) Men ha inte det som krav, då lär du aldrig hitta en :P
#21 Haha, ok =) Det var mer något jag hade fått för mig :P Efter att jag pratade med uppfödaren så förstod jag att det inte är ngn skillnad på det sättet mellan könen =) Så nu spelar det ingen roll om det blir hona eller hane. Om det blir en hona nu så blir det en hane sen :D Eller tvärtom =)

Robinsnel> om det är att illern blir hur kelig beroende på miljö så tror jag att valpen som får komma hem till mig blir en riktigt mysiller hehe
_Stj3rnfallet_> Jag ska inte ha det som krav men ifall det dyker upp en uppfödare som kan få pasteller så satsar jag där såklart=) och jag tror att jag hittat en, så vi får se hur det går där
.*håller tummarna här hemma dygnet runt* hehe Nä det enda skillnaden är vell storleken(honan är liten och hanen är dubbelt så stor)
Men har jag tur nu så kan det bli en liten pastell tös här hemma till sommaren

#23 nej storleken behöver inte variera mellan honor och hannar.
Bubbis (hanne) 1000 g, Tjejen (Hona) 900 g, Skitos (hanne)1100g, Iris är liten på 700g Cliff (hannae) 1100g Cathy (hona) 900 g och Smulan (hona) är större än hannarna, men jag har inte vägt henne. Hon har inga muskler men jag gissar att hon ligger på 1000-1100 g.
#23 Ja, självklart =) Jag har för mig att QeenTizzan skulle para en pastell hona med sin pastell hane :P Om du verkligen vill ha en pastell kan du ju fråga henne om hon ska få bebisar med sin pastellhona :D Hoppas att du hittar en pasteltös, men leta inte ihjäl dig :P Då finner du den aldrig ;) Själv längar jag tills jag får hälsa på valparna i Malmö (Mellanhedens), men jag tror nog att jag ska försöka hinna hälsa på innan jag åker hem så får jag träffa de vuxna djuren :D

QuuenTizzan har tagit kontakt med mig så jag hoppas man kan få sig en liten pastell tös där=), det är långt men det får man ta hehe så jag får se vad som händer och fötter 

Knubbs > okej det visste jag inte. Mina kompisars honor är så väldigt liten jämnfört med hanen jag hade. man blir aldrig full lärd hehe, alltid nått nytt varje dag vilket är så roligt=)
Har sett hannar som väger runt kilot men aldrig honor som väger 2 kg.
Sara

#28: Då har du inte sett min Nikita då? :-)
Hon har legat på över två kilo när hon var som värst.
Audiatur et altera pars
#26 Jaha, vad kul!:D Jag hade gärna köpt en pastell kille av henne =) Om hon nu får några pasteller (fast det får hon säkert), för att Camilla som har Mellanhedens fick ingen alls trots att båda föräldrarna är pastell :P Men morfar till valparna (om jag inte minns fel :P) är albino, så det är väl därför 6 st blev det och 2 st blev viltfärgade tomtar.
# 29 Jisses! Du skulle ha döpt henne till Amazon istället. 
Sara