Fy farao!
Jag och pojkvannen ska klura ihop nagonting for att kunna hjalpa sa manga illrar som mojligt har i Nederlanderna for jag klarar inte av att ens se pa det eller veta om hur de bor.
Jag har en hel del funderingar och tankar men har ni nagon tanke pa vad man kan gora for att hjalpa illrarna? Pengar ar inget storre problem och jag tankte eventuellt starta nagot sorts illerhem som paminner om ett typiskt katthem i framtiden.
Ett exempel pa hur illrarna i holland bor (dessa tva far vara ute och springa en drygt timma om dagen som ar en lyx jamfort med manga andra som bor likadant utan friheten att kunna stracka pa benen) 

Medarbetare på matlust
Sök dig till en lokal djuraffär och börja där :) Eller till någon tidnin äg :) så hade jag börjat
Djuraffarer ar ganska hopplosa da deras syn pa djur over huvudtaget ar helt hopplos, de trycker in ca 20 st undulater i ett litet terrarium pa 40x40x60 liksom djuren ligger pa varandra de far inte ens plats att vrida pa huvudet.
De saljer inte heller illrar i djuraffarerna men jag ska definitivt tala med dom och aven visa upp min egen grabb sa att de far en battre syn pa illrarna (illrar ar hetsiga stressiga bitska mordare som bara lever for att bitas och lukta illa typ).
Jag ska aven kolla upp med pojkvannens morbror som ar duktig pa allt sant och aven tycker om illrar och innan 2012 kommer lilla Dexter folja med mig till tatueraren (jag ska tatuera in hans tassavtryck pa mig och ena tjejen som arbetar dar vill traffa honom) och da ska jag halla ett mindre foredrag for de som arbetar dar om illrar da de allihop ar intresserade av illrar och en del av dom som har haft iller visste inte ens om att man kunde ha dom utan bur och det ar ju en bra borjan och om de blir intresserade kanske dom vill hanga med mig om kampen for illrarnas liv utanfor en bur. 
Som tur ar kan man ha med sig djur lite overallt i holland, det ar typ bara en del mataffarer som inte tillater djur for halsorisken sa jag kommer nog ha med mig min grabb lite mer nar vi ar ute for det kommer ju massvis av manniskor och fragar fragor da de aldrig sett en iller utanfor buren typ 
Medarbetare på matlust

Tyvärr behöver man inte ta sig längre än till Danmark för att hitta illrar som bor sådär.
TS först och främst så du bor inte längre i sverige och kan inte jämföra svenska iller förhållanden till dem i nederländerna. om du vill hjälpa till så forst och framst ta reda på vilka lagar gäller för illrar där du bor - i ett land minsta yta är 5kvm i annan 2 kvm och andra länder har inga regleringar ang. detta. i polen tex. finns ingen lag om minsta yta för illrar, många håller dem i burar och låter springa löss några timmar om dagen, man kan köpa en iller i djuraffär, farm eller marknad… men åt andra hållet finns det en bra organisation som fungerar över hela landet som tar hand om omplaceringar, hjälper med pengar och tar bort illrar från dåliga hem - kolla om det finns en sån organisation i nederländerna och kanske du kan bli medlem där.
Välkommen till ferretplanet.se :)
#5 Jag vet gott och val att jag inte bor i Sverige langre och att lagarna ser annorlunda ut. Jag har aven kollar igenom lagarna och jag luslaser de nu men tyvarr finns det inga direkta lagar for illrar har i holland men det stoppar inte mig att fora vidare information om att det finns battre satt att halla illrar pa!
Jag haller pa att kolla upp det dar med nagon liknande organisation men det verkar vara ganska svart pa den fronten tyvarr och bara for att ett land inte har lagar ang hur man ska halla ett visst djur betyder det inte att det ar okej att halla illrar pa det viset och om ingen informerar om att det finns battre vis att halla illrarna pa och att de flesta illrar inte mar bra av att bo pa det viset sa kommer ingen att andra sig eller ens veta om det.
Medarbetare på matlust
Sophey
Det ska (om jag är rätt informerad) finnas någon illerförening eller liknande i Holland. Gå med i den, så kan duförsöka påverka den vägen och sedan kan ni tillsammans försöker påverka den myndighet som ansvarar för djurhållning, så att det i framtiden kan bli regler för hur illrar ska hållas.
Det är (som du redan vet) inget som händer fort, men för att det någon gång i framtiden ska bli en förbättring, så måste man börja informera och ställa krav på myndigheterna.
Lycka till
Ammi
Tack Pirjo 
#9 Då är det där du får börja förändra. Visa hur din iller lever och förhoppningsvis få andra att 'tänka om'. Det är i det lilla all förändring börjar 
Det har jag redan planerat att gora sa fort jag blivit godkand Gottfridsson
Jag sitter och skriver lite om min iller och hur vi har det och berattar lite om oss pa diverse hollandska illerforum ocksa 
Det ar manga som faschineras over oss men manga som inte tycker om det alls. Jag har t.o m blivit bannad fran ett par forum for att de ansett att mitt vis att halla iller ar fel och idiotiskt och att dom ska polisanmala mig samt en hel del meddelanden som "hoppas du lider nar din iller tuggar sonder halva hemmet och rymmer" detta av de s.k erfarna illeragarna som haft iller i typ 40 ar men men forhoppningvist tar de yngre generationerna efter mig 
Det kanns lite som att det ar en grupp farmartanter som sitter bakom skarmen och tror att allt dom gor ar bast och ratt och allt som inte gar pa deras vis ar fel.
Medarbetare på matlust
Jätte bra att du är redo att kämpa! Man ska vara medveten om att det kommer finnas vissa hinder men man ska inte låta det hindra ens engagemang! :) Tror det kan vara bra att jämföra med sveriges lagar och faktiskt framföra att så som du håller iller är inget undantag (vilket det är för dem i Nederländerna) utan det sätt som flest håller sina illrar på i Sverige, och även förklara våra lagar och regler gällande tamiller. Lycka till :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11 Ja du, det finns folk för allt. Bannad från forum för att man låter sitt djur få större frihet än andra. Jo, det är nog "gamla uvar".
Fortsätt som du gör och informera, visa bilder och när så är möjligt bjud hem. Du kan ju länka till Jordbruksverket och den sida som handlar om hållande av tamiller. Deras sida finns ju på lite fler språk.
Lycka till!
Jag har fatt svar fran deras version av Jordbruksverket och de visste inte riktigt om det ens fanns lagar angaende illrar sa de skulle vidareformedla mig till nagon annan som kanske vet.
Jag fick reda pa att rekomendationerna ar 2 kvadratmeter for iller inomhus och att de rekomenderar att buren ska vara minst 60 cm hog. Utomhus ar rekomendationerna minst 6 kvadratmeter per tva illrar.
Fast dom ar lite konstiga manga hollandare da otroligt manga manniskor aven haller hundar i transportbur nar de gar hemmifran for att de inte ens vet om att man kan ensamhetstrana en hund och det finns kattuppfodare som har katter i bur. Helt sjukt.
Medarbetare på matlust
Det lustiga pa deras forum (iller organisationens) ar att i en trad undrar en kvinna om hon kan istallet for bur gora om ett sovrum som aldrig anvands till ett illerrum och aven modsen forklarar att det inte ar en bra idé.
De talar aven om att deras bur ar deras trygghet sa man ska aldrig ta bort buren for dom men i mitt hem springer min iller till mig om han blir radd sa jag ar hans trygghet och att han har hundratals puffar tunnlar och gomstallen han kan springa till om det verkligen behovs.
For sanna fasoner blir man kallad HIPPIE i privat meddelande 
Medarbetare på matlust
#16 Man kan ha buren stående öppen i ett illerrum och på så sätt inte "ta bort" tryggheten.
Jo, hippie blir man nog kallad om man för fram 'nymodigheter', vilket frigående illrar är i Holland och många andra länder. Men trösta dig med att det säkert kommer nya illerägare som prövar ditt sätt att hålla iller, så det kommer med tiden att sprida sig.
2 kvm inne, men 6 kvm/2 illrar ute
illern behöver ju lika mycket utrymme oavsett om den är inomhus eller ute. Det är ju läge för strängare ytmått i Holland än vi har i Sverige, eftersom vi får ha 1-5 illrar/5kvm.
Ja men precis men en iller ska man ta in i buren igen bara man gar pa toan eftersom illern kommer att skadas och forstora hella hemmet och tugga sonder alla elsladdar som finns (typ).
Inne lagger man tydligen pa en halv kvadrat per ny iller men det ar ju enbart rekomendationer sager dom.
Medarbetare på matlust
#18 Det tar tid att ändra inrotade vanor. Men eftersom du skriver om hur du har din iller och ibland kanske får möjlighet att låta dom med andra åsikter hälsa på och se hur det fungerar hemma hos dig, så kommer en del att tänka om och pröva att ha sina illrar på ditt vis 
Många gånger fungerar det bäst att helt enkelt bara visa upp hur man själv gör och låta andra inspireras, hellre än att komma med pekpinnar och synpunkter på hur andra gör. (Därmed inte sagt att du gett dem pekpinnar Sophey, för det vet jag ju inget om
)
Här är någon i Nederländerna som byggt en liten utegård, tydligen inspirerad av min gård :). Illrarna sitter väl i burarna som vanligt när de inte där förmodar jag, men det är ändå ett steg i rätt riktning!
http://www.dancingferrets.nl/Frettentuin.html
Har också ett par bekanta där nere som båda byggt gårdar (visserligen modell mindre), efter att de sett hur jag håller mina illrar.
God jul! :)
#21 Härligt att se att folk inspireras av bra saker
Även om det är modell mindre, så är det ett steg i rätt riktning för illrarna.
Ja. Inspirera ar den ratta metoden och jag tror helt pa positiv forstarkning aven gallande manniskor dvs att uppmana bra beteende istallet for att klaga pa daligt beteende sa jag inspirerar och ger tips om vad som hjalpt mig och berattar om min vardag och aven lite hur illrarna har det i Sverige till de som ar nyfikna pa frigaende illrar.
Och sa fort som jag far ett lite battre boende kommer jag att erbjuda folk att komma forbi pa en fika for att se hur min iller bor och hur det fungerar for mig. Forhoppningvist far jag ett boende med bakgard sa jag kan bygga ett mindre illerparadis och sedan kommer jag ta lite mer kontakt med uppfodare runt om i landet och aven bli stod-/jourhem at illrar i nod till en borjan och sedan kommer forandringen av folks syn pa illrar sakta men sakert. 
Medarbetare på matlust
Om jag förstår det rätt (google translate
) så har de också anpassat trädgården så att illrarna kan gå lösa i viss mån:
http://www.dancingferrets.nl/In%20the%20jungle,%20the%20mighty%20jungle…..html

Roligt initiativ!
Mitt tips är att lära sej allt ren fakta om hur levnadsförhållandet påverkar en iller, psykiskt och fysiskt - alltid bra med en god grund.
Kanske visa vad en iller är kapabel att lära sej och hur mkt mer man kan få ut av dem som husdjur än vad man får när de är i bur.
Starta illertips på forumen med bilder från oss knäppgökar i Sverige, bidrar gärna.
Visa att det finns fler länder som inte är riktigt kloka och har illrarna lösa!
Vända sej till veterinärer, föreningar, forum, djuraffärer och media m.m.
Försöka sprida den positiva bilden av "den fria illern".
Säg till om jag kan hjälpa till med någonting:D
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Just det faktum att vi är ett helt land med en annan syn på iller som husdjur gör ju att det finns en helt annan grund att stå på än om det endast var du som ensam person som förespråkade ditt sätt att hålla iller. Kanske skulle du skriva ihop en artikel/häfte? Skriv kortfattat om Sveriges syn på illerhållning, lite lagar och regler och sedan kan flera av oss ställa upp med en kort liten presentation om hur länge vi haft iller, hur illrarna mår, hur våra illrar bor och vad vi sysselsätter dom med. Självklart med massa bilder på hemmet som visar att det är helt vanliga hem. Det kräver förstås tid med översättning och så, men tror det kan bli riktig inspirerande om man visar upp många, med liknande djurhållning! :) Skriv en mall som de som vill fyller i och skickar med bilder :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hej!
Du är välkommen att bli medlem till Holländska Illerföreningen Stichting de Fret. Det startade i 1989 och jag är medlem sedan början. Ta gärna kontakt med Marianne Boymans som är ordförande. Titta på webbsidan för telefonnumret och adressen.
Jag skriver fortfarande för deras tidning Nieuwsbrief och har kontakt med föreningen om Holländska och Svenska lag och regler. Stichting de Fret har egen syn på saken så läs gärna Visie, Doel och Platform Verantwoord Huisdierbezit.
Söker du en bra illerveterinär kan jag rekommendera Hanneke Moorman i Helmond http://www.frettenkliniek.nl/
Ytterligare känner jag inte så mycket folk i Holland som har illrarna i bur dagen runt. När jag bodde i Holland hade jag de i utebur eller lösa inomhus när jag var hemma. Här i Sverige har jag de i eget rum under natten (jag gillar inte illrar i sängen!) och på dagtiden lösa inom hus, fast de inte får komma överallt, t.ex. badrummet, sovrummet och tvättstugan, där har jag avspärrningar.
Många Holländska illerägare har illrarna i utebur eller har byggt om en del av trädgården för att leka och har de resten av tiden inomhus.
Men jag vet det finns folk som bara uppföder för pengar och har mamman och ungar i bur. De är antagligen inte medlem till St. de Fret. Det är faktisk inte vad St. de Fret propagerar!
Lycka till.
Jatte roligt med ett sant fint svar!
Det ar trakigt nog sa att jag blivit ordentligt illa bemott efter att folk som ar med i den foreningen fatt reda pa att jag har min iller los i hemmet det har aven vart sa att en del som sags vara moderatorer pa deras forum har avnast mig ordentligt pa andra forum och sajter nar de fatt reda pa att jag inte har min iller i bur.
De menar formodligen val och det kan ju vara lite underligt for en del manniskor att jag inte ens ager en bur men jag har inte blivit speciellt bra bemott av manga av dom heller.
Det verkar vara mest betydligt aldre manniskor som reagerar pa det viset dock och jag har lagt marke till att manga nyborjare ansett sig fatt en otrevlig ton i svar pa deras forum om de funderat pa att ha sin iller i ett illerrum eller los i hemmet istallet for bur.
Det kan ju vara att de bra moderatorerna vart borta under den tiden detta har hant men saken ar ju den att det har ju hant trots allt och min pojkvans morbror som ar medlem i st. de fret har sagt sjalv att aven han fatt problem nar det kommit fram att hans illrar var losa i hemmet. Detta var dock ett bra tag sedan da han inte haft iller pa ett tag men det har inte gett mig en speciellt bra syn pa dom.
Det dar med att manga hollandska illeragare har sina illrar losa kan man ju se pa olika vis eftersom mangden har sina illrar i bur pa heltid aven om ett visst antal illeragare later sina illrar vara ute och springa 30 minuter - 1 timma om dagen och otroligt manga manniskor aven de som haft iller i flera ar vet inte ens om att man kan ha dom frigaende i hemmet 
Medarbetare på matlust