Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 737 ggr
Zandrama
0

Den everliga foderfrågan xP

Idags läget så får mina pälsar Orijen kyckling.
Izzy äter även torkad kyckling och ankbitar som jag köpt på Arken zoo och får lite äggula emellanåt, men Majsan är inte det minsta intresserad av något annat än torrfodret :/

Så nu till frågan…
Ska jag fortsätta att köra enbart på Orijen, eller ska jag kanske blanda med ett annat foder också?
Vad är bäst?
Iom att Vitalin är lite tveksamt ännu hur det förehaver sig med nya ägarbytet osv så vet jag inte om jag ska beställa det eller något annat.

Sliter mig nästan i håret för att jag vill få bästa kosten till pälsarna! Försöker få dem att äta kött, men dom vill verkligen inte :(

//Belinda aka Zandrama

JossanH
0

Vill du blanda ut med ännu ett foder så köp Carnia Lynx. Det har ett bra innehåll och mina illrar gillar det verkligen, plus att det är lite lättare att få tag i än många illerfoder.

För tandhälsan tänker jag rekommendera det jag alltid rekommenderar :P Köp torkade kycklinghalsar! Det brukar finnas på djurmagazinet eller så kan man beställa hem genom dom. Alla illrar gillar det inte från början, men än har jag inte hört talas om en enda iller som inte börjat tugga halsar efter en tids introduktion. Hemligheten är att låta illern gömma halsen och där kanske den får ligga 1, 2 eller 3 veckor tills illern till slut inser att den faktiskt går att äta! Man får ha lite is i magen helt enkelt :)
Jag trodde ju själv jag hade en iller som vägrade halsarna (en gamling dessutom) tills den dagen då jag skulle kolla hur illa det verkligen hade blivit med tandstenen och jag upptäckte att tänderna var vita och fina!!!
Var även och hälsade på en vän som sa att hennes iller inte åt halsar trots att de legat framme ett par veckor.. Hon hade kollat för bara några dagar sedan och all tandsten var fortfarande kvar. Hon skulle visa mig tandstenen och den var nästan helt borta!
Så med lite tålamod brukar det funka :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zandrama
0

#1 Ah då kanske man ska ta en liten säck Carnia Lynx och blanda lite :)

Ja jag har köpt massa kycklinghalsar till pälsarna, Jag vet att Izzy har burit bort dem till gömman, men vet ännu inte om dom tuggat något på dem, Majsan rör dem ännu inte (men det är inte hon som har problem med tandsten heller så :P)
Förhoppningsvis så kanske tandstenen är borta om någon månad :D Då slipper man ett dyrt besök hos Vetten ialf :D

Men ja då kanske dem får så pass bra kost dem kan få i dagsläget ändå :)
Ska bara jaga tag i vetegroddsolja och se om Majsan gillar det x)

//Belinda aka Zandrama

JossanH
0

Jag kör på orijen/carniablandning till mina :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
0

Torkade kycklinghalsar brukar jag beställa från http://www.m-farskfoder.nu/ .

Tycker det är bekvämt att få det hemskickat Glad

Aviendha
0

Ingen som testat att beställa från CRT Zoologiska? Tänkte själv beställa därifrån när förrådet börjar sina. De är mycket billigare än de flesta, iaf om man beställer lite mer än ett paket. Men det går ju åt så Flört

FerretCrow
0

#5 står ej hur mycket det är i påsen =(

Aviendha
0

#6 Min spontana gissning är att det är 100g eftersom det står att enheten är hg (hekto antar jag då) och man väljer antal. Men bäst är väl att kontakta dem och höra helt enkelt.

FerretCrow
0

#7 jo det var ju ett helt okej pris

Zandrama
0

#4 Jo jag beställde därifrån :) ett helt kilo xD

//Belinda aka Zandrama

kredka
0

#9 känner du att det är för mycket så köper jag gärna lite från dig ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Zandrama
0

#10 det är ju Jul! Du kan få lite :)

//Belinda aka Zandrama