Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2545 ggr
Luisa
5

Stoppa djurförsök

Hej!

Botox är ett närv gift. Det räcker med ett glas botox för att döda hela sverige. Djur som inte dör av detta dödas med koldioxid. Vill ni läsa lite mer så klicka på denna länk.

Snälla tänk på alla djur som dör. Det ända ni behöver göra är att klicka på denna länk, skriva ert namn och epost, brevet står redan skrivet sen är det bara att klicka på skicka.

Vi hoppas kunna få forskarna att använda celltester istället för djur!

Varje röst kan göra skillnad! Tänk på alla oskyldiga djur som dör i onödan.

Snälla sprid detta!

Nilam
5

Det finns onödiga djurförsök som orsakar lidande för djur, men det finns också dem djurförsök som är nödvändiga. Utan djurförsök hade vi inte haft den medicinsk hjälp och framgång som vi har idag, både för människor och för djur! Celltester kommer aldrig kunna ersätta djuren helt, då mycket av den forskning inom medicin hänger på att se djurens beteenden och välmående.

Tänk på alla dem som lider av hjärtfel, cancer, nervsjukdomar, leversvikt, njurproblem, etc, och vars liv är räddade tack vare många års forskning. Djur har fått ge sina liv för att denna forskning skulle kunna gå framåt, men det var inte onödigt lidande, de gav sina liv för att rädda liv.

Kom också ihåg att (iaf i Sverige) har vi stränga lagar som skyddar även forskningsdjur, för att ingen ska kunna sätta dem i onödigt lidande. Desutom har dessa djur alltid tillgång till mat, vatten, skydd och rena burar, vilket ibland är MER än vad vissa husdjur har. Sedan skall vi inte ens gå in på gatudjuren.. dumpade av sina familjer..

Botox är absolut inget jag stödjer, likaså skönhetsprodukter och annat onödigt testande på djur. Men jag vill också peka ut att det finns en viktig gren inom forskning - den som räddar liv.

LisenN
5

#1 "de gav sina liv för att rädda liv." Det där har jag oerhört svårt för, vem ger oss rätt att ha ihjäl ett djur för att vi ska kunna rädda människor?

På vilket sätt menar du ätt försöksdjuren har det bra? Att dom får mat och vatten väger väl inte upp biverkningarna dom får av preparaten som testas?

Människor ÄR egoister och vad som helst är tydligen okej så länge det på nåt sätt gynnar oss..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Jessica Holländare
2

Botox används inte bara som skönhetsmedel. Det används inom rehab på förlamade/ rörelsehindrade patienter i smärtstillande och avslappnande syfte.

Nilam
4

#2 Då föreslår jag att du aldrig tar medeciner som huvudvärkstabletter, eller att du nekar behandling när ditt barn ligger döende i cancer, för annars stödjer du djurförsök. Tycker också att du ska sluta med vaccin och kastrering för dina illrar, för även där har djur fått offra sina liv till forskningen, samt att du barfar dem för även djurfoder är framtaget genom forskning.

#3 Ja, tur att jag inte skrivit på listan då. Vi måste tänka längre än våran känslomässiga koppling till djuren.

Pirjo
5

Jag är numera inte inne här mer än någon enstaka gång och nu råkade jag kika in och fick syn på detta.

Med tanke på att jag för det första har arbetat hos ett av dom företag som tillverkar just Botox och för det andra så är jag också en av dom som är beroende av Botox för att kunna leva ett någotsånär normalt liv så kan jag bara tycka att man nog bör ta reda på lite mer innan man uttalar sig negativt om preparat av den här sorten.

Botox är en gudagåva för dom fleasta av oss som använder det och vi är många. Och effekten går faktiskt inte att testa med celltester eftersom den medicinska användningen väldigt mycket handlar om att stoppa signaler till vissa muskler.Exempel på patientkategorier som blir hjälpta av Botox är t ex folk med spastiska (ofrivillig muskelsammandragning som kan  bli väldigt smärtsamt) muskler , t ex CP-skadade och folk med förvärvade hjärnskador, dystoni, anal fissur osv osv. Och det mest fantastiska, tycker jag, är att man hela tiden hittar nya användningsområden där man kan underlätta och förbättra livet för svårt sjuka patienter.

Namnet Botox använder man oftast när det gäller medlet för den medicinska användningen. För kosmetisk användning (vilket uppkom som en bieffekt från början, dvs Botox var från början bara tänkt att användas i medicinsk syfte) är det korrekta namnet Vistabel.

Nilam
1

#5 Tack för informationen! Det är nyttigt för många att veta detta.

ElinaPersson
1

Bra argument och fakta Pirjo, jag håller mig från att skriva på :) kul att någon som även jobbat med det ger sina åsikter!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Pirjo
3

*Redigerat av sajtvärd*

Alternativen till Botox är inte heller speciellt roliga. Det vanligaste är överdosering av muskelavslappnande. Jag har själv sett en patient som behandlades med det och det var inte kul. Han satt fastspänd med säkerhetsbälten i rullstolen och var tvungen att ha hjälm på sig hela tiden. Muskelavslappnande verkar ju på alla muskler i hela kroppen, alltså har man ingen styrning alls. Med Botox kan man styra verkan till just den muskel/dom musklerna som medlet sprutas in i, dvs bara dom musklerna blir påverkade. Det muskelavslappnande som används påverkar också medvetandet - man blir onormalt trött och i princip "sover" hela tiden och är icke kommunicerbar  med omvärlden. Botox påverkar bara muskeln, inte medvetandetillståndet. Patienten som jag nämnde får numera Botox och har t o m kunnat flytta till eget boende. Han är under 30 år gammal och hade nog varit dömd för sjukhusvård utan den här mirakelmedicinen…

LisenN
1

#4 Man behöver inte bojkotta för man tycker nåt är fel ;)

Att försöksdjuren har det bra håller jag inte med om men jag sa inget om att jag är emot djurförsök. Det är lidandet jag är emot och det finns där hur hårt man än försöker blunda.

Svårt att göra nåt åt och iom att vi, som jag skrev, är egoister är det nog svårt att hitta månniskor som är villiga att genomgå försöken…

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Luisa
5

Jag tror att det är för skönhetsbehandling som detta riktas in på, visst är det bra att kunna hjälpa de som har störningar i hjärnan men det är helt onödigt att ha det som skönhetsoperation, tänk på att det även finns 10-11 åringar som anväder detta med tillstånd från föräldrar… tycker ni att detta är rätt`?

Det är en helt annan sak, för botox som skönhets… är onödigt och man kan använda celltester, det är detta som det riktas in på, och jag tycker att det är synd att folk tycker att djur är mindre värda än människor, vi har redan fångat in dem, utrotat en massa djur och dessutom får visst forskare plåga djur (suck)

Pirjo
0

#10* Redigerat av sajtvärd* …Istället för att försöka få stopp på en medicin som hjälper massor av svårt sjuka människor. Jag tycker det är ansvarslöst att man med vett och vilja vill döma barn och unga människor till olidliga smärtor och institutionsvård för  resten av sitt liv.

Luisa
4

#10 du kan läsa mer om du klickar på första länken! Men jag tycker ändå att man inte har rätt att plåga djur vad det än gäller! Detta är min åsikt och kan eller kommer inte att ändras!

Jag skrev att barn runt 10-11 får använda detta som rynkslätare!!!! sen kan inte du komma och kalla mig ansvarslös i et forum där du inte ens känner mig. Har jag skrivit att man inte ska ge dem medicin eller? isf skriv den meningen då!

Ni här på iller iFokus är de ända som är emot detta så, ni som är det kan låta bli att skriva här, detta är riktat till att rädda djur och ni kommer inte få mig att låta bli att sprida detta!

Pirjo
1

# 12 Ursäkta mig, men det är väl ändå ingen här som ens försökt hindra dig från att sprida din åsikt, eller?  Men man får ju faktiskt ha en annan åsikt än du, eller hur? Och jag anser mig ha rätt att ha en avvikande åsikt i o m att jag är användare av Botox och vet nog mer om den än många andra.

Luisa
0

#13 har jag sagt att du inte får ha din egna åsikt eller?

Jag tycker att någon borde låsa tråden nu

Jessica Holländare
1

Det är aldrig någon som sagt att djur är mindre värda.

Luisa
2

#15 hade man sagt att människor använd för att testa hade nog många fler skickat in sitt bidrag. Jag tycker att man inte har rätt att ta något liv överhuvud taget! djuret valde inte att födas och väljer inte heller att dö! och jag ber en värd att låsa tråden

Hayley
1

Har bara skummat igenom tråden nu och är väl medveten om att jag kommer förlora en hand eller ett huvud MEN jag känner bara att jag vill inflika en sak här: En av mina närmaste kompisar arbetar i ett labb där dom gör tester på möss, och JA det är fel att utsätta mössen för dödliga virus MEN jag tänker som såhär, JAG vill inte leka testperson för virus och har svårt att tro att det skulle finnas en enda människa som skulle vilja utsätta sig för detta, därav är faktiskt labb möss bra att ha. Dessutom, på detta labbet iaf som h*n arbetar på så förekommer det inget djurplågeri som man sett på bilder om djurlabb. personen i fråga är själv otroligt mån om djur (så pass mån om dem att h*n skällde ut oss bara för att vi skaffade en fralla som är en sönderavlad ras) och intygar själv att mössen har det bra. dom har stora fina burar, BRA mat och får mycket uppmärksamhet och aktivering. Myten om att alla djurlabb är fyllda med avföring och minimaliska burar är faktiskt inte längre gällande i samma sträckning. Jag säger inte att det är rätt med djurförsök, men i MÅNGA fall så har det faktiskt gjort saker och ting bättre! Min mamma fick 2 nya lungor för inte alltför längesedan, utan djurförsök, tror du verkligen att det hade varit möjligt?

klart det finns rötägg, det finns det överallt, men man behöver inte dömma ut alla i samma släkte bara för det.

Luisa
2

#17 djuren plågas av biverkningarna…

Hayley
0

#18 ja, det skrev jag inget annat om heller.

Zandrama
2

Läst igenom tråden… Orkar inte börja argumentera…
Men kan väl säga så här…

Alla upprörs när saker och ting ställs på sin spets utan att ens orka ta reda på bakgrundsfakta och litar blint på medier och dylikt.

Snart kommer väl någon som vill stoppa att staten häller Dihydromonoxid i våra vattenledningar också…

*suck*

//Belinda aka Zandrama

kredka
2

Det finns också människor som testar olika behandlingar och medicin det är ju ganska solklart att efter en godkänd test på djur måste man testa på människor för att kolla vilka effekter och bi-effekter kan man få genom att ta just den medicin eller behandling…det enda skillnad att så kallade försökskaniner i människo form gör det för att dem själva vill göra det och dessutom för alltid någon form av betalning…

för det första så jag tycker inte att det är ok att plåga djur bara på grund av människans vilja att bli snyggare (typ tupp kam för att fylla läppar)

men jag tycker att vi behöver testa djur för att komma på nya medicin och behandlingar - om nu plötsligt alla människor stannar utan medicin med sina alla möjliga sjukdomar hur skulle vi kunna ta hand om allt som är omkring (naturen, djur osv)om vi skulle inte kunna ta hand om oss själva

Välkommen till ferretplanet.se :)

Luisa
1

Hur som helst plågas djur vare sig det gäller att rädda 1 liv eller släta ut en persons rynkor och få fylligare läppar!

Hayley
2

#22 men då skulle jag vilja veta; om man stoppade djurtesterna helt och håller, hur tror du att man ska kunna få fram saker som nya medeciner? nya transplantationer osv osv? (inget negativ jag är bara intresserad, så missförstå mig inte fel nu) Någon måste ju ställa upp som försöksperson till div medeciner, transplantationer, nya sätt att operera, hur ska vi lösa detta? (säger inte att det är helt rätt med djurtester utan är som sagt bara nyfiken på hur du tänker)

Luisa
2

#23 När man ska operera kan man använda ett djur som faktiskt behöver oprereras så att man gör en god gärning samtidigt som man testar… sen kan man använda celldelning och om man nu verkligen måste få reda på mer kan man använda djur men det tycker jag att man ska göra som sista utväg! Och jag tycker att så fort man märker att djuret kommer att eller redan lider ska djuret avlivas direkt!

Jag säger inte att man ska sluta använda djur tester överhuvudtaget utan att man ska sluta med det när det gäller onödiga saker, sen kan en skönhelsoperasion vara viktigt för någon person men det är en annan sak!

Ta tuppkam som exempel, är det nödvändigt att döda en massa tuppar för att få tag i brosket i kammen för att ge någon större läppar? eller forma om näsan?

Zandrama
3

Skulle vilja tipsa om ett avsnitt av Penn&Tellers serie Bullshit där dem tar upp ang PETA.
Säsong 2 och avsnitt 1.
Dom tar upp många kloka saker. Och visar även Petas rätta ansikte…

Man försöker få fram nya sätt att ta fram mediciner och annat utan djurförsök. Men det går långsamt. Det finns möjligheter att få det att gå, men det kan dfröja ett tag.

Jag kan också tycka att det är helt jäkla fel att utsätta djur för djurförsök när det har att göra med skönhetsprodukter och dylikt (annat onödigt) MEN, när det gäller medicin och sådant så förstår jag att det behövs.

Kan faktiskt tycka att de som är emot alla typer av djurförsök och klagar på oss som faktiskt förstår vikten av djurförsök på medicinska nivåer kan sluta med att ta de olika medicinerna som framtagits tack vare djurförsök… Såsom Insulin!

Men nej… Så långt går inte folk…

//Belinda aka Zandrama

Hayley
2

#24 Tanken är faktiskt riktigt bra, men det kommer aldrig fungera så. Ett djur kan inte sätta sig upp och skricka AJ, eller berätta att " nej nu blev det obehagligt, sluta". tyvärr så råder talesättet " den enes död är den andres bröd", tänk så många medeciner som faktiskt hjälper som har komit till genom djurförsök!

Nej, jag anser inte att det är rätt med djurförsök till skönhetsoperationer, MEN däremot så finns det alltid 2 sidor på ett mynt; vad är en skönhetsoperation? En bröstoperation, är det en skönhetsoperation? det finns tjejjer som inte blivit lika lyckligt lottade i bröstväg, tjejjer som i mogen ålder inte har bröst och mår jättedåligt över detta. Är det en skönhetsoperation?

Man kan få nya tänder för att få ett vitt och fint leende, DET är en skönhetsoperation. Jag slog ut mina tänder när jag var 15, fick plasttänder och när jag blev 18 fick jag porslinständer, är det fortfarande en skönhetsoperation i samma bemärkelse?

För att kunna göra en operation behöver man söva ner folk, när djur skadat sig eller behöver operation så måste dom med sövas ned. Sömnmedlet man ger är testat på djur, det är klart att det är synd om djuren som fått lida, men hur skulle man annars ha kommit upp med narkosen?

jag skulle vilja tro att det går att göra saker på ett smärtfritt sätt för alla arter, men det funkar helt enkelt inte.

För att du dödar en massa tuppar för att få tag i brosket och göra botox så kan detta botox hjälpa en anna mäniska. Ja, det är synd om djuren, men är det inte synd om människorna som har ont då?

skulle kunna fortsätta i evigheter men det slutar endå med samma sak; oavsett hur illa det än låter så kan man inte förneka allt gott som kommit ut ur djurtester.

Börja i liten skala ist, försök att påverka där man kan. Men allt är inte bara svart och vitt..

Luisa
2

#25 man kan inte låta bli att ta medicin resten av livet, vare sig man vill det eller inte!

Jag är emot djurplågeri (det är allt ifrån att misshandla ett djur till att se den kvävas ihjäl eller dö långsamt) men jag vet att det är viktigt för oss människor men det är ändå inte rätt att ta någons liv. Det är egoistiskt. Man kan inte säga att testdjuren mår bra för hallå kan du fråga dem eller? och få i sig en massa sprutor och mediciner hela livet utan att förstå varför låter inte som ett bra liv eller hur?

Dessutom riktar jag mig mest på skönhetsoperationerna!

Och innan ni komenterar något var goda och gå in på första länken!

Vissa grejer kan man forska på¨med celldelning så varför ta djur ist när det finns ett annat alternativ?

UlrikaD
4

Det finns väldigt mycket människor som skulle ställa upp för tester av olika slag. Både av etiska skäl och för att få betalt. Utomlands gör de ju så en hel del.

Men av olika skäl så får man ju inte det i Sverige.

Människor som vill får inte, och djur som inte vill blir tvingade.

Hayley
1

jag har kollat på både första och andra länken, och fortfarande, det finns 2 sidor av båda mynt. nej, vi vet inte 100% om dom mår bra, men kan du ärligt säga med 100% att dom mår dåligt och lider? har DU pratat med dem?

Skönhetsoperationer har fortfarnade 2 olika mynt! Vad som är skönhetsoperation hos en kan vara en räddande operation för en annan.

Luisa
2

#28 och ändå säger folk att djur och människor har samma värde???

Tyvärr ser det inte ut så i detta samhälle, bara för att era djur kanske har det bra så betyder det inte att vissa djur blir plågade, slagna just nu. Det där är en sak som visar att människor anses ha högre värde än människorna.

Dessutom, fåglar låses in i minimala burar och får sitta där hela sitt liv utan flygturer alls, marsvin, kanin och andra gnagare går gräs nära trafikerade bilvägar (antagligen skulle ingen äta grönsaker osv om de odlades nära en bilväg) hamstrar avlivas genom slag och dränkning, hundar blir slagna, smådjur blir nekade till djur för att de är småFoten i munnen låter detta som att djuren och människorna har samma värde??

UlrikaD
2

#30 Det är väl ingen som säger att djur och människor har samma värde.

Människor har väl i alla tider haft djur för sitt eget höga nöjes skull. Att göra vad de vill med, utan urskiljning.

sarae
4

Jag är inte intresserad av att ge mig in i diskussionen, men kan  tillägga att för att få lov att utöva någon form av forskning på djur i sverige, krävs det att man genomgår en lång ansökningsprocess - vi har nämligen något som hete Etisk Ansökan i sverige, och som handläggs av en Etisk Nämnd (bestående av te.x veterinärer, representanter för djurens rätt, forskare, osv osv). Att få en ansökan godkänd här i Sverige är inte enkelt eftersom vi har ganska hårda krav gällande djurvälfärd samt vilken mängd av lidande djuren får utsättas för. Försök som orsakar ett stort lidande för djuren blir sällan godkända (inte heller lägger någon ner tid och pengar på att skicka in en ansökan de vet knappast kommer att bli godkänd) - ansökan ska innehålla information om allt ifrån hur djuren kommer att hållas samt exakt hur försöken kommer att utföras - inklusive vilket lidande djuren förväntas utsättas för samt en slutpunkt för djuren (dvs. när evt. lidande anses går för lång och man helt enkelt måste avbryta). De allra flesta ansökningar som skickas in godkänns fakiskt, men anledningen till detta är att majoriteten av ansökningarna rör saker så som provfiske samt beteende studier (dvs. att om ja i mitt kommande ex-jobb helt enkelt ska sitta och titta på djur och studera deras beteende utan att interagera med dem - även behöver ansöka om ett etiskt tillstånd för detta). Djurförsök i Sverige som genererar ett onödigt lidande för djur och där alternativ till djurförsök faktiskt finns godkänns i princip aldrig, eftersom de inte överenstämmer med vår djurskyddslag.

Jag har besökt djurförsöksanläggningar i Sverige, och kan konstatera att jag var oerhört positivt överaskad av att se att djuren faktiskt har det betydligt bättre än hos de allra flesta sällskapsdjursägare. Dehanteras med kärlek, hålls i bra berikade mijöer och har vanligtvis en helt annan möjlighet att få utföra naturliga beteenden än djur i hemmiljö. Ingrepp som kan vara smärtsamma görs under bedövning, ingrepp som orsakar ett stort lidande görs även de under narkos, varpå djuret sedan avlivas utan att tas ur narkosen (ja, djuren dör, vilket är hemskt - för oss. Men de lider inte under processen)

Allt är helt enkelt inte svart på vitt - och de typer av djurförsök som propagerats av Djurens Rätt och liknande genom åren (schampoo i ögonen på kaniner te.x) förekommer faktiskt inte i Sverige. Vad som görs utomlands och vad som tillåts där kan däremot diskuteras- det finns helt klart försök runt om i världen som orsakar enormt lidande - men de länderna saknar även en Etiskt Nämnd samt ordentliga djurskyddslagar.

Luisa
0
Såg du Kalla Fakta om djurtester av botox den 7/12? Forska Utan Djurförsök var med i programmet, som du kan se här >>

Skönhetsbehandlingar med botox blir allt vanligare, men få vet
att varje tillverkningssats djurtestas. Ett botoxföretag är på gång att ersätta sina djurtester i med en ny och bättre celltestmetod - men ännu bara för den amerikanska marknaden. De hoppas få den nya testmetoden godkänd även i Europa så småningom. Skicka brevet nedan till de andra botox-företagen för att få även dem att satsa på djurfria testmetoder!

Varje sats botox som produceras testas i enormt plågsamma djurförsök. Det innebär att varje behandling med botox bidrar till fler djurtester!

Uppmana de andra botoxföretagen att satsa på djurfria testmetoder! Allt du behöver göra är att fylla i ditt namn och din mailadress och klicka på "Skicka".

Detta är taget från länk 1

Hayley
0

#34 jag har fortfarande läst/ kollar på dina länkar och undrar fortfarnade över mina frågor i tidigare inlägg.

sarae
5

Efter att ha kikat på hemsidan i länken kan jag väl säga som så att jag inte blev speciellt imponerad. Jag är inte för djursförsök - men jag är heller inte emot det om det inte finns andra alternativ och det utförs på ett etiskt vis. Hemsidan i länken drar endast paraleller till utländska försöksdjursanläggningar, speciellt i Usa - dvs att det INTE på något vis är möjligt att dra paraleller till sverige. Länkar och filmklipp är ouppdaterade, statistiken är senast från 2008 ang användandet av försöksdjur, vilkte ter sig märkligt eftersom det enkelt går at ta fram statistik från 2010. Jag saknar vetenskapliga referenser, korrekt fakta samt verkliga exempel från Sverige. Jag menar inte att det är fel att ta ställning mot djurförsök, men jag skulle som vanligt vilja se mer konkreta, verklighetsbaserade och relevanta exempel och fakta som överenstämmer med hur det ser ut här i Sverige - eftersom hemsidan är på just Svenska så utgår jag från att det är en svensk situation man ändå vill påverka

Dessutom vet man ju inte ens till vem man skickar sitt "brev" till…

Tyvärr ger sådant här en "Djurens Rätt " känsla över det hela, och för mig blir det bara oseriöst och inget som kommer att leda till en förändring.

Sophey
0

Det ar viktigt att komma ihag att utan djurforsok hade vi inte haft duktiga veterinarer och liknande i dagens lage eller nagon medicin till vara djur heller.

Det ar bara att ga tillbaka 20 ar i tiden och kolla pa veterinarernas kunskap…

Medarbetare på matlust

NinjaKakan
7

Har skummat igenom inläggen och vill säga min åsikt.

När man använder botox i medicinska syften till sjuka människor fine. Men inte att trycka in i huvudet och annat skit.

Sen eftersom det finns en annan metod att göra detta på förstår jag inte varför det ska fortsätta att pumpas in i möss. Var är logiken i det ?

Eftersom dom redan vet syftet med botox så behöver man inte forsätta eller? Isånnafall kan man fortsätta med den alternativa metoden istället för att pumpa in det i massa möss.

Det är väl klart f*n att man inte vill vara en testmössa för sådanna saken. Men vi behöver inte det,nej. Varför? Jo för att vi kan öppna flabben och säga Nej tack, det passar inte mig. Kan mössen det ? NEJ. För jag tror inte dom personligen skrivit på ett kontrakt att det är okej att pumpa in botox och testa allt på deras bekostnad, och till deras rätt att dö. Vad ger oss rätten att göra så mot djur som inte har gjort oss något? Vad ger oss rätten att tro att vi är gud och kan fixa allting ?

Visst vill jag inte ha en dotter som dör i cancer, eller en son som får astma, men det är inget man väljer heller. Fortfarande kan inte jag se varför man ska proppa djur fulla med skit för vårat välbehag. Ingen som har funderat på om det är naturens väg att säga att vi är förmånga människor och fixar och donar med moder natur?

Jag är själv en människa som går på mediciner, och kommer få göra resten av mitt liv, men hade jag vetat att det fanns en alternativ medicin som inte är testad på djur som fortfarande är under utveckling så fine. Gärna för mig. Hade inte gjort mig något alls. För hellre att en människa som kan göra ett val i livet tackar ja och vill bidra till andras hälsa en en människa som tackar nej och tycker att ja, det finns ju möss/kaniner/schimpanser osv osv som vi kan testa på.

Nilam
0

#38 Dock än så länge finns det inga alternativ till djurförsök. I teorin ja, men det är långt ifrån klart att användas för att ersätta djurförsök. Sedan finns det forskning som helt enkelt aldrig kan komma bort från djurförsök.

Det är så lätt för vissa att säga "djurförsök är helt fel, vi måste använda alternativ!", men i verkligheten är det inte så enkelt. Vi ska inte smutskasta forskare för att de måste använda djur i sin forskning, tro mig, det är få forskare som inte bryr sig om djuren.

Skulle aktivister och Djurens rätt få som de ville så blir vi tvunga att avsäga och förstöra allt som framställts genom forskning och djurförsök och DÅ skulle de nog ångra sig. Därför de skulle inse hur mycket av det som gör deras liv lite bekvämare faktiskt inte skulle existera utan djurförsök.

Ger ni era djur mat som t ex torrfoder? Duschar ni med schampo? Tvättar ni händerna med tvål? Tar ni huvudvärkstabletter? Borstar ni tänderna med tandkräm? Skurar ni golvet med skurmedel? Köper ni hel/halfabrikat i matväg?

Dessa produkter är framtagna endast för syftet av en bekvämare/renare vardag och har på ett eller annat sätt testats på djur. Som jag förstått det så blev botox framtaget i medicinskt syfte, men att någon upptäckte effekten av botox även i "skönhetssyfte".

Novis10
2

Nu måste även jag få säga min åsikt. Jag kan erkänna att jag är emot djurtester. Om det har till medecinskt syfte så visst det är okej. Men om det sedan börjas användas för skönhetsopertioner osv, så tycker inte jag personligen att det är okej. 
PÅ videon tycker jag der ser mer ut som om djuren lider efter injektionerna. De säger att djuren har det bra och att de inte lider, men det kan egentligen ingen veta då ni aldrig kunnat prata med djuren, någon som sett hur djuren har det irl? 
Sedan kan ju vi diskutera till och från hur vi TROR de känner och om de lider osv. Tycker detta är rent hemskt, gillar ingen sort av djurplågeri alls.
Srry för ett rörigt inlägg, har brottom måste hinna med busse ..

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

VeronicaKahlbäck
0

Mediciner har vid flertal tillfällen räddat mitt liv, äter periodvis medicin för att underlätta mitt liv. Har massvis med bekvämligheter i mitt liv som kostat flera djurs liv.
Kan inte säga att jag tycker djurförsök är rätt, det fanns en tid före djurförsök.
Skulle heller inte välja bort mitt eget eller andras rätt till ett liv.
Anser inte att vi som människor har rätt att styra över andras djurs liv.
Det moraliska i det hela är otroligt svårt.
Vi äter mat för att överleva, de flesta av oss olika djur och de har det oftas bra mycket sämre än försöksdjur.
Finns enligt mej viktigare saker att lägga ner tiden på, pälsindustri bla.
Har svårt att ge ett riktigt bra svar i den här frågan, är klyven.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Nilam
0

#40 Jag har sett hur dem har det irl, fast bara i Sverige, så kan bara tala för hur våra institutioner sköter sina djur. Kan tänka mig att andra länder som i USA har rätt jävliga förhållanden. Där lever både djur och människor under värre förhållanden än våra försöksdjur gör här, så det säger ju rätt mycket om deras politik.

Här i Sverige har vi lagar och etiska tillstånd som förhindrar att dem gör vad dem vill med försöksdjuren, samt att djuren får så drägligt liv som möjligt.

Linda3046
4

Jag förstår inte varför ni diskuterar massa andra djurförsök, protestbrevet handlade ju enbart om botox. Om nu det som står stämmer så är det ju ett amerikanskt företag som är på gång att ersätta sina djurförsök med ett alternativt cellprov. Många djurförsök går inte att ersätta, men just när det gäller botox verkar det ju faktiskt finnas ett alternativ, ska man inte använda det då?

Om det inte hade funnits något alternativ tycker jag ändå det är oacceptabelt att göra djurförsök för botox i kosmetiskt syfte. Medicinsk är en sak.. Tänk på att man måste testa varje sats med botox, så om man enbart använde det i medicinsk syfte så skulle iaf många djur slippa lida. Det är alltså ingen grej som man testar en eller några gånger, och sen är det klart..