Så sjukt nervös :(
Imorgon ska Memphis in till djursjukhuset för att ta bort det dom misstänker är en mastcell tumör men samtidigt så vet dom inte alls var det är för den har en rot och som en "knopp" längst upp….uscha min goa bebisunge :( Sen så ska dom ta ett nytt blodprov på han för han hade lågt sist men det kunde ha berott på att han var stressad och inte hade ätit sa dom….
Illern ska fasta i 3 timmar innan ett blodsockerprov för att det ska visa rätt värde. Var det dock lågt förra gången så att ni misstänker insulinom bör man inte hålla illern fastande. Men då kommer provet visa lite högre då han nyss fått i sig mat och blodsockret höjts.
Hoppas allt kommer gå bra idag! Håller tummarna för lille Memphis :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Håller tummar och tassar för att att det ska gå bra för lilla Memphis idag.

Tack :) man kommer nog inte få så mycket sömn inatt, är livrädd över att han ska bli sövd
Be dom söva med gas, mina som blivit sövda med det har varit pigga och glada redan på kvällen
Hoppas att det gick bra idag! :)

Dom tog glukos prov på han innan dom skulle oerera honom och det var lågt idag också, dom va osäker på om det var för att han inte hade ätit sen natten. Dom skar bort "utväxten" och har skickat in den för en analys, det får vi svar på om någon vecka. Sen tog dom ett blovprov på han när han var sövd som dom har skickat in för analys, det ska visa om han har insulinom eller inte. Och det skulle vi få svar på i veckan. Dom hade gett han någon socker lösning innan dom sövde han så att hans värden inte skulle bli för låga under operationen. Han är pigg och kry, äter och dricker som han ska. Lite svårt att hålla koll på att han inte kliar på stygnen, dom ska tas bort om 10-12 dagar. Så himla skönt att det första steget är över, nu är det väntan på provsvaren som kommer kännas som en evighet
Skönt att det gick bra :-) Vänta på provsvar är jobbigt, men bättre att vänta och få ett svar, än att inte veta.
#6 Tog dom blodproven innan dom gav sockerlösningen annars finns det ju en risk att blodsockret kommer ligga bra just tack vare sockerlösningen. Hur låga glukosvärden hade han?
Håller tummarna att alla prover är bra.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Tyvärr tycker jag ju att det onekligen låter som insulinom.
Du kan kolla på små tecken som att han dricker mer än han tidigare gjort, att han är lite svagare/vingligare i bakbenen (oftast mest märkbart när de är nyvakna) eller att han ibland stannar upp och bara "försvinner bort" en liten stund som om han dagdrömmer.
Är det insulinom (vilket inte är ovanligt när de har mastcellstumörer) så kan illrarna verkligen leva gott på prednisolon. Det kan gå fort utför men det kan även ta lång tid innan man märker av att de verkligen är sjuka. Prednisolon har, enligt min erfarenhet, väldigt god inverkan på en insulinomsjuk iller.
Hoppas nu att alla provsvar kommer vara bra :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tottsigirl# Hmm jag vet faktiskt inte när dom hade tagit provet men veterinären hade behandlat många illrar och som haft insulinom så ja kan bara anta att hon vet vad hon gör :) Gottfridsson# tack, ja nu är det bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa :) JossanH# ja ska tänka på det nästa gång han kliver upp och se hur han gör, oftast så skakar han på kroppen när han kliver upp och då kan han vingla till lite men vet inte om de kanske är för att han skakar sig? är prednisolon kortison? Veterinären sa att hon har behandlat andra illrar med insulinom med kortsion och att det har hjälpt väldigt bra tills cancern tagit över, vill inte att han någonsin ska behöva må dåligt och ha ont :(
#10 Ja, det är kortison. Illrar som varit sjuka i insulinom brukar verkligen "leva upp" med kortison. Jag kan berätta lite om hur jag tänker med mina illrar (har haft 3 illrar som behandlats med kortison):
Jag är absolut livrädd för att någon av mina illrar ska plågas eller lida. Därför har jag inte väntat in i det sista innan jag tagit bort dom då de varit sjuka.
Det jag ser är värt mycket för mig om man tänker på att börja behandla med kortison eller inte är att även om jag inte är villig att träla hur länge som helst för att hålla mitt djur vid liv så ger jag djuret en chans att må bra sista tiden i livet. Även om det skulle gå fort utför.
Medicinerar man inte går blodsockret som en berg och dalbanan men det positiva är att illern inte får några biverkningar av medicinen (vilket är förlorad muskelmassa, förstora organ, dålig pälskvalitet, avsaknad av pälsbyte etc, alltså inget de egentligen mår dåligt av). De kan även bli illamående och i värsta fall hamna i koma.
Det absolut värsta man kan göra om man väljer att inte medicinera är att "skämma bort" den sjuka illern sista tiden genom att ge sött godis den i vanliga fall inte skulle ha fått äta. Detta för att det gör att topparna och dalarna i blodsockret blir ännu större och gör att illern mår dåligt.
Den största anledningen till att folk inte medicenerar är för att de inte tycker att det ger tillräckligt. De låter illern gå med sin sjukdom tills det ägaren anser att det är dags att ta beslutet.. Jag anser att medicinen ger ett mer "värdigt" slut än om man struntar i att medicinera.
Medicinerar man dämpar man symptomen och gör att illern inte blir lika känslig för ojämnt blodsocker då medicinen hjälper till att hålla nivån jämn. Jag märker att om jag slarvar med medicineringen och låter det gå för många timmar emellan (jag ger 2 ggr per dag) blir illern lätt illamående och kan gnissla tänder. Men med medicin vid rätt tillfällen mår den bra.
Jag väljer medicinen för då kan mina sjuka illrar få leva bra sista tiden men att jag, vid små tecknen på försämring där en höjning av dosen inte hjälper, väljer att åka in och ta bort illern. På så vis får de må bra sista tiden i sitt liv där sjukdomen blir kraftigt dämpad och inte hinner bli så sjuka att de plågas.
Jag kanske inte "tjänar" något i tid, men illern mår iaf mycket bättre sista tiden den har.
Sedan är det väldigt individuellt hur länge en iller mår bra på prednisolon. Jag känner illrar som levt gott på det i flera års tid.
Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH# precis som du skriver känner vi :) vi kommer att ge han medicin tills den dag då den inte hjälper han och han börjar må dåligt. Nu är det ju inte säkert att han har insulinom men vi har ändå suttit och pratat igenom vad vi känner är bäst för Memphis utifall att det visar sig att han är så sjuk. Nu till en annan sak som jag har funderat på sen vi var hos veterinären, hur "lurar" man i en iller en tablett? :O hon sa att det var som med katter, att man lägger in tabletten nära halsen och stänger munnen tills dom sväljer, funkar det verkligen på envisa illrar? :)

När mina åt prednisolon har jag krossat tabletten och blandat ut i pyttelite laktosfri grädde. Det gjorde att de alltid kom springande när det var dags för medicin. Mina fick både morgon och kväll.

UlrikaD# ah va smart! :) grädde älskar han hihi :)

I och med att tabletterna är så små så behövs det ju inte så mycket grädde. I början hällde jag ju på och då blev de ju såklart dåliga i magen. Men det krävs bara pyttelite för att dölja en krossad tablett och skålen slickade de ren.
Jag blandar med vitaminpasta, äggula, laktosfri grädde, groddolja eller det som funkar bäst med Skit- krossa tillsammans med b-vitamin och blanda till en gröt med lite vatten. Mums för medicin!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Djursjukhuset ringde idag och bekräftade att Memphis har insulinom :( Har hämtat ut medicin åt han på apoteket som han ska få börja äta ikväll, normalt skulle testet ha legat på 35 men han låg runt 50, hon sa att oftast så brukar man upptäcka att en iller är sjuk då han/hon visar symptomer och då brukar deras värden vara väldigt höga, och att vi hade upptäckt Memphis sjukdom tidigt så därför var hans värde "lågt", men för högt över det normala, ja ni som är här vet ju mer om det här så min text kanske bara känns som en massa svamel för er, på ett vis så kände vi på oss det här eftersom att hans värden legat lågt när dom har testat han, men det gör så jävla ont i en att ens älskling är sjuk :(
#17 Nu blir jag lite förvirrad.
En iller med Insulinom har ett blodsocker under 5,25. Normalt är mellan 5-11, givetvis med individuella skillnader. Ett högt blodsocker är tecken på diabetes.
Veterinären nämnde inte Lymfom?
#17 Jag förstår er förtvivlan och jag har varit i exakt samma position som er. Mina illrar som har drabbats av Insulinom har levt ett bra liv med Prednisolon. Jag kan även rekommendera att se över möjligheten att tänka på alternativ som operation?
När ni ger prednisolon så ska ni kunna räkna med att han får ett fullgott liv med rätt dos, ser man ändå onormal trötthet, aptitlöshet eller tecken på illamående så kan dosen behöva justeras!
Ge inte upp :)
Stor kram.

Hmm jadu nu blir även jag förvirrad :/ hon sa att dom hade tagit ett blodprov när han var där för operation som skulle visa om han hade insulinom eller inte, nä hon sa buksportskötelcancer, hon nämde operation men sa att hon hade vid tidigare illrar gett medicin och att det hade funkat bra. Men hon sa att om vi vill göra en operation så skulle dom fixa det såklart. Vi fick beskedet idag så vi måste sätta oss ner och prata om vad som är bäst för Memphis, men medicinen har vi börjat med nu ikväll, men shit vad jag känner mig förvirrad nu
Om hon nämnde bukspottskörtelcancer så är det insulinom.
Jag har opererat illrar i Memphis ålder som har klarat det galant. Man får se till deras förutsättningar.
En operation tar bort cancern och Prednisolonet botar symtomen. Men även om man opererar så kommer det med största sannolikhet tillbaka igen. Mitt första alternativ har alltid varit att operera och sen när dom återinsjuknar så har jag valt att medicinera.
Kram

Vi ska sätta oss ner och försöka komma fram till vad som är det allra bästa för Memphis, han är en väldigt pigg gokille som gärna busar när han har legat och sovit 21 timmar av dygnet, han är lat av sig på de viset :P en operation är i alla fall på bordet som vi måste diskutera, han förtjänar det bästa lill lurven

Jag har alltid tyckt att operationer ger för lite for att utsätta illern för. Insulinom rör sig ofta om så små tumörer att de kan vara svåra att se med blotta ögat och därför brukar de minsta missas och göra att symptomen återkommer efter en relativt kort tid. Kanske rör det sig om ett par månader. Det är få veterinärer som rekommenderar operation vid insulinom. Sedan måste man väga in hur illern mår också förstås. Jag opererade Skit för binjuretumör, resten såg jättefint ut. Bara några månader senare känner jag en tumör, stor som en hasselnöt i magen på honom. För mig fanns inte operation som alternativ. Hade det gått så fort och han nyss hade läkt ihop så kändes ytterligare en operation som något som skulle ge mig mer än det skulle ge honom. Du ska veta att prednisolon även är tumörshämmande så förhoppningsvis hålls det tillbaka till viss del! Lycka till med memphis!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jo vi var väldigt nervös över att söva hans sist så vi är tveksamma över att söva han igen då veterinären sa att medicinen kan vara jätte bra även om man inte opererar. Hon sa också att man kan inte få bort all cancer för precis som du säger jossan så kan man inte få bort allt för det är så smått :( så förvirrad men jag tror inte att vi kommer att operera. Han är väldigt pigg nu, och vi har börjat med medicinen. Det handlar inte om pengar för det finns ingen summa som vi inte skulle lägga ut för hans skull, han är en del av vår familj och vi vill göra allt för hans bästa. Vi känner till stor del att vi inte vågar chansa på att kanske förlora han under operation :(
#25 Operationer har inte heller med pengar att göra för min del. Det handlar om djurets sista tid. Vad ger mest?
Det känns som att ni redan har bestämt er. Njut av tiden ni har med lillkillen. Det verkar som att ni upptäckte det i ett tidigt skede och sådant är alltid positivt.
Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#24 Vilka illerkunniga veterinärer avråder ifrån att operera illrar som har Insulinom? Vet att Gunnel Anderson, Marianne Tornvall, Torsten Falk, Constantin och två veterinären på Upplands Väsbys Djurklinik anser att det är en bra behandling. Samtliga är duktiga på Iller. Att säga att få veterinärer rekommenderar att operera i dessa fall är en aning missvisande. Finns inga vetenskapliga studier på att prednisolon har en tumörhämmande effekt på iller. Pratade med Marianne om det för några veckor sedan. Och med Gunnel Andersson för några månader sedan. Jag har sett negativa och positiva resultat på illrar som har opererats för Insulinom. Men mestadels har det varit positivt. Lite mer än 1 år extra fick jag med Hugo efter hans operation och det var helt klart värt det.
#27 Jag har aldrig fått operation som rekommendation.
Jag har sett illrar som levt i flera år på prednisolon helt utan operation. Även om operation skulle gjorts där, hur kan man veta att det är operationens förtjänst eller inte?
Det förstås, hade jag opererat Skit för sin tumör så hade jag säkert hävdat att operationen gav mig ett extra år med Skit också, men nu har han levt så länge utan operation, men med behandling av prednisolon efter att han började visa symptom.
Jag är inte för operationer till varje pris. Känner jag att det är nödvändigt väljer jag det. Känner jag att det ger mig mer än vad det ger illern så avstår jag.
Du väljer hur du vill göra med dina illrar, och jag har här delat med mig av mina erfarenheter och mina val jag har gjort med mina illrar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hoppas Memphis har lång tid kvar att vara pigg och glad på.
Jag har ju haft två illrar med insulinom. Jag valde att enbart låta dem äta Prednisolon och inte opereras. Den åt båda medicin i över 1 år, den ena några månader längre än den andra. Man börjar ju med en liten dos och sen finns det utrymme att höja en hel del.
Båda två blev otroligt mycket bättre så fort medicineringen påbörjades och man märkte verkligen hur mycket piggare och gladare de blev.
Båda blev 5 år och 2 månader gamla.
#28 Märkligt att du säger att man inte kan veta vad som ger vad om man väljer att operera. För illrar som opereras slipper kortisonet. Så när man ser symtomen igen så vet man vad det gav. Jag fick ett år av operationen och vi medicinerade 3mån innan och ca 3-4 månader efter operationen. Illrar drabbas sällan av biverkningar från kortisonet och det är bara positivt. Men kan jag välja att operera och illern slipper medicin ett tag så tycker jag att det är bra. Jag har opererat många illrar för både sjukdom, misstanke om sjukdomar, saknad testikel och främmande kropp med gott resultat. Dom har aldrig haft problem med läkning eller operation. Ja, vi har olika meningar om detta och det har jag inga problem med. Men det är missvisande att säga att veterinärer avråder från att operera i dessa fall och att kortison är tumörhämmande. All4U, välj det ni anser är bäst för er kille :-) Lycka till!

Vi tänker ta vara på den tid vi har med Memphis och hålla tummarna att han får vara pigg och glad länge, han är verkligen underbar,snäll,lekfull och väldigt busig av sig! :) Han tycker inte om att mysa om man inte mutar han med godis :P Men sån är han, mycket för sig själv men när han vill busa så kommer han och visar det, och då blir det full fart, han och vår 1 åriga son tycker om att springa och jaga varandra här hemma :) Han blir 5 ½ år nu i december, så i sommar blir det att ställa till med 6 års kalas ;) Jag har aldrig mött någon som Memphis, han är verkligen genomsnäll, skulle varit så mysigt om han vela sova med oss men han är en stor pojke och stora pojkar sover i sitt eget rum :P
När Fiona vid 2½ år ålder fick insullinom valde jag att inte operera, veterinären nämde de inte ens som alternativ egentligen heller. Hon gick på cortison och jag fick 1år och 9 månader med henne :)
Håller tummarna för att ni ska få en lång och fin sista tid med Memphis.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#31 Det låter bra det! :)
Om ni inte opererar så kom ihåg att med tiden behöver han förmodligen ökad dos av kortisonet. Så upplever ni senare att symtomen uppstår igen eller att ni ser små tecken på det så prata med veterinären så höjer man dosen.
Vispad laktosfri grädde med medicinen var och är extra lyx här hemma när det ska ges medicin. Mkt uppskattat :)

Djursjukhuset ringde idag om provsvaret på "knölen" som dom opererade bort, blev lite förvirrad över samtalet, hon sa att dom inte riktigt visste va det var, men att det var en tumör, och att på hundar var den godartad men att dom inte riktigt visste hur det var med illrar? Hon sa att vi inte skulle vara orolia för att dom hade tagit bort den med god marginal.
#34 Hmm… Vilken klinik var du på? Lät lite tjaskigt att du inte fick bättre svar än så? Opererades han för Insulinom? :-) Men hur mår han nu?

#35 vi var på faludjursjukhus, är jätte nöjda med dom annars, blev bara lite besviken över hennes klena svar när hon ringde…men det var inte hans veterinär jag pratade med så kanske vore en bra id'e att ringa henne och höra. Han fick någon sorts knöl, utväxt som irreterade han på bröstet, så då bokade vi tid, och där bestämde vi att vi skulle operera bort den, samtidigt tog dom blodprov på han, det var lågt så på operations dagen så tog dom ett nytt blodprov som dom skickade iväg för analys och då bekräftade det att han hade insulinom, knölen/utväxten skickades även den iväg för analys, igår ringde dom och sa att det va en tumör, godartad på hundar men att dom inte visste hur det var med illrar. Sen vi har börjat med medicinen så har han blivit piggare, han är vaken mer, äter mer osv, så himla roligt att se :) nu har vi tyvärr haft vinterkräksjukan på besök (urk) så då har vi inte varit in till han mer än nödvändigt, medicin,vatten,mat och låda det vill säga….va livrädd att han också skulle bli sjuk :( men han är så pigg så :D
Jaha! Knölen på bröstet var förmodligen en Mastcellstumör :-) Dom är kända för att nästan alltid vara godartade :-) Det är vanligt med dessa tumörer på illrar. Skönt för er! :-)

#37 aha okej :) tack! :)

Skönt när det inte är något farligt!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Härligt o höra att det "bara" var en ofarlig mastcellstumör. O att Memphis mår bra och är pigg på sin medicin
#36 Falu djursjukhus! Då bor du inte alltför långt ifrån oss då?
Rosmarie Mähler och Linnea Köhler ska visst vara de som kan iller bäst i Falun. Linnea har jag dock aldrig träffat för hon har varit barnledig väldigt länge.
Rosmarie ger ett hyfsat kunnigt intryck när det gäller iller, dock var de inte uppdaterade på Suprelorin på iller 2008/2009 när vi skulle chipkastrera Bogey första gången. Jag hänvisade då till Marianne Tornvall och de var i.a.f. ödmjuka nog att kolla med henne så de är ju inte ovilliga att lära sig heller.

#39,40 ja verkligen, tack :) #41 vi bor i sandviken :)