Frågor och funderingar
Jag är ny här och jag funderar verkligen på Att skaffa iller. Jag har läst så mycket som möjligt om dem och försöker sätta mig in i hur det skulle vara att ha iller som husdjur. Mamma och pappa var inte jätte intresserade men nu har dem gått med på att åka och kolla på några illrar för att se hurdana dem är som djur.
Jag undrar om illrar klarar av att sitta i bur (en ombyggd "gå garderob") under tiden som man är i skolan och på natten men att så fort man kommer hem låter dem vara i huset fritt?
personligen tycker jag det låter som en väldigt dålig ide.. om man inte kan ha illern lös kanske man ska vänta tills man har en bättre situation, typ flyttat hemifrån…

Jag måste hålla med om det… Skulle du stänga in en katt i en bur hela dan? Det e typ samma sak och jag ska göra smma sak vänta tills jag flyttar hemifrån innan jag skaffa en underbar lite "terrorist"

JAG VILL HA EN 

#2> Bra resonerat.
#0> Du vet om att en iller kan leva över 10 år? Om 10 år är alltså du 24 år. Mitt råd till alla unga är att vänta tills de flyttat hemifrån och vet hur de lever då. Inte säkert att man klarar av, eller kan ha iller i en studentlägenhet eller en 1a som vanligtvis är första bostaden.
En iller bör inte sitta i bur sååååå långa tider om dagen. du är i skolan 6-8 timmar/dag och du sover 8h/natt, det betyder att illern ska sitta i bur upp till 16 timmar per dygn. Det är inte snällt. Som Knas sa, så skulle man aldrig stänga in en katt så länge i bur. Då blir de skogstokiga eller apatiska. Ska du skaffa iller måste du ha en bättre lösning än så, annars kommer din iller att må dåligt. De måste aktiveras och kräver mycket tid, energi, ompyssling och pengar! :-)
Ta med dig morsan/farsan dina hit till forumet och läs tillsammans med dem igenom vad som krävs av en illerägare. vi kan putta upp lite intressanta trådar om hur det är att ha iller.
okej. Jag förstår hur ni tänker och det kanske inte är en såå bra ide.
#4> Ja tack det skulle vara snällt om ni kunde göra det