Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 5815 ggr
stampepluttis
0

orange aktigt bajs?

Inte van med iller sjukdomar och konstigt orange färgat bajs? 
Eller mer orange/röd aktigt?

är det någon symptom på en sjukdom?

stampepluttis
0

försökt googla det men får inte upp något bra.

Mixxy
0

Här hemma har vi tampats med gult löst bajs några gånger och vetrinären säger att det är vanlig diarré. Det vi har gjort är att vi sett till att illern får i sig ordentligt med vatten och se till så att den äter. En gång matvägrade våran Valle över en hel helg så då fick vi blötlägga hans torrfoder tills det är riktigt mjukt och sedan mosa det. Sedan drog vi upp det i en spruta och matade honom med den, dag som natt tills han blev bättre. Ett tips är att dra upp vattnet som är blandat med torrfodret i en spruta också. Då är vattnet godare än vanligt och man vet att dem får i sig vätska. Ett annat tips jag fick av Marianne på Mälarens, för illrar med taskig mage är att ge kokad fisk (vit fisk).

stampepluttis
0

Okej, aa jag missar alltid vem det är som bajsar sådär men tror att det är min lilla gamling på 7 år som inte får i sig ordentligt. 

Och vet att i somras när hon va förskyld fick jag tvinga i henne vätska.
Efter att jag trodde hon hade dött, lyfte upp henne och rörde sig inte förs ja blötte handen och rörde hennes mun.

Hon kanske har samma problem igen, och sen testa lite fisk och hålla koll på henne. om det inte blir bättre får vi väl ta en tripp till vetrinären.  :)

HannaM
0

Är det rött i skulle jag vara väldigt uppmärksam så det inte är något blod.

SannaHalldin
0

Håller med ovanstående, hål utkik efter blod då kan det vara MYCKET AKUT för vetrinär.. om blodet är mörkare en nytt färskt blod är det mycket farligare en färskt.. så är det för hundar iallafall, bör väl vara för andra djur med. 
Tycker du ska ta en vet undersökning genast Glad

Nussen
0

Kan det inte vara så att illern ätit något som färgat bajset visserligen har du säkert redan tänkt på det Skrattande

stampepluttis
0

Det har gått över, va min gamling som inte fått i sig tillräckligt. Får tvångsmata henne och få henne dricka. blöta händerna och låta henne slicka.  :) tack för alla svar iaf!:)