Bygga om garderob
Hej, nu behöver jag lite råd från er erfarna illerägare :)
Tror ni att det som sovbur räcker med att bygga om en garderob med måtten hbd 180*45*60cm? Den kommer utrustas med åtminstonde 5 våningsplan och massor av hängmattor och annat mys.
Den ska rymma en haniller, i framtiden har jag tänkt att bygga om hela klädkammaren till illerrum, men det går inte för tillfället.
Han kommer ha fri tillgång till i princip hela lägenheten utom på nätterna.
Så, vad säger ni?
/Tess
ja, illrar e ju inga burdjur som sagt, men känner du att du måste ha honom instängd på nätterna i alla fall, så är mitt råd ju större desstå bättre ;) enligt jordbruksverket skall buren vara minst 5 kvm. Men samtidigt vet jag många som har sina illrar i bur över natten, som är mindre än så. Så ja…det nog upp till dig. Själv kan jag inte stänga in mina…de skulle bli yxtokiga, å jag skulle inte klara av det ;)

Egentligen har jag aldrig upplevt några större problem med illraran på nätterna. De anpassar ju sin rytm efter din vakentid, och alltså är de rätt lugna på natten. De går upp och går på lådan samt äter lite, men det är oftast allt. Aktiverar du dem istället på kvällen, och leker lite med dem innan natten så kommer de vara extra trötta på natten.
Mina illrar har tom anpassat sig efter min väckarklocka och väcker oss 5 min innan klockan ringer. Så även jag tycker det är dumt att stänga in dem på natten, de blir bara ännu mer galna då.
Har du bara ilelrsäkrat lägenheten så att den är säker på dagen så är den även säker på natten. :-)
Garderoben kan de säkert gilla att sova i ändå, bara de inte blir instängda. Mina illrar får spatt när de blir instängda och blir jättestressade… Garderober gillas av de flesta illrar då de är lite tryggare än en korg tex. Se bara till att det är lätt att göra rent därinne. Och tänk på att om de ska vara i garderoben på natten så måste du ju ha låda därinne, och då kommer det lukta instängt och bajs i hela garderoben.

Ska man göra om en garderob till nattbur så måste man tänka på att ha sönder dörren och sätta nätgaller där istället.
Personligen tror jag inte att de bryr sig så mycket. Mina sover på natten förrutom att de går upp och äter eller gör sina behov.
Dock är illern inget burdjur. Men av olika anledningar vet jag de som väljer att ha dem i bur över natten.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

"De anpassar ju sin rytm efter din vakentid"
Det är bara bluff och båg, här sover dom på dagarna, leker rövare frammåt 18-19, sen sover fram till 03.00 och leker rövare igen :P

#4: haha, vilka underbara vildar du har då. ;-)
Mina sover så snällt under natten och håller låda på dagen. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#4> Aj då… du kanske får väcka upp dem med "våld" på dagen för att aktivera dem efter din tid. Skulle de få välja själva skulle de väl bara vara uppe på natten… hehehe…

vi försöker aktivera dom mycket, även lyfter fram dom när dom sover för att busa. men dom vaknar bara lite senare på natten då. tror det är tess som lärt vincent att man har fri tillgång till lägenheten när vi sover, ingen som fyar när dom hittar sop-påsar.

intelligenta djur ni har…

Tack för alla svar!
Tanken med buren är ju att ha en plats där illern kan gå undan och känna sig trygg, men som man även kan stänga till när det skulle vara nödvändigt. Nätdörr ska jag självklart ha.
Detta blir ju min första iller, så jag har ju hittills inte upplevt en iller dygnet runt så att säga. Jag är så orolig över att han skulle försvinna i min stora lägenhet, kanske är dumt att tänka så? Jag kanske inte behöver ha någon bur över huvud taget? Utan bara mysiga krypin lite varstans i lägenheten?
Uppskattar verkligen alla era svar! :)
#9 ja, krypin skulle jag rekommendera, kanske är det lätt hänt att man börjar stänga in illern om buren finns där? När vi måste stänga för vårt bitmonster använder vi helt enkelt datarummet och stänger dörren.. :)
På natten stänger vi sovrummet så får de härja i lägenheten..

#9> Finns nog inga FÖR stora lägenheter… Vi bor i ett hus med massor av rum och illrarna har tillgång till kanske 80 kvadrat när vi inte är hemma, och när vi är hemma har de tillgång till hela huset på 150 kvadrat. De älskar att springa runt i hela huset. Tror inte du behöver oroa dig för att de ska försvinna så att säga. Bara du illersäkrar hela lägenheten så kan du vara lugn. Jo mer plats, destå mindre stressad blir illern.
Krypin på 100 ställen däremot uppskattas, och finns det inga såna så skaffar sig illern det själv. Sover i dina smutskläder, i skohyllan eller i en garderob man glömt stänga.
Sen är det som robin säger, perfekt att vänja in dem på ett favvorum där du har mat och vatten och där de känner sig trygga. Där kan du stänga in dem om du får främmande. mina illrar har själva valt toan som sitt rum, vilket är rätt smidigt iom att man enkelt kan duscha av hela golvet, när de skitat ner. Skaffa ett tungt toalock bara så är det lugn. Och se till att inte avloppet går att pilla upp (illrarna blir så skitiga annars).
ja mina är instängd i sin bur på nätterna och dom sover ändå bara då eftersom dom sover när jag sover. om dom är ute och busar och jag lägger mig på soffan och vilar så går dom in i buren som står öppen och lägger sig precis som att dom tänker: jävlar nu vilar mamma då måste vi oxå det =)