Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 828 ggr
sarae
1

Alternativ sammanförningsmetod

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har sedan någon gång i somras jobbat med vad som för mig är sammanförningen från helvetet. Jag har haft måååånga sammanförningar genom åren, sammanförningar som då känts hopplösa, sammanförningar där jag slitit mitt hår öve rhur jag ska få det att fungera, då just den sammanförningen varit "den värsta någonsin".

Alla de sammanförningarna kan ta och packa ihop sig och gå hem, i jämförelse med den jag hålle rpå med just nu.

Nox på 1,5 år blir svart i synen av att se årets valpar Mini & Cuz. Och då menar jag verkligen svart. Han ska döda dem, och fram tills nyligen var det också det han skulle ha lyckats med om de var tillsammans utan uppsikt. Finns inget som hejdar honom och eventuella försök till ihopsättning har slutat i blodbad (och tinitus för hela grannskapet)

Mini & Cuz som annars är dominanta av sig och jagar iväg vem som helst får fullständig panik bara av att se Nox, och skriker så att glas nästan krossas vid synen av honom. Dessa skrik hörs lååångt utanför hemmets väggar, vilket är ytterligare en orsak till att det är en dålig idé att låta dem vara ihop. Skriken triggar dessutom Nox till att bli än mer rabiat.

Nox gick från att gå bra med sina vänner och vara social och trevlig med mig, till att ge sig på alla, inklusive mig. Vilker resulterade i att han sedan en tid tillbaka får bo själv, Han har efter sin "isolation" från de andra illrarna blivit enormt mycket trevligare mot mig, och fungerar betydligt bättre med sina gamla vänner när han träffar dem. So far så good.

Mini & Cuz problemet kvarstår. Och eftersom jag inte är sugen på att ha mina illrar delade i 3 läger (har 2 sedan innan) då det påverkar alla negativt, har jag inte gett upp. Trodde mig ha provat allt - och körde just nu efter principen "det ger sig med tiden" - men förra veckan fick jag ett upslag - "klassisk motbetigning" - om man kan träna hundar att sluta uppvisa aggressivt beteende genom positiv förstärkning och godis… borde man kunna applicera samma princip på aggressiva/livrädda illrar.

Sagt och gjort. So far har vi haft 4 träningspass. Första passet vrålade sig Cuz igenom samtdigt som Nox höll på att demolera buren han satt i under passet av aggression.

Andra passet finns på film nedan.

3 dje passet visade en märkbar förändring i beteende hos båda två. första 2-3 minuterna var båda lugna och åt pasta ur samma tub. Sedan fräste och pep Cuz, varpå Nox blev aggressiv igen. Men de lugnade sig efter ett par minuter och vi avslutade passet med godis i samma tub.

4e passet - INgen so helst aggression från Nox, Cuz var lugn (lite spänd i min hand då och då), och han sträckte sig nyfiket fram mot nox och inväntade klick och godis.

Det jag gör är att jag helt enkelt förstärker (med "Klick") de få sekunderna ingen av dem påvisar rädsla/aggression - och belönar då båda med godis. Vilket gör att de dels lär sig att om man är lugn i situationen belönas man - men att deras belöning även beror på den andre individen. På sikt är tanken att de helt enkelt ska kunna associera varandra med något positivt och förhoppningsvis göra en framtida sammanförning enklare.

Än är det nog långt kvar tills jag vågar sätta ihop dem, och då måste jag vara lite eftertänksam i hur jag gör. Men som sagt - skam den som ger sig ;)

Gottfridsson
0

Ska bli intressant att följa hur det går. Lycka till i fortsättningen :-)

ettlitetalias
0

Är det en grizzlybjörn du har i famnen? Tungan ute

Men det där ska nog gå bra snart ska du se!

sarae
0

#2 Nix.. men en järv :P

Träningen fortsätter med aggrobarnen..

FerretCrow
0

Men det är ju superstora framsteg

sarae
0

och det här är vad som händer om man byter plats på odjuren…

Gnällspik i bur.. aggrobarn i min famn.

Notera det faktum att aggrobarnet bara gör ett minimalt utfall… sedan inget mer än fokus på belöning…. vad gnällbarnet gör hörs ju :P

FerretCrow
0

Cuz väser väl då det är mer lukt av nox i buren

sarae
0

Yup :P Tog ett tag innan han fattade att han inte var kvar ;) Tanken är att varva, så att han även blir lugn i buren. Sen får jag komma på nått vis att träna dem medans båda är i buren samtidigt med något galler imellan… på så vis kan jag muta dem bägge samt se om man kan distrahera dem såpass mycket att de slutar mucka med varandra, och fokuserar på mig istället och går bort till mig för godis… då känns det osm att hälften är vunnet ;) Sedan släppa ihop dem på större yta, med en öppen valphage imellan och se hur det fungerar.

FerretCrow
0

Åh fortsätt filma intressant att följa ;)