Illrar och tupp till salu..
Redigerat av ÅsaF, då vi inte lägger in annonser för farmade illrar här.
Mvh ÅsaF sajtvärd

såg med denna annons… ha sett den förr… antagligen kanske jaktiller men de stod ju även som sällskap….

toxi, jenkass iller kommer väl därifrån. och hon verkar ju helmysig :)

illern längst till vänster såg ut att vara en valp, snygga färger måste jag säga. undra hur mycket dom ska ha betalt för en iller..
visst, fina illrar, men jag tycker tyvärr inte om den sortens uppfödning då avelsillrarna alltid bor i små burar… inget liv för en liten iller!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag känner igen den annonsen, det måste ha vart inne förut ? :S

#5 det är från samma uppfödare
#5 liknande annons med samma bilder har legat uppe jättelänge på blocket.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har båda mina illrar från honom. Jätte trevliga illrar måste jag säga. men då ska dom tas som valpar.
En tjej jag kännde tog en lite äldre och de va ingen trevlig iller. Men de e juh förståligt när han bott i en liten liten bur i nästan ett år.
Så från honom hade jag bara tagit om de va små valpar.
man måste ju även fundera på om man vill stödja farmare så att deras avelsdjur får fortsätta bo i sina små burar livet ut.. tycker man det är okej att hålla iller i en liten bur utan någon direkt stimulans ser jag anledning att handla iller ifrån farmare, annars kanske man ska fundera en extra gång innan man stödjer en sådan uppfödning…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Han frågade jag om förra året ngn gång.. Eller ja.. Jag frågade om illrarnas färger =) Undra om de förds upp utomhus i burar eller nått?=/

SNÄLLA SNÄLLA, stöd inte farmarna. Vi blir inte av med dem så länge man köper därifrån. Det är djurplågeri att ha djur i sådana burar som avelsillrarna får sitta i hela livet. Kan vi inte bara komma överens om att inte köpa därifrån?

Åsa… mycket imponerad.

är det inte bättre att folk köper illrarna då om det är så synd om djuren? blandade känslor här! det är ju synd om dom och då ska dom väl få komma därifrån?! men ändå, om man köper så fortsätter väl aveln..
Om inte kunniga människor som kan hanskas med illrar köper dom så kommer folk som tycker dom är så söta att köpa dom iaf ju. och då blir det ju bara fler omplaceringar, då folk inser att dom inte kan hanskas med en valp.
man kan inte rädda all djur. och ju fler som köper från farm, desstå fler valpar kommer att födas. Finns det en marknad för det så kommer självklart farmarna att fortsätta. Så jag anser att man inte bör köpa iller därifrån. visst är det hemskt synd om dem som redan sitter där i burar. men köper man en, så blir det en ledig burplats som snart fylls upp av en ny iller. och så fortsätter det. Personligen skulle jag aldrig köpa iller från farm, då jag defnitivt inte stöder den verksamheten. Även om det kan finnas vissa "guldkorn" hälsomässigt, så kommer jag aldrig att stödja uppfödning eler hållning utav iller i bur

Skulle gissa tt då farmarna märker att ingen köper valparna kommer de lägga ner. Då kommer säkerligen de illrarna som finns kvar att ges bort. Om de inte ger någon avkastning komme rde inte bli kvar.

det är ju inte säkert att djuren ges bort när dom märker att ingen köper. dom skulle förmodligen göra samma sak som med kattungar som inte går att få såld. hemskt med sant :(
och det finns fortfarande blocketfjortisar därute som tror att en iller är superenkelt att ha.

Ville inte skriva avlivas då jag kände att det kunde få folk att springa dig och "rädda" dem. Bara för att det finns blocketfolk så betyder inte det att vi som kan illrar ska springa dit.
saken är ju den att visst är det synd om e illrar som sitter där, men det är ju bättre (?) med 3 illrar som sitter i bur än att 23 ska göra det för att verksamheten går så bra.
Okej om djuren skulle avlivas pga att inte verksamheten går runt längre, det är verkligen tragiskt, men är det bättre att det hela tiden föds nya valpar på detta sätt och att de kanske istället utökar sin verksamhet för att det går så bra (plötsligt vill alla ha deras illrar, kanske för att folk tycker synd om dom, men vad bryr sig väl farmaren om det så länge folk köper??) och då går ännu fler illrar samma öde till mötes att leva hela sina liv i minkburar….
Det är lite som att köpa insmugglade hundar. det är sjukt synd om hundarna men om ingen köpte hundarna skulle inte valparna uppleva dessa traumatiska och plågsamma saker under smugglingen för vem skulle smuggla om man inte tjänade något på det?? Köpa en hundvalp så och man mer eller mindre ber dom att utsätta fler valpar för det! Folk gör vad som helst för pengar!
Sajtvärd på Iller.ifokus

men nu när paris hilton's iller har varit i media så kommer garanterat intresset öka. och då spelar det ju ingen roll om ett par hundra personer ifrån iFokus inte vill köpa dom. andra köpare kommer alltid, och nu ännu flera.
undrar hur många illrar som kommer hamna som omplaceringar närmaste året 
Jag håller med dig Ilokay, har mycket blandade känslor men håller mycket med vad alla häör har sagt!

ÅsaF; jahapp det var ju super trevligt det..

Det är ingen nyhet att Paris Hilton har iller, det hörde jag för något år sedan redan.
Jag tror inte att det kommer öka försäljningen faktiskt. Det är ju inte så att hon gjort 17 reportage om iller. Hon har visat sig EN gång med iller. Visst det kan säkert räcka för vissa.
Men angående farmarillrar så är det ju så att .. OM efterfrågan inte finns - så kommer inte tillgången att finnas.
Om det nu skulle bli så att 2 års kullar måste avlivas eller skänkas bort för att inga köper så får det nog vara så. För att få en stor förändring så måste nog tyvärr några offras.
#2 jupp det stämmer=) Hämtade henne när hon var redan 6 mån. och hon har blivit världens mysigaste=) *stolt mamma*
Nu missade jag inlägget innan det togs bort… men jag fattar inte riktigt. Om ni inte gillar farmare så är de hur lätt som helst att fixa. Illrar som hålls och föds upp och som säljs till sällskap MÅSTE i alla lägen hållas på minst 5 kvm annars är det OLAGLIGT (i varje fall från och med september eller nåt?). Ett telefonsamtal är allt som krävs för att få ändring om det är nån farmare som bryter mot regeln… Vet en annan gubbe som åkte dit för just det här och fick bygga större eller göra sig av med illrarna…
nä precis, bilden på Paris såg jag för flera år sedan också! och själv har jag inte märkt någon förändring efter det faktiskt..
#22 jag förstår precis hur du menar,men faktum är att om inte alla själv tar enskilt ansvar för sina handlingar kommer inget här i världen att förändras. Vi ska väl föregå med gott exempel. Jag skulle kunna stjäla en olåst cykel vid stationen för gör inte jag det kommer förmodligen någon annan att göra det så varför inte? jo, för att jag har moralen som säger till mig att inte handla så. Precis som att jag inte medvetet slänger skräp i naturn trots att så många andra gör det- för hur skulle världen se ut om alla tänkte att "jag kan lika gärna för annars gör någon annan säkert så"…
Jag kan iaf säga att jag inte bidrar till fler stölder, mer nedskräpning eller fler farmarillrar (har gjort misstaget en gång)!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#27 det värsta är att det finns oändligt med undantag… så många kan fortsätta att bidriva sin verksamhet som innan…
annonsen handlade förresten om en farmare som sålde iller.
Sajtvärd på Iller.ifokus

paris + iller var på förstasidan på kvällstidningarna förra veckan. hon har säkert haft dom förr med. men nu är det ju risk att det blir samma mode som med alla hundar som är små nog at få plats i väskor.

åhh…tänk om hon kunde skaffa en hamster i stället…hmm…inte bra…en guldfi…inte bra heller :S En "Kåldocka"…en kåldocka skulle vara bra för henne…går att adoptera o så 

#24: Ledsen om du tog illa vid dig att jag redigerade ditt inlägg. Men det är med i bestämmelserna här inne. Jag vill inte uppmuntra att man köper från farmare, därför får dessa annonser inte vidarebefodras här inne. Dessa tas omedelbart bort av mig.
Om man sedan är ägare av en farmar iller så blir man självklart lika trevligt bemött här inne. Men vi vidarebefodrar inte annonserna.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#27 jag har redan anmält farmaren i fråga för ca 1,5 år sen. Han fick tillsägelse att minska sitt djurbestånd och bygga om burarna. Men såvitt jag har hört verkar inte så mycket ha ändrats. Då får faktikst ha 5 illrar på 5 kvm. Å sen som jossan säger, så får farmarna dispans för det mesta.
Paris Hilton visade upp sig med iller första gången för minst 3 år sen har jag ett minne av.
Iller är ju inget burdjur, hörde från en kompis som köpte sin iller hos honom att han hade många illrar på en liten yta. Såpass liten yta att hon verkligen reagerade. Men Sara, du sa att du anmält honom, hände ingenting då? För det var inte längesedan hon köpte sin iller där. Visst hennes iller är hur trevlig som helst med jag tycker inte farmare borde få dispans, det är ju trotts allt precis samma sorts djur ni har hemma som får sitta i dem burarna. Detta är min åsikt, sedan vet jag inte riktigt vad ni tycker. Men om nu jordbruksverket skall vara så himla bestämmda och sätta upp regler, vilket är jätte bra varför gör dem inte något åt saken när han faktiskt föder upp dem på en "olagligt" liten yta?

Jag skulle aldrig köpa en valp från en uppfödare som har dom i små burar…tycker synd om dom
#34 jo, han fick tillägelse att minska sitt iller bestånd samt bygga om och ordna störe utrymme för dem. men jag vet inte om detta blev gjort eller ej. En dator krasch gjorde att jag förlorade kontakt uppgifterna till min kontakt som fick ditt inspektören, så jag har ej haft möjlighet tat följa upp ärendet.
Jag har juh varit hos honom vid ett antal tillfällen.
Han sa på telefonen att han byggt upp burarna och gjort om för flera tusen. men de va innan han visste att jag varit där innan.
Men när jag kom dit såg de lika dant ut som 2 år tidigare.
Inte något gjort alltså :(

Det är tragiskt att det är så. De som förlorar är illrarna. Och att de ska behöva bo på små ytor i mini burar bara för att de föds uppsom jakt eller päls gör det så otroligt tragiskt tycker jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars