Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1179 ggr
JosefinaH
0

Vandrande chip och varigt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Mogge varit hemma här i 3dagar och  nu har ett nästan helt läkt sår börjat krångla igen. Vet inte hur jag ska göra med allt så jag behöver tips!

För ungefär en vecka sen så hade hans chip vandrat och det hade svullnat upp och till slut spruckit upp och varit väldigt varigt, det hade börja läkt jättebra och allt kändes väldigt bra.

Nu idag så såg vi att det hade svullnat massvis under natten och nu så har det bildats en varbubbla som bara blir större och större. Vill inte ta sönder den eftersom det är så lätt att få in smuts då.

Någon som varit med om detta tidigare? Tips?

Jag har ju inte haft iller tidigare så jag är ganska så osäker på allt fortfarande.

JosefinaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på varbubblan som vuxit fram under dagen.

[four_ferrets]
1

tycker du ska åka till veterinärn med honom Obestämd

UlrikaD
0

Vad är det för chip som har vandrat, suprelorin eller id-chip?

Är chippet kvar i illern eller har det plockats ut?

Om chippet var kvar hade jag nog tagit vägen om veterinären, plockat ut chippet, tömt varbölden och gjort om alltihopa från början.

Om det är ett suprelorin-chip så är det ju viktigt att det sitter på plats för att ha någon effekt.

Ceciliaolucifer
0

Hmm.. bra att du la upp bilder!

Vi vet ju inte om det är chippet som har vandrat, men det är en möjlighet då vi inte längre var säkra på att vi kände chippet.

Har det sedan han kom hem helt läkt ut? och sen blivit svullet och varat?

Hur mår han annars? pigg? glad?

Kram kram! Skrattande

JosefinaH
0

Har inte märkt någon större skillnad på humöret. Men han har sovit väldigt mycke idag. Men humöret är det inte något fel på.

Det var ju inte alls svullet och såret såg man inte något av när han kom hem hit. Det svullnade upp under natten nu.

Usch jag får sån panik av det här. Finns det en bra veterinär i Uppsala, har ju varken körkort eller bil.

Zmellda
0

Aha den har flyttat sig dit upp istället? Förut var ju såret under örat. Kläm den där säger jag även nu efter att ha sett den, den spricker ändå snart. Kläm tills det bara kommer blod, och desinficera. Sist kom det nytt var i ca tre dagar sen la det sig. Sist gjorde knölen i alla fall inte ont och allt jag gjorde var att tvätta å klämma lite morgon och kväll.

[four_ferrets]
0

#5 Finns många bra veterinärer i uppsala, men det beror på vart nånstans du bor.

Zmellda
0

Tycker vi avvaktar och ser om den går ner med tvättning och desinficering. Det är nog även vad en veterinär skulle säga nu också. Den här gången kan du ju när det har lagt sig hellre pilla sönder sårskorpa och fortsätta tvätta fler gånger än jag gjorde sist när den lade sig.

Om du märker att han mår dåligt eller om det blir infekterat så får vi lösa det då, antingen med vet i uppsala eller så får vi åka iväg :)

Zmellda
0

Du kan ju alltid ringa och rådfråga en vet imorgon men de säger nog som sagt att vi ska avvakta.

JosefinaH
0

Okej, hur är det med helosansalva? För att få ett litet lager skydd och återfukta? Det är ju bakteriedödande.

HannaM
0

#10 Det brukar inte vara bra att lägga lock på variga sår. Det bästa är att tvätta, tvätta och tvätta. Vanlig tvål och vatten duger oftast bra men om du vill kan du torka av med alsolsprit också.

JosefinaH
0

Igår kväll så hade bubblan växt till 5x större, då såg man att han tyckte det gjorde ont och spände. Min mamma har jobbat på labb så vi hade sterila tjockare nålar så vi tömde ut varet och tvätta det.

Nu är det en stor skorpa av blod som vi ska försöka lösa upp med lite vatten och se till att det är rent och fint.

Svullnaden har gått ner nästan helt och han äter bra och är glad och pigg. Så vi avaktar och ser  och det blir ännu bättre till imorgon. Annars tar vi kontakt med vet och ser om han behöver antibioktika eller annan hjälp.

Tack så mycket för att ni svarar Glad

JosefinaH
0

Ser ut som det sitter det något som är ca 1 cm långt och 1-2mm brett precis vid örat.

Vet ju inte hur chipet ser ut men kan det vara det som har hamat där?

Gottfridsson
0

#13 Det kan nog vara ett chip. Jag hade valt att låta veterinären plocka bort det och sätta in ett nytt. Skulle inte vilja ha ett vandrande chip så nära öron och ögon.

Ceciliaolucifer
0

#13 Det låter helt klart som chippet! Syns det så pass ytligt att du kan ta bort det med pincett?

Blueshift
0

Jag kan inte se i tråden om det framgår vad det är för typ av "chip", men om det är frågan om ett suprelorin-implantat tycker jag du ska be veterinären skriva en biverkningsrapport, om h*n inte redan har gjort det. Det är viktigt att biverkningar blir rapporterade.

Ceciliaolucifer
0

#16 yes, suprelorin implantat.

JosefinaH
0

Idag så var vi till veterinären och suprelorin implantatet satt bra, så det känns skönt.

Men det gör det ju inte bättre med bölden som bildats. Det blev mindre operation och nu sitter små slangar till drenering av bölden. Dom tas ur nästa tisdag. Han har även fått antibiotika för tio dagar.

Nu är han tvungen att ha krage, vilket han verkligen inte tycker om. Han har varit hel nöjd ändå för han har fått ligga i knät hela dagen. Men jag har två funderingar.

Han vill verkligen inte gå på lådan, vad ska jag göra, har ju inte varit ett problem tidigare?

Han nafsa mig två gånger ganska så hårt vilket han absolut inte gjort tidigare och han börja tok krafsa på min fot. Är detta för han vill ha mer uppmärksamhet när jag släppte ner honom eller att han tycker att det är obehagligt?

UlrikaD
0

Tror att han protesterar helt enkelt. Det kan ju ha blivit för mycket för honom med flytt, veterinärbesök, någonting som kliar och så tratt ovanpå det. Då måste han ju ta ut sin frustration någonstans och det blir ju ni och toalådan som blir lidande då.

skrollan
0

Tror som ulrika, det är nog hans sett att säga vad han tycker om veterinärbesöket =)

Zmellda
0

Tratt? Stackars skrutten :(  Han har ju protesterat med att inte gå på låda hos mig också när vi höll på å flytta rum och han fick va själv i köket i två dagar. Då löste det sig fort med massor av beröm och vetegroddsolja när han gick i lådan :) Det där löser sig nog när han stressar av lite och slipper tratten :)