Jä-la ovetare
Jag va i zo-affären idag och fick syn på ett stort mineral-block för gnagare, och vet ni vad det va för djur med på bilden bland alla gnagare???!!!
Ja ni kan ju gissa! Va faaaan det e ju inte konstigt att alla tror att det e en gnagare man e ute å går med. Grrrr
suck…ja, den aokusnkap kan verkligen driva en från vettet….det e samma sak med de iller foder som har en bild på en iller och en majskolv på bilden. Som sagt, inte konstigt att folk tror att de är gnagare
Att vanligt folk har dåliga kunskaper om iller är inte så konstigt men att företag och djurbutiker har det är faktiskt helt åt helvete!
Sara
Iller så klart, vad annars!!!??? Vet inte hur många sådana företag jag har varit i kontakt med och stavat ut att I L L E R I N T E Ä R E N G N A G A R E!!!!!! Det är ett rovdjur, släkt med bl.a grävlingen, skunken och Minken, men meddelanden tycks gå in i ena örat och ut genom det andra. Blir själv lite smått förbannad på sådana irriterade uppgifter som inte är sanna.

Kaniner är ett ännu vanliga husjdur än iller. Att folk tror att de är gnagare är ännu konstigare tycker jag. Speciellt eftersom de hållits som husdjur nästan 3 gånger så länge.
OOOPS.. Trodde oxå kanin var en gnagare.
Men jag har aldrig varit intresserad av kaniner så jag har aldig läst nått om dem.
Sara
#4 Ja visst e det konstigt. Men jag tycker att det är med förlåtligt än att anse att iller är en gnagare. En iller som ges gnagarblandning dör utav det. Det gör inte en kanin, då de inte är rovdjur. Att tror att illern är en gnagare kan ha hemska konskvensergällande deras skötsel etc.

Vad är en kanin då? Nu blir ja förvirrad…:S

Inte gnagare!

#4 "Ja visst e det konstigt. Men jag tycker att det är med förlåtligt än att anse att iller är en gnagare. En iller som ges gnagarblandning dör utav det. Det gör inte en kanin, då de inte är rovdjur. Att tror att illern är en gnagare kan ha hemska konskvensergällande deras skötsel etc."
Kaniner dör dagligen på grund av felaktig kost. Många tror att kaninens medellivslängd är 5-7 år vilket är fruktansvärt fel. Ofta dör de på grund av felaktigt foder. De ska inte äta gnagarblandingar utan pelleterat foder utan godis och gröna böner.

En länk för dem som inte vet, så kan ni lära er =)
Men om en kanin inte är en gnagare och inte ett rovdjur, vad är det? *nyfiken och kunskapstörstande*
Sara

Däggdjur som är närmare släkt med hovdjuren är gnagarna, alltså ett hardjur.

Så, det är precis lika illa att folk i allmänhet inte vet detta om den vanliga husdjurskaninen som är så vanlig, som att folk som aldrig haft iller (som knappast är fullt så vanlig) att tro att de är gnagare.
Hmm där ser man, man lär sig något nytt varje dag. Hade inte en aning om att kaninen inte var en gnagare. Däremot att dom ofta dör av felaktig kost det visste jag samma sak e det väl tyvärr med många av våra smådjur och fåglar eller ja kanske alla djur egentligen. Billiga dåliga foder finns tyvärr i stor utsträckning och är man okunnig och det är vad djuraffären rekommenderar tror man ju att det är bra tyvärr..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Men jag kan ju på ett sätt förstå att många tror att kaninen faller in under gnagarekategorin eftersom dom ändå gnager och har den typen av tänder..kaninen är ju betydligt mer lik en gnagare än vad en iller är..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#14 Ändå är den bättre kosten så mycket billigare när det gäller kanin, men folk vet inte om hur de ska utfodra dem. En 20kg säck med riktigt pellets-foder från Granngården är avsevärt mycket billigare än de små påsarna gnagarblanding som många köper i butiken. Problemet är "bara" okunskapen.

Kaniner har fyra tänder i den främre tandraden som de använder för att mota in och mala ner föda med, precis som hästar.
Så egentligen är det inte så konstigt att folk inte vet att illern är ett rovdjur..
Sara

Men Frida S hur länge ska kaninen leva då? Min är hmmm sju år nu…

Kaniner kan lätt bli upp emot 10-12 år om de sköts på rätt sätt och får ett bra foder. Självklart är det så att kaniner dör i förtid också, av orsaker vi inte kan påverka. Men faktum är att de lätt kan leva mycket längre än 5-7 år. Fodret är den vanligaste orsaken till att de dör i fötid. Fetma och generell övervikt är de vanligaste orsaken. Likaså mineral- och vitaminbrist. Vissa dör av för hård inavel, speciellt dvärgraserna som har påverkade hjärtan och inre organ.
Kaniner äter allt som oftast för fett foder. Vissa matar med knäckebröd och solrostjärnor mer än som godis ibland. Lika väl som att illrar inte ska äta falukorv och annat onyttigt ska inte kaniner äta knäckebröd mer än som godis då det innehåller för mycket fett och för korta fibrer. Ett bra pellets för kaniner (inte för får eller häst) samt fri tillgång till hö och vatten är egentligen det enda de behöver för att hålla sig friska, samt kanske lite färska grönsaker och kvistar från naturen.
Oj, det blev mycket skrivande nu =) Vill ni kolla vidare på lite av mina egna kaniner är ni välkommen in på min hemsida: http://olympics.djursidan.com