Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 6114 ggr
duholm
1

Lämna illern ensam

Hade precis beök av en tjej som knappt sett illrar innan! Hon var supertrevlig och hade massor av bra frågor! Men vi kom in på hur länge man kan lämna en iller ensam. Hon hade pratat med en annan uppfödare som sagt att illern kunde vara ensam max 4 timmar. 4 TIMMAR? Alltså, hur ska man kunna jobba då? Är det jag som är lite konstig som lämnat mina ensam ett helt dygn? Jag anser att har de tillräckligt med mat och vatten är det ju inga problem?

Vad anser ni andr? Hur länge lämnar ni era?

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

LinaIsabell
0

Jag har lämnat min 7-8 timmar då jag varit i skolan. Har lämnat henne eftermiddag + natt också en gång, men då cyklade jag hem och kollade till henne på kvällen och gav lite mat ifall hon skulle svälta ihjäl eller så under natten av någon konstig anledning.

Eftersom de är solitära djur och dessutom riktigt duktiga på att roa sig själv (samt på att sova länge) så bryr de sig inte så mycket.

eeeeeee
0

jag tycker som du. jag har lämnat mina vid något tillfälle i ett dygn. visst det känns kanske inte schysst. men vad ska man göra när man jobbar osv. nu har ju vi tre, så de kan leka med varandra. men oftast är våra aldrig själva mer än 4-5 timmar. men sen är jag nu förtillfället hemma nästan hela tiden då jag är arbetslös. men så länge man ser till att de har mat, vatten och lådan är ren innan man åker så tycker inte jag att det är några problem.

PernillaM
0

Våran krabat är ensam hemma på dagarna när vi jobbar, när vi åkt bort till landet har han följt med medans katterna är "home alone"

Men man märker rätt stor skillnad på Ozzy, när vi inte vart hemma är hans skogstokig och driver oss till vansinne - givetvis eftersom han vill ha all vår uppmärksamhet då han vart ensam

Helgerna = lugn, go och trevlig iller :)

Aviendha
0

Jag kan ju tycka att det är skillnad på att lämna en enda iller ensam eller lämna en grupp illrar ensamma tillsammans. Men jo, det har hänt att jag har vart tvungen att lämna dem ensamma upp till ett dygn. Lyckas man bara försäkra sig om att vatten och mat ej kan ta slut eller vältas ut och att det är illersäkert så är det ju ingen större fara, men det bör väl inte vara en vana heller att lämna dem upp till ett dygn.

eeeeeee
0

jag brukar när jag vet att vi ska vara borta över 8 timmar til max ett dygn om vi inte har ngn som kan kolla till dem, fylla 3 st matskålar och 3 st vatten skålar bara för att vara säker då ena tösen gillar att bada i vatten. men håller med dig om att det är skilland att lämna en och fler. de är tre nu, men kommer ihåg då man bara hade en. men som jag skrev ovan så går de bland inte att undvika att de är själva en längre tid.

Banankaka320
0

4h gäller ju en hund xD

Men jag har varit tvungen att lämnat min Iller hemma en helg (Men med mat/vatten vakt, eftersom alla hemma är rädda för henne.)

Illern vänjer ju sig när man är hemma om man har samma jobbtider, då vet ju den när dem ska vakna och leka/busa/vara ond :D

JossanH
0

Jag är nästan jämt borta 8 timmar per dag och då är dom ensamma hemma. No problem. Framåt 22-23 tiden vill dom dock ha sin beskörda del av stimulans i form av en promenad. Men innan jag nu började jobba var jag hemma i 11 månader. livet är inte en rak linje så ibland är dom ensamma mer, ibland mindre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
1

Jag är ju i och för sig hemma dygnet runt och ingen att jämföra med. Men jag kan tycka det är helt ok att lämna illern om du jobba. Men helst ser jag ju då att illern har en kompis att leka med.

Men många jobbar ju först, och sen har de aktiviteter på kvällstid, och sen vill de skaffa en iller. Det tycker jag inte är ok, det blir för mycket ensamtid. Men har man i det läget två illar (kanske inte två valpar då) som håller varandra sällskap så kan ju även det vara ok.

Jag skulle personligen inte skaffa ett aktivt djur om jag var borta såpass mycket, utan satsat på något kvällsaktvt burdjur istället.

Men ett jobb har ju de flesta, så bara man inte tycker det är ok att stänga in illern i bur medans man är på jobbet utan ser till att illern har någonting att göra bör det ju inte vara några problem.

Saga85
0

Jag är iof en sån som spenderar större delen av dygnet tillsammans med min ensamiller (jobb? vad är det?), men visst skulle jag nog kunna med att lämna henne ensam mer än de fåtal timmar jag gör det. I enstaka fall skulle jag kunna tänka mig att tillsyn en gång/dygn skulle vara ok, men det är ju i enstaka fall - inget som ska ske på rutin.

Här beror det ju på om man pratar om hur länge iller kan vara själv per dygn eller under särskilda omständigheter.

sandraxea
0

första gången vi skaffade iller . (detta är 12 år sedan ca)
Sa personen som omplacerade dem till oss att det gick bra i flera dagar, förutsatt att det fanns tillgång till mat och vatten.

(nu lämnar man väl INGET djur ensamt /ensamma så länge… men det var infon)

Aviendha
0

#10 Rent teoretiskt så funkar ju det för vilket djur som hellst. De dör inte av att man inte leker med dem eller tittar till dem på ett tag (även om tillsynen kan vara det som räddar djuret om något skulle vara knas).

I dagsläget är ju inte det okej om man ser till lagstiftningen. En gång per dygn gäller (om man inte har hund och katt, de ska ha tillsyn minst två gånger om dagen)

sandraxea
0

Ja nejsom sagt, har svårt att förstå hur man skulle vilja lämna sitt djur så länge. Det är ju som ens barn! Men det är lustigt hur saker ändras över åren. Även om vi Då heller lämnade dem ensamna mer än 3-4 tim dag pga skola / jobb.

Aviendha
0

Jag vill tro att det har med en ökad kunskap och värdering av djur generellt sett som gjort denna förändring. Det var ju inte ovanligt att djur sågs som "maskiner" inkapabla till att känna känslor och/eller smärta för några hundra år sedan och bara några årtionden tillbaka sett så hade vi inte heller samma syn på djur, djurhållning, djurhälsa och djurvälfärd som vi har idag. Samhällen och kulturer utvecklas och med det förändras även människors värderingar, synsätt och åsikter. Med den bakgrunden tycker jag inte själv att det är så konstigt :)

LinaIsabell
0

#13 Och så har vi de samhällen som går bakåt i utvecklingen, t.ex. Amerika. De började som indianer som levde med naturen, inte av den, och nu är det som det är… ;P

emeliefloren
0

Då hoppar jag in med en fråga då :P

Eftersom jag ortfarande gå i skolan och har typ 10 veckors sommarlov, är inte det den ultimata tiden att skaffa valp då?

jag köpte min chihuahua valp på sommarlovet och var med henne hela lovet, det var länge nog för att hon skulle bli rumsren och vänja sig vid familjen, komma på inkallning etc.. hur snabba är illrar på o lära sig sånt?

jag behöver antagligen lämna min hemma 5-6 timmar/dag när jag är i skolan, är det ok? min kompis funderar också på iller, dem kanske kan göra varann sällskap? Går ni med era regelbundet, kan man raste den varje gång man går med hundarna elle går dem inte lika långt?

super tacksam för svar!!

Hayley
0

#15 om allt klaffat när du har sommarlov med valp/omplacering (beroende på vad du vill ha) så är ju det det mest optimala, jag rekomenderade alltid mina valpköpare till att ta 2 veckor semester när dom hämtade valpen. allt lämna ett djur ensamt det första man gör anser inte jag vara bra direkt =/

jag köpte min chihuahua valp på sommarlovet och var med henne hela lovet, det var länge nog för att hon skulle bli rumsren och vänja sig vid familjen, komma på inkallning etc.. hur snabba är illrar på o lära sig sånt?

Illrar vänjer sig ganska snabbt vid familj (enligt mig iaf) men rumsrenheten tar lite längre tid, finns tonnvis med trådar om illrar som tar längre tid på sig med just den biten så sätt inte hoppet på att lära den lådan på två veckor..har själv haft några illrar som in i det sista tvärvägrade lådorna här hemma -.- illrar är de mest envisaste djurslaget jag träffat på! ;)

jag behöver antagligen lämna min hemma 5-6 timmar/dag när jag är i skolan, är det ok? min kompis funderar också på iller, dem kanske kan göra varann sällskap? Går ni med era regelbundet, kan man raste den varje gång man går med hundarna elle går dem inte lika långt?

När jag jobbade så kunde mina pälsar ibland få vara ensamma 12 timmar (beroende på hur långa mina pass var) men då hade jag iofs 4 illrar tillsammans.. Jag går inte med mina, men det har mer med min lather att göra, vet många som är ute på promenader med sina illrar.

Där sa du något faktiskt, när våran kommer kanske jag ska börja ta med mig en pälsboll ut samtidigt som jag rastar min gris (hunden), har inte tänkt i de banorna innan ;) tvivlar dock på att pälsarna kommer gå så många steg innan dom vill upp i famnen igen, men en del illrar har inget emot promenader =)

emeliefloren
0

Tack för det långa svaret!!!! :D

ja precis, om man vänjer valpen vid tidig ålder att bli rastad som en hund, regelbundet (+låda inne) Så kan ju det bli till en vana och kanske inte helt dumt :D Då kan man stimulera alla djuren samtidigt! För vad jag förstår det kan man busa med illrar som en hund/katt..? och ev träna den på att gå lös :)

man kan ju gå individuella promenader också med bara illern etc.. Men det är ju bra om dem får röra på sig ordentlig, varje dag, som i det vilda :D

LiselottLindell
0

Dom senaste 15 åren har mina illrar varit väldigt bortskämda. Först bodde jag granne men en kompis som även hon hade illrar så vi såg efter varandras illrar eftersom vi jobbade olika tider. Numera jobbar jag natt och min man dag vilket gör att dom sällan är ensamma många timmar i taget, sen mer än ett år tillbaka är jag dock sjukskriven o hemma hela dygnet.
Vi har även turen att ha två kompisar som gärna passar illrarna, den ena har gärna dom hemma hos sig medan den andra kompisen kommer hit med sin iller o bor här.

Jag tycker inte om att lämna illrarna för många timmar då det kan hända olyckor med att dom fastnar med klorna, ramlar ner osv.
Har jag haft sjuka(tex insulinom o hjärtfel) illrar så har jag varit nojig med det.

emeliefloren
0

min granne (och bästa vän) funderar också på iler, så vi kanske köper valp samtidigt (lovet) och hjälps åt lite.. jag har en familj som hjälper mig också, och många vänner som älskar djur så det blir nog inga problem :D

becka89
0

Ibörjan var jag arbetslös och nästan hemma hela tiden så då vart dom lite bortskämda men kunde bli någon gång om året som dom har blivit ensama ett dygn då vi tex har åkt på kryssning eller liknaden, och det har inte varit några problem då dom har varann men man märker snabbt skillnad på Frost när vi kommer hem då han har hur mycket energi som helst och är helt galen så brukar bli en lång promenad ute med honom så han får lugna ner sig.. nu är jag borta ca 4timmar 3dagar i veckan då jag pluggar och under den tiden är dom inte vakna här hemma då det är tidigt på morgonen, våra brukar vakna till vid 12 tiden och vara igång till 4 sen lägger dom sig och sover sen är det igång igen ett par timmar på kvällen och natten.

emoflickan
0

Just nu pluggar jag så det är ju väldigt olika hur mina dagar ser ut, jag får alltid lite dåligt samvete om jag är borta heldagar, dvs 8-16 men jag tror att Willa sover den mesta tiden. På kvällarna blir det i princip alltid promenader, oftast en timme långa och vi är ofta över hos Jossan så hon får busa med hennes grabbar. Det kommer nog bli lite värre nästa år iochmed att jag tar examen i januari och förhoppningsvis får ett jobb :) Men det löser sig nog när den tiden kommer!

emeliefloren
0

:D ja, det löser sig säkert på ett eller annat ätt :D

när du är ute på promenad med din, hur är det då? går den nabbt som en hund på riktig promenad, eller är ni bara utomhus med sele på?

video? :D

emoflickan
0

Hon går precis som en hund! riktiga powerwalks :) Kan försöka filma med mobilen men vi är oftast ute när det har mörknat :)

emeliefloren
0

jaaa tack! :D  hoppas att jag kanske kan ta med mig ut på promenad med hundarna :D dem går ju lösa, och så, så jag kan fokusera på illlern :D

Ceciliaolucifer
0

Vi är borta 8tim per dag i regel förutom när jag har självstudier eller sambon jobbar hemma. Men vi spenderar nästan all vår lediga tid till våra illrar. Vi ser till att hålla dom väl aktiverade genom att leka, busa och gå ordentliga promenader. Vi klickertränar och har alltid 1-2 illrar i knäet i soffan.

Så jag tycker nog att tiden man faktiskt spenderar tillsammans och vad man gör har mer betydelse än hur många timmar man är hemma och inte pysslar med dom.

Men det gäller ju att hitta något som passar en själv och sina illrar. Fördelen med att ha flera illrar är ju att dom har varandra. Men det betyder ju inte att man kan lämna dom vind för våg.

Har nog lämnat dom 1 dygn som mest utan tillsyn vid ett tillfälle. Men det är något jag gör vi absolut nödfall. Har jag sjuka illrar (typ en iller med insulinom, lymfom eller astma) så skulle jag aldrig vara borta längre än 8 tim.

JossanH
0

Ibland har jag varit hemma när jag skaffat valp ibland har jag jobbat ett par veckor innan semester. Det har funkat bra vilket som men ofta är man ju extremt sugen på att få komma hem till valpen när man jobbar ;)

Promenader är verkligen bästa sättet för stimulans! Jag önskar förstås att jag hade en ordentlig utegård till illrarna men jag tror inte att en sådan helt kan ersätta promenaderna.
Olika dagar att de olika pigga. Ibland blir det en trög promenad runt de närmasta husen på bara 15-20 min, ibland kanske bara på 10, och ibland blir det timmespromenader då illrarna är precis som små hundar och springer så bra att man får upp pulsen själv. Då det stannar folk och är nyfikna har inte illrarna tid att stå kvar utan vill bara springa vidare :P

Sajtvärd på Iller.ifokus