Ryckte Monty, bilder! *lol*
Ryckte Monty nyss, å gud vad mycket päls de har på kroppen! Han blev så smal å liten! Å för första gången kom han in i motorvägen! Dessutom har han blivit mindre efter kastreringen plus att de tappar vikt mot sommaren så nu e han mindre än Boston :P
Visar lite bilder, först hur han såg ut innan. Boston till vänster å Monty till höger :P
Tänk att den pälshögen har man i sin soffa om man inte tar bort pälsen :P De tycker det är riktigt skönt med :)
Jisses, det ju päls till en iller till! 
Sara
jepp :d jag kan göra en mössa av det :P

Hehe, jag fick en halv kasse av mina :)

Här kommer en dum fråga :P
Men ska man rycka pälsen på dem? För det har inte jag gjort på skorpan.. Om ja gjorde det så skulle hon förmodligen se ut som en nakeniller…
Hade ingen aning om att man skúlle göra de :P

Man kan göra det under fällnigsperioden då den nya pälsen vuxit ut en del. Innan det lossnar inte pälsen. Men då den nya kommit upp en bit lossnar den gamla och om man rycker dem slipper de få i sig mycket päls och du sparar en heldel jobb i pälssanering efter fällningsperioden. Med sex illrar skulle jag se ut som en iller själv om jag inte ryckte dem.

Mina illrar skulle nog låsa in mig någonstans om jag började rycka pälsen av dem. Här får de fälla i sin egen takt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Heheh!! Okej! :)
trodde jag missat något livsviktigt! :P
Men då dör hon alltså inte av att inte bli ryckt! :)

Säger som Åsa, det hade nog inte tolererats. Här verkar de trivas med att fälla över hela matte under en längre period istället.

Har alla era illrar börjar fälla? Måste bara fråga för här fäller vi inte ett hårstrå :S

åhh…tackar :o) Finns en strimma av hopp. trodde jag fått en angora men…han är väl lite sen som vanligt ;o)

Mamma mia, ha nog aldrig ryckt pälsen av mina illrar… Tyckte han de var skönt? Hade du inte sagt de hade jag nog undrat om illern va sjuk då han hade så lite hår… ;0)

Tyckte det lät plågsamt att så pass systematiskt rycka bort hela pälsen. Måste ju göra skitont att få den bortryckt, även om det mesta sitter rätt löst i fällningstider. Protesterar han inte? Hur beter sig Monty när du noppar? :)
Nä, jag låter mina tappa det i den fart de själva vill. I enstaka fall har jag borstat dem eller tagit bort enstaka lösa tussar, men inte hela vinterpälsen. *ryyys* Kanske sitter Montys päls ovanligt löst, men då borde han väl tappat en hel del av det själv,eller? *undrar*
Hur är det med er andra, har ni haft seriösa problem med att de fått i sig massa hår i halsen? Under de 7 år och 3 illrar jag haft så har de aldrig haft såna problem, inget alls ens i fällningstider. Så jag bara undrar… :-)
# 21 Har inte heller haft en iller på mina 10 år som ägare som mig veterligen har haft problem med päls i halsen/magen.
Sara
jag rycker ju inte hårt, utan pälsen följer med lätt, han har fällt ett tag så att pälsen under ska hinna växa ut en bit. Han kommer ju inte frysa iaf eftersom han är inomhus. De brukar slappna av i , tycker det är rätt skönt, så länga man inte råkar få tag i nått hår som sitter fast. Det är ju så gott som bara underull man tar bort å den lossnar hur lätt som helt, sitter knappt fast. Är ju inte som att rycka en hund :)

#23> Happ, funkar hans päls så. hehe… Vad underligt, mina illrars pälsar är mycket mer uppblandad med den vanliga underpälsen så om man mot förmodan skulle rycka så skulle jag garanterat få med fastsittande päls. Intressant att hans päls verkar vara mer hundlik… :)
han har bott utomhus i några år så han bestod av massa underull :P men kommer ju ny ull å nya täckhår under, tror att om man väntar för länge så hinner de nya täckhåren växa ut för långt å då kan man råka dra i dem med. Nu syns inte den nya pälsen för den är under den gamla :)

Jag har aldrig haft problem med att mina fått i sig päls inte ens under fällningstid. Har visserligen inte haft så stora problem med massfällningar heller. De liksom tappar av sitt i sina hängmattor och dessa tvättas ofta och torktumlas så blir det bra.
Men märker man någon iller som tvättar sig mycket under fällning kan man med fördel blanda i foder som hjälper till att förhindra hårbollar. Det brukar jag göra ;-)
Bara för säkerhets skull liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har en iller som höll på att dö av en hårboll under förra perioden fällning av vinterpälsen. Efter det kommer jag rycka dem. Och som Velsan sa, det är inte hårt. Innan den nya pälsen vuxit ut tillräckligt fäller de en hel del. Då tycker jag att de hostar och har sig en hel del, trots parafinolja och hårbollslaxativ.
#9, du menar en kentaur? ;)

Häftigt att se hur mycket det igentligen é som ska bort av pälsen, inte konstigt att mattan mestadels består av illerpäls här hemma! Bra bilder helt klart!
Fast här hemma får dom tappa pälsen själva!
jag rycker inte för risken at de ska kvävas av pälsen, utan för att slippa all pälsen :P å de tycker det rä skönt under tiden å efteråt så varför inte :P Skulle de antyda att det gör ont skulle jag ju inte göra det

Jag har aldrig ryckt päsen på mina illrar,kanske för att jag är för blödig. Däremot brukar jag blöta händerna och dra igenom pälsen på dom. Då följer alla lösa hårstrån med medan resten får sitta kvar =)

haha, härliga bilder =P… Bab´s börjar ju aldrig fälla =P