Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 195 ggr
TessanK
0

Skaffa en till iller?

Hej!

Sedan snart ett år tillbaka har jag haft min iller Pucco. Både jag och han trivs ihop. Men jag är rädd att han känner sig ensam, när jag är i skolan. När jag är i skolan är han i sin bur och när jag kommer hem går jag ut med honom och sedan får han vara i rummet eller köket osv.

När jag går och lägger mig sätter jag in honom i buren igen. Där han sover. Men ibland vill han inte det utan försöker komma ut. Kan det vara av att han är rastlös fast han har varit ute hela dagen eller av ensamhet? Jag skulle vilja skaffa en kompis åt honom, men det blir ju ännu mera arbete. Vad tycker ni?

Pucco har inte träffat andra illrar innan heller så jag tror inte han saknar dem. Men han kanske skulle trivas bättre om det fanns någon att leka med dygnet runt? Men samtidigt vill jag inte förlora den kontakt jag har med honom nu. Vad tycker ni?

TanjaS
0

Min första iller skaffade jag 1997 och vi hade en del tid för varandra men fick dåligt samvete då jag var i skola och jobb samt att man var rätt trött när man kom hem och illern JÄTTEPIGG på lek. Bara efter några månader fick jag ta hand om min systers iller Towa och då kunde ju de busa med varandra då man var på skola eller jobb. Okej de är klart de ville ha med mig men en illerkompis är alltid en illerkompis så mitt råd är skaffa gärna en kompis till illern… Som någon skrev en gång i en bok jag läste "en iller är som en fest men flera illrar är som ett party!" De är hur kul som helst att se flera illrar busa ihop och inte bara på illerträffarna! :0)

UlrikaD
0

Måste han vara i bur när du är i skolan? Kan han inte få vara i ditt rum eller nåt? Om han sitter i bur på dagarna så kan jag tänka mig att han är väldigt rastlös när du kommer hem.

TessanK
0

jag vill ha han under uppsikt så att jag vet att han inte gör sig illa eller något liknande.. det är däför han är i buren.. samt att hunden är ju också hemma på dagarna och alla djur har intinkter så jag vet aldrig vad han kan göra.. då är de ju tryggare att han är i buren. för hunden och pucco har bråkat lite innan också..

Robinsnel
0

Men hunden behöver inte sitta i bur?

TessanK
0

nee lite för stor.. sedan så har pucco en stor bur.. den är två gaderober och över 7 rum.. men han få komma ut när jag är hemma och på morgonen innan jag åker.. som sakt så vill jag inte att något händer.. hade ni vågat ha eran iller ensam hemma med er hund? neee för båda två har instinkter och det ska man ta hänsyn till.. instinkter kan man inte ta bort..

AlbaStiffler
0

Kan du inte låsa dörren in till ditt rum? Sätt upp ett lås på din dörr så har du löst problemet med hunden… Finns ju massor av lås-varianter som man kan sätta på utanpå dörren om inte dörren har ett vanligt lås. För din illers skull, prova! :-)

Även jag tror du skulle slippa massa rastlöshet om du släppte ut honom ur buren när du är i skolan.

Vad gäller att skaffa en kompis till honom så uppskattar nog de flesta illrar det. Men att ha 2 illrar instängda i buren gör säkerligen att du får 2 rastlösa illrar istället. Lycka till! :)

Ceciliaolucifer
0

Ok, burfrågan är en helt annan sak!

JA, kan du inte stimulera Pucco tillräckligt och ge honom den tid han behöver. Så tror jag att han absolut skulle gilla en kompis som pratar samma språk som honom. Vad har han att göra om dagarna? Har han leksaker? Finns det något som håller honom sysselsatt när du inte är hemma?

MEN, funkar det inte praktiskt med att ha hund och iller så kanske man borde se över sin situation innan man utökar familjen.

Har du lust, plats, tid och ork så tror jag att Pucco skulle bli lycklig av en kompis!  Glad

skrollan
0

Hej! Jag tycker att du borde ha honom någon annanstand än i en bur. Illrar är vakna mycket på natten och behöver få vara i minst ett stort rum (oligligt att ha dom inte minre, om jag inte minns fel? ) Men i alla fall. Tror att han skulle behöva få springa av sig lite när han själv vill, min skrollan är mer uppe och leker när jag är i skolan och sover. Det kan man se :)

TanjaS
0

#8 mina illrar är inte särskilt pigga på natten i jämförelse med dagen… ha lärt om deras rutiner däremot är de morgonpigga så varje morgon kl 06.00 är de high life…