Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 2880 ggr
Sara.P
0

vad behöver jag skaffa?

Jag och min son har bestämt oss för Att skaffa iller och vi ska ju träffa Nalle nu på torsdag för att se hur det klickar mellan oss:) Vi hoppas ju såklart att vi får behålla Nalle och att det ska kännas bra för alla men hur det än går så kommer vi Att skaffa iller iallafall! så, nu är jag heeeelt inne på att läsa och skappa mig information och ska börja illersäkra och inreda här hemma!

det jag undrar är det här med bur. vad är fördelarna med att ha en bur till sin iller? jag kommer ju att ha illern lös och fri här hemma men det verkar som de flesta har bur iallafall till sina illrar men att dom står öppna. är det en trygghet för illern eller hur tänker man där? jag vill ge vår iller det allra bästa bästa så jag kommer att skaffa och köpa allt den kan tänkas behöva! jag behöver alltså inte komromissa på något sätt utan är berädd att lägga ut en liten slant på att fixa för illern!

överös mig med tips och råd :) och kanske med saker att sälja?

måste bara säga oxå att det här forumet är så bra! känner mig otroligt trygg med Att skaffa iller när ni finns som man kan fråga och bolla med!

FerretCrow
0

Bur har många enbart för att lättare kunna hänga upp lite hängmattor och annat mysigt och roligt.

Sara.P
0

ah, ja det har varit det jag tänkt oxå:) finns inte så många ställen annars att hänga upp sånt i vad jag kommer på men man kanske kan sätta upp hyllor oxå som man kan hänga saker ifrån? då är det alltså inte nödvändigt för illern att ha något eget som e så pass stort som en bur att krypa in i, eller är det en poäng i att illern har som ett eget krypin där den kan leka och mysa och gömma sig?

[Nathalie62]
1

Många använder buren för resor också och står den öppen så vill dom gärna lägga sig där, tror nog dom tycker det är mörkt och skönt :-)
Har en gammal byrå som ett litet hus, morfar hade gjort små hål så han kunde gå in och ut som han ville, den inreddes med hängmattor och leksaker och var mycket populär hihi.

JossanH
1

En bur är absolut inget måste. Illrar gillar allt möjligt att sova i. När jag köpte en jättestor utställningsbur, sydde grejer för 500 spänn och ställde bredvid mina illrars kartong dom brukade sova i valde de ändå kartongen. Nu har jag transportbur filtar och en byrå de kan sova i och det räcker bra för mig :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
1

När jag skaffade min första iller så ordnade jag en bur som alltid stod öppen. Det var aldrig någon som använde den.

Jag har hänt upp hängmattor i min största transportbur som står framme hela tiden, utan dörr. Sen också under stolar och under mitt vardagsrumsbord.

Annars sover de i kattsovsängar och i fleecefiltar lite överallt var de känner för i lägenheten.Skrattande

HannaM
1

Då får jag vara tvärtom då=) Eller ja illrarna här för dom älskar att sova i hängmattorna i buren, speciellt den högst upp som har krypinhål.

Fleecefiltar är alltid användbart och illrar brukar älska rör. Att ha en låda med grävmaterial uppskattas av i stort sett alla illrar, det är ju något dom pysslar med i det vilda.

Man kan lägga massa pengar på häftiga leksaker om man vill men dom uppskattar oftast en gammal strumpa precis lika mycket. Vill man hotta upp den lite kan man stoppa in en plingboll i strumpan och slå en knut på den så låter den dessutom=)

Som jag förstått det så gillar Nalle att promenera så en bra sele känns ju inte fel att skaffa.

Sara.P
0

tack för alla tips! detta tål ju att tänkas på eller testas fram kanske.

ja :) sele ska defenitvt införskaffas! jag gillar ju att sy oxå, så jag kommer nog sy lite grejer till han.

Zmellda
1

Mina har kattpuffar/kattkorgar + en byralåda + bakom samma byrå + att honan kommer upp i min garderob, vilket är mindra populärt så jag har förvaringsboxar så hon inte ska illra-ner allt :) Men hon har ett par byxor hon får vara i ;)

Nalle trivs bra i hängmatta. Jag har två totallyferret hängmattor som e populära hos alla. Annars trivs han också lika bra i kattpuffar eller rent av på min soffa. Vi ser fram emot att träffa er på torsdag.:)

Just Nalle mår ju bäst av att framför allt få vara med där man är och allra helst en promenad på kvällen så sover han gott sen.Han har inte visat mycket lek-tendenser men uppskattar gos ju mer han litar på en. Och promenader och promenader och nämnde jag promenader? ;)

Han är verkligen den promenadiller som verkligen vill frammåt och som vill gå långt som jag önskat mig. Annars har jag en "Stanna och utforska varenda kvadratmeter i en kvart - tjejen" och "Luv-åkare killen" så är det nåt jag kommer sakna så är det promenaderna :) Men grabbarna avskyr verkligen varandra :(

Sara.P
0

Ja, Zmellda! du anar inte hur mycket vi ser fram emot att träffas!

underbart att han gillar promenader så mycket, för det gör jag oxå!

jag väntar med bur isåfall och skaffar lite hängmattor och småkrypin, filtar och mysställen helt enkelt.

åh vad jag hoppas att allt känns bra, att vi blir "godkända" av Nalle och er, han känns verkligen som den perfekta illern för oss!

Jessica Holländare
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Glöm inte massa toalådor, mat och vattenskålar och godis till honom (eller en annan iller).

Jag har sytt massa hängmattor och sånt till mina, men dom föredrar att sova på golvet i en hög antingen på en fleacfilt eller en handduk.. Dom gillar att springa i rör och att slakta nallebjörnar. ;)

Illersäkra lägenheten så kommer resten sen. Bara ha massa filtar i beredskap så får man testa sig fram vad de gillar att leka med och sova i. Kommer bli jättebra hemma hos er för en iller! Nästan så jag vill vara iller och flytta till er. :)

Sara.P
0

#10 hahahaha vad härligt att du får den känslan, nu blir jag glad!
tack för dom råden! ska inte glömma det i all inredningsnoja :)

Gottfridsson
0

Tröjor och byxor är populärt att sova i här hemma, så isf att slänga så hamnar sådant hos illrarna. När dom började slarva med lådorna, la jag tröjor under och nu sköter dom lådorna igen :-) (hoppas det håller i sig). Brukar även kolla på loppis, där man kan finna billiga kläder och tyg åt illrarna.

Zmellda
1

Apropå lådslarv då!

Det funkar jättebra vid lådslarv här att ställa filtar eller puffar i dessa hörn de helt plötsligt väljer att gå i i små trotsperioder. Ingen av mina eller Nalle vill gå på filt och puff. Nalle är ju nästan klockren på lådan utom om jag slarvar med rengöring men vilken iller är inte kinkig med sånt? Och då sitter han precis utanför och tittar på mig i protest. Här är det lådrensning 2 ggr om dagen på två lådor. (som två illrar och en katt går på, kattkisslukt inte populärt bland illrisarna :P)

Lösningen till mina illrars "olyckor" precis utanför lådan är faktist ganska snygg måste jag säga. Jag lägger tidningar en bit under på golvet som extra säkerhet för golvet och ovanpå dessa har jag köpt vaxduk i svart med ett lika svart blom-mönster på. Sen är det bara att torka upp direkt från duken och skölja av ibland! Innan hade jag bara tidningar. Praktiskt men ruggigt fult! Har de en riktigt dålig period (de andra två) så lägger jag också filtar runt omkring och det fungerar alltid! :)

Vad gäller rör så, Nalle är ok med större prasselrör. Jag byter ju plats på alla här när jag är hemma och när Nalle hamnar i vardagsrummet med super thru way röret är han mer skeptisk. Han har vågat gå in med halva kroppen men inte mer. Mina illrar kör snarare rally i det men Nalle tycker det är läskigt!

FerretCrow
0

#13 har oxå haft illrar som varit rädda för dom rören men låt dom ta sin tid…tillslut vill man slänga ut röret för det är ett evigt springande ;)

Saga85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den första lekstunden med min gamla illertant var en bit ihopknycklat toapapper. Saker som prasslar tyckte hon var görkul (det tycker även Zingo).

Och angående sovplatser blir det väl lite som toaplatser - man får anpassa sig efter illern.

Efter sjuttielfte gången Maja lyckades pressa sig in i strumpbyxelådan gav jag upp och lät den bli (en av) hennes sovplatser.

Ceciliaolucifer
2

När du ska skaffa iller behövs.

Toalådor
Ett bra foder
Klosax
Beröm-godis typ vetegroddsolja, vitaminpasta (gimpet) Lets bite för katt.
Strö till lådorna
Lite vanliga kattlesaker, dock ej något med gummi, Rusta har en rolig springtunnel i prasseltyg för drygt 90kr som är otroligt populär.
Sovplatser i olika former. Puffar, kartonger, en filt under soffan, en filt i byrån.  Fina och billiga fleecefiltar hittar du på Jysk och Rusta.
Mattor på golvet är bra för fäste, speciellt för äldre illrar :-)
En lista på jourveterinärer och illerkunniga veterinärer dagtid. 
Transportbur + hängmatta för transportering.
Tunga vattenskålar.
Mkt kärlek och bus!

Men mkt får du hjälp med av oss :)

Sara.P
0

tack Cecilia! perfekt införskaffningslista!och tack alla andra för alla tips och råd!

Ceciliaolucifer
3

#17 Sen finns det tusen saker man köpa, som mest stillar Mattes behov mer än illrarnas Oskyldig.

JossanH
0

Köp lådan trofast på IKEAs barnavdelning, endast 19:- och funkar perfekt som toalåda. Smidig att ta med och i början kan det vara bra att ha några extra toaletter. Jag har även köpt små mattor på IKEA för ca 20:- som jag har under lådorna. De flesta illrar vill inte sätta sig på tyg och ofta lämnar de små spår efter sig precis utanför lådan som då hamnar på mattan. Mattorna är lätta att tvätta! Använd träpellets i lådorna om du vill slippa kattsand på golvet. Både billigt och bra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zmellda
0

Nalle går på träpellets just nu! Fungerar bra!

Zmellda
0

Vad gäller Nalle så finns sele, en filt, en blå/gul-prasseltunnel och ett par potioner av Orijen som han äter nu :)

Träpellets är som sagt grymt, man behöver inte köpa pellets svindyrt på djuraffär. Vi köper efter Cillas inrådan på Byggmax :) Jättebilligt!

Om man har mkt pengar och vill ha sand så kan jag rekommendera Ever Clean. Love it! Det finns med doft också! :D

Men för dyrt för mig i längden

[jonnacarlsson]
0

vi har en stor kaninbur till vår iller som står öppen, han har sin mat, vatten och sovplats där och han verkar trivas superbra i den eftersom han alltid lägger sig där när han vill sova. tror det är bra för illern att kunna gå undan och vara ifred, sen om det är en bur eller en låda eller något sånt spelar nog ingen roll, bara att det finns någonstans där de får vara ifred, sen att det är en bur det bryr ivf inte vår iller sig om ;p

Sara.P
0

nu är vi ledsna… det fungerade inte så bra med Nalle, han blev förmodligen orolig av situationen och min son fick ett bett och ett ordentligt rivmärke. rivmärket framkallade någon slags allergisk reaktion och det blev svullna små blåsor kring det. jag fick oxå ett litet nafs som även det fick svullna blåsor omkring det och det kliar jättemycket i näsan.

vi är alltså allergiska GråterGråterGråter vi är så himla ledsna, hade verkligen varit så inställda på iller och hade (dumt nog inser jag nu) byggt upp så mycket förväntan och hopp kring just Nalle… ja, kasper har gråtit och hhållit hårt i sin gosedjurshund och jag har gråtit en skvätt med… för nu blir det ju ingen iller för oss.

vi ska försöka hela oss från detta, vilket faktiskt är en sorg och sen ska vi pricktesta oss hos en läkare, kanske kanske kan vi ha katt eller iallafall devon rex katt som kan vara bättre allergikatter. jag vill verkligen att vi ska ha djur i vår lila familj.

tack för alla råd och svar ni har gett här!

UlrikaD
0

Vad tråkigt att höra:( Men se det som så att det var bättre att ni upptäckte det nu direkt än om ett tag när ni fäst er vid varandra. Men likväl, väldigt tråkigt när man siktat in sig på någonting.

Gottfridsson
0

Vad tråkigt att det inte fungerade med Nalle Rynkar på näsan När ni testar er, måste ni säga till att ni ska testa för iller, då iller ingår inte i pricktesten.