Olika sorter/raser ?
Hej!
Mina föräldrar hade två illrar när jag var liten och jag tyckte väldigt mycket om dem :) När jag slutar gymnasiet och flyttar ut ska jag nog ha en iller som sällskap.
Nu undrar jag bara om det finns "olika raser" och vilka fäger de kan ha?
Har ni exempel bilder?
Brukar honar eller hanar vara lättare att uppfostra eller spelar det ingen roll?
Finns det lång/tjockhåriga illrar? Hade nämligen varit väldigt gulligt :)
Vet inte riktigt vad för grupp detta ska vara i så…
det finns lånhåriga iller,gråa,svarta, bruna men vet inte vad de heter,sök på google och skriv långhårig iller så hittar du där massa söta! :D
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Åh! :D tack för svaret!
Hur mycket kostar en iller föresten?
http://www.blocket.se/lund/Tva_illerdamer_soker_nytt_hem_36378373.htm?ca=22&w=2 du kan kolla där! :D
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

en valp kostar ca 2500-4000kr
Tack du! :D Älskar verkligen dn där silverfärgade!
Oj, det var mer än vad jag trodde :) Och om de kostar runt 500 kr då? Är det något fel då eller?
Nej,den behöver inte vara bra för att den är dyr den på blocket de är kastrerad och försäkrat på agria! min kanin kostade 50 kr och han är den renaste och friskaste kaninen jag har träffat!

Illrar finns som långhåriga (angora) och korthåriga. Dom finns i en del olika färgvarianter, viltfärgad, silver, pastell, albino, chocolate self, blackself och dew/bew I en del länder delas tex pastellerna upp i olika färgvarianter också men i sverige håller vi oss till att kalla samtliga för pastell.
Det finns också en del olika teckningsvarianter, samtliga är med vita tecken. Som tex tomte (vita tassar/strumpor och vit haklapp), panda (vitt huvud), blaze (vitt streck över huvudet och ner mot nacken, tillsammans med tomteteckning).
Innan man börjar välja efter vad som är häftigt kan det vara värt att läsa p om iller och fundera över om det är värt att köpa en häftig iller eller om det kanske är bättre att leta efter en uppfödare som har som främsta mål att få fram sunda och långlivade individer.
Illrar med vita tecken upp på huvudet har tex en ökad risk för dövhet (i och med wardenburg syndrom). Ofta är också illrar med mer "häftiga" teckningar och färger hårt avlade på just den aspekten och hälsan glöms ibland bort vilket leder till att det finns alltför många fancyillrar med dålig hälsa. Däremot är det inte sagt att en viltfärgad eller albino tex. automatiskt är friskare, det handlar ju såklart om vad som finns bakom i linjen.
En illervalp från en seriös hemuppfödare, vilket jag verkligen rekomenderar, kostar väl mellan 2000 och 3000.

"Felet" med 500kronors illrar är oftast att dom är farmuppfödda i små burar och inte sällan säljs lite väl tidigt och inte är chippade, vaccinerde eller har ätit vettig mat under sin uppväxt.

En valp för några tusen kommer oftast från en seriös uppfödare och har fått en kärleksfull uppväxt. fått alla vacciner och veterinärkollar och är försäkrad med mera.
En billig valp på blocket kommer oftast i från en farm där dom är uppfödda i små burar och inte alltid får så mycket kärlek eller uppfostran och har aldrig träffat en veterinär.
Blocket annonsen är inga skit illrar bara för att dom kostar 500kr men dom är omplaceringen och är inga valpar. Och läser man annonsen så står det även att dom säljs till iller erfarna människor.
Tack för ditt svar HannaM!
Jaghar 2 år till på mig att ta in info och drömma om illrar innan jag verkligen kan köpa en :)
Det är sant var du säger, hälsan går före. Får väl se hur det blir sen.
#10 Kan nämna också, att när man omplacerar en iller så tar man sällan ut det pris som uppfödaren en gång tog.
Om vi tar illrarna från annonsen i inlägg #3 som exempel så kommer dessa ursprungligen från en, vad jag vet, tämligen seriös uppfödare i Malmö. Att dessa illrar nu ligger på annons för omplcering beskrivs i annonsen och ägaren säger också att han inte intresserad av att tjäna pengar utan är mån om att illrarna får det bra. Därav det låga priset.

#11 mamma kommer från satmaran och dottern har jag för mig Johan fött upp själv ;)
#12 Ok tack för uppdateringen, men mitt påstående stämmer väl ganska bra ändå, då åtminstone jag har uppfattat både Satmaran och Johan som tämligen seriösa.
Jo förlåt, jag läste vad han hade skrivit efter att jag hade skickat kommentaren :) Om jag hade haft tid och om jag redan hade flyttat så hade jag nog velat ha dem (och om jag hade varit lite mer illerkunnig, vilken tur att jag har mina föräldrar som är det ändå).

#13 Ja jag anser dom båda vara seriösa ;)
Satmaran sålde sina illrar varken vaccinerade, veterinärbesiktigade eller försäkrade, ändå kallar ni henne seriös? Det känns som om det ofta har vart kravet för att få den stämpeln här inne. Jag klagar dock inte, min iller från satmaran är helt underbar.
Känner väl inte att det är helt rätt att diskutera någon som inte längre är kvar här o h inte ens sysslar med uppfinning längre.. men visst, jag kan ju tycka att alla som säljer valpar borde sälja dom besiktade och försäkrade, men det är ändå ganska "nytt" att uppfödarna försäkrar Valparna innan flytt och säljs valpen innan 10 veckors ålder ska den inte vara vaccinerad, plus att jag vill minnas att satmaran hade sina egna tankar runt det här med vaccinering. Sedan kan ju min syn på vad som är seriöst vara en helt annan än tex bogeys eller ferretcrows syn. Vad jag vet finns det ingen gemensam "lista" här på iFokus där alla seriösa uppfödare är skrivna och som går före den individuella åsikten..;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"…inte ens sysslar med uppfinning längre.." Haha, Iphone?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Måste börja skriva mer från datorn :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#19 Nejje! Det blir roligare så här! ;-)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

#17 jo det är ju ganska "Nytt" som du säger och satmaran höll på med iller långt innan.
Alla har vi olika syn på vaccinationer och chippning med mera. Satmaran lät sina köpare helt enkelt välja själv.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#22 Så fin hon är!!! Jättesöt ju! Tyvärr är jag nybörjare så jag kan inte hjälpa dig, blev bara tvungen att säga hur fin hon är. *hihi*
#23 Tack :D

Har hon vita tassar skulle jag vilja ha henne till silver tomte

Hon ser ju inte ut som en panda för mig, Pandateckningen innebär helt vitt huvud och det ser ut som hon har gårtt uppe på huvudet?
Har hon vita tassar är hon som #26 säger, en silvertomte.
Hon är silvertomte :) en väldigt söt sådan! Panda ska illern ha ett vitt huvud, utan mask. Silver är hon till färgen. Det är roligt det här med olika färger. I Frankrike bland annat så delar man upp färgerna även i olika nyanser och kallar dessa för något annat och amerikansk panda är en färg/teckning som inte finns i usa ( panda i Amerika ser inte ut som en amerikansk panda). Många illrar ändrar även nyans med åldern och då stämmer inte heller färgen med vad som står i pass etc.
Sajtvärd på Iller.ifokus