fästing huvudet kvar!!
under mina 3,5 år med iller så har jag aldrig varit med om att fästingar har satt sig på dom.. men jag brukar ändå kolla igenom pälsen när vi varit ute och ofta kryper det ju någon..
i vilket fall, för någon vecka sedan så hittade jag en stooor fästing på triton, fattar inte att jag inte sett den innan då jag jämt gosar runt i hans päls! Fästingen var väl maskerad.. typ pastellfärg faktiskt.. ;)
Så idag, så satt det en väldigt liten fästing bakom Dexters öra. När jag skulle plocka den så gick den sönder (bläää) och efter några försök med pincett så blev huvudet kvar! Hur lång tid kan man vänta med veterinärsbesök tror ni?? är det stor risk att det blir infekterat? har ni några tips på hur man ska få bort det?
Har alltid haft katt, men aldrig varit med om detta innan…
jag ska till veterinären men är inte hundra på att jag kommer få någon tid, eller att jag kan gå ifrån jobbet så tror ni det är riskabelt att vänta tills måndag?? Ska i varje fall ringa o höra om jag kan komma i morgon.. hur jag nu ska hinna med det.. men vad gör man inte för sin bebis!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har varit med om det flera gånger på mina katter och haft turen att det inte har orskat några problem. Jag tror att du nog kan vänta tills på måndag, men håll koll på såret och rengör med någon sårvård och håll koll honom. Blir det rött och svullet runt om och om han får feber så du får åka in
Mvh Jenny

Såg på morgonprogram på teven, en fästing expert var där. Att huvudet var kvar var ingen fara (iaf på människor som programmet handlade om) men han tyckte man skulle ta någon sprit på i några dagar för att förhindra infektion. Huvudet stöts ju ut av kroppen självt inom några dagar. Att det var viktigt att få bort fästingen rätt fort var risken för TBE men där var det bara 65 som drabbats förra året (om jag minns rätt) för att få borrelia så behövde fästingen sitta kvar längre.
ååh, tack för era lugnande ord! antar att det är gamla myter som hänger i fortfarande… ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 Ledsen om jag oroar dig, pga. den milda vintern och våren, så är fästingarna smittsammare i år, än dom normalt sett brukar vara. Se till att tvätta noga med desinfektion och håll koll ifall han skulle visa tecken på infektion.
Mvh /Ammi

Jag som bor på en festing Ö och är uppvuxen här.. Ett huvud är ingen fara. Dom trillar av som sårskorpor. Man ska absolut inte gräva för då blir det lätt infekterat.

Jod funkar bra… Håll koll runt fästingshuvudet så att illern inte får någon infektion runt det, typ en liten röd ring eller var. Då är det mindre bra. Annars ska det väl ramla bort som en skorpa efter några dagar.
kan säga att det varken varit rött eller irriterat och syns knappt alls längre.. som ett litet svart nålstick ser det ut.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Bor i ett fästing område, vi har fått lära osss att låt huvudet vara så länge det inte blir rött och svullet #5 har helt rätt så var lugn.
sorry det gäller naturligt vis när fästingen gåttav det bästa är att få bort hela fästingen, naturligtvis….