Samson försvunnen
Gick ut och gick en timme med Alba ikväll. När jag kom tillbaka så var Samson försvunnen! Dörren till mitt rum var stäng och avspärrningen var helt intakt så han måste ha varit i vardagsrummet. Min första tanke var att han på något sätt tagit sig in i nya soffan så vi skar upp undersidan och letade men ingen iller. Man ser ända upp i ryggstödet så där var han inte. Enda möjligheten nu är att han klättrat upp för gardinen (han är ingen bra klättrare.) Tagit sig upp på det 110 höga skåpet, balanserat bakom/klättrat över tv:n till andra sidan, ner på fönsterbrädan och sen ramlat ut. Han kan inte ha hoppat upp då fönsterbrädan är sten och väldigt hal så de får inge fäste. Vi bor på andra våningen och det var ingen skadad iller nedanför, vi var ute och kollade. Det märkliga med den teorin är att inte en enda sak på skåpet eller fönsterbrädan var vält (!) och han välter allt om han får komma upp på bord och liknande. Nu har vi letat igenom resten av lägenheten med ställen som han brukar vara på men fortfarande ingen Samson… Vet inte vad jag ska göra nu. Nu får Alba va i sovrummet inatt så ska jag ta av benen på soffan imorn så hon inte kommer in där nu när jag trashat undersidan…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tråkigt att höra. Hoppas du hittar honom snart.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Inte kul ni har säkert letat överallt , jag hittade våran skrutt i en kudde innanför örngottet och jag lyfte på kudden flera gånger och missade honom han hade likson trasslat sig över till andra sidan kudden så man inte såg honom om man kikade in ifrån öppningen. Det händer fortfarande att vi inte hittar illrarna då tar vi alltid och piper med en pipis det är det ända som funkar så att man får fram dom.
Håller tummarna för att han inte är ute.
Åh! Min tanke är att han kanske har blivit instängd i eller skåp eller liknande. Det låter inte som att han skulle ha tagit sig ut på det sättet du beskriver om han inte är en klättrare! Men illrar slutar aldrig att förvåna en. Jag hoppas att han kommit fram över natten. Om du behöver hjälp att leta eller sätta upp lappar så kan jag hjälpa till imorgon kväll. Har tyvärr praktik till sent i kväll :( Håller alla tummar och tår här hemma för att han kommer hem!
Ååå nej inte brorsan! Hoppas du hittade han till slut nånstans hemma och bara hann inte skriva. Om du behöver hjälp med letandet så slutar jag jobbet idag vid 10 och kan gärna hjälpa till.
Välkommen till ferretplanet.se :)

Jag och Alba var ute och letade runt området utan framgång i morse. Det jobbiga med honom är att när vi är ute stelnar han fortfarande till och gömmer sig om det kommer folk. Det känns så lönslöst att springa runt och ropa när jag känner honom och vet att han är stressad och antagligen hellre springer åt andra hållet än att komma…

Hade Alba kommit lös hade hon ju mer än gärna sprungit fram till första bästa människa. Samson är ju till och med rädd för mig ibland när vi är ute…
Usch va jobbigt! Hoppas verkligen att ni hittar på honom!!
Det var jobbigt att läsa att han var inte hemma :( men han beter sig på samma sätt som Gunnar och när gunnar sprang bort så gick han mellan olika balkonger… Vi fick han till oss med hjälp av en pippis! Kanske du kan prova gå ut själv men bara med en pippis? Och gör lappar så att folk vet vad är det för nåt om ngn träffar han. Hoppas han kommer hem snart

Han har aldrig gillat pipgrejer :S Håller på med lappar just nu och ska ut och sätta upp. Vi har ju tyvärr en relativt stor skog precis bakom oss… Så svårt med honom just. Alba hade ju sökt sig till människor direkt. Samson vete fasen om han sticker upp i skogen eller håller sig i närheten av folk…

Nu har jag varit ute och satt upp lappar i området och letat, polisanmält, ställt ut en transportbur med en hängmatta i utanför porten… Vet inte vad mer just nu… Gjort Event på Facebook och bett folk kopiera till sin status
Hur många lappar har du gjort? Jag har också en stor skog precis utanför mig, hela årstaskogen och trodde när Stella rymde att hon skulle sprungit dit.. men hon hade följt husväggarna och sprungit under bilarna.. Vi satte upp lappar i hela årsta, kolla på en karta och rita ut 2-3 km åt varje håll sen sätt upp lappar. Prata med alla du ser som har hund också!
Jag kan komma och hjälpa till och leta om du vill! Bara att messa mig isf

Inte så många än så länge. Kent skulle trycka upp på jobbet så jag åker väl förbi och hämtar dem ikväll när han kommer hem. Tänkte ta bilen och åka runt och sätta upp sen.

Ikväll måste jag iväg nån timme på en grej. Sen åker jag och hämtar lappar hos Kent och kör runt i nån timme och sätter upp. Är det någon som vill hjälpa till att leta imorgon kväll däremot vore det super! Nån som har en spårhund? :P

HEMMA!
Grannen som är mammaledig hade gått upp för backen och så hade han gått hela vägen upp till porten där vi ställt ut en transportbur med mat, hängmatta och ett ruttet kycklinglår för "doftens" skull. Sen knatade han in i buren och grannen stängde och kom upp och ringde på :)
JIppeee!! Vad sköönt att höra!! Duktig liten Samson och granne!! :)
Men så skönt att höra att lillkillen är hemma igen!
Paulina

Jag flög ju på henne och kramade henne:P "Men jag stängde ju bara!" Haha skön granne jag har :)

så jävla bra….nu måste du hitta det ställe som han kom ut så det inte händer igen :)
så glad for din skull 

Måste ha varit fönstret… Var det enda som va öppet och jag har inte hittat några hål i golvet :P Nu måste jag hitta någon som är händig som kan ge mig en lösning på hur jag ska säkra fönstret med nät så det går att ha öppet… Antar att kattnät inte är ett alternativ
Oh härligt att höra att han är hemma igen!!
Bättre än min granne som bor dörr i dörr som såg min iller som var på vift vid Ica, men inte hörde av sig.. fick veta av en slump dagen efter att de sett henne. Tur det finns bra människor!

Verkligen!
Vi träffade på henne när vi var ute och letade imorse, så hon visste dock :) Så jävla skönt att han e hemma. Nu sitter ja och googlar på nät till fönstret men ja e så ohändig så ja vet inte hur det ska gå :P Tycker minknät och häftpistol låter som nåt jag skulle klara ungefär och det blir nog inte så bra
Vad härligt att höra att han är hemma igen!!
Hurra hurra hurra! Det här måste vi fira :)
Oj vad bra!! Har tänkt på han hela dagen. Duktig granne du har :) Nej men lilla Samson aldrig mer såna promenader, snälla :P

Ja :) Funderar på om jag ska köpa nåt åt henne och gå och knacka på :) Så skönt å ha min päls hemma igen. Nu vill jag vara veta hur han kom upp på fönsterbrädan… Ska vänta tills ikväll , ställa nåt han vill ha på fönsterbrädan och vänta ut honom…
#26 Vilken mardröm skönt att han är hemma igen. Köp något till grannen eller en bild på Samson med hans tassavtryck eller något, det finns alldeles för många människor som inte bryr sig så jag tycker att du ska "belöna" henne 
#26 det är en mycket bra idee att ge henne något :) Kanske Du kan köpa nåt åt hennes barn? Det brukar ju gå hemma hos unga mödrar :) Nån present kort till affär med barnkläder eller nåt sånt :)

Här hemma gäller den enda helt hundra säkra lösningen, fönstrena är stängda. Alltid. Men så har vi en illersäker balkong och kan vädra där.
Så skönt att höra att han är hemma igen!!! Underbart! Snäll granne, hon är definitivt värd en blomma eller lite choklad eller något. 

Har inte sett denna tråden förrän idag och oj vad glad jag blev när jag läste att han var hemma igen. Underbar granne!!

Har ni element under fönstret?

Ja det har vi. Fast fönsterbrädan sticker liksom ut utanför och han har aldrig tagit sig upp så förut. Jag har ändrat två saker senaste dagarna. Dels skaffade vi gardiner till dörren ut till balkongen och mellan fönstret och gardinen finns alltså ett skåp på drygt 1 meter som de inte tar sig upp på. Det skåpet har jag flyttat ut lite nu när de i princip bara bor i vardagsrummet och mitt rum för att de ska ha mer saker att vara bakom och bakom det står en gammal planka lutad mellan det och väggen. Den är ca 1,5 cm tjock och vi börjar fundera på om han balanserat på den för att komma upp till fönstret. Elementet har som sagt inte varit något tidigare problem i ca 9 månader… Sitter och väntar på att han ska pigga på sig så jag kan lägga något ovärderligt på fönsterbrädan så jag får se hur han gjorde…
Vi har två fönster dem *peppar peppar* aldrig skulle komma upp till, dock har vi ändå illersäkrat det när det är öppet.
Vi har först gjort en trä ram, sedan kapat till en slags spånskiva (måttet blev till genom att dra groggie rak lång på skivan innan vi kapade till den för att få ut en bra höjd) sedan över det satte vi myggnät. Perfekt hela sommaren, dock inte snyggt!
Puh!
Been there done that. Så man vet precis hur det känns. Det är så himla skönt när de har hittat hem igen.

Ska ta foton och lägga upp :)

Läste nyss och blev så lättad att läsa att du fått tillbaka honom och vilken härlig granne du har :)
Bor du i Tyresö? tänkte om det var dom lapparna som satt uppe i Tyresö, eller om det är en ny iller som är bortsprungen.
Skönt att han är hemma :D:D:D

tror ja har fått ner alla lappar nu. hann bara sätta upp fyra. en vid busshållplats kamomillgränd, en på en stolpe längs njupkärrsvägen, en vid njupkärsskolan och en vid lupingränd. tror alla ska ha regnat
sönder om inte annat för ja plasta inte in. Kent skulle fixa bättre lappar men då kom han hem igen :)
Det sitter en vid coop på kanelgränd =)
Det var min vän som såg lappen. och såg sen att det var samson som det stod på den igår.

ja just det! där har jag en lapp också ja. ska komm aihåg å ta ner den :)