OT Hem till Sverige
Härligt, dagen börjar med postitiva känslor!
Sedan oktober 2010 har jag och min pojkvän bott tillsammans här i Paris. Vi hade höga förhoppningar innan vi kom hit; Paris så härligt med all denna kultur och möjligheter. Dock, efter bara ett år (vilket är vanligt när man är invandrare, oavsett vilket land) känner vi enorm frustration - han med sitt jobb där de lovat mer än vad de kunde uppfylla, jag som växte upp på landet norr om Uppsala klarar inte av storstads stressen. Sedan början på året har vi bara haft ett mål. Att komma härifrån. Drömmen har varit att flytta tillbaka till Sverige.
Dock, min pojkvän är från Colombia och kan inte flytta till ett land utan att ha ett arbete först. Han är forskare, så det är ett väldigt internationellt jobb - han åker dit jobben finns. Som forskare är det också ingen bra idé att vara arbetslös ens för en kort tid, det är enormt svårt att hitta anställning om du inte redan har arbete. Speciellt om du inte är europeisk.
Som de sett ut den senaste tiden så hade vi inget annat alternativ än Wien i Österrike. Wien är okej, inte alls som Paris. Mer som Sverige har jag hört. Men eftersom vi nu väntar barn blev det nästan som ett "måste" att återvända till Sverige. Så vi höll erbjudandet i Wien i en hand och letade efter annat i Sverige med den andra. Och kan man tänka sig, det börja ljusna!
En kvinna i Uppsala har visat enormt intresse att anställa min pojkvän till hennes forskargrupp. Hon vill möta honom snarast för en intervju och att han ska hålla en presentation av sitt tidigare arbete för gruppen. Vill inte hoppas för mycket, men kan inte låta bli!
Håller tummarna hårt att vi får komma hem till Sverige!

Hjälper er med att hålla mina tummar ;)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad roligt, håller tummarna här med!
Får man fråga när du är beräknad och vad han forskar om?:)
Har tjejen allt hon behöver för att bli svensk?
Kanske ni redan förberett, eller de kanske är standard i Frankrike, är dålig på sånt.
Ville bara säga det ifall att, så de inte blir någon otrevlig överraskning:P
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Tackar :)
Beräknat datum är i Mars, så barnet kommer födas där vi landar eftersom vi flyttar i Januari oavsett.
Han är neurobiolog, hjärnforskning allstå :)
När du säger tjejen så menar du illern, va? :P Bli svensk = att kunna importeras? Sånt har jag fixat: hon har pass, standard vaccin + rabies vaccin och avmaskning, samt att vi måste göra hälsoundersökning 7 dagar innan avresa. :)
Österrike och Sverige har samma importregler tack och lov :P

#3 Menade iller:) Kommer ni mitt i vintern hehe! Neurobiolog är det inte alla som är, spännande:P
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
En av mina närmsta vänner är neurobiolog, jobbar på Karolinska och bor i Uppsala (sammanträffande?) 
Lycka till! Både med framtida jobb, flytt och bebis!
_No way! Yes way!
#5 Okej, finns ju flera avdelningar med forskning inom neurobiologi, jag jobbade på en av dem, det var där jag träffade min pojkvän. Jag var "bara" djurvårdare dock ;) Min pojkvän har ju dessutom stort nätverk på Karolinska, finns en chans att han känner till din vän också :P
Åh, vad spännande!! Själv jobbar jag som sjuksköterska på en rehabavdelning med hjärnskadade. Behövs verkligen forskning inom det området. Håller med tummar och tassar. Grattis till barnet också! Roligt.
#7 Där ser man :) Är det rent fysiska hjärnskador från trauma eller annat också?
Tack för gratulationerna :)
#8 Det är traumatiska hjärnskador från tex olyckor och sånt, även strokar och lite av varje. Väldigt spännande jobb. Så du kan hälsa din sambo att han har ett viktigt jobb som gör nytta för många!!
#9 Hehe, det ska jag göra:) Men ditt jobb är ju minst lika viktigt! Vi kan inte alltid lita på att vetenskapen kommer hitta alla svar tyvärr.